Heinkel He 112
Konetta tarjottiin Suomen ilmavoimille. Muistini mukaan testeissä Suomessa siitä nyrjähti laskuteline pehmeällä kentällä ja tämä oli osittain syynä, ettei Heinkeliä valittu. Fokker D. 21:seen verrattuna olisi Heinkel 112 ollut ylivoimainen. Tykkiaseistus ja nopeampi.
Kilpailussa Saksan päähävittäjäksi Bf 109 voitti kilpailun. Heinkeliä on myöhemmin pidetty Bf 109:ä parempana alustana tulevaa tehonlisäystä ajatellen. Ja sen lentoonlähtö- ja laskeutumis ominaisuudet olisivat olleet Bf 109:ä paremmat.
tiedot alla vikistä:
Heinkel He 112
Kuvaus
Rooli hävittäjälentokone
Miehistö 1 ohjaaja
Ensilento
Palveluskäyttöön ei Luftwaffessa
Valmistaja Heinkel
Mitat
Pituus 9,3 m
Kärkiväli 9,1 m
Korkeus 3,65 (3,80?) m
Siipien pinta-ala 17 m²
Paino
Paino tyhjänä 1 620 kg
Lastattuna 2 250 kg
Maksimi lentoonlähtöpaino 2 250 kg
Voimanlaite
Moottori Junkers Jumo 210Ea (12 syl., V-moottori)
Teho 500 kW eli 680 hv
Suorituskyky
Huippunopeus 510 km/h
Lentomatka 1 000 km He (112B-2)
Lakikorkeus 9 500 m
Nousunopeus m/min
Siipikuorma kg/m²
Teho/Painosuhde kW/kg
Avioniikka
Mittaristo
Aseistus
Ampuma-aseistus 2x 20 mm MG FF tykkejä ja 2x 7,92 mm MG 17 konekiväärejä
Pommikuorma 10 kg
Heinkel He 112 oli saksalainen 1930-luvulla valmistettu
hävittäjälentokone.
[1] Koneen suunnittelivat Walter ja Siegfried Günter. He 112 oli yksi neljästä
Luftwaffen ensimmäistä hävittäjäkilpailua varten suunnitellusta hävittäjäprototyypistä. Se oli suorituskyvyltään hyvin lähellä
Messerschmittin suunnittelemaa
Bf 109:ää, mutta tuotekehityksen nopeus muodostui kilpailun ratkaisevaksi tekijäksi. Messerschimitt BF 109 oli tuotantovalmis, kun taas Heinkelin kehitys oli selvästi vielä kesken. Luftwaffe valitsi Bf 109:n saadakseen vaatimukset täyttävän suorituskyvyn omaavan hävittäjäkoneen heti tuotantoon. Lisäksi Bf 109 oli halvempi valmistaa kuin He 112.
Osa päättäjistä piti kuitenkin enemmän He 112-koneesta ja myös niitä päätettiin tilata pieni määrä.
Koesarjan kone mallista Heinkel He 112.
He 112 U-nimeä käytettiin myös
Heinkel He 100 -koneesta, joka oli kuitenkin täysin uudelleen suunniteltu kone.
Nopeus- ja tarjouskilvoissa oli poliittisia ulottuvuuksia (eri tehtaiden johdon suosio
Hermann Göringin lähipiireissä) ja teollisuuspoliittisia linjauksia, joissa Heinkelin tuotettavaksi oli rajattu pommikoneet. Heinkelin johtaja kiisteli jatkuvasti Luftwaffen johdon kanssa. Tästä syystä He 112:ta valmistettiin lopulta vain 98 kappaletta, joista
Espanjan ilmavoimille toimitettiin 15 kpl,
Japanin ilmavoimille 30 kpl,
Unkarin ilmavoimille 3 kpl ja
Romanianilmavoimille 24 kpl.
Saksa kieltäytyi myymästä
Suomelle Messerschmitt Bf 109 -hävittäjiä, mutta tarjosi sen sijaan vuonna 1938
Suomen ilmavoimille He 112:sta. Konetta pidettiin kuitenkin liian kalliina
Fokker D.XXI:n verrattuna.
Myöhemmin He 112 -hävittäjää käytettiin testialustana rakettimoottoreille, jolloin siitä tuli yksi ensimmäisistä rakettimoottorista voimansa saaneista prototyyppikoneista.
Rintamapalveluksessa
Heinkel He112:n V6-versio oli mukana
Espanjan sisällissodassa saksalaisen vapaaehtoisjoukon
Legion Condorinriveissä 1936–1939.
[1]
30 kappaletta Heinkel He112-B2 -koneita oli hankittu Romanian ilmavoimiin elokuussa 1939. Kesällä 1941 romanialaiset Heinkel He112:t olivat mukana
operaatio Barbarossassa saksalaisten rinnalla. Koneet joutuivat heti ankaraan taistelukäyttöön ja kärsivät suuria tappioita riittämättömien suorituskyky- ja lento-ominaisuuksiensa vuoksi. Vähitellen Heinkel He112:t vedettiin koulutuskäyttöön aina sodan päättymiseen saakka.