#vihapuhe

En näe noissa viesteissä mitään vikaa. Kyllä aika hankalat linssit täytyy olla jos näkee.

Jos tänne joku jää, integroituminen ja sulautuminen, suomalaistuminen on ainoa vaihtoehto. Eristynyt multikulturalismi - ei kiitos. Somalien kanssa tehtiin jo valtavia virheitä tässä suhteessa aikanaan.

Juurikin näin tämän pitäisikin mennä, mutta tukeeko käytössä oleva malli "suomalaistumista" kaikkine erityispoikkeuksineen?
 
Juurikin näin tämän pitäisikin mennä, mutta tukeeko käytössä oleva malli "suomalaistumista" kaikkine erityispoikkeuksineen?

Niinpä niin...itse olen ensimmäisenä toivottamassa maahantulijoita tervetulleiksi suomalaisiksi. Jos asiaa ajattelee, niin mielestäni joku Anter Yasa ja Makwan Amirkhani ovat enemmän suomalaisia kuin Desantti Bäckman.

Mutta pahoin pelkään että tässä ajetaan kovasti sitä "molemminpuolista integroitumista" joka valitettavasti menee helposti vieläpä niin päin että kantahölmön on tultava vastaan keskiviivan toiselle puolelle. Puhu siinä sitten "eurooppalaisista arvoista" jne.
 
Case Taposeen liittyen - kyllähän tätä lasten turvallisuutta painotetaan noin niinkö muuten aika paljon:

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709132200389680_u0.shtml?ref=juurinyt_desktop

Hallinto-oikeus: Lasten turvallisuus vaarantui Tampereella toimineessa englanninkielisessä päiväkodissa
Hallinto-oikeuden mukaan lasten turvallisuus vaarantui, koska päiväkodissa oli liian vähän pätevyysvaatimukset täyttävää henkilökuntaa.

Ihan ite pidän aika pienenä riskinä sitä, että hetken aikaa on harjoittelijoita suhteessa hieman liikaa, tai joku lapsi per hoitaja on hetken aikaa 0,2 lasta enemmän kuin pitäisi. Tietysti ei nämä hyviä juttuja ole.

"Hieman" isompana pidän sitä että täysin tuntemattomat ja todistettavasti myös jotkut radikalisoituneet ulkomaalaiset ovat opiskelleet samoissa tiloissa koululasten kanssa ilman vartiointia. Ja ilmeisesti sama meininki jatkuu yhä.

Ei tämä Tapos-vitutus nyt mene kuuden lapsen isänä ohitse ennen kuin asiaan tulee jotakin jatkorundeja jotta ymmärtäisi mitä h-tiä täällä oikein tapahtuu. Lemin kouluissa ei (tietääkseni) yhtään deradikalisoituvaa ihmistä ole, mutta minua on siunattu/kirottu inhottavalla kyvyllä (pakolla) samaistua jossakin muualla olevien kanssaihmisten kokemuksiin. Olisi hirveää pussata lapset reppu selässä matkaan ja ajatella joka kerta puhelimen soidessa, että nytkö siellä on tapahtunut JOTAIN.

Kuten olen sanonut niin ihan OK jos koulussa on ihmisiä jotka EIVÄT ole hävittäneet henkilöpapereitaan ja lisäksi ainakin joku valvoja, ettei siis hätäsuunnitelmana ole ammattitaitoisten opettajien ja fiksujen lasten aseeton vastarinta.
 
Tuomari on nyt vihainen Vehviläiselle. Mikko kavereineen on syytettynä järjestön jäsenyydestä, hyödyllisen tiedon hallussapidosta ja vihapuheesta.

