#vihapuhe

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nooo... pojat ovat nyt vähän hikenä. Lienee paikallaan laittaa vähän kivapuhetta välillä. Mikään ei kuitenkaan ole sen kauniimpaa kuin puhdas ja viaton rakkaus.

30 vuotta nuoremman miehen perässä muuttanut suomalainen Marja, 70, kuvailee Gambiaa naisten ”seksitaivaaksi”

Dodolle Marja on ”Allahin lahja”

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005507308.html

Ruotsinsuomalainen Maire, 71, löysi rakkauden – Lamin, 34, odottaa Gambiassa pääsyä Ruotsiin


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005088171.html
 
Nooo... pojat ovat nyt vähän hikenä. Lienee paikallaan laittaa vähän kivapuhetta välillä. Mikään ei kuitenkaan ole sen kauniimpaa kuin puhdas ja viaton rakkaus.

30 vuotta nuoremman miehen perässä muuttanut suomalainen Marja, 70, kuvailee Gambiaa naisten ”seksitaivaaksi”

Dodolle Marja on ”Allahin lahja”

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005507308.html

Ruotsinsuomalainen Maire, 71, löysi rakkauden – Lamin, 34, odottaa Gambiassa pääsyä Ruotsiin


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005088171.html

Mairellahan tuo on jo kolmas rakkaus gambialaiseen nuoreen mieheen.

Gambialaisen kanssa kolmatta kertaa naimisiin mennyt Maire Pehkonen Iltalehdelle: ”Odottakoot epäilijät”
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201712282200635804_ul.shtml

Yhden bangladeshilaisen pakolaisen kannssa on kans onnea kokeillu.

"Seuraavaan Gambian matkaan menikin lähes 30 vuotta. Pehkosella oli ollut välissä muutaman vuoden avioliitto bangladeshilaisen pakolaismiehen kanssa, joka ei päättynyt onnellisesti
Avioliitto kariutui, mutta Pehkonen löysi Gambiasta itselleen uuden miehen. Pehkosella oli jo rollaattori ja hänen terveytensä oli mennyt huonompaan suuntaan. Hän kärsii muun muassa sydänvioista ja diabeteksesta"
- Hän oli kaikista pahin mies. Hän lähti heti juoksentelemaan. Olin niin huonossa kunnossa, etten voinut seisoa kylpyammeessa. Mies käytti huumeita ja tajusin, että hän valehtelee aivan kaikesta. Hän varasti minulta pankkikortin ja osti sillä tupakkaa ja viinaa"


Toivotaan nyt että neljäs avioliitto tuo onnen.
 
Nooo... pojat ovat nyt vähän hikenä. Lienee paikallaan laittaa vähän kivapuhetta välillä. Mikään ei kuitenkaan ole sen kauniimpaa kuin puhdas ja viaton rakkaus.

30 vuotta nuoremman miehen perässä muuttanut suomalainen Marja, 70, kuvailee Gambiaa naisten ”seksitaivaaksi”

Dodolle Marja on ”Allahin lahja”

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005507308.html

Ruotsinsuomalainen Maire, 71, löysi rakkauden – Lamin, 34, odottaa Gambiassa pääsyä Ruotsiin


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005088171.html
nooniiiiin.
Jos suomalais syntyinen mies olisi Gambiassa ja tulisi 30 vuotiaan afrikkalaisen naisen kanssa kotiin rattoisalta lomalta, niin päivälehdet "öyhäisivät" kuinka suomisikailijamies on rällännyt kehitysmaassa ja huijannut viattoman mimmin messiin sekä varmaan syyllistynyt johonkin lainrikkeeseen ihan varmana... Nyt kun mummo on ollut rietastelemassa afrikan rattopoikien kanssa, niin hänhän on lähes sankari... Juujuuu näinhän tämä maailma makaa...
 
nooniiiiin.
Jos suomalais syntyinen mies olisi Gambiassa ja tulisi 30 vuotiaan afrikkalaisen naisen kanssa kotiin rattoisalta lomalta, niin päivälehdet "öyhäisivät" kuinka suomisikailijamies on rällännyt kehitysmaassa ja huijannut viattoman mimmin messiin sekä varmaan syyllistynyt johonkin lainrikkeeseen ihan varmana... Nyt kun mummo on ollut rietastelemassa afrikan rattopoikien kanssa, niin hänhän on lähes sankari... Juujuuu näinhän tämä maailma makaa...

