#vihapuhe

Nyt on olemassa #vihapuhetta kamalampaakin...:eek: iik!

Arkkipiispa Kari Mäkinen: Suomessa on vielä vihapuhettakin vaarallisempi suuntaus

Arkkipiispa Kari Mäkinen sanoo, että suomalaisessa yhteiskunnassa on vielä vihapuhettakin vaarallisempi suuntaus.

– Paitsi vihapuheesta olen vähintään yhtä paljon huolissani sellaisesta hienovaraisesta julkisesta puheesta, jossa ikään kuin sivistyneesti suljetaan marginaalissa olevia ihmisiä ulkopuolelle, Mäkinen sanoo.

Mäkisen mukaan puheelle on tyypillistä se, että siinä annetaan rivien välissä ymmärtää, että joissakin ihmisryhmissä saattaa piillä uhkia joko taloudelle tai turvallisuudelle.

– Tällainen puhe, joka on hienovaraista ulossulkemista, on minusta vielä huolestuttavampaa kuin vihapuhe.

Kari Mäkinen on toiminut evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispana seitsemän vuotta. Hän jää eläkkeelle ensi kesäkuussa.

Mäkinen kertoo, että hänelle on jäänyt seitsemästä vuodesta mieleen julkisuuden muutos. Tiedonvälitys on nopeutunut ja sosiaalisen median rooli kasvanut.

– Olen kasvanut ja tottunut sellaiseen maailmaan, jossa maailmaa hahmotetaan sillä, että aamulla luetaan lehti ja illalla katsotaan uutiset. Niiden avulla rakennetaan käsitys siitä, mikä on merkityksellistä. Nyt maailmaa täytyy hahmottaa jatkuvan tietovirran keskellä.

Julkisuuden muutos on johtanut siihen, että arkkipiispaltakin odotetaan nopeaa reagointia. Arkkipiispan erityisavustajat seuraavat nykyään mediaa jatkuvasti.

– Se on haastanut myös sillä tavalla, että joutuu entistä enemmän itse arvioimaan, mikä on sellaista, johon kannattaa ja on syytä reagoida, jotta ei eksy kulkemaan julkisuuden pintakuohun mukana.

Julkisuuden muutos on vaatinut kirkolta muuttumista, mutta pakolaiskriisi on ollut toisenlainen. Se on vaatinut Mäkisen mukaan vain rohkeutta olla muuttumatta.

– Seurakunnat ja kirkko ovat toimineet tässä asiassa yksinkertaisesti niin kuin ne ovat aina toimineet. Ihmisen rinnalla seisotaan silloin, kun ihminen sitä tarvitsee, kyselemättä ihmisen taustaa. Tässä on oikeastaan tarvittu vain sitä, että me seisomme jalat maassa ja pidämme kiinni siitä, mitä me olemme kirkkona.

Arkkipiispa on saanut turvapaikanhakijoiden rinnalla seisomisesta kovaakin palautetta.

– Saan monenlaista palautetta ja myös tunnepohjaista palautetta, välillä kovaakin. Ei ole ihan todenmukaista sanoa, ettei se mitenkään koskettaisi, mutta se ei ole ollut semmoinen, joka minulla olisi jäänyt tästä seitsemästä vuodesta päällimmäisenä mieleen.

– Kun tietää, missä seistään, erilaiset tunnereaktiot eivät horjuta sitä.

Kirkkoa puhuttaa tällä hetkellä kovasti samaa sukupuolta olevin avioliitto. Helsingin tuomiokapituli antoi vakavan moitteen papille, joka vihki miesparin.

Kirkko on puolustanut pakolaiskysymyksessä hyvin määrätietoisesti ihmisyyttä. Miksi kirkko kuitenkin rankaisi pappia, joka oli vihkinyt samaa sukupuolta olevia pareja?

Mäkinen toteaa aluksi, että hän ei ota kantaa toisten tuomiokapitulien päätöksiin.