Two British soldiers and a third man have been charged with terror offences including membership of a banned right-wing group. They are 32-year-old Mikko Vevhilainen, originally from Finland and a member of the Army, Mark Barrett, 24, also with the Army, and 22-year-old Alex Deakin. Detectives said Vehvilainen, from Sennybridge Camp, Brecon, Powys, is charged with one count of being a member of a proscribed organisation, namely National Action. He is also accused of one count of possessing a document containing information of the kind likely to be useful to a person committing or preparing an act of terrorism. He is also charged with two counts of publishing written material which is threatening, abusive or insulting, by posting comments on a website intending thereby to stir up racial hatred or where having regard to all the circumstances racial hatred is likely to be stirred up. http://news.sky.com/story/two-british-soldiers-charged-with-terror-offences-11031278

Saa nähdä, tuleeko tuomio ja millainen.
 
Itse olen ajatellut asiaa siten, että viikinkien "valta-aika" sijottui vuosille 800-1100, mikä on samaa ajanjaksoa kun islam syntyi.
Jos hiekkamaan asukkaat olivat veitsinensä silloin samalla tasolla viikinkien kanssa, niin nokkela sattaa nyt päätellä oikein, että kummassa ryhmässä on tapahtunut suurempi kehityksellinen harppaus tähän päivään?

Juu-u. Taponenkin sanoo että terroristeihin voi liittää klassisia barbaareiden ominaisuuksia. Taponen ei tosin tiedä miten väärässä hän on. Kerrotaan se hänelle.

Termi "barbaari"han johtuu kreikkalaisten tavasta pilkata kaikkia ei-kreikkaa puhuneita. Heidän korvaansa kun nuo käsittämättömät muut kielet kuullostivat yhtä ymmärrettäviltä kuin vauvan "bää bää"-itku. Roomalaiset omaksuivat tämän sanan/asenteen ja loppu on sen osalta historiaa.

No. Ketäs ne barbaarit sitten olivat? Kelttejä, germaaneja, daakialaisia, gootteja, hunneja, vandaaleja ja sittemmoin jopa kreikkalaisia. Näiden ryhmien tiedot ja taidot esim. matematiikan, filosofian, insinööritieteiden jne... saralla olivat merkittäviä. Kreikkalaiset olivat jopa teollisen vallankumouksen kinthaalla. Toisin sanoen nuo porukat olivat joko vähintään tiedoissa ja taidoissa tasoissa, yleensä kuitenkin "miles ahead", heidät valloittaneiden roomalaisten kanssa. Roomalaiset itse asiassa määrittelevät edelleen tuon alunperin vierasta tarkoittaneen sanan, koska roomalaiset usein käytännöllisesti katsoen pyyhkivät nuo itseään edistyneemmät "barbaarit" maan päältä.

Joten: Ei. Noihin rättipää terroristeihin ei voi käyttää/liittää sanan barbaari konnotaatioita jos tietää mistä puhuu. Barbaarit olivat hyvin usein moraaliltaan ja teknologialtaan kehittyneempiä kuin silloinen ns. järjestäytynyt yhteiskunta (he olivat itse asiassa usein järkevämmin järjestäytyneempiä kuin roomalaiset mutta you get my point). Länsimaihin tulevat terroristit eivät ole "länsimaita" kehittyneempiä millään saralla.

Noin. Siinä Taposelle historian/etymologian oppitunti.
 
Itse olen ajatellut asiaa siten, että viikinkien "valta-aika" sijottui vuosille 800-1100, mikä on samaa ajanjaksoa kun islam syntyi.
Jos hiekkamaan asukkaat olivat veitsinensä silloin samalla tasolla viikinkien kanssa, niin nokkela sattaa nyt päätellä oikein, että kummassa ryhmässä on tapahtunut suurempi kehityksellinen harppaus tähän päivään?

Lainaus Rauhantekijältä siis.

Vastaus: onneksi toisella. :rolleyes: Arabien asuttamilla mailla vallitsi korkeakulttuuriksi sanottava jo silloin, kun meillä vielä tietäjät töhrivät lahmaisilla käsillään kallionseiniä. Matematiikan alkutahdit, tähtitiede, jopa lääketiedettä harjoiteltiin, maanviljelys, rauta, jne.jne. mutta mitä täytistä oikein tapahtui? Ruvettiinko juomaan lyijyastioista ja käyttämään kiljua asbestitonkassa? Vai nakattiinko fiksuimmat mereen? Tilalle riensi papisto maailmanselityksineen ja otti vallan de facto?
 
