Ikarus
Respected Leader
Heinkel He 162 ”Volksjäger” (”Kansanhävittäjä”) oli Luftwaffen toisen maailmansodan aikaisista suihkuhävittäjistä toinen sarjavalmistukseen päässyt konemalli.
Saksan ilmailuministeriö (Reichs Luftsfahrt Ministerium, RLM) asetti koneen tuotantovaatimukset 10. syyskuuta 1944, ja halusi vastaukset ei-strategisista aineista massatuotettavasta konemallista viimeistään 20. syyskuuta. Volksjägerin piti olla tuotantovalmiina vuoden 1945 uudenvuodenpäivänä.[1]
Heinkel oli jo suunnitellut ehdot täyttävää konemallia ja sai 1 000 koneen tilauksen, jotka piti toimittaa vuoden 1945 huhtikuussa.
”Kansanhävittäjä”-nimitys aiheutui Hermann Göringin ajatuksesta, että uuden suihkuhävittäjän lentäjinä toimisivat pelkän liitokonekoulutuksen saaneet Hitler-Jugendin jäsenet, mutta He 162 oli aivan liian monimutkainen lennettäväksi muille kuin kokeneille lentäjille. He 162 ei antanut lentäjän virheitä anteeksi. Yhdeksän JG 1:n He 162 lentäjää kuoli ja viisi loukkaantui, kun he vaihtoivat FW 190:stä He 162:een.
Saksan antautuessa 8. toukokuuta 1945, 120 He 162:ta oli toimitettu, 200 oli valmiina ja 600 rakenteilla.
Mallit ja muunnokset
- A-0 – Ensimmäiset 10 prototyyppiä
- A-1 – Aseistettu 2 x 30 mm MK 108-tykeillä, 50 ammusta kumpaankin
- A-2 – Aseistettu 2 x 20 mm MG 151/20-tykeillä, 120 ammusta kumpaankin
- A-3 – Ehdotettu uudistus, jossa olisi ollut keulassa kaksois-30 mm MK 108-tykit
- A-8 – Ehdotettu uudistus, jossa olisi ollut tehokkaampi Jumo 004-D4 moottori
- B-1 – Ehdotettu uudistus vuodelle 1946, jossa olisi ollut tehokkaampi Heinkel-Hirth 011A turbojet, venytetty runko, johon olisi mahtunut enemmän polttoainetta, pitempi siipien kärkiväli ja kaksois-30 mm MK 108-tykki
- C – Ehdotettu uudistus, jossa olisi ollut B-sarjan runko, Heinkel-Hirth 011A moottori, uusi V:n muotoinen perä ja kaksois-MK 108-tykki Schräge Musik-asekokoonpanolla
- D – Ehdotettu uudistus, joka olisi ollut samantapainen kuin C-sarja, mutta laajennetuilla, eteenpäin taivutetuilla siivillä
- E – He 162A BMW 003R voimalähteellä, BMW 003A turbojetillä ja sisäänrakennetulla BMW 718 nestepolttoainerakettimoottorilla moottorin tehostusta varten varustettu versio. Ainakin yksi prototyyppi valmistettiin
- S – kaksipaikkainen harjoitusliitokone
Miehistö 1
Ensilento 6. joulukuuta 1944
Palveluskäyttöön
Manufacturer Heinkel
Mitat
Pituus 9,05 m
Kärkiväli 7,2 m
Korkeus 2,6 m
Siipipinta-ala 14,5 m²
Paino
Tyhjäpaino 1 660 kg
Lastattuna ?
Maksimi lentoonlähtöpaino 2 800 kg
Voimanlähde
Moottori 1 x BMW 003E-1 tai E-2 suihkumoottori
Työntövoima 800 kg
Suorituskyky
Huippunopeus 900 km/h
Taistelusäde km
Lentomatka 975 km
Suurin korkeus 12 000 m
Nousunopeus 1 405 m/min
Siipikuorma kg/m²
Teho/Painosuhde kW/kg
Avioniikka
Mittaristo
Aseistus
Tykki 2 x 20 mm MG 151
Liittoutuneet arvioivat konetta sodan jälkeen ja tulivat lopputulokseen, että konetta vaivanneet ongelmat olisivat olleet pienellä kehitystyöllä ratkaistavissa.
Jos kone olisi tullut käyttöön vuotta aikaisemmin viat korjattuna, sillä olisi ollut paljon merkitystä.
Väitetään, että luutnantti Rudolf Scmitt ampui sillä alas 4.5-45 matalalla lentäneen RAF:n Typhoonin. Väitettä ei koskaan vahvistettu ja kunnia menikin sitten läheiselle ilmantorjunyksikölle.