Venäjän talous

Suomessa toki iso osa kansasta luulee kaiken energiamme tulevan Venäjältä puhtaasti Kremlin hyväntahtoisuuden osoituksena. Todellisuudessa voimme ostaa öljymme mistä haluamme ja maakaasukin on ylihintaista. Siksi LNG-terminaali pitäisi rakentaa ja sassiin!
http://summa.talentum.fi/article/energia/uusimmat/70217
Ei käteisen hallitus ihan kädetön ole.

Tosin voidaan kysyä millaisia haasteita näiden terminaalien ja nestekaasutankkereiden puolustaminen luo tulevaisuudessa.
 
"Kiinan etu on hakea se kaasu omilla tankkereillaan venäläisten kaasuterminaaleista koska tällöin venäläiset eivät pysty heittämään kapuloita rattaisiin parkkeeraamalla tankkerit satamaan"

Just joo, kiinalainen tankkeri ryöväämässä kaasua venäläisessä satamassa.
 
Öljyteollisuuden kaltaisilla prosessiteollisuuden aloilla henkilöstömenot ovat lasketaan promilleina koko liiketoiminnan laajuudesta. Isot länsiyhtiöt ( ExxonMobil, British Petroleum, Royal Dutch Shell, Pemex, Chevron ect.) omistavat merkittäviä öljy- ja kaasukenttiä ja hyödyntävät näiden lisäksi muiden omistamia esiintymiä vuokrasopimuksilla. Yhtään 51-49 jaolla sopimusta en usko maailmasta löytyvän koska tuolla jaolla ei pysty minkäänlaista liiketoimintaa rakentamaan. Jako on ennemminkin 95-5 jossa esiintymän omistaja saa sen 5%.


En usko avaruusraketin olevan järkevä tapa toimittaa LNG:tä asiakkaille. LNG-tankkeri maksaa suunnilleen 250 miljoonaa dollaria eli miljardilla niitä saisi neljä. Maailman kaksi johtavaa LNG-tankkereiden rakentajaa ovat Etelä-Korea ja Kiina. Jos Kiina haluaa laivata venäläistä nesteytettyä maakaasua terminaaleihinsa niin millä helvetin logiikalla he antaisivat tuon logistiikkaketjun avainkomponentin eli tankkerit venäläisten käsiin? Kiinan etu on hakea se kaasu omilla tankkereillaan venäläisten kaasuterminaaleista koska tällöin venäläiset eivät pysty heittämään kapuloita rattaisiin parkkeeraamalla tankkerit satamaan ja lisäksi Kiinalla olisi vipuna mahdollisuus hakea kaasunsa vaikka Arabiemiraattien terminaaleista.

Joo teknolokia (kirjoitatko tahallasi väärin?) joka on hankittu samalla tavalla kuin tuo tieto Arevan tarjouksesta. Ydinreaktorin voimin kulkeva tankkeri alkaa olla jo melkoista fantasiamaailmaa, ihan jo pelkästään siitä syystä että moni maa ja satama karsastaa kaikkea ydinteknologiaa periaatteen vuoksi. Onko sinulla minkäänlaista ajatusta siitä, miten valtava urakka tuommoisten suunnittelu on? Tai minkälaisia ongelmia tulisi vastaan kauppamerenkulkua valvovien luokituslaitosten ja viranomaisten kanssa? Mikä olisi projektin aikataulu? Jos pystyvät alle kymmeneen vuoteen tuon tempun tekemään niin ovat todella ihmemiehiä! Ja mitä ihmeen etua venäläiset kuvittelisivat tuolla saavuttavansa? Tankkerin elinikä kun on luokkaa kymmenen-viisitoista vuotta ja sen jälkeen tie vie naulatehtaalle. Montakohan kymmentä miljoonaa pitäisi laivaromuttamolle maksaa siitä että suostuisivat edes harkitsemaan ydinkäyttöisen laivan purkamista?

Ainahan venäläisillä on ollut fantastisia suunnitelmia. Harvempi niistä ikinä elää haaveastetta pidemmälle.

