#vihapuhe

Edes Suomen saamelaiset eivät voi sietää lähinnä toisiaan... sielläpä vihapuhetta löytyy. Avoin rasismi rehottaa, kirjaimellisesti mitataan jotain rodullisia neljäsosia jne.
En silti haluaisi lähteä kairassa noita ukkoja ojentamaan, isossa läänissä laveat lait :).

Niinpä. Kunpa joku osaisi selittää tällaiselle tyhmälle, että millä tavalla tuollainen vähemmistön sisäinen rotuhygienia EI ole rasismia. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta esim. "rodustaan" (joita ei itse asiassa edes ole olemassa).

Edit: Anni-Kristiina Juuso on silti hottis [/heteronormatiivinen esineellistävä vihapuhe]
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä. Kunpa joku osaisi selittää tällaiselle tyhmälle, että millä tavalla tuollainen vähemmistön sisäinen rotuhygienia EI ole rasismia. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta esim. "rodustaan" (joita ei itse asiassa edes ole olemassa).

Edit: Anni-Kristiina Juuso on silti hottis [/heteronormatiivinen esineellistävä vihapuhe]

Ainoastaan valkoihoiset voivat olla rasisteja. Vähemmistöjen väittäminen rasistisiksi on vihapuhetta ja ehdottomasti tuomittavaa.
 
Menikö poliisilla operaatio vituiksi?

Suomessa ihmiset luottavat viranomaisiin ja toisiinsa. Tästä luottamuksen perinteestä tulee pitää kaikin tavoin kiinni. Sisäministeriön viranomaisten on entisestään vahvistettava toimintansa hyväksyttävyyttä ja otettava rohkeasti rooli mielipidejohtajana ja vaikuttajana. On tärkeää, että viranomainen jalkautuu sinne missä kansalaiset ovat, käy vuoropuhelua ja ennen kaikkea kuuntelee. 1

1 Valtioneuvoston sisäisen turvallisuuden selonteko 2016

@RAJAVARTIOLAITOS – SOSIAALINEN MEDIA VAIKUTUSKANAVANA IHMISTEN MIELIPITEISIIN Pro gradu -tutkielma Yliluutnantti Jan Malmgren Maisterikurssi SMOHJ11 Ilmasotalinja Huhtikuu 2017
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/143587/SM1135.pdf?sequence=2&isAllowed=y
 
Aksiooma
Vs: RHC vapaaehtoiset alkavat väsyä tilanteeseen
« Vastaus #11932 : 12.10.2017, 20:20:30 »


Tuli tämmöinen vastaan Facebookissa.

TROLLITEHDAS LÖYDETTY SUOMESTA

Facebookissa vaikuttaa salattu ryhmä nimeltä Radical Harassment Club (ryhmä ei siis näy fb-haussa). Ryhmän tarkoitus on tehtailla joukkovoimalla ilmiantoja facebookissa tietoja jakavista, jotta heidät saadaan vaiennettua. RHC jäsenistö tekee myös aiheetomia lastensuojeluilmoituksia ja soittavat tai lähettävät työnantajille "ilmiantoja" saadakseen suomalaisia erotetuksi työpaikaltaan. Tässä siis yksi selitys viime aikoina kiihtyvällä vauhdilla leviävään banni-aaltoon. Näitä vastaavanlaisia ryhmiä on varmasti muitakin, me vain emme niistä tiedä. Siitä fb on pyrkinyt pitämään huolen.

Jossain vaiheessa ihmettelin, kun ennen facebookkavereiden profiilissa näkyneet listat ryhmistä, joissa ovat jäseninä, katosivat näkyvistä. Silloin se harmitti, koska olin niiden kautta löytänyt paljon hyviä ryhmiä. Nyt tulee väistämättä mieleen, että tällä muutoksella oli toinenkin tarkoitus: on hyvin vaikeaa suojautua sellaiselta viholliselta, jota ei näe, eikä pysty löytämään.
Ryhmässä on ilmeisesti käytössä myös taktiikka, jossa luodaan valeprofiili jonkun isänmaallisten riveissä kirjoittavan nimissä ja laitetaan kaveripyyntöjä tällä profiililla. Profiilia tarkastellessa se yleensä on tyhjää täynnä, tai sitten yksityisyysasetukset ovat kaakossa.

