WW2 Hävittäjät

Kyllä noissa jälkipään Spiteissäkin on sitä jotain. Vähän kuin siro mallitypykkä pumppaisi kunnolla hauskääntöä ja maastavetoa.
 
Kyllä noissa jälkipään Spiteissäkin on sitä jotain. Vähän kuin siro mallitypykkä pumppaisi kunnolla hauskääntöä ja maastavetoa.

Juuei, kyllä nuo kaikki Spitit on hienoja, makuasioista ei voi kiistellä.

Suomalaisista Jyrki Laukkanen on päässyt lentämään yksipaikkaisella P-51:llä. Piti kokemusta kirjassaan Koelentäjän päiväkirja eräänä erittäin mittavan lentouransa huippuhetkinä. Tietääkseni yksipaikkaisella warbirdillä, kuten P-51, Spit tai Bf 109 ei muut nykypilotit suomesta ole lentäneet.

Kaksipaikkaisella P-51:llä ainakin Raimo Toivio, jonka lennosta youtube pätkä tuossa alla. Nice:)
Raimoon olen päässyt eräillä ilmailupäivillä tutustumaan.

 
Startissa kannuspyörän lukko päälle ja vastajalkaa oikealle torjumaan kiertopyrkimystä vasemmalle :)

Mitä lentäjä "säätää" vasemmalta ja oikealta, rullatessakin. Lentämisestä kun en tiedä mitään
onko toi koneen tärinä kiertoa, mikä mersussa aiheutti onnettomuuksia, siis potkurin kierto?
 
Startissa kannuspyörän lukko päälle ja vastajalkaa oikealle torjumaan kiertopyrkimystä vasemmalle :)

Mitä lentäjä "säätää" vasemmalta ja oikealta, rullatessakin. Lentämisestä kun en tiedä mitään
onko toi koneen tärinä kiertoa, mikä mersussa aiheutti onnettomuuksia, siis potkurin kierto?
 
Mitä lentäjä "säätää" vasemmalta ja oikealta, rullatessakin. Lentämisestä kun en tiedä mitään
onko toi koneen tärinä kiertoa, mikä mersussa aiheutti onnettomuuksia, siis potkurin kierto?

Tuo tarkoittaa koneen sivuperäsimen poikkeuttamista (säädetään ohjaamon jalkapolkimilla, pedaaleilla). Messerschmitt Bf 109:n kierto startissa on tunnettu ja kuuluisa ilmiö ilmasodan aikakirjoissa.

Kiertopyrkimys johtuu pääasiassa siitä, että koneen potkuri lähettää ilmavirran taaksepäin, ei rungon suuntaisena, vaan kierteisenä johtuen potkurin lapojen kulmasta koneen keskiviivaan nähden. Kun kierteinen virtaus osuu peräsimiin, se pyrkii kääntämään peräsintä oikealle eli nokkaa vasemmalle. Kierto kumotaan vastajalan käytöllä eli poikkeuttamalla sivuperäsintä tarvittavan verran.

Tuossa linkissä Mersu-veteraanin näkemystä asiaan.

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-TorstiTallgrenMT.html
 
Veltro_8.jpg


Macchi MC.205
Veltro (suom. Vinttikoira) on toisen maailmansodan aikainen italialainen hävittäjälentokone. Sitä käytti Regia Aeronautica. Sitä pidetään yhtenä parhaista Italian ilmavoimien koneista toisessa maailmansodassa.[1]Kone otettiin kuitenkin käyttöön hyvin myöhään, ja se oli vaikeasti valmistettava.[2] Italian menestynein ässä Adriano Visconti saavutti sillä 11 voittoa kaikkiaan 26 ilmavoitostaan. Eniten pudotuksia Veltrolla sai Luigi Gorrini, joka ampui alas 14 viholliskonetta ja vaurioitti kuutta.[3] Koneita rakennettiin kaikkiaan 262 kappaletta.[4]

Kiintoisana yksityiskohtana koneen suunnittelussa oli se, että vasen siipi oli 20 cm pitempi kuin oikea, ja sillä kumottiin moottorin kiertovaikutus oikealle.[5] Lisäksi tämä konetyyppi kykeni saavuttamaan huomattavan suuren lakikorkeuden, mikä oli jopa 16 370 m (37 090 jalkaa). Se oli suurempi kuin esimerkiksi Supermarine Spitfiren jaLockheed P-38 Lightningin tiedusteluversioilla.[6]