Venäjä tarvitsee Eurooppaa enemmän kuin Eurooppa Venäjää. Venäjä-Kiina talousliitto ei tulisi Venäjää nostamaan mihinkään, Kiina pärjää yksinään paljon paremmin ilman arvaamattomasti käyttäytyvää kumppania ja venäläisen psyyke ei kestä mitään sellaista liittosuhdetta jossa venäläinen ei pääse sanelemaan ehtoja. Kiina on Venäjään nähden täysin ylivoimainen niin taloudellisesti, teknologisesti kuin sotilaallisestikin. Ilman yhteistyötä länsimaiden kanssa Venäjä taantuu vääjämättä Kiinan alusmaaksi jonka ainoa tehtävä on tuottaa keskustan valtakunnalle raaka-aineita.

Nyrkkeilyssa vyon alle iskeminen on kiellettya mutta saat :) provoista

Paljonko se Kiinan etumaksu lupaus olikaan 70 miljardia??? saisihan tuolla rahalla pari tankkeria. Venaja laski kaasun hintaa mutta niinpa Kiinakin luopui tuontiverosta ja saihan Venaja tuossa muitakin takeita kaasun hinnasta.

Lainaus:

For China, the country’s poor air quality and it’s “war on pollution” declared by Premier Li Keqiang in March likely increased the desirability of Russian natural gas. Indeed, the Chinese government’s announcement in April that the country aims to more than double the country’s natural gas consumption from 170 bcm in 2013 to 400-420 bcm in 2020 means China now needs Russian gas more than ever.
That said, we do not know the pricing formula, the base number to be plugged into that formula or how a variety of other issues on the negotiating table – such as the apparent lack of upstream access in Russia for the Chinese, a rumored prepayment from the Chinese to the Russians, a Russian proposal to exempt gas sent to China from a mineral extraction tax, a Chinese proposal to exempt Russian supplies from an LNG import tax, and expectations about the pace of natural gas price reform in China – influenced both countries decisions about price.

Erica Downs is a fellow in the John L. Thornton China Center at Brookings Institution. She focuses on the international expansion of Chinese companies and China’s energy and foreign policies as well as government-business relations in China, and was previously was an energy analyst at the CIA.

Aika mielenkiintoista tekstia entiselta CIAn analystilta...

Otetaan esimerkiksi euroopan lahiverkosta loytyva oljyn- ja kaasuntuotto valtio, Algeria. Yhdellakaan ulkolaisella yhtiolla ei ole yli 49% tuotanto-oikeuksista ja tuosta viennista he maksavat vienti verot lisaksi. Algerian Valtio oli vuosi sitten vaatimassa BPlta 300 miljoonan Dollarin maksamattomia vientiveroja ja Saipemilta 180 miljoonan tuontiveroja.
Tottakai tuollainen ehdoittamasi 95-5% saattaa (saattoi) onnistus jossain pahasti velkaantuneessa valtiossa (usein pieni tuotanto) ja Korruption valtaamassa Nigeriassa mutta nuo ajat alkavat olla ohi.

Toistaiseksi Kiina ei ole asettanut talouspakoitteita Venajalle joten annetaan Venajan itse paattaa minkalaiseen asemaan se Kiinan kanssa joutuu silla tuo asia ei meille kuulu yhtaan. Turha olla mustasukkainen Venaja-Kiina suhteesta. 400 miljardin kaupat lukkoon lyonyt Kiina uskoo Venajan kykyihin kaasun tuonnissa, missa on ne faktat mika antaisi meille oikeuden olla tuohon uskomatta. Tuon analistin mukaan Kiinan kaasun tarve tulee kaksinkertaistumaan alle kymmenen vuoden tahtayksella ja tuo antaa Venajalle uusia ulottuvuuksia.

No hyva jos tuo ydinreaktorin ja tankkerin valmistus ei venalaisilta onnistu. Teknolookian puute johtuu vissiin sianlihalle ja maidolle asetetusta tuonti kiellosta. Muistaakseni jo vuosia sitten puhuttiin Muurmanskissa makaavista Neuvostoliiton aikaisista saaste ydinsukellusveneista mutta tuohan nyt onkin aivan toinen asia. Unohdin yhden Asian, tuohon venalaiseen tulevaisuuden pakettiin kuuluu myos jaanmurtajia, ilmeisesti heilla on tarkoitus valjastaa osa pohjoisnavasta.
 
