tulikomento
Supreme Leader
Aermacchi M-290 TP RediGO, ilmeisesti konetta ei ole mennyt aivan sikana kaupaksi?
Wiki:
- Eritrean Air Force: 14 in service
- Finnish Air Force: Whole fleet retired
- Mexican Navy: 7 in service
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aermacchi M-290 TP RediGO, ilmeisesti konetta ei ole mennyt aivan sikana kaupaksi?
Mikäs vika siinä L-90 valmetissa oli? Vaikea kuvitella, etteikö "Redigo" olisi melkoisen kustannustehokas ratkaisu tuohon. Kampehan oli jo käytännössä täysin valmis kone aikoinaan. Vai eikö linjaa kannata enää pistää pystyyn uudestaan pelkästään PV:n tarpeiden täyttämiseen tarvittavaa määrää varten?
Välillä tuntuu, ettei armeijan hankintojen sekä poistojen suhteen päätöksen teossa ole päätä eikä häntää. Ikivanhat vinka:t lentelee vielä, mutta redigot on poistettu käytöstä? WTF?
Onkohan tämä hyvä ketju tuohon harjoituskonepohdintaan? No oli miten oli, vaikuttaa ettei hankintaprosessi ole mennyt ihan putkeen jos 4/6 tarjouspyynnöistä jää vastaamatta? Jos tosiaan mäntämoottorikone on hyvä eikä mitään Vinkaa ihmeellisempää tarvita, niin Pakistanissa valmistetaan lisenssillä hieman modernisoitua Saab MFI-17 Safari/Supporter konetta, jota käytetään Tanskan ja Norjan ilmavoimissa harjoituskoneena. Ei luulisi olevan kovin kallis, naapurista löytyisi käyttö- ja huoltoapua eikä varaosistakaan luulisi olevan tiukkaa. On muuten sama moottori kuin Vinkassa, vaikka tehokkaamman kuusisylinterisenkin saa halutessaan.
Kotimaa 9.3.2016 klo 15:42 | päivitetty 9.3.2016 klo 15:48
Puolustusvoimat ostaa 30 harjoituskonetta – Nyt kelpaavat käytetytkin
Vuonna 2018 käytöstä poistuvat Vinka-harjoituskoneet aiotaan korvata käytetyillä koneilla.
Vinka VN-11 Kuva: Jyrki Laukkanen / Puolustusvoimat
Puolustusvoimat aloittaa uudelleen syksyllä keskeytetyn harjoituskoneiden hankinnan.
Hankinta keskeytettiin marraskuussa. Syynä oli se, että toiseen tarjottuun lentokoneeseen, tsekkiläiseen Zliniin, ei mahtunut kookasta lentäjää. Toinen tarjolla ollut kone, saksalaisen Grobin valmistama G120TP, oli taas liian kallis.
Puolustusvoimat etsii edelleen samanlaista kevyttä harjoituskonetta kuin syksylläkin, mutta nyt kilpailuun kelpaavat myös käytetyt lentokoneet. Ehtona on, että kaikkien 28–30 koneen on oltava samanlaisia.
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen vaatimusten mukaan koneen on oltava taito- ja mittarilentokelpoinen ja sillä on oltava siviilityyppihyväksyntä. Lisäksi koneessa pitää olla sauvaohjaus ja nokkapyörä. Puolustusvoimien arvion mukaan tällaisia konetyyppejä on kahdeksan.
Ylen tietojen mukaan tällaisia koneita olisivat jo aiemmin tarjolla olleen Grobin lisäksi esimerkiksi Pacific Aerospacen valmistama CT/4 sekä Korea Aerospacen KT-1P.
Puolustusvoimat on varautunut siihen, että käytettyihin koneisiin joudutaan asentamaan uusia laitteita ja mittareita. Käytännössä vanhojen analogisten mittareiden tilalle tulisi digitaalisia, tietokonemonitorin kaltaisia näyttöjä.
– Haluamme kouluttaa koneilla modernia aluenavigointia, mutta kaikissa käytetyissä koneissa ei ole tähän tarvittavaa mittarivarustusta. Lisäksi joidenkin vanhojen laitteiden tuotetuki on loppumassa, eli niihin ei saa enää varaosia, sanoo insinööriprikaatikenraali Kari Renko Puolustusvoimien logistiikkalaitoksesta.
Tarjouksia voidaan odottaa ainakin muiden maiden puolustusvoimilta ja lentokonetehtailta, jotka voivat hankkia asiakkailtaan käytettyjä koneita ja kunnostaa ne samanlaisiksi.
Kunnostaminen ja laitteiden modernisointi voi viedä aikaa, joten Puolustusvoimat saattaa joutua jatkamaan nykyisten Vinka-koulutuskoneiden käyttöikää. Vinka oli alun perin tarkoitus poistaa käytöstä vuonna 2018.
– Aikataulu riippuu konetyypistä ja vaadittavista muutostöistä. Hyvässä tapauksessa uusilla koneilla lennetään jo vuonna 2017, sanoo Renko.
Puolustusvoimat pyytää tarjouksia 25.4. mennessä ja päätös hankittavasta koneesta on määrä tehdä viimeistään syyskuussa 2016.
