Jotkut pilotit onnistuivat saavuttamaan päivätoiminnassakin koneella hämmästyttävän suuria määriä ilmavoittoja koneen ominaisuudet huomioiden.
Theo Weissenberger 23 voittoa Bf 110:llä, lensi JG5:ssä suomen lapissa Bf 109 :llä. Oli tunnettu taitavana koneen käsittelijänä.
Muistaakseni viimeinen hävittäjälentäjien kenraali Gordon Gollob aloitti uransa myös raskashävittäjissä, siirtyi niistä Bf 109:n ja venäjälle ja saavutti nopeasti suuren ilmavoittomäärän. 150 ilmavoittoa 340 :lla sotalennolla. Gollob oli tekniikan taitaja. Jos joku 109 ryttyili ja ei suostunut käynnistymään haettiin Gollob paikaille ja kohta DB:n putkista savut pölähti. Toinen asia mistä Gollob oli tunnettu oli natsipuolueen jäsenyys. Saattaa selittää viimeisen virkatehtävän hävittäjälentäjien kenraalina.
Wikistä juttua bf 110:stä alla.
Messerschmitt Bf 110
Messerschmitt Bf 110 -hävittäjiä Ranskan yllä kesällä 1942
Yleistiedot
Rooli hävittäjä
Miehistö 2 tai 3
Ensilento 12. toukokuuta 1936
Palveluskäyttöön 1939
Valmistaja Messerschmitt
Mitat
Pituus 12,3 m
Kärkiväli 16,3 m
Korkeus 3,3 m
Siipipinta-ala 38,8 m²
Paino
Tyhjäpaino 4 000 kg
Täysi kuorma 6 700 kg
Maksimi lentoonlähtöpaino 9 800 kg (G-4)
Voimanlähde
Moottori 2 x Daimler-Benz DB 601Aa
Teho 860 kW 1 150 hv
Suorituskyky
Huippunopeus 590 km/h
Taistelusäde 2 410 km
Siirtomatka 2 800 km
Suurin korkeus 10 500 m
Nousunopeus m/min
Siipikuorma 173 kg/m²
Teho/Painosuhde 0,260 kW/kg
Mittaristo
Mittaristo
Aseistus
Ampuma-aseistus 2 × 2 MG FF/M 20 mm tykki
4 × MG 17 konekivääri
Pommikuorma 2 000 kg
Messerschmitt Bf 110 oli saksalainen kaksimoottorinen raskashävittäjälentokone, jota valmistettiin lähes koko toisen maailmansodanajan. Koneen aseistuksena oli 20 mm:n tykkejä, konekiväärejä ja pommeja. Miehistönä oli ohjaaja ja radisti/kk-ampuja (versiosta riipuen joskus myös tähystäjä). Konetta käytettiin myös yöhävittäjäversiona tutkalla varustettuna. Yöhävittäjäversiossa oli pilotti, tutkamittaaja ja radisti/kk-ampuja.
Koneen suunnittelu
Ennen
toista maailmansotaa Saksan ilmastrategit ajattelivat, että raskas Bf 110 olisi heidän pitkän toimintasäteen kauko- ja saattohävittäjänsä. Ajattelutapa oli yleinen. Ajateltiin, että hävittäjät voitaisiin jakaa raskaisiin kaukohävittäjiin ja keveisiin torjuntahävittäjiin. Käytännössä vain suurilla valtioilla oli varaa molempiin. Pienehköjen ja keskisuurten maiden oli tyytyminen kevyeen torjuntahävittäjään.
Kaksimoottorisella raskaalla hävittäjällä olisi pitkä toiminta-aika ja se ampuisi raskaalla aseistuksellaan vihollisen lentokoneet alas jo kaukaa. Se olisi todellinen ilmojen risteilijä, Zerstörer. KevytMesserschmitt Bf 109 olisi lyhyellä toiminta-ajalla varustettu, vain paikallisia kohteita suojaava torjuntahävittäjä.
