#vihapuhe

Aloittikos Taponen vai kuka se oli jonkun jutun viime aikoina? Pilakuva josta ei tykännyt?

Olikohan se "munaton nillittäjä" -juttu? Jostain sellaisesta taisi tulla syyttämättäjättämispäätös.
 
Joo, joku tais internetissa kutsua Taposta elimellisesti haastelliseksi nillittajaksi, josta Taponen haastoi oikeuteen, nain todistaen luonnehidinnan osuvuuden, mutta havisi.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen puheenvuoro annettiin syyttäjille, joita on kaksi eli valtionsyyttäjä Anu Mantila ja aluesyyttäjä Maija Päivinen.

Syyttäjät vaativat Räsäselle 120 päiväsakkoa ja Pohjolalle 60 päiväsakkoa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Lisäksi syyttäjät vaativat Räsäsen pamfletin julkaisseelle Suomen Luther-säätiölle vähintään 10 000 euron yhteisösakkoa.

Yleisradiota vaaditaan poistamaan ja hävittämään yleisön saatavilta Ruben Stillerin radio-ohjelmat osat, joita syyttäjä pitää lainvastaisena. Stilleriä eikä Yleä ei epäillä rikoksista.

-kirkko ja kaupunki-
 

Syyttäjän mukaan kansanedustaja Päivi Räsäsen lausumat syrjivät homoseksuaaleja, puolustuksen mielestä lausumia on irrotettu asiayhteydestään​

Päivi Räsäsen oikeudenkäynti veti Helsingin käräjäoikeuteen kymmenittäin median edustajia. Istuntosalissa käsitellään olennaisia perusoikeuksia.

Samaan aikaan, kun kansanedustaja Päivi Räsäsen (Kd) tukijoukot osoittivat mieltään Helsingin oikeustalon ulkopuolella, kymmenet median edustajat kameroineen, kännyköineen ja haastattelunauhureineen jonottivat turvatarkastukseen.
Räsäsen kommentit kiinnostivat mediaa niin ennen oikeudenistuntoa kuin sen tauoilla. Oikeudenistunnon toinen syytetty, Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan piispa Juhana Pohjola sai piispanpaidassaan lähinnä tarkkailla tilannetta.
Itse oikeudenistunto alkoi kuvaussession jälkeen noin kello 9.45. Ensimmäinen puheenvuoro annettiin syyttäjille, joita on kaksi eli valtionsyyttäjä Anu Mantila ja aluesyyttäjä Maija Päivinen.
Syyttäjät vaativat Räsäselle 120 päiväsakkoa ja Pohjolalle 60 päiväsakkoa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Lisäksi syyttäjät vaativat Räsäsen pamfletin julkaisseelle Suomen Luther-säätiölle vähintään 10 000 euron yhteisösakkoa. Yleisradiota vaaditaan poistamaan ja hävittämään yleisön saatavilta Ruben Stillerin radio-ohjelmat osat, joita syyttäjä pitää lainvastaisena. Stilleriä eikä Yleä ei epäillä rikoksista.

Syyttäjä listasi solvaaviksi kokemiaan otteita pamfletista​

Aluesyyttäjä Maija Päivisen jättämän haastehakemuksen mukaan Päivi Räsänen on asettanut yleisön saataville mielipiteitä ja väitteitä, joissa solvataan homoseksuaaleja ryhmänä heidän seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi.
Näitä väitteitä on syyttäjän mukaan esitetty Räsäsen Luther-säätiön pyynnöstä kirjoittamassa pamfletissa, tämän sosiaalisessa mediassa julkaisemissa teksteissä ja Ruben Stillerin isännöimässä Yle Puhe -radiokanavan ohjelmassa.
Päivinen luetteli otteita Räsäsen kirjoittamasta pamfletista. Syyttäjä katsoo, että kyseisissä kohdissa homoseksuaalisuuden esitetään olevan epäterve ja epäluonnollinen tila ja psykoseksuaalinen kehityshäiriö, josta on päästävä eroon. Homoseksuaalit leimataan pamfletissa syyttäjän mukaan lasten hyväksikäyttöön, irtosuhteisiin ja vaihtuviin parisuhteisiin taipuvaisiksi, moraalittomiksi ja rikkinäisiksi ihmisiksi.
Kirjallisen haastehakemuksen mukaan ”lausumillaan Räsänen väittää, että edellä mainitut ominaisuudet ovat väistämättä homoseksuaalisuuteen liittyviä ominaisuuksia”. Syyttäjän mukaan Räsänen myös väittää, että kaikki homoseksuaalit ovat tai heitä tulee pitää muita ihmisiä alempiarvoisina.

