http://www.wikiwand.com/fi/Dewoitine_D.520
Dewoitine D.520
Dewoitine D.520 oli Ranskan ilmavoimien (
ransk. Armée de l'Air) paras
hävittäjälentokonetyyppi toisessa maailmansodassa vuonna 1940. Se oli ainut, joka veti vertoja
Saksan Messerschmitt Bf 109 E:lle, mutta sitä oli ehditty valmistaa liian vähän, jotta sillä olisi ollut vaikutusta
Ranskan taistelujen lopputulokseen.
[1]
Kehitys
D.520 ohjaamo
Émile Dewoitine oli suunnitellut ja tuottanut useampia hävittäjiä Ranskan ilmavoimille, joista ensimmäinen oli D.101 vuodelta 1921. Vuonna 1934 useimmat ranskalaiset hävittäjäkoneyksiköt käyttivät joko D.500, D.501 tai D.510 -koneita. Nämä olivat kuitenkin käymässä vanhanaikaisiksi ja vuonna 1934 ilmavoimat halusivat määritellä uuden hävittäjätyypin. Dewoitine ehdotti ensin D.513-nimellä kulkenutta konetyyppiä, mitä ei kuitenkaan tilattu. Hänen tehtaansa
Société Aéronautique Française – Avions Dewoitine oli sulkemassa oviaan loppuvuonna 1936, kunhan viimeinenkin D.510 olisi valmis.
[1]
Kesäkuussa 1936 Dewoitine perusti uuden suunnittelutoimiston. Ranskan ilmailuministeriö halusi saada hävittäjän, joka kykenisi 520 km/h:n nopeuteen. Hänen ensimmäinen ehdotuksensa ei saavuttanut haluttua nopeutta, mutta tammikuussa 1937 hänen toimistonsa julkaisi D.520:n suunnitelman, joka kykeni haluttuun nopeuteen. Ilmailuministeriö oli kuitenkin juuri päättänyt ottaa käyttöön
Morane-Saulnier M.S. 406 -konetyypin, eikä se tilannut yhtään Dewoitinea.
[1]
11. elokuuta 1936 aloitettiin Ranskan ilmailuteollisuuden kansallistaminen ja
SNCAM (Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Midi) sulautti Dewoitinen vanhan yhtiön itseensä 4. maaliskuuta 1937. Dewoitine nimettiin yhtiön apulaistoimitusjohtajaksi, missä ominaisuudessa hänen työnsä D.520-tyypin parissa saattoi jatkua. 3. huhtikuuta 1938 ilmailuministeriö lopulta tilasi kaksi D.520-prototyyppiä, joista ensimmäinen lensi ensilentonsa 2. lokakuuta samana vuonna. Se ei kuitenkaan vielä saavuttanut vaadittua nopeutta. Maaliskuussa 1939 toinen prototyyppi lopulta saavutti 527 km/h:n nopeuden ja 200 D.520-hävittäjää tilattiin 7. huhtikuuta.
[1]
Tuotanto
Lentokonetuotannon kansallistamistoimet eivät saaneet aikaan haluttuja tehokkuusetuja. 44:stä vuoden 1939 loppuun tarkoitetusta koneesta oli tuolloin valmiina vain 13 ja tuotanto-ongelmat saatiin voitettua vasta huhtikuussa 1940. Ensimmäinen täysin varustettu yksikkö, GC I/3, oli saanut koneen käyttöönsä neljä kuukautta myöhässä 7. toukokuuta 1940. Tuotanto nopeutui ja toukokuussa saatiin 100 uutta konetta, kesäkuussa jo 10 uutta konetta päivässä. Saksan hyökkäyksen alkaessa 10. toukokuuta 246 konetta oli valmiina, joista oli toimitettu 79. 25. kesäkuuta 437 konetta oli tuotettu, joista 403 oli toimitettu.
[1]
Ranskan taistelut
D.520 ohjaajan istuin ja panssarointi
Saksan hyökätessä GC I/3 oli ainoa yksikkö, jolla D.520 oli käytössä. Kuukauden kuluessa neljä muuta yksikköä otti konetyypin käyttöön, joista yksi oli GC III/6
Italian rintamalla. D.520 osoittautui taistelussa tasaveroiseksi Messerschmitt Bf 109 E -koneen kanssa, ainoana ranskalaisten hävittäjäkoneena aikanaan. Vaikka se oli aavistuksen verran hitaampi, se oli vastaavasti paremmin käsiteltävä.
[1]
Viisi D.520 -yksikköä saivat 108 varmistettua ja 39 todennäköistä ilmavoittoa. Varmistetuissa ilmavoitoissa oli mukana 23 Bf 109- ja yhdeksän Bf 110-konetta. Samalla aikavälillä menetettiin 106 D.520-konetta, joista tosin vain 26 ilmataisteluissa. Mikäli konetta olisi ollut käytössä useampia kappaleita toukokuussa 1940 onkin spekuloitu, että sillä olisi voinut olla vaikutusta
Luftwaffen silloiseen ilmaherruuteen länsirintamalla.
[1]
Muu käyttö
Saksan aselepokomitea salli
Vichyn hallituksen ilmavoimien käyttää D.520-tyyppiä edelleen
Afrikassa Ranskan taistelujen aselevon jälkeen. Saksalaiset jopa tilasivat 550 konetta itselleen koulutuskoneiksi. 349 konetta valmistettiin elokuun 1941 ja joulukuun 1942 välillä.
[1]
Joitakin koneita lähetettiin Vichyn hallituksen yksiköille
Syyriaan. Siellä niitä käytettiin taistelutoimiin
liittoutuneita vastaan kesällä 1941. Syyrian taisteluissa D.520 -koneet saivat 30 ilmavoittoa, mutta 32 D.520:sta menetettiin.
[1]
Normandian maihinnousun jälkeen muutamia D.520-koneita saatiin saksalaisilta sotasaaliiksi ja ne osallistuivat taistelutoimiin Etelä-Ranskassa elokuussa 1944. Koneet liitettiin uusiin Ranskan ilmavoimiin 1. joulukuuta. Koneita tuolloin käyttänyt hävittäjälentue
Premier Groupe de Chasse FFI käytti koneita maaliskuuhun 1945 saakka. Vaikka kone oli tuolloin jo auttamattomasti vanhentunut, oli Saksankin ilmavoimat pyyhkäisty pois Etelä-Ranskan taivaalta ja koneita pystyttiin käyttämään "siivousoperaatioissa" varsinaisten taistelutoimien jälkeen.
[1]
Tekniset tiedot
Yleiset ominaisuudet
- Tyyppi: yksipaikkainen hävittäjälentokone [2]
- Rakenne: kokometallirakenteinen, ohjainpinnat kangaspäällysteiset [2]
- Kärkiväli: 10,20 m [2]
- Pituus: 8,60 m [2]
- Korkeus: 2,57 m [2]
- Siipipinta-ala: 15,97 m² [2]
- Tyhjäpaino: 2 036 kg [2]
- Suurin lentoonlähtöpaino: 2 677 kg [2]
- Voimalaite: Hispano-Suiza 12Y 45 nestejäähdytteinen V12-moottori, teho 935 hv.[2]
Suoritusarvot
- Suurin nopeus: 534 km/h 5 500 m:n korkeudessa [2]
- Lakikorkeus: 10 500 m [2]
- Nousunopeus: 4 000 metriin 5 min 48 s [2]
- Lentomatka: 1 530 km.[2]
Aseistus