Kannattaa siis käydä fb-kaverilistansa läpi ja poistaa kaikki tälläiset vailla sisältöä olevat profiilit listalta. Pienessä pistokokeessani RHC-ryhmän jäsenistä löytyi ainakin yksi tällä systeemillä luotu valeprofiili, joka oli onnistunut keräilemään yli 70 kanssani yhteistä fb-kaveria. Suosittelen tosiaan syyssiivousta.

Se, että nämä ryhmät ja niiden aktivistit ovat fb:ssa erikoissuojeluksessa on ainakin täysin selvää. Kokeilumielessä suoritettu "vastaisku" ilmiantamalla RHC:n aktiivijäsenen postaus, päättyi siihen, että ilmiantonappia painettuani ja syyn ilmoitettuani, sain viestin, että minulla on mahdollisuus joko yksityisviestillä neuvotella asiasta tämän aktiivin kanssa tai sitten laittaa hänet estoon. Varsinaista ilmiantoa hänestä ei siis pysty tekemään.

Erityisen vakavaksi asian tekee se viime aikoina vastaan tullut huhu, että Suomen poliisille, ilmeisesti (leikkimielisesti Polpoksi kutsutulle) nettipoliisille, on annettu admin-oikeudet facebookiin. Jos tämä huhu pitää paikkansa on ehdottomasti vaadittava selitystä sekä poliisilta, että sisäministeriöltä. Tämä on selkeästi Suomen perustuslain vastaista toimintaa.

PS. Jakakaa tätä tietoa ryhmissä ja kavereillenne. Tämä vihulaispesä pitää yrittää saada hävitetyä tai ainakin vaikeuttaa sen tuhotöitä.

PS.2 Ryhmän aktiivijäsenistä löytyvät ainakin nimet Johanna Väisälä, Tarja Sinnemäki, Hannu Väliahdet. Jos onnistutte jostain onkimaan lisää , laittakaa ilmoitusta. Ilmeisesti porukassa hyörii paljon samoja kasvoja kuin Refugees Hospitality Clubissa.

https://www.facebook.com/Totuudenaika/posts/1479300845438369

Foliohattuilua vai olisiko tuossa jotain perää?
 
Rajattomasti ihailemani Sofia painaa oikein kynällisellä tykistöryhmiä. Naminami. Huomatkaa minut, minulla on tärkeää sanottavaa. Ehkä joku maalittaa nyt minut....sepä vasta olisikin namiskuukkelia....uhriutuminen huomataan.

Kyllä se Melanii nyt mielensä pahoittaa, kun lukee Sofian avoimen kirjeen. Ja Trump saa kuulla kunniansa, kenties pahempaakin....

Itätytön stereotypia....voi jessus näitä mukapuolestataistelijoita.

Se, että itätyttö on julkisuudessa hiljaa, ei suinkaan tarkoita että sama pätisi kotona. Loppupelissä julkinen riitely huonontaa kummankin julkisuuskuvaa, sen jälkeen aletaan vain tonkia julkisesti enemmän yksityisasioita ja riidan aihetta. Nämä tällaiset on parempi hoitaa kotona. Itseasiassa sanokaapa yksikin valtakunnan ensimmäinen nainen, joka olisi tuollaiseen syyllistynyt?
 
Se, että itätyttö on julkisuudessa hiljaa, ei suinkaan tarkoita että sama pätisi kotona. Loppupelissä julkinen riitely huonontaa kummankin julkisuuskuvaa, sen jälkeen aletaan vain tonkia julkisesti enemmän yksityisasioita ja riidan aihetta. Nämä tällaiset on parempi hoitaa kotona. Itseasiassa sanokaapa yksikin valtakunnan ensimmäinen nainen, joka olisi tuollaiseen syyllistynyt?

Sofi myös niputtaa kivasti. Sloveniasta Viroon on matkaa, mutta ilmeisesti naispuoliset ovat siellä koko matkalla samoja "itätyttöjä".
 