Päivi Räsänen saapui Helsingin käräjäoikeuteen Raamattu mukanaan vierellään aviomies Niilo Räsänen, joka Räsäsen pyynnöstä sai seurata istuntoa oikeussalissa. Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva

Päivi Räsänen saapui Helsingin käräjäoikeuteen Raamattu mukanaan vierellään aviomies Niilo Räsänen, joka Räsäsen pyynnöstä sai seurata istuntoa oikeussalissa. Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva

Syyttäjä katsoo, että Räsäsen lausumat loukkaavat homoseksuaalien yhdenvertaisuutta ja ihmisarvoa ja ovat omiaan aiheuttamaan suvaitsemattomuutta, halveksuntaa ja jopa vihaa homoseksuaaleja kohtaan. Lausumat ovat syyttäjän mukaan homoseksuaaleja syrjiviä ja ylittävät sanan- ja uskonnonvapauden rajat.
Syyttäjä huomauttaa, että vaikka teksti on alun perin julkaistu vuonna 2004, Räsänen on 4.11. 2019 levittänyt sitä edelleen ja teksti on yhä nähtävillä. Pohjolaa syytetään siitä, että hän on asettanut tekstin yleisön nähtäville ja pitänyt sen saatavilla.
Toinen syytekohta koskee Räsäsen sosiaalisessa mediassa julkaisemaa tekstiä: ”Kirkko on ilmoittanut olevansa Setan Pride 2019 virallinen partneri. Miten kirkon oppiperusta, raamattu, sopii yhteen sen kanssa, että häpeä ja synti nostetaan ylpeyden aiheeksi?”
Tekstin yhteydessä on kuva Raamatunkohdasta, josta sanat synti ja häpeä on nostettu Räsäsen kirjoittamaan tekstiin. Syyttäjä katsoo, että mielipide, jonka mukaan homoseksuaalisuus on häpeällistä ja synnilistä, solvaa kaikki homoseksuaaleja ryhmänä.
Stillerin ohjelmasta syyttäjä nostaa esille sitaatteja, joissa homoseksuaalisuutta pidetään geneettisenä rappeumana. Syyttäjän mielestä Räsänen myös esittää väitteen, jonka mukaan homoseksuaalit eivät ole Jumalan luotuja, kuten heteroseksuaalit.

Syyttäjä: ”Tässä ei ole kyse raamatuntulkinnasta”​

Syytteen esittelyn jälkeen valtionsyyttäjä Anu Mantila perusteli pitkässä alkupuheenvuorossaan syytteitä tarkemmin. Hän korosti, että niissä ei ole kyse teologiasta, Raamatusta saati siitä, miten Raamattua saa tai pitäisi tulkita, eikä myöskään Raamatun käsityksestä avioliitosta.
– Oikeudenkäynnin kohteena on yksinkertaisesti se, ovatko Päivi Räsäsen omat syytteessä kuvatut lausumat sellaisenaan muiden perusoikeuksia loukkaavia riippumatta siitä, onko niille löydettävissä perusteita Raamatusta, Mantila sanoi.
Hän lisäsi, ettei Räsästä syytetä harhaoppisuudesta eikä hän ole inkvisition edessä.
Mantilan mukaan seksuaalivähemmistöillä on oikeus elää tasa-arvoisessa yhteiskunnassa siten, että heidän ihmisarvoaan kunnioitetaan. Rikoslaissa kielletään ihmisryhmän uhkaaminen, panettelu ja solvaaminen, eikä siinä erikseen mainita, että näin on, ellei Raamatussa toisin säädetä. Uskonnon- ja sananvapaudella on rajansa.


