wanhat aseet ja kysymyksiä tietäjille

Onnistuisikos tuo muuten siten, että kokeilee varmasti liian isolla patruunalla? Siis saisiko siten selville pelkällä silmämääräisellä katsonnalla, että mikä pienempi pati on sopiva?
12/65 mustaruutipaukulle suunniteltuun aseeseen 12/89 ja katellaan kestääkö?

Viimeinen silmämääräinen katsanta omilla silmillä olisi ennen laukaisua.

Saisiko 89:n edes sullottua 65 mm:n pesään? 12/75 patruuna riittäisi kyllä sekin.(Testiin sekä räjäytämään aseen. Sillä edellytyksellä, että patruunan saisi sullottua aseeseen. Jos ei muuten mene, hylsyä voisi itse hieman modata.:))
 
12/65 mustaruutipaukulle suunniteltuun aseeseen 12/89 ja katellaan kestääkö?

Viimeinen silmämääräinen katsanta omilla silmillä olisi ennen laukaisua.

Saisiko 89:n edes sullottua 65 mm:n pesään? 12/75 patruuna riittäisi kyllä sekin.(Testiin sekä räjäytämään aseen. Sillä edellytyksellä, että patruunan saisi sullottua aseeseen. Jos ei muuten mene, hylsyä voisi itse hieman modata.:))
Viilapenkkiin kiinni ja tooosi pitkää narua suositellaan :D
 
Eikö 65mm pesässä voinut ampua 67mm paukun? Muistanko väärin.

Uskoisin pidemmän mutta ohuemmasta materiaalista (muovi vs. pahvi) sopivan ylimenokartioon.
 
12/65 mustaruutipaukulle suunniteltuun aseeseen 12/89 ja katellaan kestääkö?

Viimeinen silmämääräinen katsanta omilla silmillä olisi ennen laukaisua.

Saisiko 89:n edes sullottua 65 mm:n pesään? 12/75 patruuna riittäisi kyllä sekin.(Testiin sekä räjäytämään aseen. Sillä edellytyksellä, että patruunan saisi sullottua aseeseen. Jos ei muuten mene, hylsyä voisi itse hieman modata.:))

Onko ihan pakko heittäytyä typeräksi? Kysymys siis kuuluu, että jos sitä 12/89:ä sovittaa sinne piippuun, niin kuinka paljon se jää yli ja onko siitä pääteltävissä mikä patruuna olisi sopiva?
 
Suosittelen edelleen lämpöisesti ampumaan niitä patruunoita, joille ase on aikanaan valmistettu ja hyväksymään myös sen, että jossain kohtaa asekin on päästettävä hyvin ansaitulle eläkkeelle. Ruuperät otassa ja silmässä ei ole varmasti sen väärti, että kuhan häntä kokeilee.
 
12/65 mustaruutipaukulle suunniteltuun aseeseen 12/89 ja katellaan kestääkö?

Viimeinen silmämääräinen katsanta omilla silmillä olisi ennen laukaisua.

Saisiko 89:n edes sullottua 65 mm:n pesään? 12/75 patruuna riittäisi kyllä sekin.(Testiin sekä räjäytämään aseen. Sillä edellytyksellä, että patruunan saisi sullottua aseeseen. Jos ei muuten mene, hylsyä voisi itse hieman modata.:))
Tosimies käyttää vasaraa ja voimaa apuna...

nimimerkillä:
 
Onko ihan pakko heittäytyä typeräksi? Kysymys siis kuuluu, että jos sitä 12/89:ä sovittaa sinne piippuun, niin kuinka paljon se jää yli ja onko siitä pääteltävissä mikä patruuna olisi sopiva?
Sovittaa liian pitkää patruunaa pesään ja mittaa yli jäävän. Olisi ollut täsmällinen ilmaisu.

Kokeilee varmasti liian pitkällä patrunalla. Kokeilee ampua. Silmämääräisesti voidaan todeta, tuliko jotain kamaa silmille.

En viitsisi puhua kenenkään typeryydestä mitään.
 
Eipä voinut mitata,mitään kynnystä ei patruunapesässä ole eli ne on joskus avarrettu,kuten kirjuutin aikaisemmin niin tuolla on vanha isäntä ampunut nitropaukkuja jo kuuskyt luvulta asti,josko silloin viilattu,juuri äsken ammuin sillä taas kyyhkyn..
 
