s91 kirjoitti:
Tämä vain osoittaa kuinka suuresta vääryydestä asevelvollisuuden pyörittämisessä on kyse. Mitä vaikeammin miehiä olisi riviin saada, sitä selvemmin se osoittaa, että nykyinen heidän siihen pakottaminen on väärin.
Mitä tällä riidan haastamisella oikein koitat saavuttaa? Minulla on oma asepalvelus jo aikoja sitten suoritettu, eikä ikäni ja muun elämäntilanteeni vuoksi minua todennäköisesti oltaisi edes lähettämässä sotaan, jos sellainen syttyisi. Mutta sinulle on varmaan mahdoton ajatus sellainen, ettei vain ajattele omaa itseään, vaan voi asettua joidenkin toisten tilaan ja ajatella asiaa heidän kannaltaan. Minusta pakottaminen on väärin, vaikken itse sattuisikaan olemaan siinä sen kärsijän asemassa.
Elämä se on karua. Ja varsinkin täällä kylmässä pohjolassa suuren ja vallanhimoisen, oligarkia-johtoisen suurvallan kainalossa. Venäjä ja sen edeltäjät ovat sotineet suomen heimojen, ruotsi-suomen ja suomen tasavallan kanssa, tunnetun valtioiden historian aikana 40-50 kertaa. Lisäksi meitä vastaan on hyökätty myös lännestä käsin, joka nykyisellään ei ole edes teoriassa todennäköistä. Itäpuoli on tunnetusti sitten toinen asia. Suomi-nimisen valtion tai sitä edeltävien heimojen aikaan olimme hajanainen ja heikko maa jota vastaan oli helppo käydä vaikka sitten kristinuskoon käännyttämisen syyllä. Vaikka maailma on tasapainottunut ja rauhoittunut modernin aikakauden aikana, olisi todellä typerää ja lyhytnäköistä pelata uhkapeliä Suomen kansan tulevaisuudella, jättämällä hoitamatta kansakunnan puolustus kunnollisesti.
Meidän ei kannata lähteä nykymaailman muoti-ilmiöihin ja hakea mallia asioiden hoitamiseksi keski-euroopasta jonka vakaus on ongelmana tällä hetkellä vain finanssi-politiikassa. Tosin rahavaikeuksista ja talouden kriiseistä on aina hyötyneet radikaalit ainekset jotka ovat päässeet valtaan usein huonoin seurauksin koko euroopalle. Tästä syystä nykyisen maailman taloustilanteen heiketessä, miedän olisi syytä olla erityisen varovaisia ja toimia harkiten. Voi olla vain hetken kysymys koska seuraava konflikti roihahtaa lähellä maatamme ja kuten tiedetään konflikteilla on laajat vaikutukset ympäristölle ja tapana levitä helposti. Harva muistaa että ei ole kulunut kuin reilu vuosikymmen kun keskellä eurooppaa käytiin edellinen sota.
Olisi koko kansan olemassaolon ja tulevaisuudenkin kannalta elintärkeää painottaa nykyisille ja kasvaville sukupolville juuri meidän tilannettamme muuhun eurooppaan verrattuna. Samoin ei kannata väheksyä ja unohtaa meidän historiaamme. Mitään emme ole saaneet ilmaiseksi, varsinkaan itsenäisyyttä. Ajankulusta huolimatta historialla on tapana toistaa itseään ja kristalllipalloa meistä ei kukaan omista.
Ainoa tapa varmistua siitä että riittävä kansanosa osallistuu taisteluun on yleinen asevelvollisuus. En ymmärrä nykyistä ajatusmallia jossa nuoriso ja jopa 30-40 v. ihmiset kokevat kansalaisvelvollisuuden "pakottamiseksi". Eikö oman maan puolustaminen, kansan ja läheistensä puolesta taisteleminen pitäisi olla kunnia-asia sekä ilmentää tärkeimpiä arvoja ihmiselle, kotia, perhettä ja isänmaata? Näin oli ainakin joskus.
Nyt se ne arvot taitavat ainakin joillain olla minä, minä ja minä....
