WW2 Hävittäjät

"Mozzie" demonstraatio;

latest
 
6626bea81188b9cfe91094b0ea63f5e5.jpg

Curtiss Hawk 75-koneita on jäljellä 1 lentävä koko maailmassa.

Sodan syttyessä kone oli toinen ranskalaisten päähävittäjistä, toinen oli MS. 406.
Kone oli kunnon vastus saksalaisten silloiselle Bf 109:lle.
Tähtimoottori kesti hyvin taisteluvaurioita. Kone oli siivekenopeudeltaan parempi kuin Bf 109. Hawk oli ketterämpi ja koneessa oli vakiokierrospotkuri, mikä Bf 109:stä vielä silloin puuttui. Bf 109:llä ei olisi pitänyt ryhtyä kaartotaisteluun Hawk 75:stä vastaan, siinä Hawk veti Bf 109:stä pitemmän korren.
Kaksi kolmasosaa ranskalaisten pudotuksilla saavutettiin tällä koneella.

Ottaen huomioon koneen suorituskyky ja maine taistelussa, ei suomalaisten Hawk 75 - koneilla lopultakaan mitään ihmeellisiä sankaritarinoita kirjoitettu.
BW-koneiden saavutukset olivat aivan eri luokkaa. Kone vanheni ja suorituskykyisempää kalustoa alkoi tulla vihollispuolelta runsaasti taivaalle.
Mutta kyllähän tällä olisi pitänyt I-16 ja I-153 koneille heittämällä pärjätä vielä jatkosodan alkupuolella. Ja ilmeisesti pärjättiinkin.
 
6626bea81188b9cfe91094b0ea63f5e5.jpg

Curtiss Hawk 75-koneita on jäljellä 1 lentävä koko maailmassa.


Ottaen huomioon koneen suorituskyky ja maine taistelussa, ei suomalaisten Hawk 75 - koneilla lopultakaan mitään ihmeellisiä sankaritarinoita kirjoitettu.
BW-koneiden saavutukset olivat aivan eri luokkaa. Kone vanheni ja suorituskykyisempää kalustoa alkoi tulla vihollispuolelta runsaasti taivaalle.
Mutta kyllähän tällä olisi pitänyt I-16 ja I-153 koneille heittämällä pärjätä vielä jatkosodan alkupuolella. Ja ilmeisesti pärjättiinkin.


Syynä voisi olla että ensimmäiset 16 konetta (7kpl A-4, 2kpl A-2 ,1kpl A-3, 6kpl A-6)saapuivat suomeen 23-30 kesäkuuta 1941.
28,7-2,8,1941 saatiin saksasta lisää 11kpl koneita.
Vielä 4-5,12,1941 saatiin kaksi konetta.
Joten kun miehet on saatu oikeasti sotaan, niin kiivaimmat taistelut ovat olleet jo ohi.
Vuosina 1943-1944 saatiin vielä 15 konetta.

Koneilla lennettiin jo elokuussa jo 30,8h/kone joka on aivan sama kuin BW- konella.
Mutta ero syntyy varmaan siitä että BW koneilla oli keretty harjoitella/lentää jo yli vuoden ennen sodan alkua.
CU- koneista ei ilmeisesti saatu läheskään kaikkea irti ilmassa vielä tuolloin.



Syyskuussa suhde oli 22,7h Cu ja 43,6h BW ja lokakuussa 33h CU ja 14,7h BW.

Hawk_75_piirros_01.jpg
Hawk%2075%20Cockpit%2018.jpg
Hawk%2075%20Cockpit%2019.jpg


Curtis Hawk 75 Part 2 Cockpit & Interior
http://aircraftwalkarounds.be/Images/CurtisHawk75Part2CockpitIn/Curtis Hawk 75 Eng21.html

http://aircraftwalkarounds.be/Images/CurtisHawk75Part2CockpitIn/Curtis Hawk 75 Eng21.html
Hawk75-102f.jpg
Curtiss_Hawk_75A2.jpg

CLEAR.jpg
2066158.jpg



 
Viimeksi muokattu:
CU:ta pidettiin Brewsterin jälkeen parhaana jatkosodan alkuvaiheen hävittäjänä. Kone oli vankka, hyvät lento-ominaisuudet, hyvä radio, pitkä lentoaika ja helpompi huoltaa kuin Fiat tai Morane. Koneita tuotiin Ranskasta lisää vielä siinä vaiheessa kun Fiatit oli jo siirretty harjoituskoneiksi.
Ongelmana oli että kone oli turkasen hidas. Suuri paino söi ison moottoritehon eikä aerodynamiikkakaan tainnut olla niitä puhtaimpia. Pitkänokka-Blenheimien mukana ei tahtonut saattolennoilla pysyä. 1200 hp moottorilla varustetut Cyclone-Curtissit olivat parempia, tarjoten Brewstermäistä suorituskykyä mutta niitä oli vähän ja Cyclonet eivät kestäneet kauan.
 