Juu-u. Taponenkin sanoo että terroristeihin voi liittää klassisia barbaareiden ominaisuuksia. Taponen ei tosin tiedä miten väärässä hän on. Kerrotaan se hänelle.

Termi "barbaari"han johtuu kreikkalaisten tavasta pilkata kaikkia ei-kreikkaa puhuneita. Heidän korvaansa kun nuo käsittämättömät muut kielet kuullostivat yhtä ymmärrettäviltä kuin vauvan "bää bää"-itku. Roomalaiset omaksuivat tämän sanan/asenteen ja loppu on sen osalta historiaa.

No. Ketäs ne barbaarit sitten olivat? Kelttejä, germaaneja, daakialaisia, gootteja, hunneja, vandaaleja ja sittemmoin jopa kreikkalaisia. Näiden ryhmien tiedot ja taidot esim. matematiikan, filosofian, insinööritieteiden jne... saralla olivat merkittäviä. Kreikkalaiset olivat jopa teollisen vallankumouksen kinthaalla. Toisin sanoen nuo porukat olivat joko vähintään tiedoissa ja taidoissa tasoissa, yleensä kuitenkin "miles ahead", heidät valloittaneiden roomalaisten kanssa. Roomalaiset itse asiassa määrittelevät edelleen tuon alunperin vierasta tarkoittaneen sanan, koska roomalaiset usein käytännöllisesti katsoen pyyhkivät nuo itseään edistyneemmät "barbaarit" maan päältä.

Joten: Ei. Noihin rättipää terroristeihin ei voi käyttää/liittää sanan barbaari konnotaatioita jos tietää mistä puhuu. Barbaarit olivat hyvin usein moraaliltaan ja teknologialtaan kehittyneempiä kuin silloinen ns. järjestäytynyt yhteiskunta (he olivat itse asiassa usein järkevämmin järjestäytyneempiä kuin roomalaiset mutta you get my point). Länsimaihin tulevat terroristit eivät ole "länsimaita" kehittyneempiä millään saralla.

Noin. Siinä Taposelle historian/etymologian oppitunti.

Tuo nyt ei pidä oikein ollenkaan paikkaansa.

Kukahan ne tiet, akveduktit ja muut rakensi? Germaanitko? Keltitkö? Gootit? :p

Vai moraaliltaan ja teknologialtaan kehittyneempiä.... Taidat olla ottanut jotain miestä väkevämpää kun menet noin sanomaan.

Noin triviana, roomalaiset pitivät kreikkalaisesta sivistystä ja kieltä erinomaisena asiana. Roomalaisen yläluokan piirissä esim. kreikan kielen osaaminen oli sivistyksen mittari ja niitä, joilta se ei oikein luontunut (esim. Marius), pilkattiin ja pidettiin hieman "junttina".
 
Itse olen ajatellut asiaa siten, että viikinkien "valta-aika" sijottui vuosille 800-1100, mikä on samaa ajanjaksoa kun islam syntyi.
Jos hiekkamaan asukkaat olivat veitsinensä silloin samalla tasolla viikinkien kanssa, niin nokkela sattaa nyt päätellä oikein, että kummassa ryhmässä on tapahtunut suurempi kehityksellinen harppaus tähän päivään?

Lainaus Rauhantekijältä siis.

Vastaus: onneksi toisella. :rolleyes: Arabien asuttamilla mailla vallitsi korkeakulttuuriksi sanottava jo silloin, kun meillä vielä tietäjät töhrivät lahmaisilla käsillään kallionseiniä. Matematiikan alkutahdit, tähtitiede, jopa lääketiedettä harjoiteltiin, maanviljelys, rauta, jne.jne. mutta mitä täytistä oikein tapahtui? Ruvettiinko juomaan lyijyastioista ja käyttämään kiljua asbestitonkassa? Vai nakattiinko fiksuimmat mereen? Tilalle riensi papisto maailmanselityksineen ja otti vallan de facto?
ja loppu on historiaa. Toinen kehittyi päästyään irti uskonpuhdistusten ikeestä, alkoi teollistuminen jne. Toinen jäi sinne ja taisi jopa taantua. Uskonto näyttelee niin isoa osaa elämästä että siihen yhtälöön ei kehitys sovi. Toisaalta se kehitys saattaisi olla jopa haitallista valtaapitävien kannalta joten sitä ei edes haluta ruokkia. Tyhmä alamainen on parempi kuin fiksu.
 
