Venäjän talous

Siinä vaiheessa, kun kustannusarvio paukkuu yli miljardeilla, ei hanketta voi pitää minään suurena menestyksenä. Parhaan mukaan todellisia kustannuksia on toki koitettu peitellä.
Paljonko Jamalin projektin kustannusarvio oli ja paljonko siitä mentiin yli? Oletan että sinulla on tämä tieto hallussasi.
 
Sulla sitä tietoa ei tunnu oleva, vaikka ihan googlea käyttäen ne löytyvät. Tosin tässä tapauksessa googlen tuottamat tiedot kustannusylityksistä ovat varmaan impperialistien propagandaa.

Onko sulla muuten urakkapalkka vai miten tota hommaa pyötitetään. Tiedot tuntuvat ainakin tulevan jostain valmiina. Yllättäen tietojen laatu on luokkaa normaali venäläinen propaganda.
 
urpille voisi heittää vielä sellaisen kysymyksen, että kuinka moni maa maailmassa pystyisi täysin sisäisin voimavaroin ja omalla teknologialla viemään läpi Jamalin LNG-tuotantolaitoksen ja terminaalin kaltaisen projektin?
Mitä sinä oikein valehtelet?

Mainittakoon että Jamalin LNG-tuotantolaitos ja terminaali ei ole Gazpromin projekti, vaan ne omistaa Novatek-niminen yksityinen venäläinen yritys.

Novatekia pidetään ehkä parhaana esimerkkinä onnistuneesta yksityistämisestä Venäjällä. Se että juuri Novatek suoritui tuosta jättiurakasta ei ole asiaa ja firmaa tunteville yllätys.
Valhetta joka sana.


Ei se ole täysin "sisäisin omin voimavaroin" rakennettu! Melkein puolet, $12 miljardia antaneet kiinalaiset pankit. 150 miljardia rupla tuli The Russian National Wealth Fund is Russia's sovereign wealth fund:sta, eli juuri kansan hyvinvoinnista otettu viimeista. 50,1% osakkeista "Jamal LNG" kuuluvat Novatekille, 20% - Ranskan Total ja kiinalaisen CNPC, ja vielä 9,9 - kiinalaisen Silkkitie Säätiön.

Подробнее на РБК:
https://www.rbc.ru/business/05/12/2017/5a266c2c9a794747585042ac

Novatek kuului Timchenkolle (ts Putinille), joka on nyt sanktioiden listalla, siksi Michelson. Kohta sekin joutuu sinne, ellei ole jo täällä minutilla
Siellä parhaillaan piilotellaan kaikki mitä voi piilotta, erotaan sitä varten (putinin tytär eronut miehestä) vaihdetaan osakkeiden omistajat jne.

Se että USA osti yhden tankerin YHDEN kerran ei sano yhtään mitään, big deal. Jotain säänolosuhteista Mexikon lahdessa oli maininta ja kenties sitä tarjottu ilmaiseksi, mistä tietää..
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Sulla sitä tietoa ei tunnu oleva, vaikka ihan googlea käyttäen ne löytyvät. Tosin tässä tapauksessa googlen tuottamat tiedot kustannusylityksistä ovat varmaan impperialistien propagandaa.

Onko sulla muuten urakkapalkka vai miten tota hommaa pyötitetään. Tiedot tuntuvat ainakin tulevan jostain valmiina. Yllättäen tietojen laatu on luokkaa normaali venäläinen propaganda.
Sulla sitä tietoa ei tunnu oleva, vaikka ihan googlea käyttäen ne löytyvät. Tosin tässä tapauksessa googlen tuottamat tiedot kustannusylityksistä ovat varmaan impperialistien propagandaa.

Onko sulla muuten urakkapalkka vai miten tota hommaa pyötitetään. Tiedot tuntuvat ainakin tulevan jostain valmiina. Yllättäen tietojen laatu on luokkaa normaali venäläinen propaganda.
Siksi juuri kysyinkin, että onko sinulla ne numerot? Laitatko tähän?

Se kannattiko investointi ratkeaa siten, että ylittävätkö tuotot sen kulut. Ottaen huomioon Jamalin niemimaan kaasuvarojen määrän sekä LNG:n kysynnän maailmalla, uskoisin että voiton puolella jäädään. Varsinkin jos tuo koillisväylä jatkaa edelleen sulamistaan.
 