En helelvetissä uskaltais Afrikassa harrastaa seksiä edes kokovartalokondomin kanssa. Tuli mieleen että onkohan jokin hyppykuppa tuonkin naisen oireiden takana.

Eihän näin sais sanoa, mutta Afrikassa kuitenkin kaikenlaisten sukupuolitautien levinneisyys on uskomaton.
 
Ja parannuskeino on harrastaa seksiä neitsyen kanssa... Tai jokin muu erikoinen poppakonsti. Kuten syödä albiinon lihaa....
 
En helelvetissä uskaltais Afrikassa harrastaa seksiä edes kokovartalokondomin kanssa. Tuli mieleen että onkohan jokin hyppykuppa tuonkin naisen oireiden takana.

Eihän näin sais sanoa, mutta Afrikassa kuitenkin kaikenlaisten sukupuolitautien levinneisyys on uskomaton.
Siis nimenomaan... Mutta näitä "marttojahan" nimenomaisesti afrikassa kulkee sikailemassa... Enemmän kuin julkisuudessa puhutaan.
 
Siis nimenomaan... Mutta näitä "marttojahan" nimenomaisesti afrikassa kulkee sikailemassa... Enemmän kuin julkisuudessa puhutaan.
No eikös nämä Gambian-reissut ole kuitenkin aika yleistä tietoa? Kuten miesten puolella Hungaroring-reissut tai Fregatassa yöpymiset tai Tallinnan reissut tai Thaikuissa käynti?

En arvosta pahemmin kumpiakaan. Tosin arvostelukykyäni asiassa heikentää se, että saanti ei ole vielä mennyt niin heikoksi, että pitäisi rahalla ryhtyä hakemaan seuraa.
 
Nooo... pojat ovat nyt vähän hikenä. Lienee paikallaan laittaa vähän kivapuhetta välillä. Mikään ei kuitenkaan ole sen kauniimpaa kuin puhdas ja viaton rakkaus.

30 vuotta nuoremman miehen perässä muuttanut suomalainen Marja, 70, kuvailee Gambiaa naisten ”seksitaivaaksi”

Dodolle Marja on ”Allahin lahja”

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005507308.html

Ruotsinsuomalainen Maire, 71, löysi rakkauden – Lamin, 34, odottaa Gambiassa pääsyä Ruotsiin


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005088171.html


Aina ei onnistu...

Pehkonen on aiemmin ollut naimisissa neljä kertaa. Kaksi aiempaa avioliittoa on ollut gambialaisten miesten kanssa. Toinen näistä liitoista kariutui samana päivänä, kun mies sai pysyvän oleskeluluvan Ruotsista

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005504232.html
 

Nyt tässä on peräti kiven ja kovan paikan välissä, uskoako sosialistia vai MV-lehteä..

http://www.mvlehti.net/2017/12/28/nain-tuomiokirkossa-todellisuudessa-saarnattiin-jouluaattona/

Näin tuomiokirkossa todellisuudessa saarnattiin jouluaattona
Oikeastaan mikään väite ei ollut kohdallaan Mikael Jungnerin julkisuutta herättäneessä ankarassa moitteessa Helsingin tuomiokirkon jouluaaton saarnaa vastaan. MV-lehti on saanut haltuunsa kirkossa pidetyn saarnan.
28.12.2017 23:10, 9206 lukukertaa

Mikael Jungnerin kohua herättäneissä moitteissa Tuomiokirkon joulusaarnaa vastaan ei ollut oikeastaan mikään kohdallaan.
Jungner moitti väärää pappiakin
Helsingin tuomiokirkossa pidetty jouluaaton saarna raivostutti Mikael Jungnerin. Niin hän ainakin esiintyy mielensä haavoittaneena. Hänen mukaansa tuo saarna ei edistänyt edes riittävästi suvaitsevaisuutta.
Tosiasiallisesti kyseessä ei ollut edes joulukirkko, vaan 4. adventtisunnuntain jumalanpalvelus, jossa oli toki kirkkovuoden mukaisesti jouluinen tunnelma.​