– Tämä on absolut selvä.

– Kysymys sinänsä on ihan paikallaan: onko kirkko tästä kysymyksessä riittävästi tai rohkeasti kulkenut vähemmistöjen tai kaikkien ihmisten rinnalla yhtäläisesti? Minusta meillä on kirkkona peiliin katsomisen paikka. Omasta puolestani pitäisin tärkeänä, että kirkko voisi tehdä sellaisen päätöksen, jonka mukaan myös samaa sukupuolta olevien vihkiminen olisi mahdollista.
http://www.turkulainen.fi/artikkeli...n-viela-vihapuhettakin-vaarallisempi-suuntaus
 
Sinänsä hän on oikeassa, haistattelemalla emme voi juurikaan vaikuttaa meille tärkeisiin asioihin mutta järki- ja faktapohjaisella keskustelulla kylläkin.

Valitettavasti kaikki ei kykene tälläiseen ja silloin voidaan aiheesta puhua vihapuheesta.

Ja tämä koskee molempien ääripäiden yksilöitä, ei ainoastaan maahanmuuton vastustajia.
 
Mä olen itse sitä mieltä, että ääripäät määrittelevät keskitien. Samalla tavalla kuin köyhä määrittelee rikkaan ja rikas köyhän. Näistä sitten saadaan väliin se keskituloinen...

Keskustelua harvoin syntyy jos kaikki ovat samaa mieltä. Tämä johtuu siitä, että silloin ei nähdä ongelmia joihin täytyisi ratkaisu löytyä.
 

Mäkinen haluaa kieltää siis kaikki julkisuudessa esitetyt pienimmätkin viittaukset turvallisuusongelmiin sekä kustannuksiin.

– Paitsi vihapuheesta olen vähintään yhtä paljon huolissani sellaisesta hienovaraisesta julkisesta puheesta, jossa ikään kuin sivistyneesti suljetaan marginaalissa olevia ihmisiä ulkopuolelle, Mäkinen sanoo.

Mäkisen mukaan puheelle on tyypillistä se, että siinä annetaan rivien välissä ymmärtää, että joissakin ihmisryhmissä saattaa piillä uhkia joko taloudelle tai turvallisuudelle.
 
Mäkinen haluaa kieltää siis kaikki julkisuudessa esitetyt pienimmätkin viittaukset turvallisuusongelmiin sekä kustannuksiin.

– Paitsi vihapuheesta olen vähintään yhtä paljon huolissani sellaisesta hienovaraisesta julkisesta puheesta, jossa ikään kuin sivistyneesti suljetaan marginaalissa olevia ihmisiä ulkopuolelle, Mäkinen sanoo.

Mäkisen mukaan puheelle on tyypillistä se, että siinä annetaan rivien välissä ymmärtää, että joissakin ihmisryhmissä saattaa piillä uhkia joko taloudelle tai turvallisuudelle.
Kuitenkin Mäkinen näppärästi kertoo, että näistä vihapuhujista (ihmisryhmä) on haittaa turvallisuudelle ;)
 
Mäkinen haluaa kieltää siis kaikki julkisuudessa esitetyt pienimmätkin viittaukset turvallisuusongelmiin sekä kustannuksiin.

– Paitsi vihapuheesta olen vähintään yhtä paljon huolissani sellaisesta hienovaraisesta julkisesta puheesta, jossa ikään kuin sivistyneesti suljetaan marginaalissa olevia ihmisiä ulkopuolelle, Mäkinen sanoo.

Mäkisen mukaan puheelle on tyypillistä se, että siinä annetaan rivien välissä ymmärtää, että joissakin ihmisryhmissä saattaa piillä uhkia joko taloudelle tai turvallisuudelle.
Elikä faktan sanomisesta ääneen tulee vihapuhetta ja rangaistavaa.
 