Siksi juuri kysyinkin, että onko sinulla ne numerot? Laitatko tähän?
Pyydä luvut toimeksiantajaltasi, jos et osaa googlettaa. Sun tiedot on niin hataralla pohjalla, että kannattaa tarkastaa lähtöainesto ennen, kuin alkaa täälä hehkuttaan jotain projektia.

Ilmeisesti trollin urakka kusi bannien myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Pyydä luvut toimeksiantajaltasi, jos et osaa googlettaa. Sun tiedot on niin hataralla pohjalla, että kannattaa tarkastaa lähtöainesto ennen, kuin alkaa täälä hehkuttaan jotain projektia.

Ilmeisesti trollin urakka kusi bannien myötä.

Google on todellakin täynnä tästä projektista.

DECEMBER 20, 2013
https://www.reuters.com/article/rus...e-rising-costs-analysts-idUSL6N0JZ1K220131220

* Yamal LNG costs up a third to $27 billion
* First train of 5.5 million tonnes to hit market in 2017

"This week, Yamal LNG took a final investment decision (FID), with costs of $27 billion"
"But at a project which cannot ship fuel eastwards to China and Japan all-year because severe weather, some now wonder whether a start in 2017 is over optimistic"

Eli joskus on voitu puhua pienemmistä summista mutta tuo lopullinen investointi päätös oli oikea.

(FID)
https://www.theprojectdefinition.com/fid-final-investment-decision/


“It’s the only project I can think of in the last decade that actually is on time and on budget,” said Henderson at the Oxford Institute. “It’s pretty impressive.”

Eli näyttäis siltä että aikataulu ja budjetti piti.
 
57BDA3EDF035F.jpg
Pyydä luvut toimeksiantajaltasi, jos et osaa googlettaa. Sun tiedot on niin hataralla pohjalla, että kannattaa tarkastaa lähtöainesto ennen, kuin alkaa täälä hehkuttaan jotain projektia.

Ilmeisesti trollin urakka kusi bannien myötä.
Hänen toimeksiantaja on yhtä "raskaalla intellektilla" varustettu kun röllikkä itse. Naamasta se näkee..
Eli Evgenyi Prigozhin, "Putinin kokki"ja kaveri, joutui jo pakotteiden listalle eka kerran v2016, nyt taas laajennetulle listalle:
https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/OFAC-Enforcement/Pages/20180126.aspx
Prigozhin on ravintolaholdingin "Konkord" omistaja, häntä pidetään myös "trollitehtaan" omistajana Olginossa.
 
Venäjä siis pystyi tuollaiseen jättiurakkaan ilman länsimaista teknologiaa ja rahoitusta. Kova suoritus ryssiltä.

Sabettan nesteytyslaitosten moduulit tuotiin Euroopasta ja Aasiasta hollantilaisilla jäissä kulkevilla raskaskuljetusaluksilla.

4d4e0736b3fddeeb2e60899fd9e35986a3c5f88c5836a5d3300ef75a097ea76f_m.jpg


Jamalin projekti on toki melko vaikuttava ja monella tavalla poikkeuksellinen Venäjällä; esimerkiksi alkoholi on täysin kielletty.
 
Sabettan nesteytyslaitosten moduulit tuotiin Euroopasta ja Aasiasta hollantilaisilla jäissä kulkevilla raskaskuljetusaluksilla.

4d4e0736b3fddeeb2e60899fd9e35986a3c5f88c5836a5d3300ef75a097ea76f_m.jpg



Jamalin projekti on toki melko vaikuttava ja monella tavalla poikkeuksellinen Venäjällä; esimerkiksi alkoholi on täysin kielletty.
Kesällä 2017 Sabetta kylässä 9 työntekijä "РСК Логистик" ( RSK Logistik):sta tehneet jo toista nälkälakkoa, koska palkkoja ei maksettu yli 3 kuukautta. Jopa "presidentin kuumalla linjalla" asian nostaminen ei tuonut tulosta, kuten ei
kirjen Putinille jukaiseminen VK verkossa 27.7. ja oikeuteen viemineen. Lopulta lakkoon osallistuneet saaneet palkat takauttavasti, mutta 300 nälkälakon osallitumatonta - ei. "Jamal LNG":ssa työntekijoille "maksetaan lupauksilla".