Nämä tällaiset on parempi hoitaa kotona. Itseasiassa sanokaapa yksikin valtakunnan ensimmäinen nainen, joka olisi tuollaiseen syyllistynyt?

Eikös Hillary tintannut Billiltä silmän mustaksi, kun kuuli Billin saaneen vähän oraalihoitoa Monicalta? Näin ainakin huhu kiersi silloin... ;)

Hillary Clinton ‘gave Bill a black eye in the White House'
A former Secret Service agent has also said he ‘disposed of sordid physical evidence’ at the time of the Monica Lewinsky sex scandal

http://www.independent.co.uk/news/w...secret-service-agent-gary-byrne-a7067066.html
 
DL6uvGVWkAAlh_b
 

Diskurssipoliisia ja sen parodiointia ei enää ihan oikeasti pysty erottamaan toisistaan.

Kaitpa kohta saadaan Vihapuhepoliisin oheen myös
- Lihapuhepoliisi. (Puuttuu heteronormatiivisuuteen, vegaaniuden torjumiseen, sikapartikkelipitoiseen elintarvikekulutukseen ja kalapuikkoviiksiin.
- Pihapuhepoliisi. (Diskursiivista päivystystä hiekkalaatikon reunalla, Vauva-keskusteluissa ja pihagrillin makkarajonossa.)
- Krihapuhepoliisi. (Vastustaa nationalismia, isänmaallisuutta, maanpuolustushenkisyyttä ja reserviläistoimintaa. Saa sydänkohtauksen sanasta "täydennyspoliisi. Toimii tiiviissä yhteistoiminnassa poliisien ammattiliiton Tehtaankatujaoston kanssa.)
sekä
- SDAS -tiimi. (Special Discources And Semiotics tiimi jota käytetään mikäli vastustajan kognitiivinen aseistus ja toiminta ylittää twitterline -indikaattorin.
 
Ukkolasta ei mielestäni oikein "persua" saa, ennemmin voitaneen puhua vihervasemmistohenkisistä piireistä keskitielle eheytyneestä "tolkun ihmisestä". Sellainen herättää tietysti paljon närää tietyissä toimittajapiireissä, Ukkola on ikäänkuin petturi mikä on jopa persu-vihollista alhaisempi olento

Tai sitten Ukkolan asenteet jne. eivät olekaan niiiiin tuntemattomia siskoillekaan.....ehkä heilläkin on synnillisiä epäilyksiä siitä agendasta, jota ainakin ovat ajavinaan. Re aktiosta päätellen saattaa olla.

Toimittaja toimittaa, päätoimittaja päätoimittaa ja julqaisun omistajat valitsevat päätoimittajan....ei tämä niin monimutkaista ole. Toimittaja päheltää sitä mitä päätoimittaja ööö, no näissä piireissä ei tieten käsketä....ja päätoimittaja on tasan tietoinen omistajiensa tavoitteista.
 
Sebastian Tynkkysestä poliisitutkinta – Yhdenvertaisuusvaltuutettu: vaalikampanja osin rasistinen, kovat nuhteet perussuomalaisille
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/23...yhdenvertaisuusvaltuutettu-vaalikampanja-osin

En tiedä mitä kirjoituksia tutkinta koskee, eikä niitä jutussa toistettu, joten omaa mielipidettä ei pysty muodostamaan. Eikä se oikeastaan uutisen mielenkiintoisin osio olekaan, vaan tämä:
Vihapuhetta etsittiin myös algoritmilla

Vihapuhetta sisältävien viestien etsinnässä hyödynnettiin myös tekoälyä. Aalto-yliopiston tutkijoiden kehittämä vihapuhealgoritmi tarttui kuntavaaliehdokkaiden noin tuhanteen viestiin, jotka välitettiin edelleen yhdenvertaisuusvaltuutetulle.

Robotti ei kuitenkaan tällä kertaa ilmeisesti ollut ihmisen veroinen ilmiantajana.

Lähtenyt aika hyvin laukalle tämä vihapuheepaniikki. Joskohan tämä olisi jo hulluuden kliimaksi ja romahdus olisi ovella, vai vieläkö tämä tästä kiihtyy?
 
