#vihapuhe

Olenpa minäkin kerran kohdannut aidon toscanalaisen hymyn, näin sievistellysti asian ilmaistakseni. :rolleyes:

Kunhan ei ollut ns. "sardinialainen hymy". Kuulemma oli tapana myrkyttää toisiaan strykniinillä ja se jätti irvistyksen vainajalle. Tästä tulee sanonta "sardonic smile". :D
 
Niin... Kiistät siis sanan barbaari-etymologian? Sotateknologisesti, heittimiä lukuunottamatta, roomalaisia "ympäröineet" heimot/kansat olivat samalla viivalla ja esim. Daakian tapauksessa metalliteknologian osalta jopa edellä. Se, että roomalaisten jäljiltä on akvedukteja ja teitä ei tarkoita sitä, että heitä edeltäneet/heidän valloittamansa kansat olisivat olleet millään lailla "inferior", muuten kuin sotilaallisesti. Roomalaisilla vaan sattui myös olemaan ISISmäinen fiksaatio kaiken heitä edeltäneen tuhoamisesta, jos sillä ei heidän mielestään ollut käytännöllistä käyttökohdetta (pyörien lisääminen kreikkalaisiin katapultteihin, ketjuvetoiset vedennostimet jne... Höyrykäyttöinen "vesiruuvi" oli heille liian monimutkainen vekotin ja keisari Vespasianin uudelleen rakentaessa Capitoliumin kukkulaa konevoima ei kelvannut "koska massoille pitää antaa työtä).

Monet sen ajan yhteiskunnista olivat roomalaisia valovuoden edellä esimerkiksi "kansalaisoikeuksissa"/yksilön vapauksissa, mm keltit. Olen myös suuri Monty Pythoninkin ystävä joten "What have the Romans ever done for us" naurattaa kyllä. Itse asiassa Pythonien Terry Jones näistä on yhden kirjankin kirjoittanut. Viihdyttävä opus, suosittelen.

Ongelmana näiden barbaarien kanssa on se, että he eivät niinkään usein kirjoittaneet uskomuksiaan muistiin ja vasta verrattaen äskettäin sitten on alettu esim. arkeologian piirissä nähdä roomalaisten "saastuttaman" historiankerroksen läpi. Koska nuo yhteisöt olivat myös moraalikoodeiltaan niin erilaisia verrattuna roomalaisiin (esimerkiksi suhde "rahaan" oli täysin eri, samoin sodankäyntiin sen taktisessa/strategisessa mielessä), ei roomalaisilla ollut omista lähtökohdistaan minkäänlaista halua/edes kykyä ymmärtää noita "heimoja". Niiden olemassa olo oli pilkkaa "kuria ja järjestystä" edustaneelle Roomalle joten ne oli tuhottava. edit: Poislukien ne krekut. Hemmetti, jostain Daakian kulttuurista ei tiedetä yhtään mitään koska kaikki tapettiin tai roomalaistettiin. Paitsi tietysti se tiedetään, että rikkaita ja menestyneitä niiden on pitänyt olla koska sen verran ravakasti Trajanus toi sieltä kultaa. Koska melkolailla ainoa asia, missä roomalaiset oikeasti olivat edellä naapureitaan oli sotiminen ja sen lieveilmiöt, saivat nuo naapurit yksi kerrallaan "molliin". Niinpä roomalaiset ovat pääseet määrittelemään heidän paikkansa historiassa, toki sen ikiaikaisen "oikeus seuraa voittajan miekkaa"-periaatteen mukaisesti.

No. Ehkä tämä menee myös rankasti off-topiciin. Pahoittelut kunnianarvoisille roomalaisille.

Daakialaiset olivat kyllä kehittyneitä. Ja kun olen Romaniassa, niin päässyt asiaa ihan läheltä tutkimaan. Mutta esim. hallitsija Decebalus tuotatti mm. roomalaisia loikkareita sen vauhdittamiseen. Se, että roomalainen teknologian kehitys nyt ei ollut niin vauhdikasta (paitsi aseteollisuudessa), johtuo pitkälti orjatyövoiman halpuudesta ja saatavuudesta.

