WW2 Hävittäjät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ainakin Brewsterit kävivät hirvimetsällä ja mekaanikot puolestaan hakivat ahkioilla ruhot talteen. Kiellettyä lystiähän se oli, mutta maistui se liha myöskin maavoimien puolella, jossa jouduttiin lopettamaan oudon paljon miinoihin menneitä hirviä.
mutta metsästyksen piti tapahtua metsästysaseilla, ei valtion pyssyillä
Tarina kertoo, että kun un evl Ehrnrooth sattui asemasodan aikana jossain näkemään kanalinnun riippumassa, ehätti paikalla ollut alainen kertomaan, että tietenkin se oli ammuttu asianmukaisesti haulikolla. "Aivan, ja näytätte käyttäneen yhdeksänmillisiä hauleja", totesi Aatu siihen ja jatkoi matkaansa.
 
Pommikoneiden pudottamiseenhan se oli tarkoitettu. Mutta kuulemma Alaskaan sijoitetuilla P-39 -piloteilla oli tapana huvitella ampumalla tykillä hylkeitä.
Voisi kuvitella hylkeen kokoiseen maaliin olevan melkoisen vaikea osua, mutta ampuahan tietysti aina voi.
 
En nyt osaa ihan suoraan sanoa oliko tuo päällystäminen kuinka yleistä, mutta ainakin britit tuota harrastivat. Idea on yksinkertainen ja toimiva. Kevyt suojapäällyste estää lian ja paskan kertymisen aseisiin ja lennon jälkeen mikäli joku suojista on jäänyt ehjäksi, on se mekaanikoille samalla merkki siitä, että juuri se konekivääri ei ole toiminut.

Näkyy jenkeilläkin olleen jotain suojia (13,36) piipun suulla.

 
Japanilaismiljonääri ja liikemies Masahiro Ishizuka osti jenkkeihin päätyneen Zeron itselleen kolmella miljoonalla taalalla. Nyt kone on kunnostettu lentokuntoon.

Hienoa:salut: Vaikutti kuitenkin siltä, ettei tämä herrasmies itse Zeroa lentänyt, ilmeisesti harmaantunut herra vilkuttelemassa siivellä.
Jos minulla olisi pätäkkätä Zeron kunnostukseen, lentäisin kyllä aivan itse:)
Hieno kone. Koneen kunnostukseen menneet rahat ei menneet hukkaan.
Onko jossain tietoa summasta, minkä kunnostus tuli maksamaan?
 
Uutisessa kerrotaan, että pilotti on Skip Holm, jolla on taistelulentotuntien maailmanennätys. Holm on Wikipedian mukaan ollut mukana mm. Hot Shots! -elokuvassa (taitaakin olla videon alun helikopteripilotti). Muistaakseni Ilmailu-lehdessä oli Hot Shots!ista juttua, ettei US Navy halunnut olla elokuvan kanssa missään tekemisissä (syy selviää katsomalla video), joten koneet ovat The Navy:n Gnateja. Tukialuskin, jos en väärin muista, on oikeasti Tyyneenmereen viettävään vuorenrinteeseen rakennettu parkkipaikka.

http://globalnews.ca/news/2480279/legendary-japanese-zero-fighter-takes-to-the-skies-again/
https://en.wikipedia.org/wiki/Skip_Holm
https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_Shots!

 
Hienoa:salut: Vaikutti kuitenkin siltä, ettei tämä herrasmies itse Zeroa lentänyt, ilmeisesti harmaantunut herra vilkuttelemassa siivellä.
Jos minulla olisi pätäkkätä Zeron kunnostukseen, lentäisin kyllä aivan itse:)
Hieno kone. Koneen kunnostukseen menneet rahat ei menneet hukkaan.
Onko jossain tietoa summasta, minkä kunnostus tuli maksamaan?

Juu, oikein kunnon kulttuuriteko :)

Omistaja oli näköjään hommannut lentäjäksi USAF:n evp. upseerin. Heppu on lennellyt Zeroja jenkeissäkin ja tuntee koneen. Missään en kyllä törmännyt tietoon siitä, paljonko lentokuntoon remppaaminen tuli kustantamaan. Ostohinta oli se kolme miljoonaa.
 
Uutisessa kerrotaan, että pilotti on Skip Holm, jolla on taistelulentotuntien maailmanennätys. Holm on Wikipedian mukaan ollut mukana mm. Hot Shots! -elokuvassa (taitaakin olla videon alun helikopteripilotti). Muistaakseni Ilmailu-lehdessä oli Hot Shots!ista juttua, ettei US Navy halunnut olla elokuvan kanssa missään tekemisissä (syy selviää katsomalla video), joten koneet ovat The Navy:n Gnateja. Tukialuskin, jos en väärin muista, on oikeasti Tyyneenmereen viettävään vuorenrinteeseen rakennettu parkkipaikka.


