Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Samovarius: lähdettä 605:n ahtimen vikaherkkyydelle? Ei ole tullut vastaan edes Calumin kirjassa, että ahdin olisi ollut erityisen vikaherkkä.
Eka kertaa kuulin imuventtiilessä tuota käytettävän.Haluttiin myös imuventtiilien käyvän mahdollisimman viileinä (mitä vähemmän kuumia kohtia palotilassa, sen parempi).
Sarja oli muistaakseni mielenkiintoinen, mutta olisikohan ohjaajalle tullut jokin ajatusvirhe. 605:n ahtimen mekanismi on aika yksinkertainen loppujen lopuksi: 1-vaiheinen ahdin mekaanisesti aika yksinkertaisella nestekytkimellä. Liikkuvia osia tavallista vähemmän.Tais olla entinen mersulentäjä sarjassa Coltrane ja koneet, joka valitteli konstruktion monimutkaisuutta. Siitä se on jääny ainakin mieleen.
Calum Douglasin mukaan mm. venttiileistä oli vikaa. Jostain syystä öljynpaineet olivat kovin alhaiset. Jumossa ei ollut kumpaakaan ongelmaa. DB:n ja Jumon voitelu oli erilainen. Jumossa kampikoneiston öljy pumpattiin onttoon kampiakseliin, josta se johdettiin porauksia pitkin laakereille. DB:ssä taas öljy pumpattiin kampiakseliin kampikammion öljyreikien kautta. Ohjekirjassa annettu Jumon minimiöljynpaine on korkeampi kuin tyypillinen DB:n maksimipaine.Mitä noita Mersu-lentäjien muistelmia olen lukenut, niin MercedesDB -moottorivauriot olivat yleisiä.
Oliko syynä puutteellinen voitelu vai laakerit, ei ole minulle selvinnyt.
Millä kehitysversiolla mahtoivat ko. yksikössä lentää? C-malli oli käytössä mm. unkarilaisilla, se oli arvioitu riittävän hyväksi heidän tarpeisiinsa.Hmm. Yhdessä Koalan sakulentäjämuistelmassa muistelija muisteli, että heidän yksikössään petyttiin, kun Me 210 otettiin pois. Hänen mielestään kone oli hyvä.
En muista. Kirja taisi olla Johannes Kaufmannin Sotilaslentäjänä 1935-1945.