Öljyteollisuuden kaltaisilla prosessiteollisuuden aloilla henkilöstömenot ovat lasketaan promilleina koko liiketoiminnan laajuudesta. Isot länsiyhtiöt ( ExxonMobil, British Petroleum, Royal Dutch Shell, Pemex, Chevron ect.) omistavat merkittäviä öljy- ja kaasukenttiä ja hyödyntävät näiden lisäksi muiden omistamia esiintymiä vuokrasopimuksilla. Yhtään 51-49 jaolla sopimusta en usko maailmasta löytyvän koska tuolla jaolla ei pysty minkäänlaista liiketoimintaa rakentamaan. Jako on ennemminkin 95-5 jossa esiintymän omistaja saa sen 5%.

Ei tuo asia kulje tuolla tavalla. Ensiksi oljy-yhtiot eivat omista oljy-kaasukenttia. Kun tietty valtio paattaa uusien kenttien markkinoille laittoa nuo kentat jaetaan lohkoihin. Esim 44A, 45B... sitten niista tehdaan julkinen tarjous johon yhtiot vastaavat.
Lohkoja ei myyda vaan niille annetaan tuotanto-oikeus joka saattaa toisinaan olla 25v ja tuon jalkeen valtiolla on oikeus ottaa kentta ja sen tuotanto haltuunsa. Kaikki kiinteistot jotka ko yhtio tuon 25v aikana on rakentanut siirtyvat kuuluvat kentan tuotanto-oikeuksiin ja siirtyvat samalla ko valtiolle. Tuossa yksi esimerkki mutta on myos muita.
Ko valtio saattaa vaatia etta tuotanto-oikeuden voittaneen yhtion tulee seuraavien kolmen vuoden aikana suorittaa testi poraukset. Ottaen huomioon etta kaksi-tai kolmiuloitteiseen etsintaan menee maastosta ja lohkon koosta riippuen arviolta vuosi jopa 18kk. Sen lisaksi tulokset ja naytteet lahetetaan geolookiseen tutkimukseen josta hyvassa tapauksessa alkaa tietoa tippumaan kuukauden kahden sisalla.
Noiden geolookien antamien tietojen mukaan paatetaan missa ensimmainen testiporaus suoritetaan ja taas uusien tietojen tippuessa seka uusien naytteiden myota paatetaan toinen testi paikka.
Testiporaus lansimaisen metoodin mukaan sisalta 6-7 kaivoa (well).
Mikali kaikki menee hyvin tuollainen 2500-3000m kaivo porataan hieman alle kuukaudessa ja sen siirtoon hyvalta miehistolta menee noin 15 paivaa ja siihen viikko paalle etta pora olisi taas koossa ja operaatio kykyinen.

Kun testiporaukset on saatu suoritettua niin tuohon asti kaikki kustannukset ovat olleet yhtion vastuulla ja mikali tulos on nolla niin paljonko tuo maksoi.

Kaksiuloitteinen etsinta arviolta 60-80 000 dollaria paiva (kiinalaiset hieman halvempia)
Kolmiuloitteinen etsinta arviolta 80 000 dollaria paiva
Poraus arviolta 120 000 dollaria paiva. Kaivon testaus vaiheen aikana hieman enemman koska ko asiantuntijoista vaaditaan arviolta 1500 dollaria paiva/mies + laitteiden vuokraus.
Tuo poran siirto paikasta toiseen on tuossa se halving operaatio. Yleensa nuo 15 paivaa menee alihankkijan tiliin. Mikali tuosta ylimeneva aika johtuu yhtiosta niin alihankkija vaatii arviolta 50 000 dollaria paiva (stand by rate)
Poran siirtoon tarvitaan yleensa noin 20 rekkaa ja nelja nosturia. Arviolta 2000 dollaria rekkaa/paiva ja 5000 dollaria nosturi paiva.

Lopuksi viela ettei unohtuisi. Maanteiden rakentaminen ja yksityisten tilallisten maiden korvaus (tilanteesta riippuen). Tuohon saat varata sen 100-200 miljoonaa. Tyontekijoiden turvallisuuden takaaminen maasta riippuen arviolta 1 - 10 miljoonaa/vuosi.

