Spitfire XIV "tactical trials" vs. Spit IX:"
Turning Circle
18. The turning circles of both aircraft are identical. The Spitfire XIV appears to turn slightly better to port than it does to starbord. The warning of an approaching high speed stall is less pronounced in the case of the Spitfire Mk XIV."
Slightly=hiukan.
Mitä olen noita amerikkalaisten koelentoraportteja lukenut, niin yhdessäkään ei kyllä ole annettu moottorin "kärähtää" tahallaan. Joissain on maininta tyyliin "does not meet Army hot day cooling standards in current condition", mutta siltikään ne eivät ole kärästäneet.
Suomalaisten Hurricane-kokemuksia pitää arvioida siinä mielessä, että suomalaisten koneissa oli Merlin III eli ihan kehityksen alkupäätä. Jo esimerkiksi Merlin XX oli reilusti parempi. Ja venäläisten osalta taas esimerkiksi asenteessa olla kysyttävää. Yhdessä kirjassa (MBI:n vihkonen P-40:stä) Allisonia haukuttiin siksi, ettei se tärissyt kuin ruukkimylly, jos ohjaaja pisti moottorin ylikierroksille. Venäläismoottorit varoittivat ylikierroksista ravistamalla.
Mitä tulee noihin "ei kestä täyttä tehoa pitkään" -tyylin väitteisiin, niin Jukka Raunio kovasti toistelee niitä kirjoissaan yleistäen. Jos sakumoottorit eivät kestä, niin se on sakujen ongelma. 60-sarjan Merlinillä on tehty 100 tunnin koeajo n. 1600 hv teholla. Hyvin kesti. P&W R-2800:lla ajoivat myös koepenkissä 100 h testin muistaakseni lähes 3000 hv teholla ja moottori ei ollut moksiskaan (R-2800 olikin ehkäpä koko sodan lujin moottori). Merlinin koeajo mainitaan RRHT:n kirjassa ja R-2800:n tapaus Graham Whiten R-2800-kirjassa.
Hannu Valtonen höpisee vesiruiskutuksesta Mersu-kirjassaan täyttää Yaraa. Oli vain muka muutamaksi minuutiksi kerrallaan kun todellisuudessa rajoitus oli 10 minuuttia, sitten 5 minuutin tauko ja sen jälkeen sai taas uuden 10 minuutin jakson. Tehonlisäykseksikin tarjoaa vain 4 %, jonka hän ilmeisesti sai tulkitsemalla lähdettä täysin väärin.