"Barbaarien ihmisoikeuskäsitys" ei kyllä ollut yhtään sen kehittyneempi. Orjuus kukoisti samalla tavalla ja ihmisuhrien käyttö (jota roomalaiset aktiivissti kitkivät).

Mielenkiintoisesti kaksi vähiten kannattavinta provinssia Roomalle olivat Britannia ja Daakia. Niissä (muutaman legioonan lisäksi) oli vastaavasti 55 ja 62 auxilian kohorttia. Se on aika kallista lystiä.
 
Daakialaiset olivat kyllä kehittyneitä. Ja kun olen Romaniassa, niin päässyt asiaa ihan läheltä tutkimaan. Mutta esim. hallitsija Decebalus tuotatti mm. roomalaisia loikkareita sen vauhdittamiseen. Se, että roomalainen teknologian kehitys nyt ei ollut niin vauhdikasta (paitsi aseteollisuudessa), johtuo pitkälti orjatyövoiman halpuudesta ja saatavuudesta.

"Barbaarien ihmisoikeuskäsitys" ei kyllä ollut yhtään sen kehittyneempi. Orjuus kukoisti samalla tavalla ja ihmisuhrien käyttö (jota roomalaiset aktiivissti kitkivät).

Mielenkiintoisesti kaksi vähiten kannattavinta provinssia Roomalle olivat Britannia ja Daakia. Niissä (muutaman legioonan lisäksi) oli vastaavasti 55 ja 62 auxilian kohorttia. Se on aika kallista lystiä.
Juu, ihmisuhreja kyllä käytettiin varsinkin druidien hommaillessa omiaan kelttiläisessä maailmassa. Taisi olla se lapsiuhri se paras. Tosin en mä tiedä kuinka humaania se roomalaisten meininki oli tuossa suhteessa. Orjuus toki kukoisti noina aikoina joka puolella mutta esim. germaaneilla orjuuden muotona oli työvelassa olo, eli orja oli noin muuten vapaa. Vaimoväki sensijaan esim. Britanniassa oli vapaampaa kuin Roomassa ja sekös roomalaisia harmitti. Boudicean-legenda jne. Mitä tulee noiden provinssien kannattavuuteen niin Daakiassa taidettiin pistää koko infra baashaksi ja jopa väestö siirrettiin sinne eli kuluerähän tuollaisen ryöstetyn maan uudelleen rakennus on. Britanniassa taas välimatka oli hankala ja heimot jostain syystä uppiniskaisia.
 
"Jo muinaiset roomalaiset" harjoittivat vihapuhetta :D
 
Erittäin hyvää keskustelua jne. Mutta eikö kannattaisi avata historia-kansioon oma aihe näille? Uskoisin aiheen kiinnostavan moniakin, mm. minua.

(Olen pahoillani, jos viestini jonkun mielestä saattaa viittata mihinkään moderoinnin tapaiseen. Se ei todellakaan ole tarkoitukseni.)
 
Minä taas olen lukenut joskus jostain että se tarkoitti sitä että leikattiin kurkku auki ja vedettiin kieli ulos reijästä. En kyllä ala väittämään kumpi on oikea. :)

Tuo taisi olla sisilialaisten tapa. Mutta en halua kokeilla sitäkään... :D
 
37019907626_25c783af4e_o_d.jpg
 
Atte Kalevahan vaikuttaa ihan täyspäiseltä. Ihan hyviä kommentteja.
 
Tapolan ja muitten ns.suvakkien asenne on se että edellinen terrori-isku on viimeinen terrori-isku maailmassa. Se yritetään pestä pois ja olla niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Melko skitsofreninen asenne. Ajatelkaa jos Suomessa muslimi tekisi koulussa terrori iskun. Nämä Puhuva Pää Tapolan lausunnot saattaisivat nousta jopa otsikoihin. No, ei välttämättä..
 
Mellunmäen imaami ja suomen suurin imaami oli Sipilän kanssa a-studiossa.

Ohjelmalla areena jatkot, jossa ilmeisesti oli yleisökysymyksiä...tietenkään niitä ei voinut laittaa valtakunnan verkkoon..
 
Back
Top