Tuo nyt ei pidä oikein ollenkaan paikkaansa.

Kukahan ne tiet, akveduktit ja muut rakensi? Germaanitko? Keltitkö? Gootit? :p

Vai moraaliltaan ja teknologialtaan kehittyneempiä.... Taidat olla ottanut jotain miestä väkevämpää kun menet noin sanomaan.

Noin triviana, roomalaiset pitivät kreikkalaisesta sivistystä ja kieltä erinomaisena asiana. Roomalaisen yläluokan piirissä esim. kreikan kielen osaaminen oli sivistyksen mittari ja niitä, joilta se ei oikein luontunut (esim. Marius), pilkattiin ja pidettiin hieman "junttina".

Kreikkalainen ja roomalainen kulttuuri jne. ovat määrittäneet melkoisesti länsimaista elämänmenoa.

Joo, italialainen Fiat ja roomalainen insinööritaito eivät ole ihan sama juttu. :rolleyes:

Kun barbaarit aikanaan peittosivat Rooman, niin se tapahtui vasta, kun Imperiumi oli jo kypsä ja sen kypsytti ihmiset itse. Eripura, laiskottelu, juopottelu, seksuaalihurjastelu, sairaudet, korruptio, riivatunmoinen ahneus, juonittelu......hmmm, ei mitään uutta auringon alla. Ihminen iha ite voi katsoa peiliin.
 
Kreikkalainen ja roomalainen kulttuuri jne. ovat määrittäneet melkoisesti länsimaista elämänmenoa.

Joo, italialainen Fiat ja roomalainen insinööritaito eivät ole ihan sama juttu. :rolleyes:

Kun barbaarit aikanaan peittosivat Rooman, niin se tapahtui vasta, kun Imperiumi oli jo kypsä ja sen kypsytti ihmiset itse. Eripura, laiskottelu, juopottelu, seksuaalihurjastelu, sairaudet, korruptio, riivatunmoinen ahneus, juonittelu......hmmm, ei mitään uutta auringon alla. Ihminen iha ite voi katsoa peiliin.

Puhumattakaan länsimaisen lainsäädännön perusteista, jotka perustuvat pitkälti roomalaiseen lakiin, oli se sitten se Rooma joka kaatui 476 tai se, joka kaatui 1453. Esim. Itä-Rooman keisari Justinianuksen säädökset näkyvät edelleen jopa Suomen laissa.
 
Termi "barbaari"han johtuu kreikkalaisten tavasta pilkata kaikkia ei-kreikkaa puhuneita.

Japanilaiset taisivat sanoa samalla nimikkeellä kaikkia ei-japanilaisia. Tai sitten olen lukenut liikaa James Clavellia :D Muistakaa kuitenkin, että Japani ei ole rasistinen maa, siellä vain on erilainen kulttuuri (Lähde: RASMUS)

Kun barbaarit aikanaan peittosivat Rooman, niin se tapahtui vasta, kun Imperiumi oli jo kypsä ja sen kypsytti ihmiset itse. Eripura, laiskottelu, juopottelu, seksuaalihurjastelu, sairaudet, korruptio, riivatunmoinen ahneus, juonittelu......hmmm, ei mitään uutta auringon alla. Ihminen iha ite voi katsoa peiliin.

Höh, mikäs tuossa lihavoidussa nyt on vikana? Pysyy syntyvyys kohdillaan ja mieli tyytyväisenä :D Tai no, ehkäpä se Rooman tapauksessa oli enemmän sellaista "astuin viime yönä koko naapurin siipikarjan ja vielä vaimon sisäköt peseytymättä välissä" kuin Honchomainen kahden minuutin lisääntymistarkoituksinen(kin) puuhastelu oman vaimon kanssa saunan ja lottoarvonnan jälkeen.
 