Kun Orwellin tarinat eivät ole enää satua
13.10.2017BY SEBASTIAN TYNKKYNEN https://sebastiantynkkynen.com/2017/10/13/kun-orwellin-tarinat-eivat-ole-enaa-satua/

Taas ollaan kansallismielistä nuorta miestä raahamassa raastupaan maahanmuuttokriittisistä mielipiteistään. Voin sinne mennä ihan niin monta kertaa, kuin suomalaiset viranomaiset haluavat itsestään historiankirjoihin merkinnän sananvapauden kampitusyrityksistä. Ne tullaan muistamaan häpeätahroina tulevien sukupolvien toimesta. Mutta siihen en suostu, että poliittisena päättäjänä valtio määrittelisi puolestani, mitä tietoja tai mielipiteitä poliitikkona saisin tuoda esille. En suostuisi tähän rivikansalaisenakaan. En sellaisessa valtiossa, jonka nimi on Suomi.

Ihan aluksi mainittakoon, että somepäivitykseni eteenpäin ilmiantanut yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä ei ole neutraali toimija. Hänellä on vihreä puoluemenneisyys ennen valintaansa yhdenvertaisuusvaltuutetuksi. Pimiä on toiminut niin Vihreiden kansanedustajan, oikeusministeri Tuija Braxin erityisavustajana kuin Vihreiden eduskuntaryhmän juristinakin. Hän käyttää valtion viranomaisena asemaansa maahanmuuttokriittisen politiikan taltuttamiseksi.

Uuden Suomen artikkelissa Pimiä kertoo vihapuhekoneen testaamisesta, jossa algoritmit laitettiin etsimään vihapuhetta kuntavaaliehdokkaiden kampanjoista. Jo ihan teoriassakin ajatus on karmea: poliitikkojen vaalikampanjoista etsitään väärät mielipideet vihapuhekoneen avulla. Sen jälkeen ne ilmiannetaan oikeudelle, joka jakaa tuomiot. Artikkelissa Pimiä kertoo:

”Saimme tuhansia viestejä ja niistä löytyi parikymmentä viestiä, jotka meidän mielestämme olivat vihapuhetta. Mutta se on hyvä ajatus ja idea jatkon kannalta. Tässä vaiheessa ne viestit, joiden tiimoilta olimme yhteydessä, tulivat osin vastaan muutenkin, Pimiä sanoo.”

En tälläkään hetkellä tiedä, mitkä päivitykset ovat olleet Pimiän mielestä vihapuhetta. Kyseessä on termi, jota laki ei tunne. En myöskään ole saanut taustalla tapahtuneesta operaatiosta mitään tietoa itse, vaikka minua ollaan viemässä oikeuteen. Valtakunnansyyttäjänvirasto kertoi asiasta ensin toimittajalle, jolta sain puhelun Varsovaan, jossa parhaillaan olen. Toimittaja kertoi koko kuvion, ja että tulisin saamaan poliisilta pian yhteydenoton, sillä valtakunnansyyttäjänvirastosta asia oli lähetetty Oulun poliisilaitokselle. Toimittaja kertoi kirjoittavansa jutun asiasta. Minulle ei ole toimitettu mitään materiaaleja, kuten kuvankaappauksia tai tekstejä, joista kävisi ilmi, mistä minua syytetään. En siis pysty puolustautumaan kunnolla, vaikka lehdet alkavat jo kirjoittaa tapauksesta, josta kuulivat aikaisemmin kuin tutkinnan kohde itse. Tilanne ei tunnu millään tavalla reilulta, mutta näin mentävä.

Antaa median piiskata jo ennakkoon, ja minä odottelen tietoja, mistä minua edes syytetään, jos syytetään. Median ei tarvitse asettaa kansalaisten tietoon ja arvioitavaksi vihertävän yhdenvertaisuusvaltuutetun vihapuheeksi luokittelemaa materiaalia. Riittää, kun saadaan uutisoitua, että Tynkkynen on saattanut syyllistyä mielipiderikokseen.