Mikael Jungnerin esittämä moite tuomiokirkon joulusaarnaa vastaan on osoittautunut epätarkaksi, vaikka tämä tosiasiallisesti 4. adventtisunnuntain jumalanpalvelus pidettiin vasta aamupäivällä, eikä suinkaan hyvin varhain aamulla, jolloin Mikael olisi mahdollisesti unisena torkkunut saarnan aikana.
Jungnerin esittämässä kritiikissä ei oikeastaan mikään asia ollut kohdallaan. Hän jopa moitti kirkkoherraa (Matti Poutiainen) saarnasta, jonka piti kappalainen Seppo Kosonen. Sekin tieto oli toki esitetty aivan oikein kirkollisissa ilmoituksissa.​
Mikael Jungner oli ensinnäkin loukkaantunut siihen, että joulusaarnasta olisi syntynyt vaikutelma, jonka mukaan kristinuskon mukaan Jeesus ei pelasta kaikkia. Todellisuudessa tuossa tapauksessa kyse ei ollut edes saarnasta ja samasta pastorista, vaan liturgina toiminut pastori Yrjö Ikonen kritisoi johdantopuheessaaan virren 13 “Nyt sytytämme kynttilän” mahdollista epäselvyyttä aiheuttavaa ajatusta 4. säkeistössä:
”Me odotamme Jeesusta, hän kaikki pelastaa”.
Mikael Jungner istui kirkossa, niputti liturgin Ikosen johdantopuheen ja Kososen saarnan yhdeksi kirkkoherra Poutiaisen saarnaksi, vaikka kirkkoherra ei edes saarnannut.
Niin Jungner levitti kehittämänsä tuomion twitterissä useiden satojen ihmisten kauhisteltavaksi: paha pappi saarnaa Helsingin tuomiokirkossa. Ehkä hiukan olisi toivonut parempaa tarkkuutta.​
Laaja suosio väärälle tuomiolle
Mikael Jungnerin lausumaa tuomiota Tuomiokirkon joulusaarnasta ennätti tykätä twitterissä jo lähes 300 ihmistä ja 116 kommenttiakin tuli lausuttuun tuomioon. Aika pelottava ilmiö disinformaation voimasta!
Myös ammattilaisia on lähtenyt mukaan erehdykseen: kulttuuritoimittaja ja -kriitikko Jesse Raatikainen, päätoimittaja Jouni-Mikael Cedervall, riihimäkeläinen kunnallispoliitikko, tuotantopäällikkö Sanna Pesula, Helsingin vihreiden nuorten puheenjohtaja Juho Heikkilä, ja Radio Ravun päätoimittaja Atte Pekkola.
Kirkon keskushallinnosta Samuli Suonpää vieläpä vahvisti twitterissä Jungnerin väärää käsitystä kirkkoherra Matti Poutiaisesta saarnaajana.
Kokoomuksen Verkkouutiset on kertonut 25. joulukuuta Jungnerin esittämästä kritiikistä ja Laura Huhtasaaren vastauksesta (“Kasva aikuiseksi!”).
MV-lehti on jo jouluaattona 24. joulukuuta pohtinut Jungnerin mahdollisia epätarkkuuksia tämän omien twitter-viestien valossa. Jungnerin syytökset eivät vaikuttaneet uskottavalta alkuaankaan.​
Tuomiokirkon saarna
Kappalainen Seppo Kososen oman saarnan (katso alla) avulla jokainen voi arvioida yksityiskohtaisesti sisältöä. Myös Jungner itse voi pohtia omaa tarkkaavaisuuttaan niin kirkossa kuin twitterissä, sillä sen verran epätarkka hänen väitteensä saarnan sisällöstä ja sen ”sopimattomuudesta” oli.
Saarnan 24.12.2017 lähtökohtana oli kirkkokäsikirjan mukaisesti 4. advnttisunnuntain evankeliumi Matt. 1:18-24. Näin Seppo Kosonen saarnasi:
Matteuksen evankeliumin mukaisessa Jeesuksen syntymäkertomuksessa Joosefilla on merkittävä rooli. Tapahtumia tarkastellaan hänen näkökulmastaan. Joosef oli ilmeisesti hurskas ja hiljainen mies, perimätiedon mukaan myös selvästi vaimoaan Mariaa vanhempi. Ilmeisesti myös leskimies, joka oli päättänyt ottaa Marian vaimokseen, mutta nuo suunnitelmat olivat koitua kohtalokkaiksi. Maria, hänen kihlattunsa olikin raskaana.​