Mitä nykysukupolville on syötetty kotona tai koulussa kun perusolettamus on aina ettei mitään tarvitse tehdä tai mihinkään ryhtyä jos ei itse halua! Kas kun kakaroille ei koulunkäyntikin ole vapaa-ehtoista! Kuka tässä asiassa ajatteleekaan oikeasti sitä "suurta kuvaa" ja yhteistä etua, se joka vaatii kaikkia osallistumaan yhteisen asian eteen tehtävään työhön vai se joka valvoo yksilön oikeutta jättäytyä pois kaikista velvoitteista kotimaataan kohtaan? Kysynpä vaan.
Ja miten "täällä idässä" on käynyt viimeksi, kun Venäjä/NL viime kerran hyökkäsi ja miehitti lännessä olevan naapurinsa? Tämä oli tilanne 1968 Tshekkoslovakiassa. Kuinka paljon naisia raiskattiin ja heidän isänsä katsoivat vieressä? Oliko Tshekkoslovakian lopputulos parempi kuin vaikkapa Irakin tai Afganistanin, joissa porukka pani niin hemmetisti kampoihin miehittäjille? Kummassa maassa asuisit mieluummin 2011, Tshekin tasavalta vai Afganistan?
Tsekkoslovakian tilanne oli ihan erilainen kuin Afganistanin. Tsekkoslovakiahan yritti irtautua kommunistisesta hallinnosta ja Neuvostoliiton kuristusotteesta aloittamalla demokraattiset uuditukset ja edisti kansalaisten vapautta. N-liitto ja ympäröivät Varsovan liiton maat miehittivät Tsekit ja sen armeija ei tehnyt vastarintaa koska poliittinen johto määräsi niin. Kuolonuhreja tuli paljon vähemmän kuin sodassa olisi tullut, mutta rauta-esirippu esti demokratian toteutumisen yli 20 vuotta tämän jälkeen.
Irak taas on oma lukunsa. Saddamin vallassa diktatuuri ja tekosyyt Al-qaeda yhteyksistä sekä valheet joukkotuho-aseiden varastoista olivat tekosyy tuolle bisnes-sodalle joka hyödytti harvoja ja tappoi lähinnä köyhiä. Öljyvarat ja toiminta-edellytysten turvaaminen idässä energia-varojen takia oli syy interventioon, ei mikään muu.
Terroristi-höpinät ja muut tekosyyt on ajat sitten osoitettu ankaksi.
Olisiko meidän nyt parempi olla jos olisimme Viron tilanteessa? Tuskin. Taistelu itsenäisyydestä kannatti vaikka se oli kallis. Samalla saimme pitää paikan länsimaisen sivistysvaltioiden joukossa ja rakentaa omaa maatamme sekä vaalia itse omia arvojamme. En tiedä Tsekeistä, mutta eipä ole heillä miehitystä edeltävältä ajalta paljoa sankareita tai muisteltavaa muuta kuin miten vieraat vallat jyräsivät maan ja sen armeijan 2 kertaa 1900-luvulla. Siinä ei paljon sankareita ja kunnianhetkiä ole muisteltavaksi. Väitän että häpeälliset muistot ettei isät tai iso-isät tehneet mitään kun venäläissotilas raiskasi mummon tai äidin kovin paljoa helpota mieltä. Uskon että joka mies miestäkin kokisi samaa häpeää tuossa tilanteessa. Jos taas ukki tai isä olisi kaatunut asekädessä puolustaessaan kotiaan ja perhettään rintamalla, ei olisi tarvinnut omaisten potea surun lisäksi ainakaan häpeää vaan ylpeyttä.
En tiedä muista mutta minä en pidä ainakaan jalkamattona olemisesta.
Sellaista ei tässä maailmassa kunnioita kukaan eikä mikään, vähiten Venäjä joka kunnioittaa vain voimaa. Loppujen lopuksi ihmisten ja valtioiden kesken vallitsee lopulta aina viidakon laki jossa heikot ja puolustuskyvyttömät survotaan maahan kuten poikien hiekkalaatikolla konsanaan.
That`s the way of The World.