Jos kyse on todellakin niistä kansalaisten lähettämistä tarinoista, joissa heidän huolensa turvallisuudesta oli todellinen, niin en voi kuin ihmetellä, jos seuraavaksi niille äänen antamisesta tehdään rikollista. Moni suomalaisnainen pelkää turvallisuutensa puolesta, mutta ei uskalla puhua todellisista taustasyistä ääneen rasismisyytösten pelossa. Pidän tilannetta täysin epäterveenä ja koen, että näille henkilöille tulee antaa ääni ja sen tein. Julkaisin luvan kanssa heidän tarinansa. Yhdenvertaisuusvaltuutettu Pimiä toteaa Uuden Suomen artikkelissa, että vaalikampanjani oli rasistinen:

”hän julkaisi erilaisia kertomuksia ilman tarkempia lähdetietoja. Kukaan ei voinut tietää, ovatko ne keksittyjä vai pitävätkö ne paikkansa. Mielestäni siinä haettiin selvää vastakkainasettelua, Pimiä moittii.”

Tuntuu pahalta niiden naisten puolesta, jotka uskalsivat lähestyä minua, koska yhdenvertaisuusvaltuutettu lyttää käytännössä kokonaan heidän kokemansa vääryydet heittämällä, että ne saattavat olla keksittyjä eivätkä välttämättä pidä paikkaansa. Voin kertoa, että nuo naiset ja se nuori jätkä olivat ihan oikeita ihmisiä, joiden kanssa käydystä viestinvaihdosta on jäljet. Voin milloin tahansa ottaa kuvankaappaukset, jos niitä tarvitsee oikeuslaitokselle toimittaa. Mutta noiden kansalaisten nimet pidän edelleen julkisuudesta pois, jotteivät he joudu osalliseksi yhdenvertaisuusvaltuutetun mielivallasta ja vähättelystä.

Suomessa tapahtuu tällä hetkellä kiihtyvään tahtiin paljon asioita sananvapauden saralla. Siihen väärään suuntaan. Poliisin vihapuhetutkintaryhmä aikanaan oli vain alkusoittoa sille epätarkkarajaiselle mielipidesuitsinnalle, joka on nyt kiihtymään päin. Nyt on kivapuhekampanjoita, Opetus- ja kulttuuriministeriön vihapuhekampanjaa, poliisien lisämäärärahat vihapuheen torjuntaan, oikeuden lukuisat sananvapaustuomiot ja EU:n painostus yhtiöitä kohtaa alkaa kitkemään tietynlaiset puheet. Tämänkin blogin jakaisin 12 tuhannen seuraajan FB-profiilissani, mutta en voi, koska tilini jäädytettiin kuukaudeksi maahanmuuttoaiheisen päivityksen vuoksi.

Kaikista pisimmälle tähänastisesta sananvapauden purkamisesta menee valtion viranomaisen käyttämät vihapuhealgoritmit, jotka kohdistettiin poliitikkojen vaalikampanjointiin. Sieltä koneen löytämät ei-toivotut tiedot/mielipiteet voidaan välittää oikeuslaitokselle – ja kohdallani niin tehtiinkin. Stasi olisi kateellinen näin tehokkaasta järjestelmästä.

On pelottavaa, että valtion annetaan puuttua tällä tavalla poliittiseen toimintaan, sillä demokratiassa nimenomaan äänestäjät arvottavat poliitikkojen puheet ja mielipiteet äänestyskopissa – oikeuslaitoksille tällaisen tehtävän ei pitäisi kuulua. Esimerkiksi Euroopan liberaaleimmassa maassa Hollannissa oikeus teki kansanedustaja Geert Wildersin vihapuheiksi tulkituista sanomisista päätöksen, että se ei langeta rangaistusta, vaan antaa vastuun nimenomaan äänestäjille – koska poliittisina hänen mielipiteitään nimenomaan pitääkin tulkita. Ei oikeuslaitos voi viedä poliitikoilta heidän perustavanlaatuisia oikeuksiaan, joilla he demokratiaa toteuttavat.