Tuon jalkeen (yhtion vastuulla) alkaa tuotanto poraukset (hinta jo aiemmin mainittu) ja pipelinen rakennus (arviolta 1 miljoona/km) seka ns tehtaan rakentaminen jossa raaka oljy lammitetaan ja kasitellaan esim parafiini pitoisella kemikaalilla ennen kun se ahdataan putkeen.

Huh... kolme vuotta myohemmin ensimmainen barilli tulee markkinoille ja aivan kuten ilmaisit, sopimuksen mukaisesti saattaa olla etta yhtio maksaa valtiolle vain vientiveron aina siihen asti kunnes 51% tuotantoon kaytetysta summasta, eli ko valtion osuudesta ollaan saatu takaisin mutta tuon jalkeen jako menee 51-49 (Irakissa lienee etta tilannetta ollaan hieman kaytetty hyvaksi)

On myos sopimuksia joilla yhtioille annetaan esim 7 vuoden tuotanto-oikeus jonka aikana he maksavat vain vientiveron mutta tuon jalkeen valtiolla on oikeus ottaa osa tuottavista kaivoista haltuunsa tai uudesti neuvotella sopimus.

Mikali yhtio ei noudata sopimusta, ko valtiolla on (sopimuksen mukaisesti) oikeus ottaa tuotannon alainen kentta haltuunsa. Tai rangaista kuten yhta kiinalaista yhtiota 800 miljoonan dollarin sakolla luonnon saastuttamisesta.

Oljynporauksessa meidan lansimaisten etuna Venajaan ja Kiinaan ei niinkaan ole teknolookia vaan huomattavasti korkeampi tyoturvallisuuden taso mutta heidan menetelmalla tuotetaan halvemmalla.
 
Länsimaisten öljy-yhtiöiden voitot ovat pyörineet kuuden-seitsemän prosentin pinnassa hyvin pitkään, eli jokainen läpi kulkenut taala tai euro jättää kassaan vain 6-7 centtiä. En usko että venäläiset pystyvät pyörittämään omaa liiketoimintaansa länsimaisia kilpailijoitaan tehokkaammin. Saudi-Arabiassa ihanteellisissa olosuhteissa öljybarreli pumpataan maasta viiden taalan kustannuksilla. Siperiassa karuissa luonnonolosuhteissa kustannukset ovat kolminkertaiset. Kanadassa Albertan öljyhiekkaesiintymistä irrotetaan raakaöljybarreli alle viidellätoista dollarilla ja pelkästään tuon yhden öljyhiekkaesiintymän sanotaan sisältävän hiilivetyjä koko planeetan sadan vuoden yhteenlaskettua kulutusta vastaavan määrän.

En ole kuullut noin alhaisia tuotantokustannusarvioita öljyhiekalle missään. Joskus väitettiin että täydellä tuotantolla ne saataisiin noin 18 dollariin/barreli, mutta likikään tuonne ei päästäne tosielämässä. Useimmissa artikkeleissa on puhuttu että voiton puolelle päästään noin $50-65 per barreli /hinnoilla. Lisäksi ei-konventionaalinen öljy on yleensä pääomallisesti raskaampaa kuin perinteinen - eli kalustoon pitää aluksi investoida enemmän.

image_original



Bakkenin ja Eagle Fordin liuskeöljyn kustannukset ovat noin $60-65, ja Teksasin Permian-muodostelmassa $80. Tämä alkaa olla jo aika riski-investointi.
Huomattavaa on että vaikka Arktiksen öljystä paljon puhutaan, niin suurin osa siitä on ainakin toistaiseksi hyvin kallista nykyilmastossa ja -teknologialla. Myös Meksikonlahden öljykenttiä on hehkutettu, mutta sekin on aika kallista.

Hämmentyneille tiedoksi että liuske-öljy ja öljyliuske ovat aivan eri asioita.

