Villa ja sarka

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
Olitko UKK-puistossa, jos sopii kysyä? Ja minkä verran porukkaa oli liikkeellä?
Moro. Lähes täyden vuorokauden matkan jälkeen (juna, juna, linja-auto ja taksi) saavuin Inarin Njurgalahteen, yö Ahkun tuvassa ja sitten Lemmenjoki vartta lounaaseen. Yleensä pyrin välttämään tupia mutta nyt oli tarkoituskin yöpyä niissä mahd. usein, no, kaksi telttayötä tuli. Jos tässä nyt luettelen nuo yöpymiset, niin saa suht selväksi tuon reitin.
1. päivä Njurgalahti - Kultasatama 22km.
2. päivä Kultasatama - Postijoenlatva 23km.
3. päivä Postijoenlatva - Pahtajärvi 19km.
4. päivä Pahtajärvi - Kalmakaltio 19,5km.
5. päivä lepopäivä Kalmakaltiolla
6. päivä Kalmakaltio - Stallojärvi 23km.
7. päivä Stallojärvi - Pöyrisjoki Valkamakoski telttayö 10km.
8. päivä Pöyrisjoki - Pöyrisjärvi 18km.
9. päivä lepopäivä Pöyrisjärvellä
10. päivä Pöyrisjärvi - Hohkanajärvi telttayö 10km.
11. päivä Hohkanajärvi - Näkkälän välitupa 18km.
12. päivä Näkkälän välitupa - Hetta 15km. Ja yö Jussan tuvassa.

Kalmakaltion tuvalla tapasin kaksi riekon metsästäjää + kaksi saksanseisojaa, muuten ei kulkijoita näkynyt. Hetassa oli sitten useitakin autokuntia riekkomiehiä lähdössä pyyntiin.
Rinkka painoi lähtiessä 28kg ja perillä 17kg. Mulla tuo n. kilo per päivä tuota sapuskaa kuluu. Turvavarusteina mukana oli Iridium-satelliittipuhelin ja pieni yhden hengen teltta.
Vaimo piruvie ei enää päästä yksinvaelluksille ilman tuota puhelinta. Kalliiksihan tuo tulee, parin viikon vuokra n. 300euroa (Savantum.com).
Tosiaan ilmat vaihteli päivällä nollakelistä neljään pakkasasteeseen, öisin oli sitten yli kymmentä astetta. Kalmakaltion jälkeen alkoi lumisade ja sitä tuli n. 15cm. Ei tuo hirveästi haitannut kulkemista. Nuo pakkaset oli ihan tarpeeseen, muutamilla päiväosuuksilla yli puolet matkasta kuljetaan aika märillä soilla ja nyt olivat sopivasti jäätyneet.
Tuo yksinvaellus viehättää kun voi vapaasti miettiä reitin ja lepotauot.
Eli jäsen @baikal lle vastaus. Vaellusmaastona oli alussa Lemmenjoen kansallispuisto, keskivaiheilla Puljun erämaa-alue ja lopussa Pöyrisjärven erämaa-alue.
 
Olitko UKK-puistossa, jos sopii kysyä? Ja minkä verran porukkaa
Joo, itsellani pisin samat 11,5 pvaa, sanon puolikas tuossa, kun yhtena paivana soin illallisen ravintolassa. Muttei lahellekkaan tuollaisia kilometreja kertynyt.

Metsahallitus fiksusti tarjoaa tuolta alueelta Garmin-yhteensopivan tiedoston http://www.eraluvat.fi/en/fishing/f...g-permit/alueet/lemmenjoki-national-park.html
jos sattuu ladattuna olemaan joku vanhempi tai liian yleinen kartta. Eli kaikki palvelut, tuvat jne. ovat siina ajan tasalla.
 
Viimeksi muokattu:
Arktiksen combat smock kuoreksi. Tuo combat smock toimii mainiosti kuorena. Tuuletus on helppoa koska vetoketju ja kanada-napit.

Tuo on ilmeisesti tuotemerkki (?), mutta tuo mieleen englantilaisten Arctic Combat Smock'in, joka tehtiin SAS-ukoille ja Norjassa harjoittelevalle merijvk:lle. Se on nimittain tuolla aiemmin mainitsemaani ventile-erikoispuuvillaa, taysin tuulenpitava, mutta silti hengittaa. Valitettavasti Falklandin jalkeen (kun se osoittautui niin hyvaksi) meni laajempaan jakeluun ja he siirtyivat seoskankaisiin (kustannussyista?).
- eli jos sattuu tuollainen vastaan, niin kannattaa heti ostaa. Tavalliset on halpoja kuin mika, eika myyja varmaan tunnista eroa
- sitten vaan merino-verkkopaita alle, keskikerros (pakkas)asteiden mukaan ja a vot

Mitahan nuo kanada-napit ovat?
 
soveltuu sen sijaan erinomaisesti... tiskirätiksi!
Tuohan on rinkkamiehelle erinomainen, kun tiskausta (ja kuivaamista) yleensa seuraa valittomasti pakkaaminen. Eika minulla mitaan pyyhetta ole mukana, itseani pyyhin edellisella paidalla ja tiskien viimeistelyyn kuluu vahintaan pala talouspaperia, eli aivan liian paljon vkon reisun mittaan.
 
