Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siinä on riskit moottorit, kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää 3-lapaista potkuria/moottori. Nyt kun voimasta ei ole pulaa, pyörii potkurit yli äänen nopeudella.
Jatkan sikäli OT että tämä kontra-rotaattori -asia ei parhaiten nappaa hävittäjiin. Avulias http://en.wikipedia.org/wiki/Contra-rotating_propellers kertoo että konstruktio olisi parhaimmillaan hitaissa nopeuksissa (!!!) ja tuottaisi 6 - 16% paremman tehon koska ilmavirran kiertovaikutus eliminoidaan. Ja tunnetusti (Tu-95) melu on niin hirmuinen että sovellukset matkustajaliikenteeseen ovat vähissä. Jutussa sanotaan lisäksi että värähtelytaipumusten poistamiseksi olisi parasta että etummaisessa ja taemmassa propellissa olisi eri määrät siipiä, ja taaempi vähän pienempi halkaisijaltaan, pyörrehäviöiden takia. Tuollaisia en vaan ole kuvissa paljon nähnyt.Tu-95:n potkurit ovat kyllä nelilapaisia kontrarotaattoreita, kuten kaikkien muidenkin samoilla moottoreilla varustettujen. Sama moottori on pultattu mm. A-90 -tyypin Ekranoplaniin, maaefektialukseen.
Ja tämä on tosiaan asian vierestä. Karhu ei ole WW2 eikä hävittäjä. Aiheesta voisi poikia toki oman ketjunsa.
Jatkan sikäli OT että tämä kontra-rotaattori -asia ei parhaiten nappaa hävittäjiin. Avulias http://en.wikipedia.org/wiki/Contra-rotating_propellers kertoo että konstruktio olisi parhaimmillaan hitaissa nopeuksissa (!!!) ja tuottaisi 6 - 16% paremman tehon koska ilmavirran kiertovaikutus eliminoidaan. Ja tunnetusti (Tu-95) melu on niin hirmuinen että sovellukset matkustajaliikenteeseen ovat vähissä. Jutussa sanotaan lisäksi että värähtelytaipumusten poistamiseksi olisi parasta että etummaisessa ja taemmassa propellissa olisi eri määrät siipiä, ja taaempi vähän pienempi halkaisijaltaan, pyörrehäviöiden takia. Tuollaisia en vaan ole kuvissa paljon nähnyt.
Edith: typoja
Varmasti pätee Bear:iin, mutta contra-rotating tarkoittaa vissiin vain erisuuntaan pyöriviä potkureita.
Ei tarkoita kuten Wikipediakin ystävällisesti toteaa: "Contra-rotating propellers should not be confused with counter-rotating propellers—airscrews on separate shafts turning opposite directions."
Saksalainen Dornier Do-335 Pfeil oli toisen maailmansodan nopein potkurikone muistaakseni. Kone oli mitoiltaan kuitenkin melko iso. Siinä oli perässä työntävä potkuri niinkuin laivassa! Edessä oleva potkuri oli vetävä potkuri. Mielenkiintoinen konsepti joka tapauksessa. National air and space museum:issa Washington DC:ssä on ilmeisesti ainut jäljellä oleva yksilö. Kone ei ilmeisesti ehtinyt suurissa määrin taistelutoimiin ennen sodan loppumista.
Joo, kyllä tuo Do-335 Pfeil livakasti kulki. Ei ehtinyt taisteluun.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_335#Tekniset_tiedot_.28Do_335_A-1.29
Kirjoittakaa joku P-47 Thunderboltista, se on mun lempikone toisesta maailmansodasta Toinen hyvä oli kyllä tuo Mustang. Pitäisi joskus lukea molemmista jenkkikoneista joku ihan oikea ilmataisteluun keskittyvä kirja. Haluaisin tietää liittoutuneiden perspektiivistä tuohon ilmasotaan.
Se mitä ite on lukenut perustuu lähinnä huonojen häviäjien elikkä sakulentäjien muistelmiin lähinnä...
Turboahtimeen ei tule väliviivaa, koska O ja A ovat kaksi eri vokaalia. Tällöin yhdyssana kirjoitetaan yhteen ilman väliviivaa (toisin kuin vaikka kuorma-auto, jossa ensimmäinen sana päättyy samaan vokaaliin A jolla seuraava sana alkaa).
Me-262:ta pidettiin edistyksellisempänä, ja koska koko suihkuhävittäjäprojekti oli kiinni moottorien, ei koneiden, aikataulusta, niin ei ollu järkeä valita huonompaa konetta.
Käsittämätöntä oli resurssien ja materiaalien laittaminen laajamittaiseen V-2 tuotantoon ja joihinkin muihin hölmöihin ilmailuprojekteihin - raskashävittäjä Me-210 jonka Me-262 olisi tehnyt vanhentuneeksi, 'Amerika Bomber' jne.
Kirjoittakaa joku P-47 Thunderboltista, se on mun lempikone toisesta maailmansodasta Toinen hyvä oli kyllä tuo Mustang. Pitäisi joskus lukea molemmista jenkkikoneista joku ihan oikea ilmataisteluun keskittyvä kirja. Haluaisin tietää liittoutuneiden perspektiivistä tuohon ilmasotaan.
Se mitä ite on lukenut perustuu lähinnä huonojen häviäjien elikkä sakulentäjien muistelmiin lähinnä...
Jos on kieleen vakiintumaton vierasperäinen sana ja suomalainen sana niin silloin voi käyttää yhdysviivaa.
Ilmeisesti turbo on vakiintunut suomenkielinen sana nykyaikana. En selvästikään ole autoihmisiä...
Koskee nähdäkseni käytännössä lähinnä erisnimiä.