WW2 Hävittäjät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Itse jopa ajattelin Mersua, koska ne ovat palvelleet Suomea sodassa vihamielistä naapuria vastaan mutta mutta, järkytyin suuresti;

-hintaa
-huoltoa
-hankaluutta saada lentolupa siihen
-huollon järjestymistä yms. käytännön pulmia.
 
Viimeksi muokattu:
Btw. kuinka "lyhyt" jakso esim. moottorissa on noissa vanhoissa sotaratsuissa, liekkö luokkaa 2000h ja kunnostus?.

"Lyhyt". Eipä ne ilmasodassa peruskorjausjakson loppuun usein päässeet. Mersun DB-moottori ei sotalennoilla tahtonut kestää sataakaan tuntia. Spitin
R-R Merlin, joka oli kireämmäksi viritetty ei varmasti ollut yhtään kestävämpi. Lisäksi Merlinille kelpasi sekä bensa että moottoriöljy huomattavasti rivakampaan tahtiin, kuin Daimler-Benzille.

Suomalaisillla olleet Hurricanet oli nopeasti ajettu loppuun, jostain syystä varaosien saanti Merlineihin oli hieman heikohkoa..

Tuosta jaksosta en ole tietoinen, mutta nätillä käytöllä saattaa se Merlin 200 h kestää. Joka tapauksessa noiden warbirdien ylläpito ja niillä lentely ei ole halpaa lystiä.
 
Itse jopa ajattelin Mersua, koska ne ovat palvelleet Suomea sodassa vihamielistä naapuria vastaan mutta mutta, järkytyin suuresti;

-hintaa
-huoltoa
-hankaluutta saada lentolupa siihen
-huollon järjestymistä yms. käytännön pulmia.


Tuosta:)
Noita on suomessakin tietääkseni ainakin yksi.


Ja jos Mustang tuntuu kivemmalta, löytyy UL-versio siitäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, eikös sillä omistajalla ole toinenkin oikea mersu työnalla hänen kotimaassaan?.

Niin, noiden kanssa puuhastelu tarvii runsaasti voimavaroja aikaa ja asiantuntevia yhteistyökumpaneita ja rutosti onnea. Meillä päin on kukistunut ihan kohtuullisen tunnettukkin firma,mm. lentoharrastus mopon karattua käsistä.
 
Jep, eikös sillä omistajalla ole toinenkin oikea mersu työnalla hänen kotimaassaan?.

Niin, noiden kanssa puuhastelu tarvii runsaasti voimavaroja aikaa ja asiantuntevia yhteistyökumpaneita ja rutosti onnea. Meillä päin on kukistunut ihan kohtuullisen tunnettukkin firma,mm. lentoharrastus mopon karattua käsistä.

Jep, eiköhän me vaan lennellä näillä kevytvehkeillä;)
 
Apropoo, koneiden omistajista tuli mieleen, että tiedättekö / tunnetteko / muistatteko tapausta, jossa joku harrastaja olisi tässä maassa käynnistellyt VL Pyry -projektia ? Hämärähkö muistikuva olisi, että joku kaveri omistaa tai olisi omistanut Pyryn osia ihan kohtalaisen määrän ja oli aikeissa rakentaa lentävän koneen. Homma olisi sitten kaatunut Pyryn vaikeaan siipirakenteeseen ? Olen kuullut jotain legendaa, että tämä heppu olisi kysellyt apuja alan museoista.
 
Apropoo, koneiden omistajista tuli mieleen, että tiedättekö / tunnetteko / muistatteko tapausta, jossa joku harrastaja olisi tässä maassa käynnistellyt VL Pyry -projektia ? Hämärähkö muistikuva olisi, että joku kaveri omistaa tai olisi omistanut Pyryn osia ihan kohtalaisen määrän ja oli aikeissa rakentaa lentävän koneen. Homma olisi sitten kaatunut Pyryn vaikeaan siipirakenteeseen ? Olen kuullut jotain legendaa, että tämä heppu olisi kysellyt apuja alan museoista.

Pitää pitää korvat auki, jos jotain sattuisi kuulemaan.
 
Koskettava kuva, kumarrus veteraanille. Itse lähinnä olen päässyt kuolaamaan Saksassa (Berliinissä) teknisessä museossa ja Utin "vitriinin" Mersua läheltä. Upeita laitteita ovat.

Berliini,tekniikan museo:IMG_1914.webp
 
Viimeksi muokattu:
"Lyhyt". Eipä ne ilmasodassa peruskorjausjakson loppuun usein päässeet. Mersun DB-moottori ei sotalennoilla tahtonut kestää sataakaan tuntia. Spitin
R-R Merlin, joka oli kireämmäksi viritetty ei varmasti ollut yhtään kestävämpi. Lisäksi Merlinille kelpasi sekä bensa että moottoriöljy huomattavasti rivakampaan tahtiin, kuin Daimler-Benzille.