EIHÄN HETEROJAKAAN VAADITA KIELTÄYTYMÄÄN HETEROSEKSUAALISISTA TEOISTA.
− ANU MANTILA


Seksuaalisuus ja seksuaalinen identeetti ovat Mantilan mukaan olennainen osa ihmisyyttä. Puhe, jossa homoseksuaalinen teko erotetaan seksuaalivähemmistöön kuuluvan identiteetistä, on itsessään halventavaa. Kun Räsäsen pamfletissa vaaditaan pidättäymistä homoseksuaalista teoista ja korostetaan heidän ihmisarvoaan ja kaikkien ihmisten syntisyyttä, viittaukset yhtäläiseen ihmisarvoon menettävät uskottavuutensa.
– Eihän heterojakaan vaadita kieltäytymään heteroseksuaalisista teoista, Mantila sanoi.
Hän nosti esille ”fundementalististen kirkkojen piirissä” esiintyvän opin, jossa kehotetaan rakastamaan syntistä ihmistä, mutta vihaamaan syntiä. Tämä on hänen mukaansa ihmisarvoa loukkaavaa, koska se kieltää homoseksuaalisilta suhteilta niiden yhdenvertaisuuden ja arvokkuuden nimeällä ne synnillisiksi.
Vaikka Mantila sanoi puheessaan, ettei oikeudessa ole kyse Raamatusta tai teologiasta, hän nosti itse esille Raamatun Vanhan testamentin kohtia, joissa Jumalan nimissä kehotetaan raiskaamaan, tappamaan ja orjuuttamaan. Hänen mukaansa Raamattuun vetoamalla ei voi poistaa tekstien loukkaavaa sisältöä.

Puolustus: syyttäjä vääristelee Päivi Räsäsen lausumia​

Päivi Räsäsen puolustusasianajajana oikeudessa toimii varatuomari Matti Sankamo. Hän nosti istuntopäivän aamuna julkiseksi tulleessa ennakkovastauksessa ja itse oikeuden istunnossa esille hyvin vastakkaisen näkemyksen syyttäjän argumentteihin.
– Syytteessä on asiavirheitä, joita meidän on syytä käydä läpi. Yllätyksekseni syyttäjän asiaesittelyssä tuli asiavirheitä vielä lisää. Osa syyttäjän väitteistä on suoranaista vääristelyä, Sankamo sanoi heti puheenvuoronsa aluksi.
Sankamon mukaan Räsäsen pamfletti on vakaumuksellinen, kirkkopoliittinen ja hengellinen mielipidekirjoitus, joka kuuluu sananvapauden ydinalueeseen. Pamfletti käsitteli pari vuotta sitä ennen voimaan tulleen rekisteröidyistä parisuhteista annetun lain teemaa ja kansanedustajan teksti kuuluu poliittisen liitäntänsä vuoksi myös sananvapauden ydinalueeseen.

Päivi Räsänen antamassa haastatteluja ennen oikeudenistuntoa. Paikalla oli runsaasti median edustajia. Myös perussuomalaisten kansanedustajaa Sebastian Tynkkystä kiinnostivat Räsäsen sanomiset. Kuva: Pauli Juusela/Kirkko ja kaupunki

Päivi Räsänen antamassa haastatteluja ennen oikeudenistuntoa. Paikalla oli runsaasti median edustajia. Myös perussuomalaisten kansanedustajaa Sebastian Tynkkystä kiinnostivat Räsäsen sanomiset. Kuva: Pauli Juusela/Kirkko ja kaupunki

Sankamon mukaan pamfletista ei pidä poimia yksittäisiä kohtia, vaan kiinnittää huomio tekstin kokonaisuuteen ja kyseisten kohtien asiayhteyteen. Pamfletissa todetaan sananmukaisesti, että sen tulkintalähtökohtana on seksuaalivähemmistön arvokkuus ja tasa-arvo muuhun väestöön nähden.
– Tämä tekee syytteestä erittäin poikkeuksellisen. Suomessa ei ole yhtään korkeimman oikeuden ennakkotapausta, jossa vastaajan oletetaan kiihottaneen kansanryhmää vastaan tekstistä, jossa hän nimenomaan kehottaa kunnioittamaan vähemmistöä ja suhtautumaan siihen tasavertaisesti, Sankamo sanoi.
Se, että syyttäjä on irrottanut katkelmat asiayhteydestään, vääristää Sankamon mukaan sen sisältöä. Lisäksi teksti on kirjoitettu vuonna 2003 ja edustaa vastaajan tuon ajan näkemystä. Esimerkiksi käsite psykoseksuaalinen häiriö on tullut Räsäsen tietoon Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnassa vielä 1990-luvulla käytössä olleesta oppikirjallisuudesta.
Räsänen julkaisi Sankomon mukaan jo pamfletin omilla verkkosivuillaan vasta sen jälkeen, kun valtakunnansyyttäjä ilmoitti harkitsevansa syytettä eli puolustukseksi.