Gary Melcherin teos vuodelta 1891
Kihlaus merkitsi muinaisessa Israelissa hyvin vahvaa sitoutumista. Kihlauksen purkaminen merkitsi samaa kuin avioero ja kihlatun kuolema teki toisen osapuolen leskeksi. Liiton vahvistaminen tarkoitti yhteiseen kotiin muuttamista.
Tällaisessa tilanteessa Joosef sai huomata, että hänen kihlattunsa oli raskaana, ja hän kuitenkin tiesi, että se ei voinut johtua hänestä. Evankeliumi ei kerro, kuinka pitkällä tuo raskaus oli, mutta se oli käynyt ilmi, ennen kuin enkeli unessa puhui siitä Joosefille.
Nykyään alkiota ruvetaan nimittämään sikiöksi kahdeksan raskausviikon jälkeen. Matteuksen evankeliumin alkukielessä käytetään usein kreikankielistä sanaa idou. Nyt tuo sana, jota Matteus käyttää evankeliumissaan peräti 61 kertaa tulee esille enkelin puhuttelussa: Katso, se mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä.
Nykyinen kirkkoraamattumme on järjestään jättänyt huomiotta tuon pienen sanan: katso, vaikka sen merkitys on siinä, että nyt kerrotaan jotain todella tärkeää. Enkeli, joka ilmestyi unessa Joosefille, oli ilmeisesti enkeli Gabriel, jonka tehtävänä oli valmistaa tietä Messiaalle.​

Gaetano Gandolfin (s. 1790) maalaus Joosefin unesta ja Gabrielista.
Evankeliumi kertoo myös Joosefin kuuluneen kunnioitettuun Daavidinkuningassukuun. Näin Jeesus oli molempien vanhempiensa kautta kuningassukua.
Enkelin sanoma oli selvä: ensiksi vakuuttaa Joosef siitä, että Marian raskaus oli Pyhän Hengen työtä ja toiseksi Joosef sai tehtäväkseen antaa pojalle nimi ja tuo nimi kuvaisi tuon neitseestä syntyneen pojan tehtävää. Hän vapauttaisi kansansa sen synneistä.
Hepreankielessä Jeesus eli Jeshua on sama nimi kuin Joshua tai pitemmässä muodossaan Jehoshua. Vanhan testamentin puolelta muistamme, että Mooses oli kansanjohtaja, joka johdatti kansansa kohti luvattua maata, mutta hän ei itse päässyt perille, vaan joutui katsomaan luvattua maata Nebo-vuoren huipulta. Hänen seuraajansa Joosua vei kansan perille saakka.​

