Erinomainen aakkoslistaus! Jotain samankaltaista olen omassa päässäni yrittänyt harjoittaa, mutta tuo oli selkeästi sanottu.
Siksi se niin kovasti särähtikin silmään, kun vihollinen hyökkäsi aina kulunvalvonnan kimppuun. En minä siitä olisi kohteelle yrittänyt, missä vastustaja on takuuvarmasti valppaana. Vaan kohdetta ympäröivältä laajalta metsäalueelta, se olisikin ollut eri juttu. Valitettavasti tätä ei koskaan päästy käytännössä testaamaan, ja nythän olen jo sijoittamattomana ulkona kuvioista.
Meinaan, kyllä se pientä ajatusjumia tuntui aiheuttavan osalle johtajistakin, kun painopiste oli koko ajan TK:lla. Pelkään, että sellaisiakin miehiä löytyy, jotka aivan tosissaan uskovat vihollisen hyökkäävän aina ja ainoastaan kulunvalvontapaikan läpi kohteelle.
Olen ollut tilanteissa, jossa pohditaan pitkään ja hartaasti, kuinka paljastetaan kaapatun rekan lavalla olevat jamesbondit ja estetään rekan ajaminen esteiden läpi sisälle, ja samaan aikaan ympärillä on kilometrikaupalla metsää, josta sen kun kävelee läpi. Ja jätkät kattoo sitten kun hullua, kun tällaisen ajatuksen esittää...
Tiivistäisin, että on suuri virhe keskittyä pelkästään yhteen asiaan kokonaisuudesta. Jos tiettyjä asioita ei pystytä harjoituksessa kuvaamaan, niin ne pitäisi käydä vähintään suusanallisesti läpi.