Löysin jotakin juttua noista potkureista.
Veikkaan, että P-51:n nelilapainen Hamilton oli vakiokierrospotkuri. En ole aivan satavarma, valistunut arvaus.
Mielestäni vakiokierrospotkuriakin ajettiin käsikäytöllä lentoonlähdössä ja laskussa. Jos lavat jäi matkalentoasentoon lentoonlähdössä, sillä oli hankala päästä ilmaan. Sama toisinpäin: jos laskuun tullessa lavat matkakulmilla, potkuri veti tyhjäkäynnilläkin ja kenttä kävi taas lyhyeksi.
Spitfireen tuli jo 1940 keväällä kolmilapainen vakiokierrospotkuri. Lennon aikana vakiokierrospotkuri muuttaa jatkuvasti lapakulmaa, jolloin potkurin optimaalinen kierrosnopeus perustui lentäjän valitsemaan tehon ja lentonopeuden yhdistelmään. Koneen suorituskyky parani taistelussa huomattavasti.
Ja ohjaajan kuormitus keveni, lavan kulman säätö jäi pois.
Jos vuoden -40 Spitissä oli jo vakiokierrospotkuri niin en millään uskoisi, etteikö se ollut myös vuoden -44 Mustangissa.
2.B.3 POTKURIT
Pieniin lentokoneisiin asennetut potkurit ovat
joko kiintopotkureita tai säädettäviä (vakiokierrospotkuri).
Termiä "nousu" potkurista käytettynä ei pidä
sekoittaa nousuun, jolla tarkoitetaan lentokoneen
korkeuden muuttumista. Potkurin
nousu on matka, jonka potkuri liikkuisi
eteenpäin yhden kierroksen aikana kiinteässä
väliaineessa, jos ei esiintyisi luistoa. Nousu
on verrannollinen lapakulmaan eli lavan jänteen
ja potkurin pyörimistason väliseen kulmaan.
Potkurin lapakulma muuttuu pitkin
potkurin lapaa likimain siten, että jokainen
leikkaus liikkuu eteenpäin yhtä paljon (vrt.
kierreportaat).
Potkuriin osuvan ilmavirran suunta ja nopeus
riippuvat potkurin pyörimisnopeudesta ja
koneen lentonopeudesta. Lapa kehittää vetovoimaa
samalla periaatteella kuin lentokoneen
siipi kehittää nostovoimaa. Vastaavasti
se synnyttää jarruttavan voiman, jos potkurin
pyörimisnopeus on pieni ja lentonopeus
suuri, tällöin ilmavirtaus pyörittää potkuria
ns. ”tuulimyllynä”, vaikka moottori olisi
sammutettu. Samasta syystä lentonopeuden
kasvaessa, myöskin moottorin pyörimisnopeus
pyrkii hieman kasvamaan.
Kiinteänousuinen potkuri on yksinkertainen
ja helppo pitää kunnossa. Erityistä huomiota
on kuitenkin kiinnitettävä lavan keskiosan ja
kärjen väliseen alueeseen, jossa kehittyy suurin
osa vetovoimasta ja josta potkurin
väsymismurtumat alkavat helposti. Jos potkurin
lapaan on syntynyt eri kokoisia kulumia
voi potkurissa esiintyä epätasapainosta
johtuvia värinöitä.
Säätöpotkurin lapakulmaa voidaan muuttaa
lennolla. Sopiva lapakulma riippuu ilman
tiheydestä, koneen lentonopeudesta ja moottorin
tehoasetuksesta. Säätöpotkuri (jossa
säädetään suoraan lapakulmaa) on hyvin harvinainen,
normaalisti käytetään vakiokierrospotkuria,
jossa valitaan sopiva kierrosluku ja
säätöjärjestelmä hakee sitten sopivan lapakulman.
2.B.3.1 KIINTEÄNOUSUINEN POTKURI
Koulukoneet on pääsääntöisesti varustettu
kiinteänousuisella potkurilla, jonka lapakulmaa
lentäjä ei voi muuttaa. Koska potkuri
pyörii samalla nopeudella kuin moottori,
pyörimisnopeusmittari on tämän tyyppisessä
potkuriasennuksessa ainoa ohjaamossa oleva
moottorin tehoa osoittava mittari.
2.B.3.2 VAKIOKIERROSPOTKURI
Ohjaaja voi säätää vakiokierrospotkurin
pyörimisnopeuden tiettyyn arvoon. Kun
haluttu pyörimisnopeus on asetettu, potkurin
vakiokierrossäädin pitää moottorin ja potkurin
pyörimisnopeuden samana lento-olosuhteiden
muuttuessa. Monimoottorisissa lentokoneissa
on vakiokierrospotkurit, jotka voidaan
moottorin joutuessa epäkuntoon
lepuuttaa. Tämä tarkoittaa sitä, että potkurin
lavat käännetään ohjaajan halutessa suoraan
ilmavirtauksen suuntaiseksi vastuksen pienentämiseksi.
Vakiokierrospotkureista ja niihin liittyvistä
vakiokierrossäätimistä on useita erilaisia
muunnoksia. Kaikissa käytetään öljyn painetta,
keskipakoisvoimaa, lapoihin kiinnitettyjä
vastapainoja tai aerodynaamisia voimia
vähentämään tai lisäämään potkurin lapakulmaa
ja siten säilyttämään asetettu pyörimisnopeus.
Joissakin vakiokierrospotkureissa
on potkurin sisään rakennettu
sähkömoottorit muuttamaan lapakulmaa.
Öljynpaineella toimivan vakiokierrospotkurin
toiminta tulee kokeilla ennen lentoa,
jotta voidaan varmistua siitä, että öljyn virtaus
on asianmukainen ja kaikki venttiilit toimivat.
Vakio kierrospotkureiden rakenteen
vaihtelevuuden vuoksi lentäjän tulee uuteen
lentokonetyyppiin perehtyessään tutustua
huolellisesti lentokäsikirjassa esitettyihin
käyttöohjeisiin.