Joo, italialainen Fiat ja roomalainen insinööritaito eivät ole ihan sama juttu. :rolleyes:

Eivät, mutta jotain roomalaista Italiassa vielä osataan tehdä. Minulla on kaksipyöräinen hyökkääjä, oikea sotavaunu. Huolellisesti tehty Mandello del Lariossa. Carlo Guzzi ja Giorgio Parodi tapasivat kilpa-ajajan ja sotilaslentäjän Givoanni Ravellin ja aloittivat pienvalmistuksen aikanaan. Yhtiön tunnusessa on siksi Italian ilmavoimien tunnus, kotka.

Nämä huippuyksilöt ovat tunnettuja korkeasta laadustaan ja luotettavasta tekniikastaan. Kun tehdas vetäytyi kilpatoiminnasta vuonna 1957 ja siirtyi tekemään minulle pyörää, sillä oli 3329 voittoa virallisissa kilpailuissa, 14 maailmanmestaruutta ja 11 voittoa Tourist Trophy -kilpailussa.

Ajaessani katselen usein peileistä, miten pätkyttävät Harley Davidsonit, joiden surullinen kohtalo usein on matkata pitempien retkien loppumatka hiljaisina peräkärryssä, luimistelevat maantien reunamilla antaessani pienen komennon kaasukahvalla, jolloin pirteä ja sähäkkä italialainen ori hyökkää vaivattoman ahneesti valtatietä pitkin kuin auringonjumala Rooman yllä.

Motoguzzi-logo.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Älkääs irvikö, Italiassa tehdään hyviä autoja...etenkin jos niissä on ranskalainen moottori. Siinä yhdistyy niinku Euroopan kovimmat autonvalmistusmaat ;)

Korit Sevelillä Italiassa ja moottorin tekee joku ranskalainen baskeripää jos ehtii ruoka- ja kahvitauon välissä ;) Siitä on Honchon kaksi viimeisintä autoa tehty.
 
Itsellä oli myös italialais-irlantilainen soiva peli.... :D Siinäkin naisessa yhdistyi sekä kelttiläisen että välimerellisen luonteen kuumimmat (niin hyvässä kuin pahassa) puolet. :D Tosin myös ulkonäkö...
 
Itsellä oli myös italialais-irlantilainen soiva peli.... :D Siinäkin naisessa yhdistyi sekä kelttiläisen että välimerellisen luonteen kuumimmat (niin hyvässä kuin pahassa) puolet. :D Tosin myös ulkonäkö...

Olenpa minäkin kerran kohdannut aidon toscanalaisen hymyn, näin sievistellysti asian ilmaistakseni. :rolleyes:
 
Tuo nyt ei pidä oikein ollenkaan paikkaansa.

Kukahan ne tiet, akveduktit ja muut rakensi? Germaanitko? Keltitkö? Gootit? :p

Vai moraaliltaan ja teknologialtaan kehittyneempiä.... Taidat olla ottanut jotain miestä väkevämpää kun menet noin sanomaan.

Noin triviana, roomalaiset pitivät kreikkalaisesta sivistystä ja kieltä erinomaisena asiana. Roomalaisen yläluokan piirissä esim. kreikan kielen osaaminen oli sivistyksen mittari ja niitä, joilta se ei oikein luontunut (esim. Marius), pilkattiin ja pidettiin hieman "junttina".