Arnold Fribergin (vuodelta 1956) maalaus Joosuan siunauksesta.
Yli 40 vuotta sitten 1976 Montrealin olympialaisissa 400 metrin aitajuoksussa samassa alkuerässä juoksivat amerikkalainen Edwin Moses, joka oli sen ajan maailman paras aituri ja eräs meksikolainen mies, jonka nimi oli Jesus. Moses voitti eränsä ja Jesus tuli toiseksi viimeiseksi. Kerrotaan, että erän viimeiseksi jäänyt tilitti tuntojaan juoksun jälkeen sanoen: Olisi pitänyt pikemminkin seurata Moosesta kuin Jeesusta.
Mutta jo Vanhan testamentin kertomuksessa on kuva siitä, että Mooseksen uskolla ei päästä perille. Siihen tarvittiin silloin Joosuaa, jonka nimi tarkoittaa siis samaa kuin Jeesus eli suomeksi pelastus. Tänä päivänäkin elämän mittaiseen matkaan ja varsinkin siihen, että pääsemme kerran voittajina maaliin, tarvitaan Jeesusta.
Matteuksen evankeliumi lainaa VT:n profeettaa, jota hän ei mainitse nimeltä, mutta kyseessä on Jesaja, joka eli noin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Hän oli profetoinut juuri näin: Katso neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
Mikä on tuo Immanuel, kun enkeli kehotti Joosefia antamaan pojalle nimen Jeesus? Immanuel, joka tarkoittaa suomeksi Jumala on meidän kanssamme, kuvaakin ehkä parhaiten Jeesuksen tehtävää. Jeesuksessa Jumala tuli olemaan meidän kanssamme.
Profeetta Jesaja kertoi sellaisesta lapsesta, joka kantaisi valtaa harteillaan, ja hänen nimekseen sanottiin Ihmeellinen neuvontuoja, Väkevä Jumala, iankaikkinen Isä ja Rauhan ruhtinas. Monella tapaa Jumala halusi ilmaista itsensä Betlehemissä syntyvän lapsen kautta.
Tämän neljännen adventtisunnuntain otsikkona on Herran syntymä on lähellä. Lapsen syntymän läheisyys on aina jännittävää aikaa. Nykyään tuota jännitystä poistavat jo aikaisemmin saatu tieto lapsen sukupuolesta ja ultraäänikuvat. Ja synnytyksen aikana on mahdollista saada epiduraalipuudutus ja ilokaasua synnytyskipujen lievittämiseksi.
Mutta tiedämme, että lapsen syntymä on aina suuri ilon ja kiitoksen aihe. Jokaisella vanhemmalla on omat odotuksensa lapsen suhteen ja usein nuo odotukset ladataan lapselle annettavaan nimeen. Monta Voittoa, Rauhaa, Toivoa tai Helmiä on Suomessakin annettu lapsen nimiksi. Ehkä sekin kahdeksan lapsen isä halusi lastensa nimillä kuvata jotakin, kun antoi nimiksi lapsilleen: Anna, Aina, Naima, Rauha, Kai, Kille, Lempi, Ville.
Itäisillä mailla nimillä oli vielä suurempi merkitys kuin esim. nykypäivän Suomessa, jossa saattaa televisiosarjojen sankareilla tai urheilijoiden esimerkillä olla suuri merkitys. Profeetta Jesajakin joutui Herran käskystä antamaan omalle pojalleen nimen Maher Salal Has Bas, joka tarkoitti Pakene saalis, ryöstäjä lähenee. Tai niin kuin profeetta Hoosea joutui Herran käskystä antamaan lapsilleen nimet Jisreel, joka merkitsi Jumala kylvää, Lo-Ruhama, joka tarkoitti Ei-rakastettu ja Lo-Ammi, joka tarkoitti Ei minun kansani.
Näin siis nimellä oli huomattava merkitys joko oman elämän tai koko kansan kannalta. Kun joulun lapsi sai nimen Jeesus, tuolla nimellä tuli olemaan valtava merkitys koko ihmiskunnan kannalta.
On suuri ero siinä, jolla kristillinen usko eroaa kaikista muista uskonnoista. Kristillisen uskon ansioksi on luettava lukemattomat elämää kohottavat toimenpiteet, joita Kristuksen seuraajat ovat maailmalla panneet alulle. Sairaanhoidosta köyhäinhoitoon, koululaitoksesta kansansivistykseen ja vapaaehtoisten avustusjärjestöjen perustamiseen, ihmisarvon korostamiseen jne.
Kristinuskon paremmuus näyttää varsin ilmeiseltä, kun sitä katsoo Aasian tai Afrikan näkökulmasta. Noissa maanosissa on liian tavallista, että vammaisilla ei ole ihmisarvoa, että lapset laitetaan mieluummin töihin kuin kouluun että kouluopetuksen taso on valovuosien päässä meikäläisestä, että sosiaali- ja terveydenhuolto ovat rempallaan, että sukupuolten välinen tasa-arvo laahaa jossain menneiden vuosisatojen maailmassa. Puhumattakaan uskonnoista, joiden tehtävä on orjuuttaa eikä vapauttaa. Ja listaa voisi jatkaa pitkään. Voi ehkä sanoa, että Nimi Jeesus kuvaa Rakkautta, Iloa, Rauhaa, Toivoa, Totuutta, Vapautta, Oikeutta, Armoa ja monia muita plus-merkkisiä määreitä, sanalla sanoen Elämää isolla E:llä. Ja vaikka me Jeesuksen seuraajat emme olekaan aina kyenneet osoittamaan sitä hyvää tahtoa toisiamme kohtaan, jota Jumala osoitti koko ihmiskuntaa kohtaan, niin mikään muu uskonto ei yllä lähellekään samaa tasoa, vaikka tämän päivän maailma ei sitä ymmärrä.
Nykyään ajatellaan, että kaikki uskonnot ovat samalla viivalla, ei ole mitään absoluuttista totuutta, vaan suvaitsevaisuudesta on tullut suurin elämänohje. Eräs helsinkiläinen pastorikin tokaisi kerran, että kyllä suvaitsevainen pitää olla, eikös se ole yksi Paavalin mainitsemia armolahjoja. Lausunto osoitti, että pastorin Raamatun tuntemus oli melko vaatimatonta tasoa.
Nykyään ajatellaan, että kristinusko perustuu inhimillisempään ihmiskäsitykseen, jossa monimuotoisuus, tasa-arvo ja suvaitsevaisuus ovat vähitellen nousseet tärkeimmiksi asioiksi ja sitä perustellaan Jeesuksen opetuksilla. Mutta eihän Jeesus ollut suvaitsevainen. Ei hän kenellekään syntiselle sanonut: Kaikki hyvin! Jatka samaan malliin. Minä katson läpi sormien. Isänikin antaa anteeksi.​