Päivähävittäjätoiminta 1939–1940
Toinen maailmansota ja viimeistään taistelu Britanniasta osoittivat, että edellä kuvattu strategia ei toiminut. Messerschmitt Bf 110 -hävittäjäyksiköiden raskaat tappiot pakottivat vetämään sen pois päiväkäytöstä, koska se oli liian hidas ja kömpelö pärjätäkseen englantilaisten Hawker Hurricane- ja Supermarine Spitfire -hävittäjille. Nopea ja ketterä Messerschmitt Bf 109 nousi siten Saksan päähävittäjäksi. Bf 109 joutui lisäksi vielä suojaamaan Bf 110:tä Englannin yllä käydyissä ilmataisteluissa.
Yöhävittäjätoiminta 1941–1945
Messerschmitt Bf 110 löysi uuden roolinsa yöhävittäjänä. Brittien siirryttyä pistemaalien päiväpommituksista aluemaalien yöpommitukseen 1941 havaitsivat saksalaiset tarpeen yöhävittäjille. Päivähävittäjänä epäonnistuneella Bf 110:lla oli monia yöhävittäjälle sopivia ominaisuuksia, kuten pitkä lentoaika, hyvä aseistus ja miellyttävät lento-ominaisuudet. Ensimmäiset yksinomaan yöhävittäjätoimintaan suuntautuneet yksiköt varustettiin Bf 110 E -hävittäjillä. Monet entisetZerstörer-lentäjät, kuten Helmut Lent, Wolfgang Falck, Werner Streib ja Hans-Joachim Jabs, muodostivat yöhävittäjäyksiköiden ”vanhan kaartin” ja selkärangan. Toinen tärkeä konetyyppi, joita käytettiin yöhävittäjänä, oli alun perin pommituskoneeksi suunniteltu Junkers Ju 88.
Ensimmäinen alusta alkaen yöhävittäjäksi suunniteltu Bf 110:n versio oli Messerschmitt Bf 110 G, joka tuli palveluskäyttöön 1942. Koneessa oli entistä tehokkaammat moottorit sekä vakiovarusteena yöhävittäjätutka, aluksi joko Telefunkenin FuG 202 tai FuG 212 Lichtenstein, jonka tunnisti pienikokoisista ”paistihaarukka”-antenneista. Loppuvuodesta 1943 liittoutuneiden tutkahäirinnän takia vanhanaikaisiksi käyneet FuG 202 ja 212 korvattiin FuG 220 (SN-2 Lichtenstein) -tutkalla, jonka tunnisti suurista ”peuransarvi”-antenneista. Vuodesta 1943 alkaen yöhävittäjiin alettiin asentaa yläviistoon ampuvaa ”Schräge Musik” -aseistusta. Bf 110:ssä tämä tarkoitti 70-80 asteen kulmassa ylöspäin osoittavaa 20 mm MG FF/M -konetykkiparia, joka asennettiin ohjaamon taakse runkoon.[1]
Bf 110 G oli Bf 110:n viimeinen sarjatuotantoversio, ja sen tuotanto päättyi 1944. Sodan lopussa Bf 110 oli jo vanhentunut tyyppi. Yöhävittäjänä sen lopulta korvasi Junkers Ju 88 G, joka oli Junkers Ju 88 -pommikoneesta kehitetty raskas yöhävittäjäversio.
Lukuisat saksalaiset yöhävittäjä-ässät, lensivät Bf 110:lla. Esimerkkeinä mainittakoon Heinz-Wolfgang Schnaufer (121 ilmavoittoa), Helmut Lent (110 ilmavoittoa, joista noin puolet Bf 110:lla ja loput Ju 88:lla), Manfred Meurer (65 ilmavoittoa) sekä Werner Streib (65 ilmavoittoa)
Lähteet
- Donald, David: The Encyclopedia of World Aircraft, s. 621. Leicester: Blitz Editions, 1997. ISBN 1-85605-375-X.
