Vinkan korvaus ja ilmavoimien alkeiskoulutus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rateko
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ylen mukaan harkinnassa ovat mm. Pacific Aerospacen CT/4 sekä Korea Aerospacen KT-1P.

http://yle.fi/uutiset/puolustusvoimat_ostaa_30_harjoituskonetta__nyt_kelpaavat_kaytetytkin/8731109
Eikö tarjokkaita ollut aiemmin 6?
Puolustusvoimat jätti vuosi sitten neuvottelukutsun ja alustavan tarjouspyynnön 20-25 harjoituskoneen hankinnasta kuudelle valmistajalle. Mukana olivat amerikkalainen Beechcraft Defence Company, saksalainen Grob Aircraft, Korea Aerospace Industries, sveitsiläinen Pilatus Aircraft, uusiseelantilainen Pacific Aerospace, ja tsekkiläinen Zlin Aircraft.
 
1836394.jpg

Tässä käytettävissä olevaan budjettiin sopiva, YaK-52.
Nerokasta suunnittelua osoittavat kuvassa ylhäällä olevat laskutelineet;)
Vaikka telineitä ei muistaisi laskea, hajoaa laskussa pelkästään potkuri, ei koko kone.


Telineet kuuluu laskeutumisliturgioihin ilmavoimilla, kuten varmaan tiedätkin. Eipä silti, ihan kätevä keksintö! :)
 
Telineet kuuluu laskeutumisliturgioihin ilmavoimilla, kuten varmaan tiedätkin. Eipä silti, ihan kätevä keksintö! :)

Näitä vaan joskus sattuu, ilmavoimissa sekä siviileillä.
Tuosta videosta:
Erityisen huima oli ylösveto maakosketuksen jälkeen. Potkureiden lavat eivät kai onneksi ehtineet ottaa kosketusta maahan.
Näytti siltä, että alinopeudella konetta väkisin siinä ilmaan kiskotaan. Pilotti ei onnistunut kuitenkaan sakkauttamaan konetta ylösvedossa.
Vaikka yritystä oli.
 

Näitä vaan joskus sattuu, ilmavoimissa sekä siviileillä.
Tuosta videosta:
Erityisen huima oli ylösveto maakosketuksen jälkeen. Potkureiden lavat eivät kai onneksi ehtineet ottaa kosketusta maahan.
Näytti siltä, että alinopeudella konetta väkisin siinä ilmaan kiskotaan. Pilotti ei onnistunut kuitenkaan sakkauttamaan konetta ylösvedossa.
Vaikka yritystä oli.


Ei ollut kyllä sakkaus kaukana! :D
 

Näitä vaan joskus sattuu, ilmavoimissa sekä siviileillä.
Tuosta videosta:
Erityisen huima oli ylösveto maakosketuksen jälkeen. Potkureiden lavat eivät kai onneksi ehtineet ottaa kosketusta maahan.
Näytti siltä, että alinopeudella konetta väkisin siinä ilmaan kiskotaan. Pilotti ei onnistunut kuitenkaan sakkauttamaan konetta ylösvedossa.
Vaikka yritystä oli.
Raju video! Tuota kun joku olisi yrittämällä yrittänyt, niin en olisi uskonut, että kentän pinnasta vielä nousee. Aivan uskomatonta!
 
Raju video! Tuota kun joku olisi yrittämällä yrittänyt, niin en olisi uskonut, että kentän pinnasta vielä nousee. Aivan uskomatonta!

Kyllähän siinä kone leijui ylösvedon jälkeen todella lähellä sakkausta. Ylösveto oli huono päätös, joka olisi voinut päättyä ikävästi.
Lisäksi telineluukut lommoilla, saiko sitten uusinta yrityksellä telineitä alas.. Toivottavasti.
 
Eikö tarjokkaita ollut aiemmin 6?

Tuossa lainauksessasi kirjoitetaan "mm.", joten eihän siinä nyt tarvitse luetella kaikkia koneita. Sitä paitsi ko. uutisessa todetaan, että tarjokkaita on arviolta kahdeksan:

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen vaatimusten mukaan koneen on oltava taito- ja mittarilentokelpoinen ja sillä on oltava siviilityyppihyväksyntä. Lisäksi koneessa pitää olla sauvaohjaus ja nokkapyörä. Puolustusvoimien arvion mukaan tällaisia konetyyppejä on kahdeksan.

Onko Ilmavoimat jossain vaiheessa luopunut vaatimuksesta "rinnakkainistuttava"?

Jos peräkkäinistuttava KT-1P on Ylen tietojen mukaan yksi tarjokkaista, niin eiköhän näin sitten ole. Onhan mm. soveltuvien konetyyppien määrä kohonnut kuudesta arviolta kahdeksaan.