Niin... Kiistät siis sanan barbaari-etymologian? Sotateknologisesti, heittimiä lukuunottamatta, roomalaisia "ympäröineet" heimot/kansat olivat samalla viivalla ja esim. Daakian tapauksessa metalliteknologian osalta jopa edellä. Se, että roomalaisten jäljiltä on akvedukteja ja teitä ei tarkoita sitä, että heitä edeltäneet/heidän valloittamansa kansat olisivat olleet millään lailla "inferior", muuten kuin sotilaallisesti. Roomalaisilla vaan sattui myös olemaan ISISmäinen fiksaatio kaiken heitä edeltäneen tuhoamisesta, jos sillä ei heidän mielestään ollut käytännöllistä käyttökohdetta (pyörien lisääminen kreikkalaisiin katapultteihin, ketjuvetoiset vedennostimet jne... Höyrykäyttöinen "vesiruuvi" oli heille liian monimutkainen vekotin ja keisari Vespasianin uudelleen rakentaessa Capitoliumin kukkulaa konevoima ei kelvannut "koska massoille pitää antaa työtä).

Monet sen ajan yhteiskunnista olivat roomalaisia valovuoden edellä esimerkiksi "kansalaisoikeuksissa"/yksilön vapauksissa, mm keltit. Olen myös suuri Monty Pythoninkin ystävä joten "What have the Romans ever done for us" naurattaa kyllä. Itse asiassa Pythonien Terry Jones näistä on yhden kirjankin kirjoittanut. Viihdyttävä opus, suosittelen.

Ongelmana näiden barbaarien kanssa on se, että he eivät niinkään usein kirjoittaneet uskomuksiaan muistiin ja vasta verrattaen äskettäin sitten on alettu esim. arkeologian piirissä nähdä roomalaisten "saastuttaman" historiankerroksen läpi. Koska nuo yhteisöt olivat myös moraalikoodeiltaan niin erilaisia verrattuna roomalaisiin (esimerkiksi suhde "rahaan" oli täysin eri, samoin sodankäyntiin sen taktisessa/strategisessa mielessä), ei roomalaisilla ollut omista lähtökohdistaan minkäänlaista halua/edes kykyä ymmärtää noita "heimoja". Niiden olemassa olo oli pilkkaa "kuria ja järjestystä" edustaneelle Roomalle joten ne oli tuhottava. edit: Poislukien ne krekut. Hemmetti, jostain Daakian kulttuurista ei tiedetä yhtään mitään koska kaikki tapettiin tai roomalaistettiin. Paitsi tietysti se tiedetään, että rikkaita ja menestyneitä niiden on pitänyt olla koska sen verran ravakasti Trajanus toi sieltä kultaa. Koska melkolailla ainoa asia, missä roomalaiset oikeasti olivat edellä naapureitaan oli sotiminen ja sen lieveilmiöt, saivat nuo naapurit yksi kerrallaan "molliin". Niinpä roomalaiset ovat pääseet määrittelemään heidän paikkansa historiassa, toki sen ikiaikaisen "oikeus seuraa voittajan miekkaa"-periaatteen mukaisesti.

No. Ehkä tämä menee myös rankasti off-topiciin. Pahoittelut kunnianarvoisille roomalaisille.
 
On olemassa sanonta, että historia on voittajien kirjoittamaa... Tämä varmasti pitää monessa mielessä paikkaansa. Koko totuutta siitä mitä on ollut tuskin tietää kukaan.
 
Japanilaiset taisivat sanoa samalla nimikkeellä kaikkia ei-japanilaisia. Tai sitten olen lukenut liikaa James Clavellia :D Muistakaa kuitenkin, että Japani ei ole rasistinen maa, siellä vain on erilainen kulttuuri (Lähde: RASMUS)

Juu, Isä Martin Alvito, tuo ainoa lähes ei-barbaarin kirjoihin päässyt gai jin nevöfoget. Oli se kuitenkin hyvä että se munkki kuoli sinne vankilaan eikä kerinnyt enempää Blackthornelle kieltä/tapoja opettamaan. Sama pätee siihen jesuiitoista lähtöpassit saaneeseen ja Luotsille palvelukseen annettuun samuraimiekkoseen, joka sai sittemmin nuolen kurkkuunsa. Olisivat kuitenkin vaan hyysänneet turhaan ja niin olisi omatoiminen sopeutuminen ympäröivään yhteiskuntaan ainakin hidastunut, ellei jopa kokonaan vaarantunut. ;)
 
Monet sen ajan yhteiskunnista olivat roomalaisia valovuoden edellä esimerkiksi "kansalaisoikeuksissa"/yksilön vapauksissa, mm keltit. Olen myös suuri Monty Pythoninkin ystävä joten "What have the Romans ever done for us" naurattaa kyllä. Itse asiassa Pythonien Terry Jones näistä on yhden kirjankin kirjoittanut. Viihdyttävä opus, suosittelen.

