Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aivan.
Muistan lukeneeni, että RAF:n pilotit olivat tottuneet siihen, että Me-109:t eivät jääneet ns. "lähitaisteluun", vaan irroittautuivat aina hyökkäyksen jälkeen nousukaarrolla paremman nousukyvyn vuoksi. Kai sitä Suomessa kutsuttiin "heiluritaktiikaksi" (boom and zoom). Ikävä yllätys oli, että tuon lisäksi FW pystyi myös jäämään kaartotaisteluun paremman pyörimisnopeuden vuoksi. Eli paskamainen tilanne Spit V-pilotille...jos FW vetää nousuun, niin ei pysy perässä...ja ei pysy perässä kaarroissakaan. Pahin tilanne varmaan oli joutua ns. "scissors" taisteluun, jossa molemmat tekevät vaihteleviin suuntiin kaartoja pyrkien toisen taakse...tässäkin ilmeisesti FW vetää useimmin pidemmän korren.
Muistan myös lukeneeni, että monet itärintaman saksalaisässät olivat oppineet siellä ns. "pahoja tapoja" ja menivät länteen siirron jälkeen kaartotaisteluihin Spitfireita tms. vastaan Me-109:llä, joutuen usein nopeasti alasammutuiksi. Se taktiikka, mikä toimi itärintamalla venäläisiä vastaan oli tuhoisaa niile, joilla ei ollut kokemusta länsirintaman ilmataisteluista.
Kova jätkä myös Robin Olds vissiin kolmen sodan veteraani 2.ms , korea ja vietnam.
Vähän wanhempikin ukko kesti vietnamin rasituksen. 50v paukkui rikki viimeisinä palvelusvuosina. Kuoli 2007.
Melkoinen viiksivallu oli myös Olds.
Muistan lukeneeni, että RAF:n pilotit olivat tottuneet siihen, että Me-109:t eivät jääneet ns. "lähitaisteluun", vaan irroittautuivat aina hyökkäyksen jälkeen nousukaarrolla paremman nousukyvyn vuoksi. Kai sitä Suomessa kutsuttiin "heiluritaktiikaksi" (boom and zoom).
Muistan myös lukeneeni, että monet itärintaman saksalaisässät olivat oppineet siellä ns. "pahoja tapoja" ja menivät länteen siirron jälkeen kaartotaisteluihin Spitfireita tms. vastaan Me-109:llä, joutuen usein nopeasti alasammutuiksi. Se taktiikka, mikä toimi itärintamalla venäläisiä vastaan oli tuhoisaa niile, joilla ei ollut kokemusta länsirintaman ilmataisteluista.
Illu Juutilainen kuvaili erääksi suosikkitaktiikakseen Mersulla spiraalinousun: en tiedä millä nimellä sitä suomeksi kutsutaan, virtuaalilentäjät ovat käyttäneet siitä nimitystä 'rope-a-dope'. Eli jos vihollinen on takasektorissa niin aloitetaan loiva nousukaarto (ei liian jyrkkä ettei vihollinen pääse oikaisemaan kaarron 'läpi'). Jos vihollinen lähtee seuraamaan, niin pikkuhiljaa tämä alkaa jäämään koska Mersu nousee paremmin...jossain vaiheessa energiatilanne muuttuu viholliselle niin epäedulliseksi että Mersu-pilotti voi kääntyä ja hyökätä takaa-ajajan kimppuun edullisesta asemasta.
Kuulostaa sikäli omituiselta että nimenomaan neuvostohävittäjiä vastaan ei Mersulla kannattanut alkaa kaartotaisteluun. Tämä on luettavissa esim. suomalaisesta koelentoraportista jossa sanotaan että "kurvatappeluihin kone on liian kömpelö". Olen lukenut myös sellaisen version että mikäli liittoutuneiden lentäjät näkivät saksalaiskoneissa keltaiset nokat (=itärintamatunnus), niin he tiesivät olla varuillaan koska silloin vastassa oli luultavasti kokenut yksikkö.