Räsänen pitää ihmisiä samanarvoisina​

Sankamon mukaan Räsäsen ja laajemminkin kristinuskon mukaan kaikki ihmiset ovat samanarvoisia ja jokainen on syntinen, eikä Räsänen nosta itseään muita paremmaksi. Räsänen on Ruben Stillerin ohjelmassa nimenomaan protestoinut syntikeskustelun rajaamista vain homoseksuaaleihin ja että kaikki ovat Jumalan edessä syntisiä. Sankamo kiinnittää huomiota myös radio-ohjelman debattiluonteeseen ja nopeatempoisuuteen.
Puolustuksen mukaan Räsänen ei ole Stillerin ohjelmassa esittänyt väitettä, jonka mukaan homoseksuaalit eivät olisi Jumalan luotuja, vaan kysymys on syyttäjän tulkinnasta.
Ajatus siitä, että Jumala rakastaa syntistä ihmistä, mutta vihaa syntiä, ei ole kristinuskossa tai uskonnoissa poikkeuksellinen. Ja se, ettei ihmistä ja hänen tekojaan voida erotella toisistaan, tekisi uskonnosta puhumisen turhaksi. Uskontoihin kun sisältyy ajaus, että ihminen voi muuttua.


TÄMÄ KERTOO SIITÄ, MITEN MERKITTÄVÄSTÄ ERI PERUSOIKEUKSIA TOISIINSA VERTAILEVASTA PÄÄTÖKSESTÄ ON KYSE.


Sankamon mukaan syyttäjä luki itse otteita Raamatusta ja hänellä on ollut Raamattu mielessä, kun hän on syytteen nostanut. Niinpä syyttäjä asettaa itse tuomioistuimen tilanteeseen, jossa se joutuu ottamaan kantaa Raamattuun tai ainakin päättämään, ottaako se siihen kantaa. Eikä se voi ottaa siihen kantaa ilman tekstin tulkintaa. Esimerkiksi tekstit synti ja häpeä liittyvät puolustuksen mukaan tähän.
Syyttäjän ja puolustuksen todistelu ja muun muassa Päivi Räsäsen oma kuuleminen jatkuivat usean tunnin ajan. Kello kuuden aikaan illalla kävi selväksi, että oikeusistuntoa ei saada päätökseen yhtenä päivä. Oikeuden puheenjohtajan mukaan loppulausuntoja käsitellään 14.2.2022.
Sekä syyttäjät että puolustusasianajajat toivat oikeudenkäynnissä esille niin suomalaisia, pohjoismaisia kuin eurooppalaisia oikeustapauksia ja vetosivat muun muassa Euroopan ihmisoikeussopimukseen. Tämä kertoo siitä, miten merkittävästä eri perusoikeuksia toisiinsa vertailevasta päätöksestä on kyse. Käräjäoikeuden päätös tuskin tulee olemaan lopullinen sana tässä oikeudenkäynnissä, jota seurataan laajalti myös maailmalla.

 
Ensin haettiin Päivi Räsänen...

"Saksassa haettiin ensin kommunistit. En puuttunut asiaan, koska en ollut kommunisti. Sitten haettiin juutalaiset. En puhunut mitään, koska en ollut juutalainen. Sitten vietiin ammattiyhdistysaktivistit. Asia ei kuulunut minulle, kun en ollut ay-aktivisti. Sitten haettiin katoliset. En vastustanut, kun olen protestantti. Kun minut tultiin hakemaan, ei ollut enää ketään, joka olisi noussut minua puolustamaan".
 