Elikä faktan sanomisesta ääneen tulee vihapuhetta ja rangaistavaa.
Vain silloin jos se on kuulijalle epämiellyttävää. Toki poikkeuksiakin on, eli jos kuulijalla on persujen jäsenkortti tai on muutoin vain rasistisesti sosiaalista maahanmuuttoa vastaan.
 
Mäkinen ajaa heidät siis paitsioon radikalisoitumaan?
Mäkinen haluaa heistä vihervasemmiston tavoin uudelleen ajattelemaan opetettuja, säyseitä lampaita.
 
Mutta kun Ainoaa Oikeata Mielipidettä edustavat saavat rasistin erotetuksi työstään ja lynkatuksi somessa, häntä ei ole pelattu ulos, eikä hän katkeroidu, vaan hän eheytyy jaxuhaleja jakavaksi kivapuhujaksi...
Aika osuva kiteytys. Olen viimeiset pari vuotta ihmetellyt miten Suomessa voi enää keskustella maahanmuutosta saamatta vihapuhujan leimaa. Kaikenlainen kritiikki on kielletty, vaikka sen miten asiallisesti muotoilisi ja perustelisi. Jostain se natsikortti tai muu leimakirves ennenpitkää heilahtaa kuitenkin. Ääripään kivapuhujilla on aivoissaan omituiset suodattimet, jotka ehkäisevät tehokkaasti järkevän debatin syntymistä.

Käsite tolkun ihmisistä on myös kärsimässä inflaation, kun siinäkin termissä kalskahtaa aavistus epäluuloisuutta "unelmaa" kohtaan. Oikea vihapuhe on yhteiskunnallinen ongelma. Harmi että sen määritteleminen on tehty täysin mielivaltaiseksi eikä enää tiedä miten päin pilkut ja pisteet pitää lauseessa asetella ajatuspoliisia ärsyttämättä.
 
Aika osuva kiteytys. Olen viimeiset pari vuotta ihmetellyt miten Suomessa voi enää keskustella maahanmuutosta saamatta vihapuhujan leimaa. Kaikenlainen kritiikki on kielletty, vaikka sen miten asiallisesti muotoilisi ja perustelisi. Jostain se natsikortti tai muu leimakirves ennenpitkää heilahtaa kuitenkin. Ääripään kivapuhujilla on aivoissaan omituiset suodattimet, jotka ehkäisevät tehokkaasti järkevän debatin syntymistä.

Käsite tolkun ihmisistä on myös kärsimässä inflaation, kun siinäkin termissä kalskahtaa aavistus epäluuloisuutta "unelmaa" kohtaan. Oikea vihapuhe on yhteiskunnallinen ongelma. Harmi että sen määritteleminen on tehty täysin mielivaltaiseksi eikä enää tiedä miten päin pilkut ja pisteet pitää lauseessa asetella ajatuspoliisia ärsyttämättä.

Pitää kulkea pää pystyssä. Varmaan tässä pyritään ruotsalaistyyppiseen ilmastoon, jossa kukaan ei kritikoi julkisesti, somessakin hyvin vähän. Näin yhteiskunta vaikuttaa yksituumaiselta ja vahvalta ulospäin "eikä ongelmia ole". Samalla pian puolet kansasta puristaa nyrkkiä taskussa ja aikoo äänestää äärioikeistoa.

Pidetään me suomalaiset kirjo vähän laajempana vain, se sopii meille paremmin. Näitä taistolaisten henkisiä perillisiä, ajattelutotalitaristeja, tulee riittämään pitkään. Ei kannata välittää.

Samalla tietysti siihen oikeaan vihapuheeseen voisi puuttua, jos sitä ympäristössään tai kavereilla näkee. Minä ainakin, kun minulla oli vielä Facebook, siivosin sieltä kavereiden känniylilyönnit. Kiittelivät myöhemmin eivätkä sentään sensuurista puhuneet.
 
Tässä on nyt jonkinlainen "vihapuhetuomio" eli kiihottaminen kansanryhmää vastaan. 72-vuotias nainen sai 420 euroa sakkoa. Ilmeisesti hänellä ei ole mitään tuloja, 60 päiväsakkoa kuitenkin.

