Samovarius
Ylipäällikkö
Mua taas kiehtoo Fw190D:n ja Ta 152:n kieroutunut yhdistelmä kulmikkuutta, linjakkuutta ja hieman silkkaa muskelia. Mutta minä olenkin perverssi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kearby kuoli vissiin siksi kun teki kardinaalivirheen ja lähti kurvaamaan matalalla ja pienellä nopeudella Ki-43:n kanssa. Sanalla sanoen hivenen amatöörimäinen moka varsinkin Thunderbolt-ässälle. Tyynenmeren rintaman ensimmäinen sääntö oli että japsien kanssa ei käydä kurvatappeluun eikä varsinkaan hitailla nopeuksilla tai matalalla, koska siinä tulee auttamatta pataan. Jossain lukemassani jutussa arveltiin, että syynä oli Kearbyn yltiöaggressiivinen asenne - mies näki sodan kisana, jossa hänen tuli päästä ykkösässäksi. Tuossa huonosti päättyneessä taistelussa hän oli jojottanut samasta muodostelmasta jo yhden japanilaisen ja sitten ehkä ahnehti toista, malttamatta rakennella uutta hyökkäystä. Aikanaan Otaniemen simulaattoririntaman taisteluissa sorruin samaan noin n kertaa .
Mua taas kiehtoo Fw190D:n ja Ta 152:n kieroutunut yhdistelmä kulmikkuutta, linjakkuutta ja hieman silkkaa muskelia. Mutta minä olenkin perverssi.
?
Itse olen enemmänkin Mersu-miehiä
Eniten valmistettu WW2-hävittäjä. Tunnettu häjyistä lentoonlähtö ominaisuuksistaan.
Jos sattuisi lotto voitto kohdalle, niin listan ykkösenä lennettävien listalla. Muistaakseni 2-paikkaista Buchon Mersua on jossakin päin maailmaa mahdollista rahallista korvausta vastaan käydä lentämässä. Siinähän se tulis otettua miehestä mittaa.
Tikkakoskella ja Helsinsissä on Mersu simut. Tämänkin ketjun lukijoilla on siitä kokemusta, ainakin @tulikomento lla on.
Tulikomento voisi kommentoida, miten Mersu vikuroi startissa? Ja tuliko virtuaalisesti romua missään vaiheessa lentoa?
Täytyypä ottaa ohjelmaan ja käydä.
Kannuspyörä kokemusta minulla on, tosin kevyissä harrastevehkeissä ja näissä on "hieman" tehoeroa..
Mutta lentämisen / lentokoneen ohjaamisen perusperiaatteet ei muutu, oli alla sitten mitä tahansa. Tyyppikohtaiset erot voi luonnollisesti olla suuria.
Laskuun tuominen olikin sitten jo aivan h*lvetin vaikeaa. Yleensä loppuveto meni aina liian myöhäiseksi ja romua syntyi.
Startissa aina runsaasti jalkaa moottorin väännön kompensoimiseksi. Ja nokkaa ei saanut työntää eteen vaan piti odottaa rauhallisesti että kone irtosi itsekseen kentästä. Näkyvyys eteenpäin oli toki tästä johtuen surkeahko. Ja kannuspyörän lukko piti olla ehdottomasti päällä. Muutaman yrityksen jälkeen alkoi jo sujua. Laskuun tuominen olikin sitten jo aivan h*lvetin vaikeaa. Yleensä loppuveto meni aina liian myöhäiseksi ja romua syntyi. Pienimmillään vauriot rajoittuivat alta menneisiin telineisiin ja vääntyneeseen potkuriin. Museoiden Mersu-simujen ylivoimaisesti epäuskottavin ja lentokokemusta syönyt asia oli aivan liian herkkä ohjaussauva.
Sitten oikein kunnon hikoilua aiheutti Draken-simun lentäminen Ruotsissa. Yrittäkääpä itse tuoda DK yöllä laskuun ehjänä ! Mieleen jäi simuloitu siirtolento välillä Luonetjärvi-Halli. Sai vahtia koko ajan liukukulmaa, moottorin tehoja ja kohtauskulmaa. Voin sanoa että simusta nousemisen jälkeen polvet tutisivat ihan kirjaimellisesti.
Kyllähän noilla simuilla tahtoo mutenkin tulla romua enemmän, kun perstuntuma puuttuu.