A.N. Mironovin maalaus Temppelin puhdistaminen.
Näiden sijasta Hän sanoi: Mene, äläkä enää syntiä tee. Hän nousi opetuksillaan fariseuksia sekä lain- ja kirjanoppineita vastaan, kaatoi rahanvaihtajien pöydät temppelialueella jne. Mutta niille, jotka katuivat syntejään, hän antoi synnit anteeksi ja uuden elämän, rauhan sydämeen ja elämänilon, joka voittaa kaiken maallisen ilonpidon.
Siksi kun Herran syntymä on näin lähellä, on meidänkin katumuksessa nostettava päämme ja toivottaa maailmaan tulevalle: Maranata – Tule Herra Jeesus! Me tarvitsemme sitä uutta elämää, jonka vain sinä voit antaa.
Hiljennymme rukoukseen:
Armon ja rakkauden Jumala, joulun odotus tiivistyy näihin päiviin. Sielumme kaipaa pyhää hiljaisuutta ja todellista rauhaa ja riemua. Jumala, armahda meitä. Avaa silmämme näkemään, mitä sinä olet meille valmistanut. Opeta meitä jakamaan joulun iloa keskenämme ja antamaan yltäkylläisyydestämme niille, joilla on tyhjät kädet ja joiden elämä huutaa lähimmäistä. Tätä pyydämme rakkaan Poikasi Jeesuksen nimessä. Aamen
Mitä pitäisi ajatella Jungnerin somekohusta?
Yli kahdenkymmenen vuoden pappiskokemuksen perusteella ja ehkä jopa Mikael Jungnerin veroisesti teologiaan tutustuneena osa-aikaisena siivoojana rohkenen väittää, että Seppo Kososen saarna oli poikkeuksellisen hyvin valmisteltu, myös VT:n tuntemus ja UT:n osaaminen oli vahvaa. Kappalainen kunnioitti tyylikkäästi työvälinettään: Pyhää Raamattua ja kristillistä uskoa. Hänen saarnansa oli kiinnostava alusta loppuun asti.
Mikael Jungnerilta itseltään pitäisi saada parempi selvitys, mikä saarnassa ja jumalanpalveluksessa todella häiritsi häntä niin pahasti, että hänessä syttyi pakottava tarve moittia saarnaa julkisesti ja niinkin epätarkasti.
Seppo Kososen onni oli siinäkin, että hän oli valmistellut saarnansa huolella ja se oli jopa tallessa paperilla. Hitusen pelottavaa on jopa spekuloida, miten pahasti voisikaan käydä joissakin tilanteissa niille liian “suvaitsemattomina” pidetyille pastoreille, joilla ei ole jälkikäteen enää saarnaansa paperilla, kun “suvaitsevaiset” vallasherrat ja -rouvat virittävät sosiaalisessa mediassa paheksuvan hyökkäyksen pastorin sanomisista?
 
Mielenkiintoinen stoori. Jos tämä on totta, jutulla on aidosti journalistista merkitystä.
Tässä olisi kyllä jollekin journalistille pengottavaa. Valehteliko Jungner ja miksi? Mitä valehtelusta ja panettelusta seuraa? Täyttäisikö viharikoksen merkistön?