Oikeuden mukaan nainen oli levittänyt yleisön keskuuteen viestejä, joissa hän panetteli ja solvasi pakolaisia, tummaihoisia ja turvapaikanhakijoita ryhmänä ihonvärin sekä etnisen ja kansallisen alkuperän perusteella.

Solvaamista tapahtui esimerkiksi siten, että nainen jakoi julkisilla Facebook-sivuillaan muun muassa MV-lehden julkaisemia "tiedotteita" ja kommentoimalla jakamiaan asioita. Päivityksiä oli yli vuoden ajalta. Rikokset tapahtuivat Rautavaaralla

Naisen käyttämää kieltä voi kuvailla erittäin törkeäksi. Nainen puhui muun muassa "paskaläjistä, jotka ovat tulleet tuhoamaan ja saastuttamaan maatamme", "sairaista elukoista" ja "rikollisista raiskaajista".

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710132200460368_u0.shtml
 
Tässä on nyt jonkinlainen "vihapuhetuomio" eli kiihottaminen kansanryhmää vastaan. 72-vuotias nainen sai 420 euroa sakkoa. Ilmeisesti hänellä ei ole mitään tuloja, 60 päiväsakkoa kuitenkin.

Oikeuden mukaan nainen oli levittänyt yleisön keskuuteen viestejä, joissa hän panetteli ja solvasi pakolaisia, tummaihoisia ja turvapaikanhakijoita ryhmänä ihonvärin sekä etnisen ja kansallisen alkuperän perusteella.

Solvaamista tapahtui esimerkiksi siten, että nainen jakoi julkisilla Facebook-sivuillaan muun muassa MV-lehden julkaisemia "tiedotteita" ja kommentoimalla jakamiaan asioita. Päivityksiä oli yli vuoden ajalta. Rikokset tapahtuivat Rautavaaralla

Naisen käyttämää kieltä voi kuvailla erittäin törkeäksi. Nainen puhui muun muassa "paskaläjistä, jotka ovat tulleet tuhoamaan ja saastuttamaan maatamme", "sairaista elukoista" ja "rikollisista raiskaajista".

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710132200460368_u0.shtml

Onkohan sukulaistyttö joutunut kohtaamaan kulttuuria?

#kulttuuri
 
Kirsi Pimiä, mikähän lienee kun mieleen tuli Suvi Auvinen. Kuinkas monta myyrää on vihapuhekoneistoa pyörittämässä, puolin jos toisin?
 
Viimeksi muokattu:
Katsokaa päiväsakkomääriä 40-80 on todella paljon jos olet töissä. Se käytännössä tarkoitaa että puolenvuodentalous on kuralla + oikeudenkäyntikulut.... Eli sinne meni talo, tontti, luottotiedot yms.... ja kenestä sitä tehtiinkään ääriaineistoa tällä ajojahdilla?
 
Olen viimeiset pari vuotta ihmetellyt miten Suomessa voi enää keskustella maahanmuutosta saamatta vihapuhujan leimaa. Kaikenlainen kritiikki on kielletty, vaikka sen miten asiallisesti muotoilisi ja perustelisi. Jostain se natsikortti tai muu leimakirves ennenpitkää heilahtaa kuitenkin. .

Niinhän tuo vaikuttaa olevan. "With us or against.", maailma on sittenkin mustavalkoinen... maahantullut tohtori on yhtähyödillinen kuin kamelipaimen. Niputetaan koko maahanmuuto yhteen ilman erottelua...