Tuossa leffassa on muuten yllättävän hyvät lentokohtaukset, koska siinä käytetään paljon oikeita lentokoneita. Nykyelokuvissa on pelkkää CGItä ja koneet ovat epärealistisen painottomia ja liikkuvat liian nopeasti.
 
Saab 21


Saab_J_21A-3.jpg
Saab_A-21A-3_(J21)_21364_R_red_(8288262023).jpg
1432052588_j21_6.jpg
112J21AF8r-A-LinkopingSAAB.jpg








Br%C3%A4nneland-113.jpg
90_10.jpg








https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_21


Saab 21 R
tumblr_inline_nz7cc0Qe3R1t90ue7_1280.jpg
mpm_j21r-2.jpg
j21r-3.jpg
116J21R-F10gul%20B-EngelholmLEL.jpg



https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_21R
 
Saab 21: Oli varmaankin viisainta varmistua, että potkuri ei enää pyöri hypättäessä laskuvarjolla;) Täysillä jauhava moottori ja hyppy potkuriin..
Ilmeisesti siihen asennettiin varsin pikaisesti heittoistuin. Tuo suihkumoottorilla varustettu versio näkyy olleen varsin nopea.
 

Esi-isät.


do335_05.jpg
do335_16.jpg
do335_15.jpg


http://www.airpages.ru/eng/mt/do335_02.shtml

"Teknisesti innovatiivinen, raskaasti aseistettu ja jolla suorituskyky joita mikään muu mäntämoottorikäyttöisessä lentokone on koskaan saavutettu tai ylitetty, Do 335 hallussaan suuri potentiaali Lentomelun, mutta ei koskaan saanut mahdollisuuden todistaa itsensä.Viivästynyt korkeisiin päättämättömyys ja liittoutuneiden pommitukset, se yksinkertaisesti loppui aika."
http://www.aeroflight.co.uk/aircraft/types/dornier-do-335.htm
d335-72.jpg

Dornier Do 335A-1
Accomodation:
One Pilot
Dimensions: Length 45 ft 5.25 in (13.85 m); Height 16 ft 4.8 in (5.0 m); Wing Span 45 ft 3.3 in (13.8 m); Wing Area 414.411 sq ft (38.5 sq m).
Engines: Two Daimler-Benz DB603E-1 12-cylinder inverted-vee liquid cooled engines in push-pull arrangement – each rated at 1,800 hp for take-off.
Weights: Empty equipped 16,005 lb (7,260 kg); Normal loaded 21,165 lb (9,600 kg).
Performance: Max speed 474 mph (763 km/h) at 21, 325 ft (6,500 m); Max cruising speed 426 mph (685 km/h) at 23,360 ft (7,100 m); Economical cruising speed 281 mph (552 km/h) at 19,685 ft (6000 m); Time to 3,280 ft (1000 m) 55 sec, to 26,245 ft (8000 m) 14.5 min; Service ceiling 37,400 ft (11,400 m); Range on internal fuel at max continuous power 867 miles (1400 km), at economical cruise power 1,280 miles (2050 km);
Armament: One 30 mm MK103 cannon with 70 rounds, firing through the front propeller hub, and two 15 mm MG151/15 cannon with 200 r.p.g. above the nose, plus one 1,102 lb (500 kg) bomb or two 551 lb (250 kg) bombs internally and 551 lb (250 kg) bombs on underwing racks.

do335cs_1.jpg
58780_1408446573597_1305422250_30959723_5318637_n.jpg
58780_1408446613598_1305422250_30959724_5771925_n.jpg
Do235_B-1.jpg
Do_335_5.jpg
Do_335_2.jpg
Do_335_3.jpg
Do_335_6.jpg
p5.jpg


http://www.maquetland.com/article-phototheque/5887-dornier-do-335-pfeil

 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan lienee ollut ketterä tuo Do-335?

No mähän oon tommoista lentänyt Secret Weapons of the Luftwaffessa ja monta jenkkiä tiputtanut... :rolleyes:

Hyvä kysymys. Tuskin tuo ainakaan kovin paljon kankeampi on ollut kuin muut yhtä nopeat värkit.

Olikos tuossa muuten takapotkurissa joku pakkolaukaisu hyppyä varten vai peräti heittoistuin?
 
Back
Top