Hesari koettaa vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen Räsäsen tapauksessa. Otsikoissa ihmisoikeudet ja uhka niille. Ei sananvapaus tai uskonnonvapaus.

Päivi Räsäsen syytteet enteilevät, että Suomeen voi syntyä yhä laajempi ihmisoikeuksia vastustava rintama​

Niin kauan kuin arvokonservatiivit ja antiliberaalit eivät aja Suomen eroa Euroopan unionista ja kansainvälisistä sopimuksista, he ovat hävinneet kulttuurisodan jo ennen kuin se on edes kunnolla rantautunut Suomeen, kirjoittaa HS:n oikeustoimittaja Mikko Gustafsson.

TILAAJILLE
 

Päivi Räsäsen syytteet enteilevät, että Suomeen voi syntyä yhä laajempi ihmisoikeuksia vastustava rintama​

Niin kauan kuin arvokonservatiivit ja antiliberaalit eivät aja Suomen eroa Euroopan unionista ja kansainvälisistä sopimuksista, he ovat hävinneet kulttuurisodan jo ennen kuin se on edes kunnolla rantautunut Suomeen, kirjoittaa HS:n oikeustoimittaja Mikko Gustafsson.

TILAAJILLE
W T F ? ? ? :poop:
 

Päivi Räsäsen tenttaaminen oikeudessa sai rikosoikeuden professorinkin hämmentymään​

Rikosoikeuden professori Matti Tolvanen pitää Päivi Räsäsen oikeudenkäynnin maanantain käänteitä erikoisina.



Kyllä tuossa jutussa ihmeteltävää riittää.

Ensimmäinen tapaus (luther-pamfletti) ei ollut edes rikos kirjoitusaikaan mutta syyttäjä laajentaa lain koskemaan takautuvasti tekstiä joka on "saatavilla" riippumatta kirjoitusajasnkohdasta. Kyllä riittää oikeusjuttuja jos jokaista koskaan kirjoitettua tekstiä aletaan tulkitsemaan samalla periaatteella. Menee muutakin kuin Neekerinpusut ja Lakupekat diskaukseen. Kirjarovioita odotellessa.

Sitten selitetään ettei kyse ole raamatuntulkinnasta ja kysellään koko istunto raamatuntulkinnasta. Mutta ihmeellisempää on se, että syyttäjä perustelee lausuntojen loukkaavuutta tieteen näkemyksellä homouden syistä. Tieteessä on aikanaan ollut jokin näkemys asiasta ja nyt se näkemys on toinen. Saako homoja haukkua jos tieteellinen näkemys muuttuu tulevaisuudessa? No ei tietenkään.

Jotenkin on tunne, että syyttäjä roiskii haulikolla sinne ja tänne toivoen osuvansa johonkin. Kyllä raamatun teologiasta pitää voida mielestäni käydä kirkollista keskustelua. Se on eri asia jos pappi alkaisi saarnaamaan homojen kuolemaa tai kirkko alkaisi julistamaan homoja roviolle kuten aikanaan oli tapana mutta ei Räsänen sellaista ole ymmärtääkseni vaatinut. Se on sitten oma asiansa mitä mieltä itse kukin on Räsäsen tulkinnasta Isosta Kirjasta mutta ei se asia kyllä käräjille kuulu.
 
Kyllä tuossa jutussa ihmeteltävää riittää.

Ensimmäinen tapaus (luther-pamfletti) ei ollut edes rikos kirjoitusaikaan mutta syyttäjä laajentaa lain koskemaan takautuvasti tekstiä joka on "saatavilla" riippumatta kirjoitusajasnkohdasta. Kyllä riittää oikeusjuttuja jos jokaista koskaan kirjoitettua tekstiä aletaan tulkitsemaan samalla periaatteella. Menee muutakin kuin Neekerinpusut ja Lakupekat diskaukseen. Kirjarovioita odotellessa.

