WW2 Hävittäjät

Olin väärässä, Split S on alakauttaveto.

split_s.jpg


scissors
 
Split-S on mainio liike koska aloitteentekijä häviää heti takaa-ajajan näkyvistä, mutta vaatii korkeutta.




 
Lyhyempi video;

Rohkea egyptiläinen pilotti ei juuri voittanut mitään, mutta Giora Epstein on kuuluisa;
 
Viimeksi muokattu:
Hivenen nyt kyllä offtopicia. Hävittäjäilmailusta nyt kuitenkin.
Tuo Epstein on legendaarinen IAF:n Migare III CJ ja Nesher ässä. Lensi myöhemmmin urallaan myös F-16:a.
Oli energianhallinnan mestari. Ei koskaan hukannut vauhtia yhtään enempää kuin oli pakko.

Muistelen, että tuota Miragea tarjottiin myös Suomelle. Eikä huono vaihtoehto olisi ollutkaan.

Israelin hävittäjäilmailusta on erinomainen kirja, Perttulan Jyrisevä taivas. Ketä ilmasota kiinnostaa, kirja on oiva toive pukinkonttiin!


epstein_mirage.jpg


jt_kansi_300korkea.jpg
 
Olin väärässä, Split S on alakauttaveto.

split_s.jpg

Oliko tuo ” videossa” esitetty liike tämä "Split S on alakauttaveto"?
(Kysymystä muotoiltu uudelleen)
http://areena.yle.fi/tv/995018
13,41



"Dokumentti sodanaikaisista suomalaisista Blenheim-lentäjistä, jotka vääjäämättä vanhentuvalla työkalullaan heitettiin lopulta Lapin sotaan saksalaisten tutkaohjattua ilmatorjuntaa vastaan. Ohjaus Esa Sironen. (U)"
 
Viimeksi muokattu:

Yleisesti käytetty taistelusta irtaantumismenetelmä, jonka englantilaiset tunsivat puolivaakakierteenä ja amerikkalaiset
puolikkaana S:nä. Se alkoi kääntymisestä selälleen, jota seurasi tiukka veto pystysyöksyyn ja oikaisu matalalla vastakkaiseen suuntaan.
Liikettä ei suositella paremmin syöksyvää vastustajaa vastaan. Saksalaisten termi liikkeelle oli alakauttaveto.
 
Aivan.

Muistan lukeneeni, että RAF:n pilotit olivat tottuneet siihen, että Me-109:t eivät jääneet ns. "lähitaisteluun", vaan irroittautuivat aina hyökkäyksen jälkeen nousukaarrolla paremman nousukyvyn vuoksi. Kai sitä Suomessa kutsuttiin "heiluritaktiikaksi" (boom and zoom). Ikävä yllätys oli, että tuon lisäksi FW pystyi myös jäämään kaartotaisteluun paremman pyörimisnopeuden vuoksi. Eli paskamainen tilanne Spit V-pilotille...jos FW vetää nousuun, niin ei pysy perässä...ja ei pysy perässä kaarroissakaan. Pahin tilanne varmaan oli joutua ns. "scissors" taisteluun, jossa molemmat tekevät vaihteleviin suuntiin kaartoja pyrkien toisen taakse...tässäkin ilmeisesti FW vetää useimmin pidemmän korren.

Flats.png


Muistan myös lukeneeni, että monet itärintaman saksalaisässät olivat oppineet siellä ns. "pahoja tapoja" ja menivät länteen siirron jälkeen kaartotaisteluihin Spitfireita tms. vastaan Me-109:llä, joutuen usein nopeasti alasammutuiksi. Se taktiikka, mikä toimi itärintamalla venäläisiä vastaan oli tuhoisaa niile, joilla ei ollut kokemusta länsirintaman ilmataisteluista.

Suomalaisittain käytttävät hornet lentäjät sanaa "tynnyritaistelu" Tuo termi toisaalta pätee vain pyörivään saksitaisteluun.

On olemassa vertikaalinen ja horizontaalinen saksitaistelu, ja sitten on olemassa "tynnyritaistelu." Tynnyritaistelu oikeastaan yhdistaa molempia ominaisuuksia.