Onko Suomi sitten menettänyt asemansa sananvapauden kärkimaana? Jos haluan ilmaista näkemyksiäni vapaasti ilman pelkoa oikeuden sananvapaustuomioista, minun täytyy mennä Suomen rajojen ulkopuolelle. Kysymykseen on siis helppo vastata: Suomi ei ole enää sananvapauden kärkimaa. Paljon vapaammin tavalliset kansalaiset niin kuin poliitikotkin voivat puhua useissa muissa maissa Euroopassa ja Amerikassa kuin Suomessa.

Tilanteeseen on herättävä, ennen kuin on liian myöhäistä. Vastapainetta sananvapauden murentamiselle on ruvettava laittamaan aivan eri tavalla kuin aikaisemmin. Meidän on helppo tuomita Turkin sananvapauteen liittyvät loukkaukset, mutta emme näe malkaa omassa silmässämme. Suomi jakaa ehkä kohta Turkin kanssa joitakin samoja arvoja, lainatakseni erään ulkoministerin kuuluisia sanoja.

Kävi miten kävi, en tule vaikenemaan siitä, että suomalaisessa maahanmuuttopolitiikassa on tehtävä täyskäännös, jottei yhteiskunnan koheesio, turvallisuus ja talous murene. Minut voi mielipiteistäni tai kansalaisten kokemusten esiin tuomisesta tuomita.



Blogin otsikko viittaa George Orwellin kirjoittamaan kirjaan ’Vuonna 1984’, joka kertoo yhteiskunnasta, jossa isoveli valvoo. Wikipedia: ”Kirjan maailmasta on tullut totalitaristisen yhteiskunnan universaali vertauskuva. Kirjassa kuvataan valtion tapaa valvoa kansalaisia heidän yksityisyydestään välittämättä ja kykyä muokata yleistä mielipidettä vallanpitäjien kulloistenkin intressien mukaan. Kansalaisten valvonta huipentuu uuskieleen (newspeak), jota käyttäen on jopa mahdotonta ajatella väärin, koska kielestä puuttuvat Puolueelle vahingollisten ajatusten ilmaisuun tarvittavat sanat.”
 
Rakas ihmiskunta.

Väisty. Olet tielläni.

Rakas ihmiskunta. Olen vanhempi kuin sinä, joten puhun asioista, joista et voi tietää. Sinä olet väärin elänyt tyttölapsi alistettujen kansojen ihosta tehdyissä pirteissä vaatteissa, minä olen Vanhan testamentin apokryfiset kirjat, riippuvat puutarhat, ihmiskunnan historia, Uralin pihlaja, viimeinen henkäys rakastavaisten korvissa, menneisyys, nykyisyys, tulevaisuus, väisty ihmiskunta, olet tielläni.

Ihmiskunta. En ole tavannut sinua enkä pidä näkemästäni. En tiedä olosuhteistasi mitään enkä hyväksy, millaisia valintoja teet. Sinä olet pettänyt minut. Olen asettanut tarkkoja toiveita käytöksellesi, ratkaisuillesi, unelmillesi ja ajatuksillesi, etkä ole toteuttanut niitä.

Ihmiskunta. Kunpa edes ymmärtäisit, kuinka tarkasti näen sinut, vaikka en ole koskaan sinuun vilkaissutkaan.

Ihmiskunta. On korkea aika myydä ääneni heikoimmille, vaietuille, hiljaisille, kadotetuille, hävinneille, alistetuille ja ratsastaa heillä kauemmas, korkeammalle, syvemmälle omaan oikeamielisyyteeni.

Se ei ole se ääni, jonka he haluavat, koska he eivät tiedä, mitä haluavat, vaan se, jonka he tarvitsevat, koska tiedän, miten heidän tulisi tuntea.

Ihmiskunta, kuuntele vertauskuvallinen tarinani alennustilastasi.

Vuosi sitten eksyin unessani Kampin Narinkkatorille. Tori oli täynnä tyttöjä, tyttöjä ja poikia, väärinkasvatettuja lapsia, väärin itsensä tyttöinä näkeviä eksyneitä tulevia huoria myymässä itseään halvalla jo etukäteen.

Ne tytöt tulivat hajonneista kodeista, rikkinäisistä kodeista, kirjattomista kodeista, kodeista täynnä vaaleita mekkoja, Vantaalta. Ne tytöt olivat omistajiensa, poikien, alistamia, puhuivat heille, nyökkäilivät heille, nauroivat jopa, eli käyttäytyivät kuin orjat, jollainen itsekin olin muinaisessa Egyptissä, joten tiedän, mistä puhun.