Moottori oli DB 605:n lisenssiversio. Macchi oli olettavasti helpompi startissa kuin Bf 109, laskutelineet olivat leveämmällä ja toinen siipi kierron helpottamiseksi oli jatkettu. Koneen valmistusmäärä jäi niin vähäiseksi, ettei sillä hyvästä suorituskyvystä huolimatta tehty ihmeellisiä urotekoja.
MC.205 oli kehitysversio aikaisemmasta C.202Folgoresta. Macchi 205:lla pystyi haastamaan liittoutuneiden parhaat hävittäjät, sen liikehtimiskyky ja nopeus olivat hyvät.



Tyyppi hävittäjä
Valmistaja Macchi
Suunnittelija Mario Castoldi
Miehistö 1
Valmistumisvuosi 1943
Ensilento 19. huhtikuuta 1942
Käyttöönottovuosi kesällä 1943
Valmistusmäärä 265 kpl
Mitat
Pituus
8,58 m
Kärkiväli 10,58 m
Korkeus 3,04 m
Siipipinta-ala 16.80 m²
Nopeus 642 (matkanop. 500) km/h
Lentomatka 1 040 km
Tyhjäpaino 2 581 kg
Voimanlähde
Koneisto
1x Fiat RA.1050 RC.58 Tifone, 12-syl. turboahdettu V-moottori
Teho 1 475 hv (1 100 kW)
Aseistus
Aseistus
2x 20 mm tykit siivissä ja 2x 12,7 mm kk:t, alkupään tuotantosarjassa tykkien tilalla 2x 7,7 mm kk:t
Itseäni on kiinnostanut miettiä what if -mielessä, että miten aavikolla olisi käynyt, jos italiaanot olisivat älynneet keskittää kaiken kalustonsa ensimmäisiin operaatioihin vuosina 40/41. Se olisi tietysti vaatinut, että Kreikka ja se puoli olisi jäänyt väliin. Silloin vielä kalusto olisi matsannut Gladiaattoreihin ja muihin mitä Aavikon ilmavoimilla liittoutuneiden kanssa oli silloin käytössä. Minulla on kirjahyllyssä mielenkiintoinen kirja In the Skies of europe, jossa ilmasotaa tarkastellaan Saksan liittolaisten näkökulmasta. Aavikko jäi mopen osille, kun Fiatit ja Machit ja Sparvierot olivat suurelta osin muualla. Taisteluun Englannistakin lähetettiin tarpeettomasti iso osasto.
Palautteena, nämä ilmailujutut ovat parasta kauraa tällä foorumilla. "Hunni, kello kuudessa!"
 
Itseäni on kiinnostanut miettiä what if -mielessä, että miten aavikolla olisi käynyt, jos italiaanot olisivat älynneet keskittää kaiken kalustonsa ensimmäisiin operaatioihin vuosina 40/41. Se olisi tietysti vaatinut, että Kreikka ja se puoli olisi jäänyt väliin. Silloin vielä kalusto olisi matsannut Gladiaattoreihin ja muihin mitä Aavikon ilmavoimilla liittoutuneiden kanssa oli silloin käytössä. Minulla on kirjahyllyssä mielenkiintoinen kirja In the Skies of europe, jossa ilmasotaa tarkastellaan Saksan liittolaisten näkökulmasta. Aavikko jäi mopen osille, kun Fiatit ja Machit ja Sparvierot olivat suurelta osin muualla. Taisteluun Englannistakin lähetettiin tarpeettomasti iso osasto.
Palautteena, nämä ilmailujutut ovat parasta kauraa tällä foorumilla. "Hunni, kello kuudessa!"

cr32aaaa.jpg

Käsittääkseni Italialaiset olivat vielä alkukähinöissä hyvin taitolento-orientoitunutta porukka, pitivät koneen ketteryyttä tärkeämpänä kuin nopeutta.
Heidän käsitystänsä tuki CR 32:lla varsin hyvä menestys Gladiaattoria vastaan.

Mielipiteet muutuivat vasta, kun vastaan alkoi suorituskykyisempää kalustoa. En ole perillä, oliko heillä Afrikassa Fiiu G.50 käytössä, mutta vielä HC:n tasoista vastustajaa vastaa sillä olisi mielestäni pärjännyt, Gladiaattoria vastaan se olisi ollut ylivoimainen.