Vertikaalinen saksitaistelu. (nousut ja syöksyt)


Kyllä tuollainen saksitaistelu vaatii hyvää hahmottamiskykyä ja tilannetietoisuutta rosvoon nähden. Katsoa rosvoa silloin kun se on näkyvissä, ja silloin kun rosvo katoaa näkyvistä, niin tiedä missä se rosvo on.

Modernissa taistelussa yleensä joutuu miettimään, onko rosvon kaartoympyrän ulkopuolella vai sisäpuolella.

Jos on ulkopuolella niin heti ampumaan tykkiä tai ohjuksia, ja sitten ajat läpi rosvosta ja jatkat taistelua siitä (koska et voi kurvata rosvon kanssa, olet sen ympyrän ulkopuolella)

Jos olet sisäpuolella niin olet hyvissä asemissa kaartotaistelua varten.

Modernissa taistelussa nuo kiihtyvyydet ovat todella hyviä hävittäjillä (koneella voi kiihdyttää nopeasti - ja useimmissa koneissa nopeasti voi hidastaa käyttää nopeusjarrua ainakin F-15 on "speed break" tai "boards"). Joten tuo työntövoima ero onkin suuri ero WW2 vs. suihkukoneet.
 
Totta tosiaan, ENGLANTI on nykyään ilmailun kieli maailmalla.

Kyllä siellä suomalaisilla horneteilla välähtää bullseye:t ja BRA- call:it, ja bogey:t ja bandit:it radiopuheessa. :D

Jotenkin mokomat anglo-amerikkalaiset onnistuivat monopolisoimaan tilanteen heille edulliseksi.

Voi tietenkin olla että ensimmäinen lentäjä oli amerikkalainen joten siitä syystä he omivat itselleen oikeuden. Tai noh, varmaankin siksi englanti valittiin että toinen maailmansota. Ja kukaan ei jaksa opetella venäjää.
 
Tehkää joku spitfireistä juttua please!

Onko jotain hyviä kirjoja spitfire lentäjistä?

Älkää väittäkö että kaikki spitti-lentäjät kuolivat sodassa, vaikka liittoutuneet voittivat :D
 
Oliko tuo ” videossa” esitetty liike tämä "Split S on alakauttaveto"?
(Kysymystä muotoiltu uudelleen)
http://areena.yle.fi/tv/995018
13,41



"Dokumentti sodanaikaisista suomalaisista Blenheim-lentäjistä, jotka vääjäämättä vanhentuvalla työkalullaan heitettiin lopulta Lapin sotaan saksalaisten tutkaohjattua ilmatorjuntaa vastaan. Ohjaus Esa Sironen. (U)"


Joo kyllä alakauttavedosta ne siinä puhuu.
Tuo Juken 1. videon pätkä on kanssa huima. Mig tekee alakauttavedon 3000 jalassa eli n. 1000 metrissä. Maa lähestyy ja mig-kuski vetää silmät sumeina koneensa aivan älyttömälle kohtauskulmalle. Hyvin siinä Mig-21 F:ssä näkyi olevan potkua. Uskomaton manoveri, ei selvinnyt silti. Epstein täräytti sen alas.
 
Mikäli olisi ollut riittävästi korkeutta paeta alakertaan syvemmäle olisi Mig saattanut paeta...nyt vaan korkeus loppui kesken ( ja järki )...ei rohkeus...siis tossa videolla.
 

Kun emoyhtiö Vickers nimesi hänen suunnitelemansa koneen -Spitfire = Äkäpussi, tokaisi Mitchell : Juuri sellaista typerää nimeä osasin odottaakin.
Reginald Mitchell kuoli vain 42 vuoden ikäisenä syöpään kesäkuussa 1937. Pääpiirtäjä Joseph Smithistä tuli pääsuunnittelija Mitchelin kuoltua. Kuvassa Mitchell.upload_2014-12-11_11-24-3.jpeg

spitfire-prototype.jpg

Spitfire F37/34-protyyppi, tunnus K5054. Ensilento 5.3.1936. Ensilentoa varten metalliosat jätettiin maalamatta, puuosat lakattiin. Laskutelineet oli ensilentoa varten lukittu ala-asentoon ja koneessa oli pienilapakulmainen potkuri kohoamisnopeuden parantamiseksi. Protyyppi maksoi 15776 puntaa. Verovaroja on harvoin käytetty yhtä viisaasti.
Syyskuun 4. 1939 protyyppi vaurioitui pahasti laskeutumisonnettomuudessa Farnboroughssa. Päättäjät eivät katsoneet konetta säilyttämisen arvoiseksi ja se romutettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Olin justiinsa lukemassa tänään JG26 Kanaalin ässät kirjaa... Sinne kanaaliin meni kyllä lentäjä jos toinen, spitfirensä kanssa nimenomaan vuonna 1942 kun tulivat ensimmäiset FW-190 käyttöön.