Ihmiskunta. Näin sinut sellaisena kuin sinut tulee nähdä: omien ennakkoluulojeni ja harhojeni synnyttämänä olosuhteista riippumattomana stereotypiana, joka ei tehnyt niin kuin halusin. Yleistin, jotta sopisit tinkimättömän jäykkään ajatteluuni. En koskaan tavannut sinua, mutta minun ei tarvinnut, sillä sinun ymmärtämiseen riitti taitoni paheksua sinua kaikesta siitä, mikä ei ollut minä. (Muistutukseksi: Minä vapautin Viron, sinä rakensit Narinkkatorin.)

Ihmiskunta. Tiedän taustasi, syy- ja seuraussuhteesi, ahdistuksesi, pelkosi ja lempivärisi, koska olen minä. Syytän muita, että he yleistävät kokonaisia sukupuolia, sukupolvia ja kansoja alistamistarpeilleen sopiviksi stereotypioiksi, ja siksi minun on tehtävä sinulle sama, mutta reilummin, maksetulla avoimella kirjeellä.

Ihmiskunta, tavallaan me olemme luodut toisillemme, mutta väisty, olet tielläni.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005406347.html?ref=rss
 
Toimittaja toimittaa, päätoimittaja päätoimittaa ja julqaisun omistajat valitsevat päätoimittajan....ei tämä niin monimutkaista ole. Toimittaja päheltää sitä mitä päätoimittaja ööö, no näissä piireissä ei tieten käsketä....ja päätoimittaja on tasan tietoinen omistajiensa tavoitteista.

Yleensä - ainakin isommissa julkaisuissa - tuossa on pari keskeistä porrasta, jotka erottavat omistajien agendan toimituksen agendoista.

Ylin päättävä elin on yhtiökokous. Se edustaa omistajia.

Yhtiökokous nimittää hallituksen jäsenet. He eivät oikeastaan enää edes saisi edustaa yksittäisten tai tiettyjen omistajien vaan abstraktimman omistajakunnan tahtoa.

Hallituksen tulee ajaa omistajakunnan taloudellista eikä journalistis-poliittista etua.

Hallitus nimittää toimitusjohtajan. Toimitusjohtajankin vastuu on lähinnä taloudellinen.

Toimitusjohtaja nimittää päätoimittajan. Päätoimittajan vastuu on ensisijaisesti juridinen, toissijaisesti journalistinen ja kolmannella sijalla talou... aprillia... kaverit, työkaverit, ideologiat sun muut. Taloudellinen vastuu tulee räkänaurun kanssa sitten joskus.

Tossa on monta kohtaa joissa omistajien journalistinen vaikutusvalta katkeaa vaikka tärkeimmät päätökset viedäänkin usein kahteen eri kerrokseen yhtä aikaa.

Patruunoiden aikana omistajavalta oli todellista.
 
Uuden Suomen artikkelissa Pimiä kertoo vihapuhekoneen testaamisesta, jossa algoritmit laitettiin etsimään vihapuhetta kuntavaaliehdokkaiden kampanjoista...

Taas jälleen kerran tulee mieleen sellainen mahdollisuus, että pääongelma voi olla ammattitaidottomuuden ja tyhmyyden ikiaikainen liitto.

Rikokset ovat tekoja ja toimintaa. Niitä tutkitaan ja luokitellaan niiden dynamiikan mukaan.

Puhe on lähinnä substanssia jota tutkitaan ja luokitellaan erilaisten sisältö- ja diskurssianalyyttisin keinoin.

Kaikilla tutkimus-, analyysi-, seulonta- jne. menetelmillä on omat käyttökelpoisuusrajansa. Niiden ulkopuolella - tai muuten väärin käytettynä - menetelmät tuottavat aivan täyttä puutaheinää.

"Montako kilometriä tunnissa tämä auto kuluttaa hiilidioksidia per asukas?"