Puolustusvoimat on aiemmin hankkinut käytettynä mm. raketinheittimiä, panssarivaunuja ja telakuorma-autoja. Vuonna 2007 ilmavoimat osti Sveitsin puolustusministeriön kautta 16 käytettyä Hawk Mk66-suihkuharjoituskonetta, jotka olivat olleet maan ilmavoimien käytössä.
http://yle.fi/uutiset/puolustusvoimat_ostaa_30_harjoituskonetta__nyt_kelpaavat_kaytetytkin/8731109
Lue myös
Harjoituskonehankinta keskeytettiin, koska mikään ei kelvannut – näitä koneita puolustusvoimat harkitsi
10.11.2015
”Haluamme kouluttaa moderneja aluenavigointi- ja suunnistusmenetelmiä, jotka ovat gps-pohjaisia. Varaudumme siihen, että jos on vähän vanhempi kone, niin siinä ei ole sellaista avioniikkavarustusta, joka mahdollistaisi gps-pohjaisen suunnistuksen opettamisen. Olemme varautuneet siihen, että koneisiin pitää tehdä suunnistusjärjestelmien ja niihin liittyvien näyttöjen uusiminen.”
Lätkäistään Garmin Aera kiinni, kustantaa noin tonnin/kone hieman Aeran versiosta rippuen. Jo vain rupesi suunnistus hommat onnistumaan. Siihen saadaan reititettyä niin monimutkainen reitti kun tarpeen on.
Intia osti ultria ilmavoimilleen alkeiskoulu koneiksi. Syystä taikka toisesta taitaa olla meillä poissuljettu vaihtoehto. Noin 150k€/kone niin saadaan uusi mittarilentovarusteinen sekä taitolentokelpoinen kaksipaikkainen kone. Lisäksi pelastusvarjolla varustettu. Nyt haalitaan loppuunajettuja romuja maailmalta, lennetään niillä muutama vuosi ja sama homma on edessä.
http://aviation-defence-universe.com/india-to-buy-194-pipistrel-aircraft/
Tuon saisi halutessaan 600 kg:n painorajoihin. Lisätty avionikka ja isompi polttoaine määrä ei tuottaisi ongelmia.
Suorituskyvyltään esim. tuo Pipistrel ei lainkaan häviä Vinkalle, matkanopeus tuolla on luokkaa 250 km/h.
Harmillisesti juuri näissä on Garrettin moottori. Suurimmassa osassa vastaavia on joku variantti Pratt&Whitney PT6A:sta joka on myös uusissa yhteyskoneissa. No ehkä alkuharjoituskoneessa tuo logistinen säästö ei ole merkitsevä.Liittoutuessa voisi
Briteistä vapautuu nämä, ehkä noista 30 hyvää löytyisi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Tucano
Ylen mukaan harkinnassa ovat mm. Pacific Aerospacen CT/4 sekä Korea Aerospacen KT-1P.
http://yle.fi/uutiset/puolustusvoimat_ostaa_30_harjoituskonetta__nyt_kelpaavat_kaytetytkin/8731109
Onkohan pitkä lentäjä tuossa polvet solmussa, t: nimimerkki ihan vähän kokemusta omaavana ?”Haluamme kouluttaa moderneja aluenavigointi- ja suunnistusmenetelmiä, jotka ovat gps-pohjaisia. Varaudumme siihen, että jos on vähän vanhempi kone, niin siinä ei ole sellaista avioniikkavarustusta, joka mahdollistaisi gps-pohjaisen suunnistuksen opettamisen. Olemme varautuneet siihen, että koneisiin pitää tehdä suunnistusjärjestelmien ja niihin liittyvien näyttöjen uusiminen.”
Lätkäistään Garmin Aera kiinni, kustantaa noin tonnin/kone hieman Aeran versiosta rippuen. Jo vain rupesi suunnistus hommat onnistumaan. Siihen saadaan reititettyä niin monimutkainen reitti kun tarpeen on.
Intia osti ultria ilmavoimilleen alkeiskoulu koneiksi. Syystä taikka toisesta taitaa olla meillä poissuljettu vaihtoehto. Noin 150k€/kone niin saadaan uusi mittarilentovarusteinen sekä taitolentokelpoinen kaksipaikkainen kone. Lisäksi pelastusvarjolla varustettu. Nyt haalitaan loppuunajettuja romuja maailmalta, lennetään niillä muutama vuosi ja sama homma on edessä.
http://aviation-defence-universe.com/india-to-buy-194-pipistrel-aircraft/
Tuon saisi halutessaan 600 kg:n painorajoihin. Lisätty avionikka ja isompi polttoaine määrä ei tuottaisi ongelmia.
Suorituskyvyltään esim. tuo Pipistrel ei lainkaan häviä Vinkalle, matkanopeus tuolla on luokkaa 250 km/h.
Edit: Tuosta Garmista: - Aikoinaan Aeroflot lensi vanhoilla Tupolevin romuilla, joissa oli alkeellinen suunnistusjärjestelmä.
Keski-Euroopassa ahtaassa lentokäytävässä lennonjohto alkoi ihmetellä, miksi Tupolevi pysyy noin hyvin reitillään, tavallisesti ainakin pientä heittoa oli. Kävi ilmi, että miehistö oli ostanut Garminin, se oli imukupilla tuulilasissa kiinni. Styrman istui pikku jakkaralla lentäjien välissä / takana ja antoi ohjauskäskyt Garminista lentäjälle
Onkohan pitkä lentäjä tuossa polvet solmussa, t: nimimerkki ihan vähän kokemusta omaavana ?
^Niin ja pääsääntöisesti penkkejä ei pahemmin säädellä eri pituisten kuskien mukaan, liekkö missään ultrissa.Etenkään ilman työkaluja ja painopistehän muuttuu heti.
Joskus lyhyemmille kuskeille on nähty käytettävän selän takana paksumpaa tyynyä jotta hän ylttää polkimille.
Liittoutuessa voisi
Briteistä vapautuu nämä, ehkä noista 30 hyvää löytyisi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Tucano