Kun itsekkin olen hieman enemmän kuin maakunnan kuntarajan nähnyt, opiskeluakin on enemmän kuin se kesken jäänyt peruskoulu tai "elämämkoulu" ja siinä naamakirjassakin on monia vähän tummempiakin pigmenttejä omaavia ja osa jopa muslimeja eikä kaikki edes heteroja, (ei kaikki Suomalaiset lapsuudenkaveritkaan ole heteroja) niin luulisi että saa edes vähän argumentoida vastaan älyllisesti. No, ei ainakaan julkisesti omalla kuvalla ja nimellä onnistu ilman lottovoittoa että saa sen turvatun elämisen leimauksen jälkeen.

Ei minua nuo turvapaikanhakijat per se häiritse, ainahan ne verorahat menevät johonkin, mutta oltaisiin edes rehellisiä niin median kuin politiikan puolelta. Maassa on +25-vuotta ollut leipäjonot ja työttömyyttä, nyt puolisen miljoonaa työtöntä ja näitä 35k:tta tulijaa pidetään uusina Fazereina ja työvoimapulan torjujina. Sitten ihmetellään kuinka tarina ei ihan myy. Oltaisiin oltu rehellisiä niin ei olisi "valemediaa" ja vihapuhekkin olisi joku mitvit?-termi.

Pinnan alla kytee enemmän kuin jytky. Jos menee pois hipsteripaikoista ja kyselee, niin vastaantulee sellaista tekstiä että vihapuheen määritelmät täyttyvät kirkkaasti, ja kiihoittaminen kansanryhmää vastaan on vielä aika mieto ilmaus. Työpaikoilla nuo asiat menevät hymistelyllä, tai sarkastisina "niitä uusia koodareita odotellessa"-heittoina,

Onneksi se lakisääteinen perusturva vielä kaikille kuuluu, sillä se on ainut mikä estää sen näköjään joidenkin haluaman köyhät vs. köyhät ottelun muutenkin kuin puheen tai kirjoittamisen tasolla. Enkä edes usko että suomalaisen köyhän olo yhtään paranisi jos vaikka kaikki turvapaikanhakijat taikka pakolaiset tai <täytä oma ryhmäsi> heitettäisiin ulos.

Joo, sellaista näin aika reippaan baari-illan jälkeen. :)
 
Katsokaa päiväsakkomääriä 40-80 on todella paljon jos olet töissä. Se käytännössä tarkoitaa että puolenvuodentalous on kuralla + oikeudenkäyntikulut.... Eli sinne meni talo, tontti, luottotiedot yms.... ja kenestä sitä tehtiinkään ääriaineistoa tällä ajojahdilla?

Etköhän hieman liioittele?

Keskituloisen (2200 netto kuukaudessa) päiväsakko on 32 euroa. 40 ps:a tekee 1280 €. Ei siitä kukaan mierontielle joudu, jos vähänkään osaa talouttaan hoitaa. Myös maksuaikaa saa erittäin hövelisti.

Siinä olet oikeassa, että palkkatyöllä itsensä elättäville päiväsakot ovat aidosti rangaistus. Muut ryhmät lähinnä nauravat koko systeemille. Eihän esim. sosiaalitukia huomioida lainkaan päiväsakkoja määrättäessä.
 
Mielipide | Mielipide
Rasismin tunnistaa myös pienistä eleistä ja katseista
Hauskan ja innostavan illan päätteeksi Helsingin julkisen tilan ahdasmielisyys lävähti kasvoille kovempaa kuin lokakuisen illan piiskaava sade.

Julkaistu: 14.10. 2:00 https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005407618.html?share=b997786781d7f07e80df01f88a9c9e8e

Itse olen kehittänyt rasismiani mm. treenamalla hullun katsetta peilin edessä. Olen isokokoinen mies joten saan aikaan hienoja reaktioita kun kävelen lähi-itäläistä kohti hullunkatseella tuijottaen ja samalla kävelyvauhtia kiihdyttäen.

Pari viikkoa sitten olin kylpylässä, jossa oli asiakkaana lähi-itäläinen suomimorsmaikkunsa kanssa. Yritin kellua altaassa lähes viisi minuuttia siten, että jalkapohjani oli arabia kohti.

:) :)
 
Back
Top