Italiaanojen edesottamuksista ww2 ilmasodassa en ole hyvin perillä. Kirja Italialaisista sotasankareista toisessa maailmansodassa on kuitenkin paksumpi kuin Ruotsin vastaavista:) vaikkei paksu ole tämäkään. Kysymyksessä saattoi myös olla menttaalipuolen juttu..

Jos jollain on tietoa Italian ilmavoimien edesottamuksista toisessa maailmansodassa, niin suurella kiinnostuksella juttuja lukisin:rolleyes:

Niin, @JR49 , Bandit on your six, break right!
 
Penskana 80-luvun puolivälissä myytiin styroksi-koneita, lienee saa vieläkin, joku 10v sitten bongasin pojalle
Hinta oli kasarilla 3mk ja lähes kaikki hävittäjämallit
Muovipropeli ja lensivät riittävän hyvin :)

Ilman liimaa kasattavia
 
Mulle on jäänyt tuo italialaisten aavikkoilmasota aika tuntemattomaksi, mutta samoilla linjoilla olen teidän kanssa. Joku Fiat CR 42 Falco oli Gloster Gladiatoria vastaan pätevä peli. Ja myös tuo pitänee paikkansa, että italialaiset olivat taitolento-orientointunutta porukkaa. E
Penskana 80-luvun puolivälissä myytiin styroksi-koneita, lienee saa vieläkin, joku 10v sitten bongasin pojalle
Hinta oli kasarilla 3mk ja lähes kaikki hävittäjämallit
Muovipropeli ja lensivät riittävän hyvin :)

Ilman liimaa kasattavia


Tästä muuten tuli mieleen, että harrastatteko te muovipienoismallien kasaamista ? Itse hurahdin 1/72 mittakaavan lentokonemalleihin pojankloppina. Harrastus tosin loppui teini-iässä, kun muut asiat (lähinnä tytöt) rupesivat kiinnostamaan enemmän kuin muovinpalasten liimaaminen yhteen. Mutta nyt vähän päälle kolmekymppisenä olen käynnistellyt harrastusta uudelleen. Erityisesti tavoitteena on kasata kotikirjahyllyyn Suomen ilmavoimien käytössä ollut lentokalusto. Nyt olen suunnilleen siinä pisteessä, että WW2 hävittäjistä puuttuu enää Fokker D XXI, Gloster Gladiator ja Curtiss Hawk 75. Modernimmasta konekalustosta puuttuu enää raskaammat kuljetuskoneet yms. eli Il-28, Fokker F 27 ja DC-3.
 
Sen verran kärsimätön ja kädetön, että isä sai kasata pienoismallit :)
Taisi Spitfire ja Mersu olla lapsena.
Ja Toka-lennokki tai Eka.
Kasattiin ja liimattiin isän kanssa, taisi tulla liikaa liimaa tai jotain, kun lensi huonosti. Sellaista bambua ja siivet verhoiltiin ohuella "paperilla" muista tarkkaan



Aikuisena miettinyt että voi riittää kärsivällisyys.
 
Tulihan niitä kasailtua. Ainakin Bf 109, Me 210, Lancaster ja oli niitä muitakin, en vain saa enää päähäni mitä. Spit oli varmaan. Ja joitakin suihkumoottorivehkeitä.
@tulikomento , tuosta kokoelmastasi tulee hieno! Maalasitko ne aikakauden naamiokuvioihin?

superfalco.jpg

Italian pojilla oli tuollainenkin viritelmä?
 
Erityisesti tavoitteena on kasata kotikirjahyllyyn Suomen ilmavoimien käytössä ollut lentokalusto. Nyt olen suunnilleen siinä pisteessä, että WW2 hävittäjistä puuttuu enää Fokker D XXI, Gloster Gladiator ja Curtiss Hawk 75. Modernimmasta konekalustosta puuttuu enää raskaammat kuljetuskoneet yms. eli Il-28, Fokker F 27 ja DC-3.

Jos kokoelmasta löytyvät tosiaan jo mm. Cessna 402B, Learjet, Vinka, Redigo, Casa ja muut vastaavat "harvinaisuudet", niin pakko nostaa hattua.
 