Missä tuollainen vaatimus edes on alkujaan esitetty? En löytänyt googlettamalla enkä tästä ketjusta. Sen sijaan alkuperäinen hankintailmoitus kuvaili hankintaa näin:

)
The Finnish Air Force Materiel Command acting on behalf of the Finnish Defence Forces and from now on referred as the Finnish Defence Forces is in the process of renewing the aircraft fleet for elementary and basic flight training. The intention is to purchase a fully aerobatic capable Trainer Aircraft with a seating for the crew of 2 to 4 persons. The Aircraft shall be EASA CS-23, JAR-23 or FAA FAR-23 certified for Instrument Meteorological Conditions. The Aircraft shall have a Tricycle Landing Gear configuration and Centre-Stick type flight controls.

http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:213347-2014:TEXT:EN:HTML
 
Missä tuollainen vaatimus edes on alkujaan esitetty? En löytänyt googlettamalla enkä tästä ketjusta. Sen sijaan alkuperäinen hankintailmoitus kuvaili hankintaa näin:

Olisikohan jotakin tekemistä Redigo:n kanssa? Se aikoinaan tehtiin ilmavoimien vaatimuksesta vierekkäin istuttavaksi, mikä taas pilasi myyntimahdollisuudet muutamaan maahan, jotka olivat enemmän kiinnostuneita koneista, joiden istuinjärjestely vastaa enemmän suihkuharjoituskoneen istuinjärjestelyä.
 
Olisikohan jotakin tekemistä Redigo:n kanssa? Se aikoinaan tehtiin ilmavoimien vaatimuksesta vierekkäin istuttavaksi, mikä taas pilasi myyntimahdollisuudet muutamaan maahan, jotka olivat enemmän kiinnostuneita koneista, joiden istuinjärjestely vastaa enemmän suihkuharjoituskoneen istuinjärjestelyä.

Redigo oli Valmetin oma projekti joka pakkomyytiin ilmavoimille yhteyskoneeksi. Rinnakkainistuttavuus oli peräisin Vinkasta josta kone kehiteltiin. Suomessa ja Ruotsissa tätä järjestelyä on pidetty parempana alkeiskoulutuskäyttöön.
PC-7 on kohtuullisen ärhäkkä potkuriturbiinikone ja on varmaan myös liian kallis operoitavaksi tällaisessa käytössä.
 
Aermacchi M-290 TP RediGO, ilmeisesti konetta ei ole mennyt aivan sikana kaupaksi?

Tiettävästi olisivat saaneet yhden tai kaksi pientä tilausta, oletan että lisäkoneita käyttäjämailta, meksikolaiset ainakin pitävät koneesta. Muttei niin paljon että tuotantolinjaa olisi kannattanut käynnistää.

Redigo Meksikossa. Konetta käytetään valvontalentoihin ja näillä lennoilla ne ovat aseistettuja. Käyttökuntoisia koneita ei taida olla enää kuin pari-kolme.
 
Video Serbian Utva Lasta 95:n koelennoista. Lieneekö Ilmavoimien "tunteman" kahdeksan joukossa? Kone on mallia tandem 300hp Lycoming-mäntämoottorilla. Wiki sanoo vuoden 2010 perushinnaksi $700000. Grobin turboprop taisi edellisessä vaiheessa karsiutua 2M€ hinnallaan pois. Videon mielenkiintoisin osa, hyppytestit etu- ja takaohjaamosta, alkavat jostain kohdasta 2:55.


https://en.wikipedia.org/wiki/Utva_Lasta
 
Puolustusvoimat hankki ilmeisesti taas hyvää halvalla.

Puolustusvoimat ostaa 28 käytettyä harjoituskonetta

http://yle.fi/uutiset/3-9210611

Puolustusvoimat on viimein löytänyt korvaajat vuodesta 1980 käytössä olleille Valmet L-70 Vinka -harjoituskoneille. Vinkat korvataan Isosta-Britanniasta ostettavilla Grob G115E -harjoituskoneilla. Kaupan arvo on Puolustusvoimien logistiikalaitoksen mukaan 6,6 miljoonaa euroa. Hintaan sisältyy myös koneiden käyttöönottoon tarvittavaa koulutusta.

Hankinta keskeytettiin viime vuonna
Hankintaprosessi on ollut vaikea. Se keskeytettiin vuoden 2015 marraskuussa, koska käytössä olleella rahamäärällä ei löytynyt sopivaa konetta. Puolustusvoimat etsi nykyisin käytössä olevan suomalaisvalmisteisen Vinka-harjoituskoneen korvaajaksi taito- ja mittarilentokelpoista harjoituskonetta, jossa on nokkapyörä ja sauvaohjaus.