Jamalin viranomaiset väittäneet että "Jamal LNG":lla ei ole velkoja partnööreille ja vastuusen pitää laittaa (RSK Logistik), mutta muodostunut systeemi edellyttää että töistä maksetaan vain ennakkoa, ja saatut tulot heidän pakko kuluttaa uusien materiaalien ostoon eikä palkan maksamiseen:rolleyes:.
LNG tehdas on Novatek projekti. Sen lisäksi tehtaan rakentamisen ja käytönottoon v.2017 ohella on myös infrastruktuurin kehitys, johon valtio sijoittaa. Kohteista ovat - kansainvälinen lentokenttä ja merisatama Sabetassa, jossa ei ole paikallista asutusta lainkaan. Ja rautateiden rakentaminen.
Mainittakoon että USA laittoi sanktioiden listalle yrityksen yhtä omistaja, Putnin kaveria Gennady Timtchenkon ja myös itse Novatek, Vneshekonompankin, Rosneftin ja Gazprompankin rinnalla, tämän tähden ne eivät voi lainata rahat amerikkalaisella markkinalla maksmissa 90 päiväksi.
kasparov.ru

Nesteytetyn kaasun maailman markkinoilla Venäjän osuus on hyvin pieni. Ja vaikka tämä kyseinen Novatek kasvattaisi oma tuotantoa vuoteen 2025 - se ei sitä muuttuisi mikskään, koska muutkin kasvattavat.
Mutta faktat ovat faktoja.
Qatar 106,4 miljardia м³ vuodessa
Australia 39,8 miljardia м³ vuodessa
Malesia 34,5 miljardia м³ vuodessa
Nigeria 27,5 miljardia м³ vuodessa
Indonesia 21,5 muljardia м³ vuodessa
Trinidad ja Tobago 17 miljardia м³ vuodessa
Algeria 17,2 miljardia м³ vuodessa
Venäjä 14,5 miljardia м³ vuodessa
Oman 10 miljardia м³ vuodessa

Tästä yhdestä muka USA:n Jamalilta ostetusta tankerista hyvin vähän tietoa. Ikinä en usko että USA tekisi tälläistä. Tieto voi hyvinkin olla deza (desinformaatio).
 
Tuskin jenkit ovat tarkoituksella ostaneet Jamalin kaasua - kaasu, joka toimittajalta ostettiin, nyt vain sattui olemaan sieltä.
 
Tuskin jenkit ovat tarkoituksella ostaneet Jamalin kaasua - kaasu, joka toimittajalta ostettiin, nyt vain sattui olemaan sieltä.
Niin ja kun edellinen trolli kehui miten Novatek projekti alusta loppuun venäläisten ja sujui kun tanssi, on pakko kysyä, missä maassa oli itse tankeri valmistettu?
 
Tuskin jenkit ovat tarkoituksella ostaneet Jamalin kaasua - kaasu, joka toimittajalta ostettiin, nyt vain sattui olemaan sieltä.
Jep. Näyttää puhtaalta logistikalta.
Eikä ostaneet edes Venäjältä. Ensimmäinen tankeri oli kaadettu jo joulukuun alussa Britanniassa, Kentissa, jenkit osti sen jo uudelta omistajalta.. mutta USA:ssa oltiin jo pystyssä kiukusta kun selvisi sisältön alkuperä, tankeria käännettiin edes-takaisin, kun samalla maton alla bisnes tappeli politiikan kanssa.
Toinen tankeri oli Ranskasta, ja tämäkään ei ostettu Venäjältä. Se sitä. Tuskin ostavat enää. Koska kolmanten tankerin vetää keskellä talvea jäisien merten kautta Jamalilta on kallista, ilman "Arktika" ei pärjää. Lisäksi "Arktikakaan" ei kenties selviä tehtävästä, liian painava "kala" - 300 000 tonnia.

Joten seuraavat tankerit tulevat jostain Kuwaitista, tai jostain sieltä, spotmarketista saa halvalla, ja silloin kun navigaatio Koilllisväylällä on taas mahdollinen, jenkit ei tarvitse enää sitä.