Jos dynamiikkaa tutkitaan sisältöanalyysin muodossa ja keinoin, niin tutkivan porukan täytyy olla niin ensimmäisen kertaluokan riemuidiootteja, että sellaisille ei pitäisi antaa ikinä minkäänlaista muihin ihmisiin tai jonkin asian määrittelemiseen liittyvää valtaa.


Myöhempi lisäys:

On työkaluja - ainakin yksi - jolla tilanteiset, toiminnalliset, rakenteelliset ja sisällölliset elementit voidaan nivoa eri keinoin - esim. tarinallisuuden - avulla yhteen ja saada siten erittäin monipuolinen lähtökohta analysoinnille.

Tällöin kolme ainakin osittain omalakista erillistä kenttää - substanssi, dynamiikka ja struktuuri - joudutaan ennen prosessointia nivomaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Tarinallisuus lienee helpoin keino tuon nivomisen toteuttamiseen.

Käytännössä työlukalu ja sen käyttö on parasta modata käyttötarkoitustaan vastaavaksi.

Nivotun kokonaisuuden onnistunut prosessointi edellyttää, kolmea asiaa:

1. Nivomisesta ja prosessoinnista vastaavan tahon täytyy kyetä (helposti) ajattelussaan siihen systematisoinnin tasoon jota työkalun modaaminen ja omalakisten erillisyyksien ehjä yhdistäminen vaatii.

2. Tiedon yhdistämisessä sen osa-alueiden omalakisuus ja sen tuottamat rajoitukset on huomioitava koko ajan. Muuten tulokseksi tulee systeemisesti vinoutunutta "tietoa". Pahimmassa tapauksessa siihen luotetaan ja sen mukaan toimitaan.

3. Prosessia ja sen osa-alueita hoitavien tahojen täytyy aloittaa koko prosessi omien ajatustyökalujensa laadun ja suorituskyvyn luotettavalla arvioinnilla (=itsereflektoinnilla) jotta systeemisten virheiden riskit voitaisiin poissulkea etukäteen.

Jos tuollaista työkalua on käytetty niin tässä myöhemmässä lisäyksessä esille tuodut asiat huolellisesti tarkastaen voidaan tarkastaa myös se, että onko työkalua käytetty niin ammattitaitoisesti, että sen tuottamiin tuloksiin voitaisiin missään määrin luottaa.

Oma arvioni on tämä: on käytetty, täysin ammattitaidottomasti, on saatu aikaan jättiläismäisiä systeemisiä virheitä, ne johtuvat siitä, että diskursiivista lähestymiskulmaa on sovellettu toiminnan dynamiikkaa ja rakenteita tutkittaessa, syynä virheeseen on älyllinen heikkolahjaisuus suhteessa työn vaatimustasoon ja nyt on menossa se vaihe kun oma jatkuva mokailu ja osaamattomuus pitää opportunisista syistä vierittää jonkun muun syyksi.
 
Viimeksi muokattu:
Valitan, mutta en usko. Omistaja käyttää aina lopun viimein vihoviimeistä valtaa. Kyllä patruunoita on edelleen, mutta he eivät halua näkyä.
Samaa mieltä. "Sen lauluja laulat kenen leipää syöt" sanonta elää ja voi hyvin vielä tänäkin päivänä. Tietäisittepä vaan miten paljon suita esim. tässä maassa oikeasti tukitaan ihan vaan vaikka vetoamalla lojaliteettivelvollisuuteen...
 
Samaa mieltä. "Sen lauluja laulat kenen leipää syöt" sanonta elää ja voi hyvin vielä tänäkin päivänä. Tietäisittepä vaan miten paljon suita esim. tässä maassa oikeasti tukitaan ihan vaan vaikka vetoamalla lojaliteettivelvollisuuteen...

Kuinka paljon lehtien päätoimittajilla on yhteyksiä/omistuksia liiketoiminnasta (KONE, Herlin, Arabimaat)? Jos ison toimijan liiketoiminnalla on isoja kauppoja tiedossa jostain päin maailmaa, niin tuskimpa tulee negatiivista julkisuutta rahoitetusta (suurinpiirtein kaikki muu paitsi SOME/blogit) mediasta.
 
Back
Top