Koti-ilmavoimissa oli aikanaan enemmän koneita kuin rauhansopimus salli. Niillä myös lennettiin taisteluissa, etenkin jos oli tullut luettua siivet, ilmojen korkkari tai Jopen kirjoja. Konekanta oli leikkaus vastakkainasettelua II maailmansodasta 70-luvulle, joten lähiaikakausien sodat saatiin ratkaistua nopeasti. Jäljelle jääneet ovat lasten riemuna mökin varastossa - suuria aarteita sadepäivänä.

Autotallin verstastilassa on laatikkotolkulla koottavaa. II maailmansota - Luft46 - 50-luvun alku taitavat olla parhaiten edustettuna eli what if -skenaario on vahvasti painottunut lentokonegenressä. Kirjallisuus tukee konehankintoja. Tekemistä siis olisi yllin kyllin kunhan arkisilta kiireiltä vain ehtisi.
 
Tulihan niitä kasailtua. Ainakin Bf 109, Me 210, Lancaster ja oli niitä muitakin, en vain saa enää päähäni mitä. Spit oli varmaan. Ja joitakin suihkumoottorivehkeitä.
@tulikomento , tuosta kokoelmastasi tulee hieno! Maalasitko ne aikakauden naamiokuvioihin?

superfalco.jpg

Italian pojilla oli tuollainenkin viritelmä?


Pääasiassa olen pyrkinyt maalauskaavioissa mahdollisimman realistiseen lopputulokseen. Aikoinaan kun penskana malleja rakentelin, niin esikuvat ja maalauskaaviot oli aina ns. "sinnepäin". Nyt kun olen n. suunnilleen 5 kuluneen vuoden aikana rakennellut ilmavoimien kalustoa uudelleen, niin voin sanoa, että olen pyrkinyt mahd. realistiseen lopputulokseen.

Ja ko. ajan puitteissa referenssímatsku sen kun paranee vaan. Esim. Kari Stenman & Kalevi Keskinen.
 
Kaikki synttäri- ja muuten tienatut rahani noihin muovinpalasiin joskus upotin; sen verran tuli plarattua kirjallisuutta ja käytyä ilmasotaa niillä että löin vetoa kavereitten kanssa: pystyn tunnistamaan konetyypin ja joskus myös tarkan mallin mistä tahansa (ulkoisesta) osasta. En hävinnyt kertaakaan.

Niillä vaan käytiin sen verran ankaria ilmataisteluita että lähinnä muutama viimeksi koottu jäi jäljelle.

Haaveissa olisi kasata joskus kokoelma suihkuhävittäjistä ja venäläisistä suihkareista vv. 1945-1970. Mielellään vaan pitäisi löytää skaalassa 1/144 kun tilaa on perin rajoitetusti. Venäläisistä suihkareista tietty siksi koska pirun nättejä koneita ne tekivät; kattokaapa vaikka Tu-22 Blinderiä ;).

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-22
 
Jos kokoelmasta löytyvät tosiaan jo mm. Cessna 402B, Learjet, Vinka, Redigo, Casa ja muut vastaavat "harvinaisuudet", niin pakko nostaa hattua.

Niin tosiaan. Sen verran olisi pitänyt täsmentää, että varsinkin nuo eksoottiset tyypit olen jättänyt kokonaan pois vahvuudesta. Näitä ovat Vinka, Redigo, Casa, Vihuri, Pyörremyrsky ja Gnat. Nämä sarjat ovat joko helvetin vaikeasti kasattavia vacu-malleja ja vielä hemmetin kalliitakin.
 
Niin tosiaan. Sen verran olisi pitänyt täsmentää, että varsinkin nuo eksoottiset tyypit olen jättänyt kokonaan pois vahvuudesta. Näitä ovat Vinka, Redigo, Casa, Vihuri, Pyörremyrsky ja Gnat. Nämä sarjat ovat joko helvetin vaikeasti kasattavia vacu-malleja ja vielä hemmetin kalliitakin.

Special Hobbyn Gnat pitäisi tulla myyntiin ihan näinä päivinä, joten se ongelma ratkeaa äkkiä. Vihurin saa parin kympin hintaisena injektiomallina, mutta vaikeasti kasattava se epäilemättä on.

edit: Tämä keskustelu saattaisi olla oman ketjun arvoinen.
 
Back
Top