Tälläistä yhteenvetoa löysin asia tutkiessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Menee jo reilusti off-topiciksi, mutta tekeekö Viro palavastakivestä nesteytettyä kaasua? Öljyähän he jo menestyksellä tekevät ja myyvät mm. Suomeen. LNG-terminaaleja nyt rakennetaan kuin sieniä sateella. Siinä voisi olla markkinarakoa. Eipä siinä, kyllä kalevanpojilla muutenkin hyvin talous porskuttaa. BKT yli 17 000 usd/asukas (2016), kun samoista lähtökohdista talouttaan uudistamaan 1990 lähteneellä Venäjällä se on alle puolet tuosta. HYVÄ EESTI!
 
"Spot-markkinat" oli se termi, mitä hain. Ensimmäiset lastit myydään siis tuolla tavalla; pidempiaikaisten sopimusten mukaiset kaasulastit alkavat kulkea keväämmällä kun enemmän jäätämurtavia LNG-tankkereita saadaan käyttöön. Ensimmäisen lastin osti ainakin joidenkin lehtijuttujen mukaan Petronas LNG UK, joka kauppasi sen eteenpäin varastoterminaalistaan laskematta sitä Brittien kaasuverkkoon. Maakaasuissa tuskin lienee samalla tavalla eroja kuin raakaöljyissä, joten mukana on saattanut mennä jostain muutakin peräisin ollutta kaasua. Kärpäsestä härkänen.

Mitä ympärivuotiseen Koillisväylän liikenteeseen tulee, niin käsittääkseni ongelma on enemmänkin laivojen lukumäärä ja keskimääräinen transitnopeus kuin se, etteivätkö YamalMax-kaasutankkerit pohjoisen jäissä pärjäisi myös ilman jäänmurtaja-avustusta. Matka-ajat venyvät niin pitkiksi, että kaasua ei saada maailmalle riittävän nopeasti ja tuotantoa pitää hidastaa. Tiettyyn pisteeseen asti liikennettä voi nopeuttaa jäänmurtajilla, mutta niitä Venäjällä(kään) ei ole riittävästi: ydinkäyttöisiä on tällä hetkellä "ajossa" neljä ja uudet ovat pahasti myöhässä. Norilskin ja Arctic Gatesin liikenne todennäköisesti pärjäisi ilmankin, mutta mm. Taymyrin kivihiilikuljetukset ja Sabettaan seilaavat muut laivat eivät.

edit: Tässä esimerkki siitä, millaisissa olosuhteissa ja millä aluksilla kivihiiltä kuljetetaan maailmalle. Jos tuo kannattaa taloudellisesti, niin ei voi kuin ihmetellä, miksi SNSK joutui sulkemaan kaivoksensa Huippuvuorilla...

https://dmitry-v-ch-l.livejournal.com/215425.html

https://starcom68.livejournal.com/2325281.html
 
Öljyntuotantoteknologian pakotteet alkavat purra öljyteollisuuteen, parempaa myytävää ei riitä kaikille.

"Eurooppaan saapuvan venäläisen raakaöljyn laatu on heikentynyt siinä määrin, että useat länsimaiset öljynjalostajat uhkaavat jo vähentää raaka-aineensa hankintaa maasta, kertoo uutistoimisto Reuters.

Markkinatoimijoiden mukaan öljyn laadun heikentymisen syy on se, että Venäjä ohjaa yhä suuremman osan hyvälaatuisesta öljystä Kiinaan ja muualle Aasiaan."

https://www.hs.fi/talous/art-2000005554090.html
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Markkinatoimijoiden mukaan öljyn laadun heikentymisen syy on se, että Venäjä ohjaa yhä suuremman osan hyvälaatuisesta öljystä Kiinaan ja muualle Aasiaan."
On siinäkin toimittajalta muotoilu. Eihän öljyn myynnin ohjaus sen laatua huononna (tuon lauseen mukaan) vaan läntisten toimijoiden kannalta ja tuotteen saatavuuden kannalta se, ettei Venäjä tarjoa tai Venäjältä riitä parempilaatusta äljyä heille.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top