Tämmönen tarina:
Saksalaiskone
Pentti Korpela muistelee 1943 H�mesharjuun pudonneen saksalaisen lentokoneen putoamista ja kertoo olleensa Ylimysj�rven luomansuulla tammella koiran kanssa, kun kaksi lentokonetta l�hestyi pohjoisen suunnalta. Toinen alkoi �kki� pr�isk�htelem��n. Tuli ajatus, ett� se putoaa suoraan p��lle. Kone putosi tammelta jonkin matkaa H�mesharjuun ja Kattilasaloon p�in. Sielt� p�ll�hti savupilvi. N�in, kuinka toinen kone teki kierroksen putoamispaikan yll� ja l�hti pois.
Tammelta oli putoamispaikkaan noin kilometrin matka. Juoksin paikalle. Lentokoneen nokka oli painunut maahan aika syv�lle. Kone pr�isk�hteli ja paukkui kovasti. Otin lentokoneen pienen takapy�r�n mukaani ja l�hdin kotiin. Py�r�n piilotin er��n kuusen alle. Ajattelin, ett� tulen hakemaan sen my�hemmin. Tuumasin, ett� siit� saa hyv�n kottik�rryn py�r�n. Koneessa oli pahvilaatikollinen tupakkaa. Otin my�s sen ja toin kotiini. N�in, miten lent�j�n p��n toinen puoli oli m�nnyn oksalla. Punainen tukka n�kyi. Paikalle tulleet saksalaiset panivat lent�j�n j��nn�kset puulaatikkoon. Lentokone oli saksalainen sotilaskone ja siit� saksalaiset ottivat talteen potkurin.
Siinto Pihlaja muistaa olleensa lomalla ja peltot�iss�, kun h�n havaitsi, ett� kaksi konetta l�hestyy pohjoisesta p�in, arvatenkin Lamminmaan kent�lt�. Toinen oli suurempi. "Mihink�h�n se toinen ny joutui, kun ��ni loppui?" kertoo Siinto ihmetelleens�.
Soini ja Lipasti hakivat koneen moottorin pajalleen. Juho Leppisen taljalla moottori nostettiin nevasta. Kun konstaapeli Arvo Luoma kuuli, ett� saksalaisen lentokoneen moottori oli tuotu Lipastin pajalle, niin h�n m��r�si tuomaan heti sen pois samaan paikkaan. Moottori tuotiin takaisin H�mesharjuun v�hin ��nin.
Ilmari Haapaniemi kertoo my�s olleensa paikalla ja n�hneens� tapauksen.
"Olin tulossa kotiin l�hell� Rantam�ke� etel�p��st� p�in, kun huomasin, ett� pohjoisen suunnasta l�hestyi kolme lentokonetta. Arvasin, ett� ne ovat saksanaisia, koska heill� oli lentotoimintaa Lamminmaan ja Porin v�lill�. �kki� yksi kokeista alkoi yski� pussahdella ja p��ttelin, ett� sill� on ny jotakin vaikeuksia. Kone sy�ksyikin H�mesharjun maastoon maahan ja heti sielt� leimahti savupatsas ilmaan. Palasin Viljami Viidan taloon, kun tiesin, ett� siell� on puhelin. Soitin piirip��llikk� Valde Ranta-Knuuttilalle ja kerroin tapahtuneesta. Ranta-Knuuttila m��r�si minut ottamaan vastuun koneen putoamispaikasta ja j�rjest�m��n siell� vartioinnin. Samalla Ranta-Knuuttila ilmoitti, ett� minulle on m��r�tty kolme vuorokautta lis�� lomaa ja ett� h�n ilmoittaa yksikk��ni antamastaan m��r�yksest�. J�rjestin paikalle vartioinnin. Totesin, ettei sinne kukaan halunnutkaan kovin l�helle menn�, kun siell� paukkui ja r�isk�hteli useasti.
Ranta-Knuuttila ilmoitti asiasta Poriin, jossa saksalaisilla minun tietojeni mukaan oli asemapaikka. H�mesharjuun saapui 5-6 henkil�n ryhm� saksalaisia ja he veiv�t muodottomaksi palaneen lent�j�n ruumiin ja jonkin verran lentokoneen osia. Saksalaiset pitiv�t poortia Viidan talossa sen ajan, kun koneen j��nn�sten kokoaminen kesti. My�hemmin koneen putoamispaikka oli poikien kiinnostuksen kohde ja sielt� tuotiin erilaisia metallipalasia aarteiksi ja sormusv�rkeiksi.
T�llainen oli pudonnut lentokone jonka mukana kuoli saksalainen lent�j� Hans-Georg P�tter 25.10.1943
Jaakko Haapaniemi l�ysi t�m�n valopistoolin l�helt� lentokoneen putoamispaikkaa
Saksalaiskoneen j��nn�ksi� H�mesharjun laidassa.
Lähde:
http://www.nummijarvi.fi/sotaaika.html