Saksalaisen Grobin valmistama G120TP täytti tai ylitti kaikki puolustusvoimien toiveet, mutta se oli liian kallis.
 
Tässä vähän enemmän analyysia hankinnasta. Suomi on tehnyt kerrassaan loistavia hankintoja viimeisten vuosien aikana :) Hankintaryhmälle voisi ainakin järkätä yhden pitkän kaavan illan tuosta säästyneestä rahasta...

Analyysi: Puolustusvoimien harvinainen hankinta – rahaa kului vain murto-osa suunnitellusta
http://yle.fi/uutiset/3-9221199

Hankinta vaikutti siis ensin liian kalliilta – ja nyt rahaa jääkin säästöön. Ilmavoimat ja pääesikunta päättävät, miten säästyvät noin 30 miljoonaa käytetään ilmapuolustuksen kehittämiseen.
 
Tässä vähän enemmän analyysia hankinnasta. Suomi on tehnyt kerrassaan loistavia hankintoja viimeisten vuosien aikana :) Hankintaryhmälle voisi ainakin järkätä yhden pitkän kaavan illan tuosta säästyneestä rahasta...

Analyysi: Puolustusvoimien harvinainen hankinta – rahaa kului vain murto-osa suunnitellusta
http://yle.fi/uutiset/3-9221199

30 miljoonaa voi helposti upottaa ohjusten hankintaan. Ja tarvetta lienee kaikista käytössä olevista ohjustyypeistä.
 
Grob G115 on aikaisemmin kisassa olleen G120:n karvalakkiversio. Tyyppi vaikuttaa hyvin sopivalta tehtävään ja varakoneitakin varmasti saa maailmalta joitain jos tarvitsee. Edullista hintaa tietysti tasoittaa käyttöiän lyhyys, joka on noin puolet uudesta koneesta. Vaihtoruljanssi tulee siis eteen aiemmin. Lisäksi G120 olisi ollut polttoainehuollon kannalta parempi, G115 tarvitsee lentobensaa mitä ei ilmavoimissa enää mikään muu konetyyppi taida käyttää.
 
Edullista hintaa tietysti tasoittaa käyttöiän lyhyys, joka on noin puolet uudesta koneesta. Vaihtoruljanssi tulee siis eteen aiemmin.
Ei ilmeisesti tule.

"Hankittavilla koneilla on Suomen Ilmavoimien toiminnassa elinkaarta jäljellä noin 20-30 vuotta", kertoo puolustusministeriön erityisasiantuntija Marika Myllykangas Lentoposti.fi:lle

Hankittavilla koneilla on kullakin lennetty noin 5000 lentotuntia. Uusin kone on vuodelta 2010 ja vanhinkin vuodelta 2001. Verrattaessa suomalaiseen yleisilmailukalustoon koneet ovatkin varsin uusia.

"Lujitemuovisen koneen väsymisikä eroaa huomattavasti metallikoneesta. Hankittavilla koneyksilöillä on käyttöiän suhteen tarjolla jopa 20 000 lentotuntia. Suomen Ilmavoimissa lentotuntimäärä ei rajoita vaan vastaan tulee aikanaan koneen tekninen vanheneminen ja käyttötuen loppuminen", jatkaa Renko.

http://lentoposti.fi/uutiset/kaytetyt_grob_g115e_harjoituskoneet_korvaavat_ilmavoimien_vinkat
 
Grob G115 on aikaisemmin kisassa olleen G120:n karvalakkiversio. Tyyppi vaikuttaa hyvin sopivalta tehtävään ja varakoneitakin varmasti saa maailmalta joitain jos tarvitsee. Edullista hintaa tietysti tasoittaa käyttöiän lyhyys, joka on noin puolet uudesta koneesta. Vaihtoruljanssi tulee siis eteen aiemmin. Lisäksi G120 olisi ollut polttoainehuollon kannalta parempi, G115 tarvitsee lentobensaa mitä ei ilmavoimissa enää mikään muu konetyyppi taida käyttää.
Ei käytä ei, mutta nix problem. Polttoainepasoja löytyy kyllä ja varastoissa on vielä pikkukiuluja 100LL:le. Parempihan se tietenki olis jos kaikki söis jettiä.
 
Tässä vähän enemmän analyysia hankinnasta. Suomi on tehnyt kerrassaan loistavia hankintoja viimeisten vuosien aikana :) Hankintaryhmälle voisi ainakin järkätä yhden pitkän kaavan illan tuosta säästyneestä rahasta...

Analyysi: Puolustusvoimien harvinainen hankinta – rahaa kului vain murto-osa suunnitellusta
http://yle.fi/uutiset/3-9221199

Kyllä, PV "sisäänostajat" ovat palkkansa ansainneet. Tulokset ovat mykistävän vakuuttavia.
 
Back
Top