Tuo on ilmeisesti tuotemerkki (?), mutta tuo mieleen englantilaisten Arctic Combat Smock'in, joka tehtiin SAS-ukoille ja Norjassa harjoittelevalle merijvk:lle. Se on nimittain tuolla aiemmin mainitsemaani ventile-erikoispuuvillaa, taysin tuulenpitava, mutta silti hengittaa. Valitettavasti Falklandin jalkeen (kun se osoittautui niin hyvaksi) meni laajempaan jakeluun ja he siirtyivat seoskankaisiin (kustannussyista?).
- eli jos sattuu tuollainen vastaan, niin kannattaa heti ostaa. Tavalliset on halpoja kuin mika, eika myyja varmaan tunnista eroa
- sitten vaan merino-verkkopaita alle, keskikerros (pakkas)asteiden mukaan ja a vot

Mitahan nuo kanada-napit ovat?

Pahoittelut laveasta terminologiasta ja höperehtimisestä. Kyseessä on Arktiksen valmistama B110 Combat Smock. Eli Arktis on (arvostettu) viranomaisvermeiden valmistaja, mutta suomessa ehkä vähän tuntematon suuressa yleisössä.

Kanada-napeiksi olen tottunut sanomaan noita brittien uusimmissa sotavarusteissa käyttämiä isoja nappeja.
 
Tuohan on rinkkamiehelle erinomainen, kun tiskausta (ja kuivaamista) yleensa seuraa valittomasti pakkaaminen. Eika minulla mitaan pyyhetta ole mukana, itseani pyyhin edellisella paidalla ja tiskien viimeistelyyn kuluu vahintaan pala talouspaperia, eli aivan liian paljon vkon reisun mittaan.

Joo, voisi toimia. :) Puolikas tai neljäsosakin riittää vaellukselle mukaan.

Meikäläinen on vain ravistellut kattiloista enimmät vedet pois ennen kamojen pakkaamista kasaan.

Pyyhkeenä on hyvin ohut ja kevyt pellavaliina. Imee erittäin hyvin, kuivuu hyvin ja kuivana ei paina juuri mitään. Vaelluksella kuin kuitenkin mielellään pyrkii peseytymään mahdollisimman usein, vaikka kylmä olisikin.
 
Ai kerpele että on komea takki, hain juuri ompelijalta mun M65;sen.

Koska sen pituuskoko on 10-15cm pidemmälle kuin mitä minä olen niin se peittää pakarat. Ja hihat menevät nyt lyhennyksen jälkeen kämmenselän nystyröihin asti kun kättä roikottaa alhaalla. Takin pituus minun päällä on siis kuin tässä kuvassa:
3918324_fpx.tif
 
Vaelluksella kuin kuitenkin mielellään pyrkii peseytymään mahdollisimman usein, vaikka kylmä olisikin.
Et nakojaan sovella jvk-koulutuksen oppeja (kuten mina): Pestaan jalat, munat ja kainalotaipeet. Ja pakkasella ei kasvoja missaan tapauksessa!
hihat menevät nyt lyhennyksen jälkeen kämmenselän nystyröihin asti kun kättä roikottaa alhaalla.
Tuohon minakin pyrin. Olen huomannut retkikamppeisiin yleistyneen bulevardi-sporttiset, tyylikkyyta ja istuvuutta tavoittelevat leikkaukset. Siksi meikamanne joutuu ajoittain ostamaan kiipelijoiden vermeita, vaikkei tuollaiset aktiviteetit sinansa kylla kiehdo lainkaan.
 
Kanada-napeiksi olen tottunut sanomaan noita brittien uusimmissa sotavarusteissa käyttämiä isoja nappeja.
Ne on kylla tosi katevia. Myos Bear Grylls -brandilla myytavissa hytinkais(kasitellyissa)paidoissa on sellaiset. Kaytan tuollaista ihan arjessakin, koska leikkaus on tehty kuumaan imlanalaan ja istuvuus jaa "ilmavaksi".
 
Et nakojaan sovella jvk-koulutuksen oppeja (kuten mina): Pestaan jalat, munat ja kainalotaipeet. Ja pakkasella ei kasvoja missaan tapauksessa!

Nuo nimenomaan on ne tärkeimmät. Mutta kyllä niidenkin kuivaamiseen pyyhe on mukavampi. Ja jos on koko päivän hikoillut, niin ei kokovartalopesukaan huono ajatus ole, päinvastoin.
 
Bambu on herkka kastumaan ja huono kuivumaan. Sukkia kun voi pitaa lahella avotulta (se ei ole keinokuitu), siina sille voi olla paikka, hiertamista estavana ensimmaisena kerroksena... vaihtaa (ja kuivaa) vaan useammin. Linereita toki on monenlaisia: merinot siinakin hyvia (ja kevyita), mutta kuluvat akkia puhki.