Yhdysvallat tuottaa itse puolet käyttämästään raakaöljystä ja siitä toisesta puolesta puolet tulee Kanadasta ja Meksikosta. Lähi-idästä, lähinnä Saudeista tulee ainoastaan 10% USA:n käyttämästä öljystä. (Mites se meni se vasemman laidan kulkijoiden vakioväittämä: Jenkit meni Irakiin öljyn takia.)

Siksi juuri (vai olenko missannut sotaretket Kongoon ja Keski-Afrikkaan demokratian ja kansanmurhien estämiseksi?). Kuvio on vain monimutkaisempi kuin se perussetti että ilkeä teksasilainen pumppaa Irakista öljyä katumaasturin pohjattomaan tankkiin.
 
Hienoa keskustelua!
Mikäli pakotteet laajenevat, niinkuin näyttäisi, niin Venäjän talouden kestokyky on todella koetuksella. EU näyttelee tässä melko keskeistä roolia.
Mikäli pakotelinja kovenee, alkaa yksityisviljely lisääntyä voimakkasti, samoin hintaheilahtelut, kun maailmanmarkkinat eivät ole tasaamassa. Tai no, kaali saattaa olla aina halpaa ;)
Linkin takaa tilastoja Venäjän maataloudesta ja arviota tulevasta (=ei toteudu): ftp://ftp.jrc.es/pub/EURdoc/JRC76915.pdf

Ohessa myös taulukko Venäjän taloudesta, niinkuin WTO sen näkee: (http://stat.wto.org/CountryProfile/WSDBCountryPFView.aspx?Language=E&Country=RU)
RUS_WTO.JPG
Pahoitteluni mikäli minulta meni ohi, että tämä oli jo täällä.
 
Yle: Tullimiehet ihmeissään venäläisten "kilomummojen" kanssa
Torstai 14.8.2014
Venäläisten pakettiautoilla tekemät verottomat tavarakuljetukset Suomen rajan yli Venäjälle ovat lisääntyneet. Vielä vuosi sitten Vaalimaalla rajan ylitti päivässä keskimäärin 60 tavaralla täytettyä pakettiautoa. Nyt autoja liikkuu rajan yli keskimäärin sata päivässä.

– Ne ovat todellakin lisääntyneet. Määrät kuitenkin vaihtelevat suuresti päivittäin, kertoo Vaalimaan tullin varapäällikkö Lasse Koskela. Hän ei lähde arvailemaan, miksi pientavarakuljetukset ovat lisääntyneet.

Kilomummoiksi kutsuttujen tavarankuljettajien ralli alkoi Koskelan mukaan keväällä. Ilmiö on ollut havaittavissa kuitenkin jo pari vuotta. Pakettiautoralli on Vaalimaan lisäksi tuttu muillakin raja-asemilla, esimerkiksi Nuijamaalla.

Viisi mummoa Transporterissa normaalitilanne
Venäjän lain mukaan yksi henkilö saa tuoda noin 50 kiloa tavaraa rajan yli verotta. Lasse Koskelan mukaan normaali kulkupeli tavarankuljettajilla on Volkswagen Transporter, johon on pakkautunut viisi ihmistä, ja kontti on täytetty tavaralla.

Eniten rajan yli kuljetetaan vaatteita. Sen lisäksi pakettiautoissa liikkuu erityisesti renkaita ja koneiden varaosia.

– Viisi mummoa pakettiautossa on normaalitilanne, sanoo Koskela. Hänen mukaansa Vaalimaalla tavarankuljettajat ilmoittautuvat tullille asianmukaisesti. Välillä pakettiautoon ahdettu tavara ja tavarasta tehdyt paperit eivät kuitenkaan täsmää.

– Räikeitä ylilyöntejä ei ole ollut, toppuuttelee Koskela.

Tulli saattaa rajoittaa tai kieltää tavararallin
Pakettiautoihin tehdyt tarkastukset työllistävät tullia huomattavasti enemmän verrattuna siihen, että vastaava määrä tavaraa kuljetettaisiin rekoilla. Yhteen rekan konttiin mahtuu noin parinkymmenen pakettiauton tavaramäärä.

– Kaikkein selkeintä olisi, jos tavara liikkuisi sinetöidyissä konteissa, sanoo Lasse Koskela.

