Samovarius
Ylipäällikkö
Kyllä noissa jälkipään Spiteissäkin on sitä jotain. Vähän kuin siro mallitypykkä pumppaisi kunnolla hauskääntöä ja maastavetoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä noissa jälkipään Spiteissäkin on sitä jotain. Vähän kuin siro mallitypykkä pumppaisi kunnolla hauskääntöä ja maastavetoa.
Startissa kannuspyörän lukko päälle ja vastajalkaa oikealle torjumaan kiertopyrkimystä vasemmalle
Startissa kannuspyörän lukko päälle ja vastajalkaa oikealle torjumaan kiertopyrkimystä vasemmalle
Mitä lentäjä "säätää" vasemmalta ja oikealta, rullatessakin. Lentämisestä kun en tiedä mitään
onko toi koneen tärinä kiertoa, mikä mersussa aiheutti onnettomuuksia, siis potkurin kierto?
Itseäni on kiinnostanut miettiä what if -mielessä, että miten aavikolla olisi käynyt, jos italiaanot olisivat älynneet keskittää kaiken kalustonsa ensimmäisiin operaatioihin vuosina 40/41. Se olisi tietysti vaatinut, että Kreikka ja se puoli olisi jäänyt väliin. Silloin vielä kalusto olisi matsannut Gladiaattoreihin ja muihin mitä Aavikon ilmavoimilla liittoutuneiden kanssa oli silloin käytössä. Minulla on kirjahyllyssä mielenkiintoinen kirja In the Skies of europe, jossa ilmasotaa tarkastellaan Saksan liittolaisten näkökulmasta. Aavikko jäi mopen osille, kun Fiatit ja Machit ja Sparvierot olivat suurelta osin muualla. Taisteluun Englannistakin lähetettiin tarpeettomasti iso osasto.
Macchi MC.205 Veltro (suom. Vinttikoira) on toisen maailmansodan aikainen italialainen hävittäjälentokone. Sitä käytti Regia Aeronautica. Sitä pidetään yhtenä parhaista Italian ilmavoimien koneista toisessa maailmansodassa.[1]Kone otettiin kuitenkin käyttöön hyvin myöhään, ja se oli vaikeasti valmistettava.[2] Italian menestynein ässä Adriano Visconti saavutti sillä 11 voittoa kaikkiaan 26 ilmavoitostaan. Eniten pudotuksia Veltrolla sai Luigi Gorrini, joka ampui alas 14 viholliskonetta ja vaurioitti kuutta.[3] Koneita rakennettiin kaikkiaan 262 kappaletta.[4]
Kiintoisana yksityiskohtana koneen suunnittelussa oli se, että vasen siipi oli 20 cm pitempi kuin oikea, ja sillä kumottiin moottorin kiertovaikutus oikealle.[5] Lisäksi tämä konetyyppi kykeni saavuttamaan huomattavan suuren lakikorkeuden, mikä oli jopa 16 370 m (37 090 jalkaa). Se oli suurempi kuin esimerkiksi Supermarine Spitfiren jaLockheed P-38 Lightningin tiedusteluversioilla.[6]
Moottori oli DB 605:n lisenssiversio. Macchi oli olettavasti helpompi startissa kuin Bf 109, laskutelineet olivat leveämmällä ja toinen siipi kierron helpottamiseksi oli jatkettu. Koneen valmistusmäärä jäi niin vähäiseksi, ettei sillä hyvästä suorituskyvystä huolimatta tehty ihmeellisiä urotekoja.
MC.205 oli kehitysversio aikaisemmasta C.202Folgoresta. Macchi 205:lla pystyi haastamaan liittoutuneiden parhaat hävittäjät, sen liikehtimiskyky ja nopeus olivat hyvät.
Tyyppi hävittäjä
Valmistaja Macchi
Suunnittelija Mario Castoldi
Miehistö 1
Valmistumisvuosi 1943
Ensilento 19. huhtikuuta 1942
Käyttöönottovuosi kesällä 1943
Valmistusmäärä 265 kpl
Mitat
Pituus 8,58 m
Kärkiväli 10,58 m
Korkeus 3,04 m
Siipipinta-ala 16.80 m²
Nopeus 642 (matkanop. 500) km/h
Lentomatka 1 040 km
Tyhjäpaino 2 581 kg
Voimanlähde
Koneisto 1x Fiat RA.1050 RC.58 Tifone, 12-syl. turboahdettu V-moottori
Teho 1 475 hv (1 100 kW)
Aseistus
Aseistus 2x 20 mm tykit siivissä ja 2x 12,7 mm kk:t, alkupään tuotantosarjassa tykkien tilalla 2x 7,7 mm kk:t
Itseäni on kiinnostanut miettiä what if -mielessä, että miten aavikolla olisi käynyt, jos italiaanot olisivat älynneet keskittää kaiken kalustonsa ensimmäisiin operaatioihin vuosina 40/41. Se olisi tietysti vaatinut, että Kreikka ja se puoli olisi jäänyt väliin. Silloin vielä kalusto olisi matsannut Gladiaattoreihin ja muihin mitä Aavikon ilmavoimilla liittoutuneiden kanssa oli silloin käytössä. Minulla on kirjahyllyssä mielenkiintoinen kirja In the Skies of europe, jossa ilmasotaa tarkastellaan Saksan liittolaisten näkökulmasta. Aavikko jäi mopen osille, kun Fiatit ja Machit ja Sparvierot olivat suurelta osin muualla. Taisteluun Englannistakin lähetettiin tarpeettomasti iso osasto.
Palautteena, nämä ilmailujutut ovat parasta kauraa tällä foorumilla. "Hunni, kello kuudessa!"
Penskana 80-luvun puolivälissä myytiin styroksi-koneita, lienee saa vieläkin, joku 10v sitten bongasin pojalle
Hinta oli kasarilla 3mk ja lähes kaikki hävittäjämallit
Muovipropeli ja lensivät riittävän hyvin
Ilman liimaa kasattavia
Erityisesti tavoitteena on kasata kotikirjahyllyyn Suomen ilmavoimien käytössä ollut lentokalusto. Nyt olen suunnilleen siinä pisteessä, että WW2 hävittäjistä puuttuu enää Fokker D XXI, Gloster Gladiator ja Curtiss Hawk 75. Modernimmasta konekalustosta puuttuu enää raskaammat kuljetuskoneet yms. eli Il-28, Fokker F 27 ja DC-3.
Tulihan niitä kasailtua. Ainakin Bf 109, Me 210, Lancaster ja oli niitä muitakin, en vain saa enää päähäni mitä. Spit oli varmaan. Ja joitakin suihkumoottorivehkeitä.
@tulikomento , tuosta kokoelmastasi tulee hieno! Maalasitko ne aikakauden naamiokuvioihin?
Italian pojilla oli tuollainenkin viritelmä?
Jos kokoelmasta löytyvät tosiaan jo mm. Cessna 402B, Learjet, Vinka, Redigo, Casa ja muut vastaavat "harvinaisuudet", niin pakko nostaa hattua.
Niin tosiaan. Sen verran olisi pitänyt täsmentää, että varsinkin nuo eksoottiset tyypit olen jättänyt kokonaan pois vahvuudesta. Näitä ovat Vinka, Redigo, Casa, Vihuri, Pyörremyrsky ja Gnat. Nämä sarjat ovat joko helvetin vaikeasti kasattavia vacu-malleja ja vielä hemmetin kalliitakin.