Toisaalta sitten 1945 Spitit kurittivat oikein kunnolla näitä JG26 lentäjiä. Kyllä sitä kurvatappelua oli vielä niihinkin aikoihin vaikka tuota heiluritaktiikkaa oli yleensä tarkoitus käyttää melkein koneella kuin koneella kaikissa ilmavoimissa jotka sotivat. (jopa zerolla, voi silläkin väijyttää amerikkalaisia.)

Täytyy kyllä myöntää että huvittava tuo Giora Epstein kun se kertoo noista sen taisteluista rennon oloisesti. Jätkä oli kuuluisa erityisesti hyvästä näkökyvystään, joka vissiin oli laivueen paras. Epstein kertoo siinä dokumentissa että näki aina ensiksi kaikki vihollisensa, varmaankin muutaman kilometrin kauempaa ainakin kuin muut. (muutenhan siitä ei olisi ollut hyötyä, jos tuo marginaali olisi ollut todella pieni)

Chuck Yeager:illäkin oli (tai on vielä) hyvä näkö joka oli vielä tärkeämpi varmaan toisessa maailmansodassa. Toisaalta eipä se auttanut Yeageria tulemasta ammutuksi alas - vaikka tunnetusti onkin kova jätkä puhumaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole tarkempaa lähdettä, korkkaritason tietoa, mutta muistelisin, että lentäjät arvostivat Hawker Hurricanea, vaikka kone ei ollut suorituskyvyltään Spitfiren tasoa.

Me262, mikä ensimmäisissä suihkumoottoreissa aiheutti, että jos vauhti hidastui liikaa, kiihdytys oli hitaampaa kuin mäntämoottori-hävittäjillä?
 
Ei ole tarkempaa lähdettä, korkkaritason tietoa, mutta muistelisin, että lentäjät arvostivat Hawker Hurricanea, vaikka kone ei ollut suorituskyvyltään Spitfiren tasoa.

Me262, mikä ensimmäisissä suihkumoottoreissa aiheutti, että jos vauhti hidastui liikaa, kiihdytys oli hitaampaa kuin mäntämoottori-hävittäjillä?

Turbiini ei kestänyt kovia kiihdytyksiä. Tekniikka ei ollut muutenkaan tarpeeksi kehittynyttä. Kun 262 käynnisti moottorinsa, moottoreista valui polttoainetta, joka saattoi sytyttää ruohokentillä tulipalon. Suihkumoottorit otettiin käyttöön kiireellä, ja niissä oli paljon lastentauteja.
 
Turbiini ei kestänyt kovia kiihdytyksiä. Tekniikka ei ollut muutenkaan tarpeeksi kehittynyttä. Kun 262 käynnisti moottorinsa, moottoreista valui polttoainetta, joka saattoi sytyttää ruohokentillä tulipalon. Suihkumoottorit otettiin käyttöön kiireellä, ja niissä oli paljon lastentauteja.


Joo ei ne kestäneet varomatonta tehonsäätöä. Äkillinen tehon lisäys saattoi sulattaa tai sammuttaa turbiinin.
Toisaalta suihkumoottorit oli jo lentoonlähdössä jätetty kohtuullisen korkeille kierroksille, eikä niitä lennon aikana sorkittu ennen kuin laskuun tultessa. Hidas koneen kiihtyvyys mielestäni johtui Jumo 004- moottoreiden heikohkosta työntövoimasta. Kun liike-energia oli hukattu lähtemällä jyrkkään kaartamiseen, ei sitä heikolla työntövoimalla hetkessä takaisin saatu. Ja jos 262 oli hukannut tuon ylivoimaisen vauhtinsa, oli se huonon kiihtyvyytensä takia pulassa.
 
Back
Top