Koskelan mukaan tulli olisi mahdollisesti rajoittamassa tai kieltämässä tykkänään pakettiautojen tavararallin, koska sen aiheuttamaa tarkastustyötä halutaan vähentää tullissa.

Pakotteet iskivät jo - Tulli takavarikoi 70 kiloa pateeta
Keskiviikko 13.8.2014 klo 13.51

Venäläismies yritti salakuljettaa Suomesta Venäjälle 70 kiloa pateeta.

Mies jäi kiinni Vaalimaan rajanylityspaikalla kun venäläiset tulliviranomaiset löysivät hänen Toyotastaan huiman määrän erilaisia pateetuotteita. Mieheltä löytyi pateena ankkaa, fasaania ja villisikaa.

Ranskalaisten herkkujen ystävä väitti tuotteiden olevan omaan käyttöön tarkoitettuja, mutta viranomaisten mukaan 70 kiloa viittaa vahvasti kaupallisiin tarkoituksiin.

Ranskalaisten elintarvikkeiden vienti Venäjälle on kielletty Venäjän asettamien vastapakotteiden vuoksi, joten herkut palautettiin Suomeen.
 
Tulli saattaa rajoittaa tai kieltää tavararallin

Tyypillistä virkamiestouhua: Kustaan omiin muroihin ihan vaan ettei joutuisi näkemään vaivaa. Saadaan nämäkin miljoonat siirrettyä suomalaiskauppiailta Narvaan ja Tallinnaan.
 
Itse en kyllä ostaisi katkeamatonta kylmäketjua vaativia tuotteita, jotka ovat matkanneet tuntikausia helteisessä autossa ja mahdollisesti odottaneet ostajaa päiviäkin huoneenlämmössä.
 
Viimeksi muokattu:
Tyypillistä virkamiestouhua: Kustaan omiin muroihin ihan vaan ettei joutuisi näkemään vaivaa. Saadaan nämäkin miljoonat siirrettyä suomalaiskauppiailta Narvaan ja Tallinnaan.

Aivan kuten Artti ilmaisi. Kun kylmaketju on poikki ja venalaiset sairastuneet niin suomalaisia tullaan syyttamaan myrkytyksesta.
 
Aivan kuten Artti ilmaisi. Kun kylmaketju on poikki ja venalaiset sairastuneet niin suomalaisia tullaan syyttamaan myrkytyksesta.

Omien kokemusten mukaan kylmäketjusta huolehtiminen saati elintarvikehygienia ylipäätään ei ole venäläisessä kulinaarisessa perinteessä se ykkösprioriteetti. Tarvittaessa ulkomaalaisia tai ihan ketä vaan joka ei ole väleissä sopivien tahojen kanssa tai ymmärrä lahjoa terveystarkastajia voidaan kuitenkin mielivaltaisesti syyttää näiden laiminlyönnistä.
 
Omien kokemusten mukaan kylmäketjusta huolehtiminen saati elintarvikehygienia ylipäätään ei ole venäläisessä kulinaarisessa perinteessä se ykkösprioriteetti. Tarvittaessa ulkomaalaisia tai ihan ketä vaan joka ei ole väleissä sopivien tahojen kanssa tai ymmärrä lahjoa terveystarkastajia voidaan kuitenkin mielivaltaisesti syyttää näiden laiminlyönnistä.

Tai minkä tahansa laiminlyömisestä - kuten Venäjällä sanotaan, jos on tarpeen saada henkilö tai yritys kiinni rikoksesta, niin se rikos kyllä löydetään.
 
Tuonti kielto on tuonti kielto. Jos Venaja nain haluaa asian olevan niin kunnioittakoon Suomen tulli tuota. Ei muuta kun kamat takavarikkoon ja samalla menee tuon suomalaisen "myrkytetyn" ruuan uhka silla Venaja ei tuollaista mahdollisuutta jattaisi kayttamatta. Kun tuota ruokaa ei mene niin silloinhan tuota uhkaa ei ole.