Eipä voinut mitata,mitään kynnystä ei patruunapesässä ole eli ne on joskus avarrettu,kuten kirjuutin aikaisemmin niin tuolla on vanha isäntä ampunut nitropaukkuja jo kuuskyt luvulta asti,josko silloin viilattu,juuri äsken ammuin sillä taas kyyhkyn..
Älä vain ammu sillä edes 12/70 minimagnumeita. On vanha rauta liian lujilla.
Jotain lussuja kiekkopaukkuja saattaisi ehkä uskaltaa ampua. Suojalaseilla varustettuna.

Itse en ampuisi yhtään mitään savutonta patruuna haulikollasi. Otat täysin tarpeetonta riskiä terveytesi suhteen.
 
Onnistuisikos tuo muuten siten, että kokeilee varmasti liian isolla patruunalla?

748.jpg


Tätäkö ajattelit (12/89)
Sillä 12/70 ampumaton patruuna on jotain 58,8mm ja 12/76 66,8mm.
Ja koska haulikon hylsyn reuna on pyöreä niin tuo ”mangumi” voi hyvinkin mennä 12/65 pesään.

Pesän mitta 65,70,89 ovat ammutun hylsyn mittoja ja ne taasen ovat suultaan niin epämääräisen muotoisia etteivät sovi mittaukseen.

 
Onnistuisikos tuo muuten siten, että kokeilee varmasti liian isolla patruunalla? Siis saisiko siten selville pelkällä silmämääräisellä katsonnalla, että mikä pienempi pati on sopiva?
Ei, koska haulikon patruuna taittuu auki, mutta ammuttu hylsy ei välttämättä jää jumiin pesän reunaan. Parempi mitata vaikka sillä lyijykynällä, laitat peukun kynnen iskupohjan kohdalle kynää vasten kun tylppä kärki osuu pesän reunaan ja mittaat miten pitkä se peukun ja kärjen välinen pätkä on. Riittää 5mm eron toteamiseen.
 
En tiedä miten muilla,minulla on hyvin vaikea ampua tuolla hussella 12/70 patruunaa kun ase on 16 kal..
 
Ja Panda,jos osaat kääntää yhden sivun takaisinpäin niin ehkä voitat itse Darwin palkinnon,pitäisi selvitä kirjoituksestani miksi ammun nitropaukkuja.
 
Ja Panda,jos osaat kääntää yhden sivun takaisinpäin niin ehkä voitat itse Darwin palkinnon,pitäisi selvitä kirjoituksestani miksi ammun nitropaukkuja.
Ai että musta ruuti muuttuu dynamiitiksi kastuttuaan ja sitä ei saa mistään jolloin pitää ampua savutonta sen sijaan? Ei se ruuti muutu, siitä voi poistua salpietari veden mukana ja se einää toimi, mutta nitro-sana voi antaa viitettä kumpi aine on lähempänä dynamiittia, jonka pääaine-osa on nitroglyseriini...

Jos huskun piipussa on N, sillä voi savutonta ampua. Jos ei, olet idiootti jos niitä ammut.
 
Youtubessa on testattu suuren laman aikaisia pienoiskiväärin panoksia ja todettu ne kelvolliseksi.


Onko nykyajan panokset yhtä aikaa kestäviä? Voinko laittaa hyllyyn nykypanoksia ja joku ampua ne vuonna 2110? Onko kasarilta kerrostalossa säilytetyt haulikonpaukut ampumakelpoisia ja turvallisia? Mitkä on ideaaliset ja mitkä huonot säilytysolosuhteet? Luulisi ulkorakennuksessa lämpötilavaihteluille altistuneitten olevan rankemmalla kuin tasalämpöisessä säilytettävien.
 
Viileässä tasalämpöisessä paikassa patruunat säilyy hyvin. Hermeettisessä lootassa varmaan parhaiten.
Ruuti alkaa hajota ajan saatossa ja hylsymessinki heikkenee.Nalli voi syttyä viiveellä tai ei ollenkaan jne.. Jotkut vanhat ulkoapäin täysin uuden näköiset patruunat voi sisältä olla pilalle hapettunutta sinivihreää mössöä.
 
Googlesta:mustaruuti latauksen purku..se mitä Tarkoitan mustaruudin muuttumisesta dynamiitiksi,Katajan Pentti,tuttu mies mustaruuti jutuista minulle..
 
Back
Top