Sitten selitetään ettei kyse ole raamatuntulkinnasta ja kysellään koko istunto raamatuntulkinnasta. Mutta ihmeellisempää on se, että syyttäjä perustelee lausuntojen loukkaavuutta tieteen näkemyksellä homouden syistä. Tieteessä on aikanaan ollut jokin näkemys asiasta ja nyt se näkemys on toinen. Saako homoja haukkua jos tieteellinen näkemys muuttuu tulevaisuudessa? No ei tietenkään.

Jotenkin on tunne, että syyttäjä roiskii haulikolla sinne ja tänne toivoen osuvansa johonkin. Kyllä raamatun teologiasta pitää voida mielestäni käydä kirkollista keskustelua. Se on eri asia jos pappi alkaisi saarnaamaan homojen kuolemaa tai kirkko alkaisi julistamaan homoja roviolle kuten aikanaan oli tapana mutta ei Räsänen sellaista ole ymmärtääkseni vaatinut. Se on sitten oma asiansa mitä mieltä itse kukin on Räsäsen tulkinnasta Isosta Kirjasta mutta ei se asia kyllä käräjille kuulu.
Se on eriasia jos pappi niin tekisi, mutta kuten olemme saaneet huomata jos imaami tekee näin on se täysin oikein ja hyväksyttävää. Toiviainen on haukannut palan sitä itseään ja tulee saamaan nenilleen.
 
Kyllä tuossa jutussa ihmeteltävää riittää.

Ensimmäinen tapaus (luther-pamfletti) ei ollut edes rikos kirjoitusaikaan mutta syyttäjä laajentaa lain koskemaan takautuvasti tekstiä joka on "saatavilla" riippumatta kirjoitusajasnkohdasta. Kyllä riittää oikeusjuttuja jos jokaista koskaan kirjoitettua tekstiä aletaan tulkitsemaan samalla periaatteella. Menee muutakin kuin Neekerinpusut ja Lakupekat diskaukseen. Kirjarovioita odotellessa.
...

Kansalliskirjastolla ja kansallisarkistolla on melkoinen työ edessä jos noin käy.
 
Mutta ihmeellisempää on se, että syyttäjä perustelee lausuntojen loukkaavuutta tieteen näkemyksellä homouden syistä. Tieteessä on aikanaan ollut jokin näkemys asiasta ja nyt se näkemys on toinen
Asetelma oli pitkään homoaktivistit vastaan lääketiede. Ensin Yhdysvalloissa aktivistit saivat 1970- luvulla sikäläisen psykiatriyhteisön poistamaan homouden sairausluokitukituksestaan, ja meillä Suomessa oli vääntöä alan oppikirjojen sisällöstä vielä 1990- luvullakin. Ilmeisesti tuolloisen oppimateriaalin käyttäminen johtaisi nyt syytteeseen.
 
Asetelma oli pitkään homoaktivistit vastaan lääketiede. Ensin Yhdysvalloissa aktivistit saivat 1970- luvulla sikäläisen psykiatriyhteisön poistamaan homouden sairausluokitukituksestaan, ja meillä Suomessa oli vääntöä alan oppikirjojen sisällöstä vielä 1990- luvullakin. Ilmeisesti tuolloisen oppimateriaalin käyttäminen johtaisi nyt syytteeseen.
Transasiat menevät nyt samaan tapaan. Transuus poistetaan/on poitettu tautiluokituksesta näillä näppäimillä. Taustalla on toki politiikka mutta myös se tosiasia, että koska lääketiede ei pysty muuttamaan ihmisen pään sisältöä mutta pystyy muokkaamaan fyysistä olemusta, on tehty välttämättömyydestä hyve. Valitettavasti tällä politiikalla on myös huonot puolensa koska kyseessä oikeasti on mielenterveyden häiriö. Epäilemättä jos nyt menisi sanomaan julkisesti transuuden olevan mielenterveyden häiriö voisi raastupa kutsua.

Toki se pitää myös sanoa, että oli homoudessa/transuudessa kyse mistä vain, niin näiden ihmisten vainoaminen kuten vielä 80-luvulla tapahtui suomessakin on ehtaa kusipäisyyttä. Suomessa on monta sellaista "hyvää"jeesuslahkolaista jotka ansaitsisivat turpaansa paljon enemmän kuin ne homoparat joita jotkut kusipäät jahtasivat aikanaan.
 
Back
Top