Ikarus
Respected Leader
Messerschmitt ME P. 1101
Messerschmitt aloitti protyypin rakentamisen heinäkuussa 1944. Koneen suunniteli Woldemar Voigt.
Kone on merkittävä lentotekniikan kehityksen kannalta, sillä sen päätarkoitus oli selvitää, mikä nuolikulma siivessä toimii parhaiten.
Siipien nuolikulmaa pystyttiin säätämään maassa 35 ja 45 asteen välillä.
Protyyppi oli 80 % valmis, kun amerikkalaiset löysivät sen Oberammergausta. Bell Aircraftin pääsuunnitelija siirrätytti koneen Yhdysvaltoihin.
Kone rakennettiin valmiiksi lentokelvottamaksi näköismalliksi. Myös Voigt osallistui projektiin.
Koneen pohjalta rakennettiin ensimmäinen muuttuvaa nuolikulmaa hyödyntänyt lentokone, Bell X-5, jossa lennon aikana nuolikulmaa voitiin säätää 20, 40 ja 60 asteen välillä. X-5 lensi ensilentonsa 20.6-51.
Lähteenä olen käyttänyt tätä kirjaa.