Honcho
SMLNKO M/83
Tässäpä erinomainen kuvaus mm. vihapuheesta.
Mun arvaus: joku saattaa tuntea piston omatunnossa ja suuttua tästä.
https://longreads.com/2018/03/28/who-does-she-think-she-is/
Ihan hyvä juttu, enkä edes tuntenut pistoja.
Itse en tosin jättäisi asiaa sille tasolle, että asia kohdistuu vain naisiin. Netti tekee (etenkin anonyyminä) monesta täysin epäempaattisen kuvottavuuden. Naisille ja etenkin nuorilla naisilla tartutaan kiinni siitä mikä keksitään. Jollakin toisella johonkin muuhun asiaan. Itse tiedostan että internetin toisella puolella on ihminen. En lähtökohtaisesti myöskään sano tai kirjoita anonyyminä mitään minkä takana en seiso tarvittaessa, semminkin kun henkilöllisyyteni etsiminen ei vaadi mitään sherlockia (tai moriartya).
Kolikon kääntöpuoli on se, että nettikeskustelut eivät ole kenellekään mikään turva-alue, jossa on suojassa kritiikiltä. Eri mieltä oleminen ei ole nettikiusaamista ja jos useampi on eri mieltä jonkun kanssa, ei kyse ole mistään joukkopahoinpitelystä. Aikuiset ihmiset myös vastaavat itsestään eikä jonkun periaatteessa samaa mieltä olevan öykkärin epäasiallinen tyyli tee muistakin kiusaajia. Joskus nähnyt, miten joku jää "jumiin" erimielisten kanssa ja inttää kymmeniä viestejä ilman että kykenee faktapohjalta vastaamaan mitään tolkullista. Silloin pitäisi osata lopettaa välillä ja tehdä jotain muuta. Agree to disagree. Ei siis kuten Boromir: "One does not simply go to sleep while someone is still wrong on the Internet"
Valitettavan usein joku (yleensä anonyymi) ei sitten noudata hyviä tapoja - josta sitten seuraa väistämättä se, että joku "tsemppiviesti" käytännössä leimaa kaikki keskustelijat kiusaajiksi. Mielestäni yleistäminen ja asiallisen keskustelijan kiusaajaksi leimaaminen (koska joku tuntematon samaa mieltä oleva netinkäyttäjä kiusaa) on itse asiassa kiusaamista itsessään.
Ah, netti...siinä on huonot puolensa mutta hyvät ylittävät ne silti reilusti.