Kyllähän noilla simuilla tahtoo mutenkin tulla romua enemmän, kun perstuntuma puuttuu.
Jep. Jos muistatte sen telkkarisarjan Taistelulentäjät missä kuvattiin suomalaista Hornet-koulutusta, niin siinähän kuskit sanoivat, että mm. heidänkin koulutuksessa käytetty Kauhavan Lentosotakoulun Hawk-simulaattori ei vastannut tuntumaltaan oikein laisinkaan aitoa konetta. Sanoivat, että perstuntuman puute tuntui siltä kun simua olisi ohjattu kuminauhavälityksellä.
Ja tämä siis ihan ammattikäyttöön suunnitellusta simusta. Silti haastatellut lentäjät sanoivat, että simulaattori oli hyvä lisä koulutuksessa. Mahdollisti mm. lentomenetelmäkoulutuksen ja hätätilannekoulutuksen ennen siirtymistä aitoon Hawkiin.
Paraskaan simulaattori ei kykene luomaan oikeassa koneessa muodostuvaa perstuntumaa. Kiihtyvyys voimat puutuu.
Sauvan tuntuma on erilainen. Kun tuuli pyrkii kallistamaan konetta, sen tuntee sauvasta jo ennen kuin kone lähtee kallistumaan.
Jokusen laskun olen kevytvehkeillä hieraissut. Yksikään ei ole ollut täysin samanlainen kuin edelliset. Kaikista olen omin jaloin pois kävellyt.
Täysin tyyntä on äärimmäisen harvoin, jonkunlaista ilmavirtausta on lähes aina ja tämä tuo haasteensa tuohon hommaan. Myös nousevat ja laskevat ilmavirtaukset luo laskuun tultaessa omat juttunsa.
Sivutuuli, etenkin navakka ja puuskainen, siinä pilotin taidot punnitaan. Haasteellisuus on varmaankin se juttu, mikä ilmailussa eniten kiehtoo.
Lasku on oikeankin lentämisen vaikeimmin opittava osa-alue. Vaatii noin 15h lennonopettajan kanssa lentämistä, sitten se alkaa sujua.
Tärkeää on uskaltaa tuoda kone tarpeeksi alas, ennen loppuvedon aloittamista. Noin metrin korkeuteen, siitä aloitetaan loiventaminen ja vetoa kiritään pikku hiljaa. Jos loppuveto tehdään liian korkealla, vedetään kone ns. "hyllylle" ja tiputetaan se sieltä yli kahdesta metristä, tulipa mahdollisesti romua.
Tai liian myöhässä tehty loppuveto ja romua taas kiitotiellä.
Kannuspyörä koneella on erityisen tärkeää, että sauva on täysin takana koneen istuessa. Vaikka kannuspyörä ottaisi kiinni ensimmäisenä, ei se ole vaarallista, vaillinaisesti vedetty lasku on suurempi ongelma. Ja se, että kone on kiitotien suunnassa koneen koskettessa kiitotietä. Mersukin lähti laskussa tarkasti nokan osoittamaan suuntaan.
Tyypillisesti lentämistä opettelevan ongelma laskuun tultaessa on loiventaminen liian korkealla, sitten loppuu vauhti ja homma menee menee pumppaamiseksi. Työntöä sauvasta, nokkaa alas vauhdin säilyttämiseksi, kohta taas vedetään vieläkin liian ylhäällä ja laskeutuminen siten, että vehkeet jäisi lennettävään kuntoon laskun jälkeen, ei onnistu ilman lennonopettajan puuttumista ohjaamiseen.
Lentoonlähtö on huomattavasti simppelimpi homma, paitsi ehkäpä Mersulla.
Joo tuo DK-simukeikka olis varmasti elämys
Olikohan tämä jo ketjussa. Parin vuoden takainen Hurricanen näyttäytyminen Oulussa;
VL Myrsky II -hävittäjäkone projektia Phil Lawton on hieman tutkiskellut.
http://www.vlmyrsky.fi/uutiset.html?50
Harmi vaan että tuossa taisi käydä niin, että koneen rakennuttanut ja sen omistanut Suomessa asuva englantilainen Phil Lawton möi koneen eteenpäin. En tiedä minne päätyi, mutta Suomeen ei jäänyt.