On tuossa muutakin, venalaiset turistit tulevat Suomeen ostoksille ja tuonti kiellosta huolimatta se katsotaan sormien valista. Sumalainen kauppias on tyytyvainen kun raha valuu kassaan... pitaisiko meidan hyvaksya tuo Venajan suoma erikoisasema suomalaisen lahikauppiaan tukemiseksi. Joo, olemme riippuvaisia heidan kaasusta, olemme riippuvaisia heidan turisteista, koska meilla ei ole omia ideoita olemme myos riippuvaisia venalaisten mielipiteista...

Aina on saatu kuulla kuinka Suomi on Venajan tossun alla ja nyt kun tulli on ottamassa asianmukaisia toimenpiteita ja laskemassa puomia niin me suomalaiset "naristaan"... Pidan tavallista venalaista ihan hyvana ihmisena eika minulla ole mitaan hanta vastaan mutta Venajanhallinnon suomat erikoisasemat ja almut eivat ole muuta kun keino saada sinusta viela tiukempi ote.
 
Nihil novi, neukkulan romahdettua trokarit toivat idästä votkaa ja veivät takaisin kulutustavaraa, vaipoista alkaen.
 
Itse en kyllä ostaisi katkeamatonta kylmäketjua vaativia tuotteita, jotka ovat matkanneet tuntikausia helteisessä autossa ja mahdollisesti odottaneet ostajaa päiviäkin huoneenlämmössä.

Kylmäketju ei ehkä ole aivan ykkösprioriteetteja Venäjällä. Sitä direktiivivapaata lihakauppaa voi käydä katsomassa Viipurin kauppahallissa.

Suosittelen kuitenkin nauttimaan maistuvan lounaan ennen elintarvikeketjuun tutustumista..
 
Tuonti kielto on tuonti kielto. Jos Venaja nain haluaa asian olevan niin kunnioittakoon Suomen tulli tuota. Ei muuta kun kamat takavarikkoon ja samalla menee tuon suomalaisen "myrkytetyn" ruuan uhka silla Venaja ei tuollaista mahdollisuutta jattaisi kayttamatta. Kun tuota ruokaa ei mene niin silloinhan tuota uhkaa ei ole.

Suomen tulli noudattaa Suomen lakia ja EU:n tullikoodeksia. Suomen tullilla ei ole toimivaltaa eikä pitäisi olla tarvettakaan kerätä venäläisiltä lihapurkkeja pois.

Sama pätee toiseenkin suuntaan eli ei Venäjän tullia kiinnosta Suomeen päin tulevat tuliaisviinat, vaan niiden ratsaaminen kuuluu Suomen tullille.


On tuossa muutakin, venalaiset turistit tulevat Suomeen ostoksille ja tuonti kiellosta huolimatta se katsotaan sormien valista. Sumalainen kauppias on tyytyvainen kun raha valuu kassaan... pitaisiko meidan hyvaksya tuo Venajan suoma erikoisasema suomalaisen lahikauppiaan tukemiseksi. Joo, olemme riippuvaisia heidan kaasusta, olemme riippuvaisia heidan turisteista, koska meilla ei ole omia ideoita olemme myos riippuvaisia venalaisten mielipiteista...

Aina on saatu kuulla kuinka Suomi on Venajan tossun alla ja nyt kun tulli on ottamassa asianmukaisia toimenpiteita ja laskemassa puomia niin me suomalaiset "naristaan"... Pidan tavallista venalaista ihan hyvana ihmisena eika minulla ole mitaan hanta vastaan mutta Venajanhallinnon suomat erikoisasemat ja almut eivat ole muuta kun keino saada sinusta viela tiukempi ote.

Suomettumisen ajan kaikuja eli ollaan paavillisempia kuin paavi itse.

Venäjähän on nimenomaan ilmoittanut, että matkustajatuonti on sallittua, joten millä ihmeen perusteella suomalaiset kauppiaat kieltäytyisivät myymästä tai Suomen tulli ottaisi tavarat haltuunsa?
 
Ylen mukaan rajalla liikkuu huhuja matkustajatuonnin rajoittamisesta, mutta toisaalta arvellaan, että Kremlissä ei riitä rohkeus kansan kyykyttämiseen. Niin tai näin, kivijalkakauppoihin ja kioskeihin virtaa länsitavaraa myytäväksi aitoon neukkumalliin.