- Scutts, Jerry: Saksalaiset yöhävittäjä-ässät. Helsinki: Koala-kustannus, 2003. ISBN 952-5186-47-4.
- Gunston, Bill & Wood, Tony: Hitler´s Luftwaffe. Salamander books, 1977. ISBN 0-517-18771-X.
Viitteet
- Jump up↑ Messerschmitt Me 110 Zware nachtjager Viitattu 26. toukokuuta 2007. (hollanniksi
RANK FIRST NAME NAME COUNTRY ZERSTOERER TOTAL WW2 SOURCES DETAIL UNITS DEATH NOTE
Maj Eduard TRATT Germany 38 38 J. Perry 1./ZG1,2./ZG2,SKG210,Epr.Kdo25,II./ZG26,ZG2 22/02/1944 Zerstörer best ace. KIA.
Hptm Werner THIERFELDER Germany 27 27 R.Toliver-T.Constable (+ 41 ground kills) II./ZG26, ZG2, Ekdo262 18/07/1944 Zerstoerer ace. KIFA.
Hptm Egon ALBRECHT Germany 25 25 R.Toliver-T.Constable 6, 1, II, III./ZG1, III./ZG76, SKG210 25/08/1944 Zerstorer ace, East, Austria 42-44. KIA.
Maj Helmut VIEDEBANTT Germany 23 23 R.Toliver-T.Constable ZG1, ZG26, SKG210, SG10 01/05/1945 Zerstoerer ace. KIA.
Maj Theodor WEISSENBERGER Germany 23 208 R.Toliver-T.Constable 1.(Z)/JG77, 7, 6 & I./JG5, III. & JG7 Channel, Finland. Me-262 ace.
Ltn Rudolf 'Rudi' DASSOW Germany 22 22 R.Toliver-T.Constable ZG1, Stab, 4 & II./ZG26, JG6 25/08/1944 KIA.
Ltn Richard HELLER Germany 22 22 C.Aubusson,R.Toliv.T.Cons ZG76, 8./ZG26, JG10 05/04/1945 Zerstoerer ace, Malta, Marita, Desert.
Maj Hans-Joachim JABS Germany 22 50 R.Toliver-T.Constable (32 by night) 6./ZG76, II/JG76, NJG3, 4, 11./NJG1 Zerstorer ace, France, BoB, N.Sea.
Hptm Herbert KUTSCHA Germany 22 47 R.Toliver-T.Constable 5./JG77,6./ZG1,9.ZG76,SKG210,12./JG3,15./JG27,JG11 Zerstörer ace.
Ltn Eduard MEYER (MAYER?) Germany 22 22 P.Kacha ZG26 03/03/1942 Zerstoerer ace.
Hptm Herbert SCHOB Germany 22 22 R.Toliver-T.Constable 2.J/88; 1(Z)/LG1, 3./ZG26, 1./ZG76 Bf-109, Spain. Bf-110, 1939-44.
Hptm Rolf KALDRACK Germany 20 21 P.Kacha J/88; 3./JGr.101, 4./ZG1, 7, III./ZG76, SKG210 03/01/1942 Bf109D and Zerstorer ace, 1939-42.
Hptm Johannes KIEL Germany 20 25 J. Perry (+ 62 ground kills) JGr102, 3./ZG2, 7./ZG26, III./ZG76 29/01/1944 Bf-109, Poland; Bf-110, France. KIA.
Hptm Gerhard SCHASCHKE Germany 20 20 R.Toliver-T.Constable ZG76, JG5 04/08/1941 Zerstoerer ace. MIA.
Maj Wilhelm SPIESS Germany 20 20 R.Toliver-T.Constable ZG26, JG53 27/01/1942 Zerstoerer ace. KIA.
Oblt Felix-Maria BRANDIS Germany 18 18 P. Kacha 1.(Z)/JG77, JG5 02/02/1942 Zerstörer ace, North.