Ja jos kirjoja ei halua hankkia tai lukea, niin youtubessa löytyy kyllä kaikenlaista aiheesta.

 
http://beta.oikeamedia.com/o1-38603

Huoneentauluilla yritetään alistaa kuntapolitiikassa
Kaikkia sitovaa taulua laatimaan ja viimeistelemään ei kutsuttu kaikkia valtuustoryhmiä tai niiden edustajia.
Kotimaa ti 12.09.2017 09:29
img38606-38607-630.jpg

Juvan kunnanvaltuutettu Ano Turtiainen (ps)
Juvan kunnanvaltuusto kokoontui eilen ja esityslistalla oli ”huoneentaulun” hyväksyminen, kertoo Juvan kunnanvaltuutettu Ano Turtiainen (ps) blogissaan.

"Kyseessä on taulu, johon on kirjattu monenlaista liirum laarumia yhteiseksi pelisäännöksi istuvalle valtuustolle valtuustokaudeksi", Ano tarkentaa.

Valtuuston puheenjohtaja Elisa Hänninen (kesk.) oli Turtiaisen kirjoituksen mukaan ilmoittanut valtuutetuille, että kaikki valtuutetut sitoutuvat noudattamaan tauluun kirjattuja asioita koko valtuustokauden.

Tätä kaikkia ”sitovaa” taulua laatimaan ja viimeistelemään ei kutsuttu kaikkia valtuustoryhmiä tai niiden edustajia.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä kokoontui Juvalla ennen eilistä valtuustokokousta miettimään omaa kantaansa huoneentauluun sisältöön.

"Kävimme ehdotetun huoneentaulun läpi ja totesimme yksimielisesti, että teemme vastaesityksen. Vastaesityksessä esitimme huoneentaulun asettamista edelleen työstettäväksi, että olisimme saaneet sen neuvoteltua lähemmäksi meidän arvojamme", Turtiainen kertoo.

"Taulun hyväksyminen sellaisenaan meni äänestykseen. Äänestyksessä taulu nuijittiin voimaan ja näin sitä sitoutui noudattamaan kaikki muut paitsi perussuomalaiset valtuutetut."

Huoneentaulun kynnyskysymykseksi perussuomalaisille nousi sanavapautta rajoittava kohta: ”8. Asiallisen ja reilun somen säännöt
- Kuntalaki 69§
- Sähköisessä viestinnässä


  • otetaan huomioon kunnan arvopohja ja sitä koskevat linjaukset
  • esitetyt mielipiteet eivät voi olla ristiriidassa yhteisen arvopohjan kanssa
  • kaikkien tulee kunnioittaa toisten ihmisarvoa, yksityisyyttä ja oikeuksia
  • rasististen ja loukkaavien tai kunnan mainetta tahraavien viestienlähettäminen/välittäminen ei ole sopivaa
  • olet valtuutettu 24/7, et pääse siitä irti edes vapaa-ajan keskusteluissa”


"Minulle jäi edellä lainatusta epäselväksi, kuka määrittää kunnan arvopohjan ja sitä koskevat linjaukset. Minun mielestä asiallisissa ja reiluissa some säännöissä kunnioitetaan lakia, joka takaa meille kaikille sananvapauden. Sanavapautta on se, että mielipiteesi voi olla ristiriidassa jonkun tahon määrittämän arvopohjan kanssa", Juvan kunnanvaltuutettu Ano Turtiainen perustelee.

Artikkelissa mainittu huoneentaulu löytyy kokonaisuudessaan täältä: http://dynasty.juva.fi/Dynastia/kokous/20171875-9-1.PDF




wpid-photo-2.jpg
 
Back
Top