Tulli: Venäjän tuontirajoitusten kiristymisestä liikkuu huhuja

Huhujen mukaan yksityishenkilöille sallitut tuontimäärät voisivat pudota jopa kymmenesosaan nykyisestä. Asiantuntijan mukaan tiukkaan syyniin siirtyminen voisi kuitenkin johtaa kansalaisten tyytymättömyyteen, jota Venäjä haluaa välttää.

Kuva: Yle
Nykyiset tuontirajoitukset yksityishenkilöille
  • Tavaraa saa viedä enintään 1 500 euron edestä
  • Ostosten yhteispaino saa olla enintään 50 kiloa
  • Yli 18-vuotiaat saavat viedä kolme litraa alkoholijuomia
  • Yli 18-vuotiaat saavat viedä 200 savuketta tai 50 sikaria tai 250 grammaa irtotupakkaa
Myös Suomen tullissa on kuultu huhuja, joiden mukaan matkustajia koskevia tuontirajoituksia oltaisiin kiristämässä Venäjällä. Huhujen mukaan tuontimääriä alennettaisiin nykyisestä kymmenesosaan eli viiteen kiloon. Huhuille ei kuitenkaan ole saatu vahvistusta.
Nykyisin venäläismatkailijat saavat tuoda Suomesta 50 kiloa ostoksia henkilöä kohti. Erityisiä tuoterajoituksia ei ole, vaan tyypillisiä kuluttajatuotteita saa viedä rajan yli.
Ostoksia on rajoitettu myös arvon osalta ja yksi ihminen saa viedä kerralla enintään 1500 euron arvosta ostoksia rajan yli. Alkoholituotteita yli 18-vuotiaat saavat viedä korkeintaan kolme litraa kerrallaan.
Kilotytöt jälleen muotiin
Aiemmin venäläisillä ostosmatkailijoilla oli mukanaan kilotytöiksi kutsuttuja ihmisiä, jotta kerralla rajan yli saatiin tuotua suurempi määrä tavaraa. Kilotyttöjen käyttö vähentyi Venäjän höllennettyä tuontirajoituksia muutama vuosi sitten.
Tutkimus- ja analysointikeskus TAKin toimitusjohtaja Pasi Nurkka arvioi, että tulevaisuudessa kilotyttöilmiö kasvanee.
– Yleensä ostosmäärät ovat olleet sen verran pieniä, että ostoksia ei ole tarvinnut mitata. Aiemmin, kun tuontirajoitukset olivat tiukemmat ja kaupallista myyntiä epäiltiin, niin autoja saatetiin käyttää vaa'alla Venäjän tullissa.
Tuotteita kivijalkakauppoihin
Nurkan mukaa suomalaisista elintarvikkeista ovat kiinnostuneet etenkin keskituloiset pietarilaiset. Nurkka ei usko, että pietarilaiset matkustaisivat jatkossa tiheästi Suomeen elintarvikepakotteiden vuoksi.
– En usko, että hyvätuloinen pietarilainen alkaa nyt päivittäin tai edes viikoittain Suomessa ramppaamaan. Jos ja kun tulee yrittäjiä, jotka alkavat heidän puolestaan käymään, niin se varmasti lisää ostosmatkailua.
Pasi Nurkka aprikoi, että pakotteet saattavat lisätä elintarvikkeiden ostoa Suomesta ja kompensoida näin alentuneen ruplan kurssin vaikutuksia.
– Väittäisin, että edelleenkin sellaista tapahtuu, että ihmiset tuovat tavaraa periaatteessa omaan käyttöön, mutta tavarat päätyvät kuitenkin pieniin kivijalkakauppoihin tai kioskeihin.
– En usko, että siihen ihan heti ja kovin helposti lähdetään puuttumaan, jotta väestön tyytymättömyys ei lisäänny.
Ylivoimaisesti eniten venäläiset ostavat Suomesta kalaa. Muita venäläisten suosimia tuotteita ovat makeiset, alkoholijuomat, liha sekä liha- ja maitotuotteet.

http://yle.fi/uutiset/tulli_venajan...simme_listan_nykyisista_rajoituksista/7409593
 
Back
Top