US Army Air Forcen 404. hävittäjälentorykmentin luutnantti Edwin Wrightilla kävi säkä.

http://www.bbc.com/news/in-pictures-35699521

Kyseinen 19-vuotias lentoupseeri oli ehtinyt kuvan ottamisen hetkellä lokakuussa 1944 lentää P-47 Thunderboltillaan vain 39 sotalentoa ja siihen mennessä saksalaisten ilmatorjunta oli ehtinyt ampua Wrightin koneen romuksi kuuteen kertaan.

_88521959_fre_009553.jpg

Wright was considered a very fortunate man by his squadron, who nicknamed him Lucky for his ability to evade death. The hole here measured eight inches in diameter in an 11-inch propeller. If the damage had been an inch and a half over on either side, the blade would have severed and Wright would have been brought down.
 
Kyseinen 19-vuotias lentoupseeri oli ehtinyt kuvan ottamisen hetkellä lokakuussa 1944 lentää P-47 Thunderboltillaan vain 39 sotalentoa ja siihen mennessä saksalaisten ilmatorjunta oli ehtinyt ampua Wrightin koneen romuksi kuuteen kertaan.

Kaveri oli lempinimensä "Lucky" ansainnut:) Jos lapa olisi katkennut, moottori olisi ravistellut itsensä irti.
Tuliko koneen rungon suunnassa 88:n kranaatti, joka meni läpi räjähtämättä tai sitten joku pienempi 20 mm:n räjähti lavassa?
Miten vain, mutta luja tuossa T-boltissa näyttää potkuri olleen.

Tuosta linkistä selvisi, että onni lopahti sodan jälkeen ja Wright kuoli syöpään vain 33 vuotiaana.
 
Kone on Bf 109 E-4. Noita varhaisia taistelun Englannista aikaisia Bf 109:jä ei läjäpäin lentokunnossa liene.
Jos en väärin muista, Bf 109 E:n vastapeluria Spitfire MK I:stä on lentokunnossa yksi ainoa.

Tämän mukaan Kanadassa on yksi lentokuntoinen E-3. Samoin myös jenkeissä.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_surviving_Messerschmitt_Bf_109s

E-Mersut ovat tosiaan säilyneinä alatyyppeinä harvinaisia.

Englannissa lentää muutamia Mk.I Spittejä.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_surviving_Supermarine_Spitfires
 
http://allaircraftsimulations.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=28840

Tuosta linkistä löytyy hyviä kuvia, osa on protyypeistä, jotka eivät koskaan sarjatuotantoon päässeet.
110668.jpg

Boeing XF8B. Tämä 3000:n hp tähtimoottorilla varustettu kontrapotkurinen ja varsin nopea 695 km/h kone ei koskaan päässyt sarjatuotantoon.
XF8B_1_02_large.jpg

Kuuluvatkohan siihen kategoriaan koekoneita / projekteja, joista päätettiin luopua sodan loppupuolella kun suihkuhävittäjät tekivät tuloaan jo amerikkalaistenkin arsenaaliin ?

 
Viimeksi muokattu:
tumblr_njfbzzU6I31tabeo5o1_1280.jpg
tumblr_njfbzzU6I31tabeo5o2_1280.jpg
tumblr_njfbzzU6I31tabeo5o3_1280.jpg
tumblr_o48va7FqSj1rqpszmo6_1280.jpg
tumblr_o48va7FqSj1rqpszmo2_1280.jpg
tumblr_o48va7FqSj1rqpszmo3_1280.jpg
tumblr_o48va7FqSj1rqpszmo5_1280.jpg


tumblr_o42ftoaCEy1rqpszmo1_500.jpg
ba349a.jpg
8791_3.jpg


The launch of the German jet fighter / interceptor “Bachem Ba 349 Natter” vertical takeoff.The aircraft was disposable — after the attack, and planning to a height of about 3000 m, the pilot triggered the release mechanism of the aircraft: the pilot and the engine went down on its own parachute and the fuselage broke on the ground.The only manned launch was made on 1 March 1945.

Bachem-Ba-349-Natter-diagra.jpg
26-1.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Bachem_Ba_349

 
Kuulemma ainut lentokuntoinen Sturmovik maailmassa. Vähän karkaa ketjun gategoriasta, mutta sodan aikaan korvasi usein raskaanhävittäjän roolin. Tätä videota ei ole onneksi musiikilla pilattu;

 
Viimeksi muokattu:
Kuulemma ainut lentokuntoinen Sturmovik maailmassa. Vähän karkaa ketjun gategoriasta, mutta sodan aikaan korvasi usein raskaanhävittäjän roolin. Tätä videota ei ole onneksi musiikilla pilattu;


Tuossa on moottorina Allison V-1710, ei alkuperäinen Mikulin AM-38.

