Kyllähän nuo Hurricanen aseet on selvästi lähempänä koneen keskilinjaa kuin Spit MK I:ssä.
Joku taisi olla @Ottoville , joka mahdollisesti tässä ketjussa tätä asiaa pohdiskeli. Postauksessa oli kuviakin erilaisista aseiden kohdistustekniikoista, laitettiinko luotisuihkut yhtymään tietyn matkan päästä vai pistettiinkö menemään koneen suuntainen luotivuo. Amerikkalaiset taisi tätä kohdistusta jossakin määrin harrastaa.
Nokassa oleva aseistus oli kohdistusteknisesti (esim, Bf 109 F) helpoin ja tarkat ampujat siitä piti, kun taas vähemmän taitavat tykkäsivät enemmän hajallaan olevasta aseistuksesta. Muistini mukaan yksimoottorisissa liittoutuneiden koneissa ei juurikaan nokka-aseistusta ollut, poislukien Morane-Saulnier. Saksalaiset mielellään keskitti aseistusta koneen nokkaan, samoin teki venäläläiset.
bell p-39 'airacobra'
bell p-63 'kingcobra'
Oikeastaan aika monessa koneessa oli aseistusta nokassa, mutta silti myös aseistusta muuallakin kuten siivissä, tai siipien alla kiinnikkeissä. Joten teknisesti ajateltuna ei ole mitenkään saivarreltua sanoa, etteikö olisi kuitenkaan ollut nokka-aseistusta (sitä oli monessa koneessa)
Toisaalta F sarjan Messerschmitit olivat kieltämättä erikoisia siinä ominaisuudessa että aseistus keskitettiin nokkaan. Pyrittiin kaiketi vähentämään aseiden häiriöitä ilmataistelujen aikana. Monet lentäjät kuitenkin ovat valitelleet että kovassa kurvitaistelussa, niin siipi-aseet jumiutuivat. Sekin on riippunut aseiden syöttöjärjestelmistä myös.
Muistaakseni Gunther Rall valitteli elämänkerrassaan (siitä on joku aika kun luin, kuitenkin) että Focke Wulfissa näin kävi välillä että Mg/FF tykit menivät kurvitaistelussa jumiin kun G voima rasitusta tuli tarpeeksi siipiin. Tästä johtuen jotkut lentäjät lensivät kevennetyllä aseistuksella FW-190 koneella - vain aseistuksena 2x kk + 2x konetykit MG151/20.