Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Corsairista hieman putkiunelmaa tähän sekaan. Kova rassi ”down low” tuo kumitehtaan supermalli.
Unohtui mainita, että Allison-moottoristen käytännön suorituskyky rintamalaivueissa saattoi olla virallista huomattavasti parempi. Näet sodan alkupuolella Allisonin viralliset käsikirja-arvot olivat hyvin konservatiivisiä. Kuitenkin yhdessä raportissa joulukuulta 1942 pääsuunnittelija Ron Hazen kertoo, että Allisonin "teknisten edustajien" raportit sekä Tyynenmeren että Välimeren rintamilta kertovat, että rintamalaivueissa käyttävät ahtopaineita, jotka antavat lähemmäs 1700 hv tehon (saman ajan käsikirjamaksimi n. 1200 hv paikkeilla). Liki 500 hv teholisä parantaa suoritusarvoja reippaasti.
Mitä olen noita amerikkalaisten koelentoraportteja lukenut, niin yhdessäkään ei kyllä ole annettu moottorin "kärähtää" tahallaan. Joissain on maininta tyyliin "does not meet Army hot day cooling standards in current condition", mutta siltikään ne eivät ole kärästäneet.
Suomalaisten Hurricane-kokemuksia pitää arvioida siinä mielessä, että suomalaisten koneissa oli Merlin III eli ihan kehityksen alkupäätä. Jo esimerkiksi Merlin XX oli reilusti parempi. Ja venäläisten osalta taas esimerkiksi asenteessa olla kysyttävää. Yhdessä kirjassa (MBI:n vihkonen P-40:stä) Allisonia haukuttiin siksi, ettei se tärissyt kuin ruukkimylly, jos ohjaaja pisti moottorin ylikierroksille. Venäläismoottorit varoittivat ylikierroksista ravistamalla.
Kyllä laitetaan, jos kyseessä on esimerkiksi Wright Fieldin koelennot. Luin eilen yhtäkin raporttia, jossa valitetaan moottorin kaasuttimen toiminnan olevan pielessä ja koelentojen estyneen korkealla, koska moottori ei käynyt kunnolla.No eihän sellaista raporttiin laiteta jos niin käy Palataan kotikentälle, vaihdetaan motti ja uusi yritys...
Lieköhän tuo Golodnikovin haastattelu niin luotettava vai liekö aika kullannut/haalistanut muistot.
Kun esimerkiksi jos Curtiss P-40:stä poistaa siipiaseistuksen niin eipä siinä taida jäädä aseistusta jäljelle ollenkaan, jos ei nyt pommeja lasketa.
Siis jos kuusi siipikonekivääriä poistetaan niin jää vielä kaksi .50cal konekivääriä?C ja B malleissa jää kaksi viiskymppistä. Vaikea uskoa, että siipipyssyjen poistaminen olisi vaikuttanut suorituskykyyn jotenkin ratkaisevasti. Ehkä tässä muistot P-40:stä ja P-39:stä, joita molempia hän lensi, menivät sekaisin.
Siis jos kuusi siipikonekivääriä poistetaan niin jää vielä kaksi .50cal konekivääriä?