Muutenhan tuo oli hävittäjän ominaisuuksista varsin kaukana. Painava, hidas ja huono syöksymään. Pommitustähtäimiä ei ollenkaan, pommit tiputettiin rukkas sihdillä. Tulivoimaa siinä oli ja panssarointi hyvä, paitsi taka-ampujalla, joka olikin usein taistelulennon jälkeen ammuttu kuoliaaksi.
Tästä syystä useat ohjaajat lensi mieluummin yksipaikkaisella, kuolleen kaverin kanssa oli ikävä palata kotiin.

IL-2 oli pelottava maataistelukone, mutta tappiot joita NL:n maataistelulento rykmentit kärsi, olivat hirvittäviä. Tyypillisesti rykmentti perustettiin sodan aikana 3-4 kertaa uudelleen. Rykmentti lennettiin niin loppuun, että ohjaajat ja koneet oli laskettavissa yhden käden sormilla. Sitten uudelleen varustettavaksi uusilla koneilla ja miehillä. Harvat selvinneet veteraanit ohjaamaan kokemattomia ja huonosti koulutettuja aloittelijoita.

Il-2 tyyppi 3 (Il-2M3) ilmestyi vuonna 1943. Siiven nuolimuotoisuutta oli lisätty lento-ominaisuuksien parantamiseksi. Moottorin teho oli noussut alkuperäisestä 1 600 hv:sta 1 750 hv:aan. Tykkien kaliiperi nousi myös 20:sta 23:een millimetriin. Tästä mallista tuli yleisin käytetty Il-2-malli.

motor_am-38f.jpg

Mikulin AM-38 F.
 
Brad Pitt osti itselleen neljällä miljoonalla taalalla Spitfiren.

http://worldwarwings.com/brad-pitt-is-the-proud-owner-of-this-awesome-wwii-warbird

Jutussa sanotaan, että miehellä on oma lupakirja. Mahtaakohan siis haaveilla itse lentävänsä koneella ?

pitt-spit.jpg

Ei varmaankaan ihan mahdoton visio, jos pätäkkää löytyy. Maailmalta kyllä löytyy noita tyyppikoulutusta antavia tahoja kuten esim. tämä firma.

https://www.goodwood.com/experiences/experiences/learn-to-fly-a-spitfire.aspx#ZCqZ25tCUVX0VIxY.97
 
Brad Pitt osti itselleen neljällä miljoonalla taalalla Spitfiren.

http://worldwarwings.com/brad-pitt-is-the-proud-owner-of-this-awesome-wwii-warbird

Jutussa sanotaan, että miehellä on oma lupakirja. Mahtaakohan siis haaveilla itse lentävänsä koneella ?

Katso liite: 8540

Ei varmaankaan ihan mahdoton visio, jos pätäkkää löytyy. Maailmalta kyllä löytyy noita tyyppikoulutusta antavia tahoja kuten esim. tämä firma.

https://www.goodwood.com/experiences/experiences/learn-to-fly-a-spitfire.aspx#ZCqZ25tCUVX0VIxY.97

Kannattaa Bradin hommailla kannuspyörä kokemusta jollain halvemmalla koneella. Vaikka onhan sillä rahaa.
Jos minulla olis oma Spit, ihan varmasti sillä lentäisin. No, ei ole eikä taida tulla, ilman lottovoiton jackpottia..:)

Uskoisinpa Bradin Spitfirellä lentävän, koulukone Harvard oli vaativampi Geoffrey Wellumin mukaan.
Sitten kun T-6 Texanilla lentäminen ja laskut onnistuu, uskaltaa kyllä lähteä Spitin sauvaan kiinni.
Ja kaksipaikkaisia Spitfirejä koulutusta varten löytyy, ei se Bradilla ole rahasta kiinni.
 
Brad Pitt osti itselleen neljällä miljoonalla taalalla Spitfiren.

http://worldwarwings.com/brad-pitt-is-the-proud-owner-of-this-awesome-wwii-warbird

Jutussa sanotaan, että miehellä on oma lupakirja. Mahtaakohan siis haaveilla itse lentävänsä koneella ?

Katso liite: 8540

Ei varmaankaan ihan mahdoton visio, jos pätäkkää löytyy. Maailmalta kyllä löytyy noita tyyppikoulutusta antavia tahoja kuten esim. tämä firma.

https://www.goodwood.com/experiences/experiences/learn-to-fly-a-spitfire.aspx#ZCqZ25tCUVX0VIxY.97


No, siinä tapauksessa kun herra rupeaa lentämään ostamallaan lentsikalla niin on vain ajan kysymys kun sitä lakaistaan rikkalapioihin......veikkaisin. Sen verran luonnekkaita taitavat vanhat sotaratsut olla.

Toki, tuota kukistumista en toivo lainkaan.:)
 
Back
Top