Viharikoksella tarkoitetaan yleisesti henkilöä, ryhmää, jonkun omaisuutta, instituutiota tai näiden edustajaa kohtaan tehtyä rikosta, jonka motiivina ovat ennakkoluulot tai vihamielisyys uhrin oletettua tai todellista etnistä tai kansallista taustaa, uskonnollista vakaumusta tai elämänkatsomusta, seksuaalista suuntautumista, sukupuoli-identiteettiä, sukupuolen ilmaisua tai vammaisuutta kohtaan.

Eikö sosialisteille riitä 1900-luvulla murhatut toistakymmentä miljoonaa kristittyä?
 
Markku Jokisipilä:
Kansa kaikkivaltias

Länsimaiden liberaali älymystö on koko 2010-luvun ajan potenut kasvavaa syyllisyyttä eurooppalaisesta menneisyydestä – maailmansodista, rotuopeista, totalitaarisista ideologioista, kolonialismista ja rasismista. Omien virheiden tunnustaminen ja niistä oppiminen on ollut keskeinen osa eurooppalaisuutta.

Tällä kertaa katumus ei kuitenkaan vaikuta muuttuvan parempaa tulevaisuutta luovaksi voimaksi. Itsekritiikistä on tullut itseruoskintaa, itsetarkoituksellista vanhoissa synneissä piehtaroimista.

Länsimaiden elinkeinorakenteen muutoksen seurauksena perinteiset yhteiskuntaluokat ovat pitkälti lakanneet olemasta. Etupäässä taloudellisesta asemasta käyty ja puoluepolitiikkaan kanavoitunut kollektiivinen luokkakamppailu on 2000-luvun yksilökeskeisessä todellisuudessa käynyt vanhanaikaiseksi.

Yhä useammalle ihmiselle maailma näyttäytyy identiteettipoliittisten kamppailujen kenttänä, jossa yksilön sosioekonomista asemaa tärkeämpiä ovat etninen tausta, sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen ja muut vastaavat yksilöidentiteettiä määrittävät tekijät. Erityisesti erilaisille vähemmistöille identiteettipolitiikka on tärkeä väline oman aseman parantamiseen.

Vähemmistöjen oikeuksien puolustaminen on tärkeää, se on sanomattakin selvää. Raadollisemmin ajateltuna identiteettikysymykset tarjoavat myös erinomaisen poliittisen agendan, koska ne asemoivat käyttäjänsä automaattisesti hyvän puolelle kaikkea sortoa vastaan. Kuka nyt haluaisi vastustaa syrjinnän poistamista?

Ongelmia tulee silloin, kun identiteetti kohotetaan kaikkien muiden asioiden yläpuolelle. Yhdysvalloissa ollaan jo pisteessä, jossa identiteettipolitiikka vie tilan muilta kysymyksiltä ja yhteiskunnallisesta keskustelusta on tullut huutokilpailua kaikkein sorretuimman vähemmistön kruunusta.

Eurooppa seuraa perästä. Varsinkin pakolaiskriisin alettua täällä on antaumuksella ryvetty vähemmistöihin kohdistetun sorron syyllisyydessä.

Integroituneessa maanosassamme myös vastuu menneistä synneistä näyttää liikkuvan vapaasti rajojen yli. Niinpä esimerkiksi suomalaisilla, virolaisilla ja puolalaisilla on moraalinen velvollisuus asettua entisten siirtomaavaltojen rinnalle pyytämään anteeksi pahoja tekojaan Afrikalta ja Aasialta.

Sekä identiteettipolitiikan että monikulttuurisuusaatteen lähtökohtana on elintärkeä ihmisten tasavertaisen kohtelun periaate. Molemmat on kuitenkin mahdollista viedä myös liian pitkälle. Jos enemmistölle ei jää muuta roolia kuin jatkuva syntien tunnustaminen ja velvollisuus ylistää erilaisuutta kaikissa kuviteltavissa olevissa muodoissaan, harvat etuoikeutetun liberaalin eliitin ulkopuolella jaksavat moisesta masokismista innostua.

Yhdysvaltain presidentinvaaleissa 2016 Hillary Clinton nosti identiteettipolitiikan kampanjansa kärkeen. Hyvien asioiden puolustaminen karkasi laukalle viimeistään siinä vaiheessa, kun hän syytti kilpailijansa Donald Trumpin kannattajia rasismista, seksismistä sekä homofobiasta. Lopputuloksena vuosikaudet ulkoministerinä ja senaattorina toiminut liberaalin median suosikki hävisi vaalit talk show -isännälle vailla minkäänlaista aiempaa poliittista kokemusta.