Ei vastaa omia kokemuksia bambuviskoosi vaatteista.

Siirtävät hyvin kosteutta pois iholta, eivät ala haista vaikka pitäisi kertauksissa useamman päivän, ovat helteellä viileitä ja kylmällä lämpimiä.
 
Mutta eikö vain olekin nuo halvimmat merinotuotteet melko ohutta sorttia=lujuus, käyttöarvo???
Itsellä on ollut muistaakseni Outnorthin tms kalsarit ja pusero, ostin muistaakseni paikallisesta Halpahallista koemielessä. Ne on ainakin kestäneet, mitoitus on ollut riittävän pitkä. Sitten Jostain tilattu Urberg oli mitoitukseltaan pygmimallia, vaikka onkin tällainen persjalka, niin aivan liian lyhyet.
Itse en ole saanut yhtään kerrastoa/vaatekappaletta puhkikulutettua, yksi paita taitaa olla niin ohut, että olen säästänyt kesäkäyttöön. Kai se johtuu siitä, että miehellä on tällainen pehmeä untuva joka puolella eikä karkeaa nahkaa:cool:

Parhaita ovat Woolpowerin ja Acliman. Devold ilmeisesti myös hyvä, mutta ei ole tullut ostettua.
 
Enpä oo kehannu ostaa merinokalsareita tai paitoja. Työkäyttöön kyllä meinasin nyt ostaa alusasun kun tulee hypättyä lämpimästä autosta pakkaseen välissä useemmin ja välissä harvemmin.
 
Parhaita ovat Woolpowerin ja Aclima
Kylla niita puhki saa, enka enaa osta alle 150 vahvuutta kuin linereiksi tai rukkasiin sisakerrokseksi.

Naissa, jos missa kannattaa panostaa laatuun. Aclima on erinomainen ja vanhin merinovalipaitani on 240-vahvuutta oleva Iceberg. Ehka 15v, mutta siita ei voi paljoa paatella, koska
- minulla on aika paljon noita (palvelevat vuorollaan), ja
- tuollainen on jo niin lammin, etta paukkupakkasia lukuunottamatta se palvelee enimmakseen makuupussissa eika se pehmean (=paksun) pussin sisalla kaantyillessa paljoa kulu
 
Kylla niita puhki saa, enka enaa osta alle 150 vahvuutta kuin linereiksi tai rukkasiin sisakerrokseksi.

Naissa, jos missa kannattaa panostaa laatuun. Aclima on erinomainen ja vanhin merinovalipaitani on 240-vahvuutta oleva Iceberg. Ehka 15v, mutta siita ei voi paljoa paatella, koska
- minulla on aika paljon noita (palvelevat vuorollaan), ja
- tuollainen on jo niin lammin, etta paukkupakkasia lukuunottamatta se palvelee enimmakseen makuupussissa eika se pehmean (=paksun) pussin sisalla kaantyillessa paljoa kulu

Itsellä myös useampi setti, sen vuoksi varmaan ovat kestäneet. Kuitenkin käyttö on melkein ympäri vuoden. Mutta oikeassa olet, kuten suksissakin, niin näissäkin rahalla saa parempaa.
 
Sarka taas on menneiden aikojen materiaali joka ei pärjää muussa kun hinnassa (ja sekin vain jos kyse on ylijäämästä) modernille materiaaleille sotilas- tai vaativassa retkeilykäytössä.
Saahan sitä käyttää mutta kyllä parempiakin on olemassa.
Olen tästä hiukan eri mieltä, koska nykyisenkin lumipuvun alla sarkapuku on omiaan toimimaan lämpökerroksena. Toki se Woolpowerin kerrasto on myös hyvä ja lämpökerrastona parempi, mutta ei läheskään yhtä kestävä.
Muuta käyttöä en kyllä sarkapuvulle keksi ainakaan sotilaspuuhissa.
 
Olen tästä hiukan eri mieltä, koska nykyisenkin lumipuvun alla sarkapuku on omiaan toimimaan lämpökerroksena. Toki se Woolpowerin kerrasto on myös hyvä ja lämpökerrastona parempi, mutta ei läheskään yhtä kestävä.
Muuta käyttöä en kyllä sarkapuvulle keksi ainakaan sotilaspuuhissa.
Tuolla setillä tarkeni hyvin 90-luvulla. Ja on vieläkin ihan hyvä ratkaisu, erähommissa käytän tätä settiä.
 
Enpä oo kehannu ostaa merinokalsareita tai paitoja. Työkäyttöön kyllä meinasin nyt ostaa alusasun kun tulee hypättyä lämpimästä autosta pakkaseen välissä useemmin ja välissä harvemmin.

Itse tuskailin sisään lämpöseen(tai jopa kuumahkoon) ja välistä katoilla kulkemisen kanssa kun joko oli helvetillinen hiki tai paleli...Svalan uuno-verkkoasu on ollut hyvä omaan tarpeeseen ja kylmemmällä kersojen kanssa sitten Woolpowerin paksunpaa päälle niin tarkenee.
Merino kalsarit on must..
 
Back
Top