Muuten kyllä olen usein lukenut juttuja ettei rintamalta toiselle siirtyneet pilotit usein pärjänneet hyvin...kuulemma Euroopan rintamalta Kaukoitään tulleet lentäjät olivat usein aluksi pulassa. RAF pärjäsi jopa Spitfireillä varsin huonosti japanilaisia vastaan 1941-42 vaikka puikoissa oli Taistelu Englannista-veteraaneja. VE-päivän jälkeen Euroopasta siirretyt amerikkalaislentäjät eivät kuulemma aina oikein menestyneet, kun vihollisen taktiikka ja koneet olivat niin erilaisia, etenkin P-51 -yksiköillä oli ongelmia.
Kyllä se näyttää Olds:ilta. Toisaalta ihmeellinen hattu tuossa kuvassa. En ole tuollaista ennen nähnyt. Tuollainen kalastajanhattu mutta maastokuvioisena.
Taitaa olla ihan aito kuva Vietnamin ajoilta. Ohjukset alla, ja koneessakin lukee sen nimi eversti Olds.
Kovin siloposkiselta kylläkin näyttää, mutta kasvonpiirteet ovat oikeanlaiset. Ei ole heti lennolta palanneen näköinen ilme. Niissä kuvissa joissa se on palannut lennolta, heti koneesta ulos tultuaan, näyttää enempi ryppyiseltä.
Robin Olds oli haastateltavana siinä Dogfights- sarjassa. Hän oli P-38 lentäjä ja Mustang lentäjä toisessa maailmansodassa. Melko vanha jo silloin siinä ohjelmassa. Vanhempi siis kuin sinun kuvassasi.
Ei se kyllä vissiin Koreassa ollut, muistin väärin valitettavasti. Häneltä jäi Korean sota väliin muiden tehtävien takia. Halusi kyllä päästä tositoimiin mutta sille ei myönnetty lupaa.
16 tappoa saavutti yhteensä.
Onko tämä kaveri Olds?
Mielestäni mielenkiintoisin versio Me 262 hävittäjästä oli Me262A-1/U4. Siinä mersuun oli asennettu 490 kiloa painava 50-millinen Mauser MK214/BK 5 –tykki, joka ampui 45 laukausta minuutissa.
Tykki ei juurikaan vaikuttanut Me 262 lento-ominaisuuksiin, ja tarkoitus oli, että osuman saatuaan pommikone räjähtäisi muodostelmassa ja vahingoittaisi myös ympärillä olevia koneita.
Ongelmana oli tykin rekyyli, joka kuitenkin saatiin vaimennettua, kuin myös tykin suuliekki, joka sokaisi lentäjän hetkeksi. Tykki oli myös herkkä juuttumaan.
Koneita valmistettiin kaksi kappaletta, jonka toisen amerikkalaiset saivat haltuunsa toukokuussa 1945. Kone tuhoutui siirtolennolla (turbiinit), toisen koneen kohtalosta ei ole tietoa.
Entinen yöhävittäjähävittäjälentäjä Wilhelm Herget, jonka saavutuksiin kuului 8 ilmavoittoa yöllä vain 50 minuutissa 20.12.1943, lensi sotalentoja JV 44:ssä tällä 262 / 50 mauser yhdistelmällä. Majuri Herget oli pienen kokonsa takia tunnettu koko Saksan lennostossa nimellä: -Pikkuinen. Mitään Herget ei näillä lennoilla aikaiseksi saanut, tykki oli hyvin altis häiriöille.
Näistäkin herroista Hergetin helposti tunnistaa. Keskellä Kammhuber.
Me 262 B-1a/U1 koulukone, joka oli muutettu yöhävittäjäksi asentamalla siihen FuG 218 ''Neptun'' -tutka Hirschgeweih -antennilla.