On vaikeaa nähdä, miten Clinton olisi voinut tehdä pahemman karhunpalveluksen ajamilleen asioille.


Kirjoittaja on Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja.
http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/3781152/Markku+Jokisipila+++Kansa+kaikkivaltias
 
Sopii vihapuheketjuun
Janne Riiheläinen retweeted
V-S Haverinen V-S Haverinen
@VSHaverinen Dec 29
Miksi blackface on rasistinen? Tutkija selittää

Tutkijantapainen selittää missäs muualla kuin Helsingin Sanomissa:
***.hs.fi/nyt/art-2000005505954.html
Rasismia tutkinut Helsingin yliopiston sosiologian apulaisprofessori Lena Näre antaa yksinkertaisen vastauksen: siksi, että se koetaan rasistiseksi.

”Monelle valkoinen esittämässä Murjaanien kuningasta voi assosioitua esimerkiksi pohjoisamerikkalaiseen perinteeseen, jossa blackfacella on vahva yhteys kolonialismiin, orjuuteen ja valkoiseen ylivaltaan. Stockmannin asiakaskunta on kansainvälistä, eikä kaikille tiernapoikaperinne ole välttämättä erityisen tuttu. Se pitää tajuta.”

Stockmann Oyj ei ole ollut erityisen hyvä sijoitus. En usko että Sanoma-konsernikaan on jatkossa. Tärähtäneistön pillin mukaan hyppimisellä saa varmaan pidettyä tietyn lokeron "ei saa sanoa hulluine päivineen" mutta ei sieltä mitään kasvua tule. Milloinhan lopettavat Oulussa?

Lena Näre olikin tuttu tapaus. Ulisee usein twiitterissä:

Lena Näre retweeted
Stop Deportations Stop Deportations
@stopkarkoitus Dec 22
Replying to @LuonaOy
Luonan joululahja turvapaikanhakijoille: Nihtisilta vok johto tehnyt sopimuksen #poliisi kanssa, ohjaajat noutavat pahaa-aavistamattomat pakkopalutettavat huoneistaan tekaistuilla syillä vangittaviksi. Luottamus romutettu?

Alpakat, alpakat, alpakat, fascismi, Outi Popp "no borders no nations".. näitä marxisteja mitäs muuta..

Lena Näre retweeted
Iris Flinkkilä Iris Flinkkilä
@iristuulevi Dec 10
Kuka pystyi lukemaan Hesarin kolumnin alpakkatapahtumasta ajattelematta että vittu mitä paskaa? Tolkun Ihminen -paskaa.

@LenaMNare Dec 4
Poliisi siis takaa äärioikeiston oikeuden luoda turvattomuutt kaduille. Lapset ja alpakat joutuvat väistymään äärioikeistolaisen 612-kulkueen tieltä Töölössä – ”Ei voida taata turvallisuutta”

Sosiologian professorit.... milloin ne ovat saaneet aikaiseksi jotain tuottavaa.

Sori jos jossain on hyviäkin. Omat mielikuvani ovat ..

Lena Näre retweeted
Heikki Valkama
@heikkivalkama Nov 28
”Kansanedustaja kävi uransa lopuksi kaikkein haavoittuvimpien ihmisten kimppuun. Siinä on jotain erityisen matalamielistä”, kirjoitti Helsingin Sanomien toimittaja Pekka Mykkänen Kari Rajamäestä (SDP) vuonna 2015.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkin näitä Leena Näreen sanoja.

Monelle valkoinen esittämässä Murjaanien kuningasta voi assosioitua esimerkiksi pohjoisamerikkalaiseen perinteeseen, jossa blackfacella on vahva yhteys kolonialismiin, orjuuteen ja valkoiseen ylivaltaan. Stockmannin asiakaskunta on kansainvälistä, eikä kaikille tiernapoikaperinne ole välttämättä erityisen tuttu. Se pitää tajuta.

Montako amerikkalaisesta kolonialismista ja orjalaivoista traumoja saanutta ilmoittautui kärsijäksi?

Mihin asti tässä kuvittelussa pitää oikein mennä...
 
Back
Top