Suomalaisillla olleet Hurricanet oli nopeasti ajettu loppuun, jostain syystä varaosien saanti Merlineihin oli hieman heikohkoa..

Tuosta jaksosta en ole tietoinen, mutta nätillä käytöllä saattaa se Merlin 200 h kestää. Joka tapauksessa noiden warbirdien ylläpito ja niillä lentely ei ole halpaa lystiä.



Saksassa moottoreilla oli 100h korjausväli ja moottori voitiin korjata 2-3kertaa.
Todellinen korjausväli oli moottori kohtainen ja se annettiin koe käytön yhteydessä.
Se saattoi olla esim. 75/2 (korjaus 75h välein, kaksi kertaa)


7881386020_2bf1f4a698_b.jpg


Tosi tarina Wnr. 25776 DB 605 A-1 koekäyttö 18,05,1942 saa 100/2 korjaus välin.
20,08,1942 koekäyttö uusitaan 2,30h jälkeen. Moottorin korjausväli muuttuu 75/2.
29h 35min käyneenä siihen on suoritettava korjaus ja uusi koe käyttö 13,04,1943.
Erikoistarkastus ja koekäyttö seurasi 28,061944 69h 25min kohdalla. Moottori saapui Tampereelle 19,061944.


Wnr. 76782 moottori sai 100/2 käyttö ajan korjattiin 59 h jälkeen.
Uusi peruskorjaus tapahtui 125h 29,07,1944.
Moottorin kokonaiskäyttötunnit nousivat 200h 321h.

Moottorit olivat yksilöitä ja niiden käyttöikä ja korjausväli vaihtelivat erittäin paljon.



Vaikka 100 tuntia tuntuu vähältä, niin suomeen saaduita 161 koneesta. 62 oli sellaisia, joilla lennettiin alle 100h (38%).
Voi vain kuvitella kuinka monta konetta saksan taivaalla ei saavuttanut edes ensimmäistä korjausväliä 100h vuosina 1943, 1944, 1945 (60%,80%,90%).
 
Tuo varaosien saanti noihin englantilaisiin hävittäjiin oli kyllä saamattomuutta.
Ranskassa oli pellot täynnä varaosia ja mootoreita.

26.07.1942-31st-fighter-group-spitfire-lt.col-clarke-cap-gris-nez-france-2-w640h480.jpg
303Koldynski_down.jpg
JG26_Erfolg_Spitfire.jpg
kroczynski_wreck.jpg
JG26_Erfolg_Spitfire.jpg

Totta.
Venäläisetkin lensi Hurricanella, ja jos en väärin muista, joku sotasaalis Hurricane kunnostettiin omaan käyttöön.
2376236419_ecd78e9376_z.jpg


Soviet Air Force Hawker Hurricane Mk II (”Vienan Susi = Viena's Wolf”). This plane was captured by finnish and later it flew in finnish air force registered as Hc-465.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo varaosien saanti noihin englantilaisiin hävittäjiin oli kyllä saamattomuutta.
Ranskassa oli pellot täynnä varaosia ja mootoreita.

26.07.1942-31st-fighter-group-spitfire-lt.col-clarke-cap-gris-nez-france-2-w640h480.jpg
303Koldynski_down.jpg
JG26_Erfolg_Spitfire.jpg
kroczynski_wreck.jpg
JG26_Erfolg_Spitfire.jpg

Eipä ne saksalaisetkaan niin hirveästi noilla lennelleet eivätkä lentokuntoon laitelleet. Stenattiin varmaankin suurin osa. Jotkut "Zirkus Rosariuksen" kaltaiset kokeilu- ja testausyksiköt olivat sitten asia erikseen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zirkus_Rosarius
 
Eipä ne saksalaisetkaan niin hirveästi noilla lennelleet eivätkä lentokuntoon laitelleet. Stenattiin varmaankin suurin osa. Jotkut "Zirkus Rosariuksen" kaltaiset kokeilu- ja testausyksiköt olivat sitten asia erikseen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zirkus_Rosarius

Tämä johtuu siitä että saksalla oli oma lentokonetuotantoa.


No olihan meilläkin juuri valmistunut ”suursarja” hävittäjiä.

fokker_d_xxi_00.jpeg



Eihän nyt kukaan haluaisi lentää tällaisella.:facepalm:

Spitfire-Mk-IIA.jpg


Ja vaihtaa se vuoden päästä taas uuteen.:camo:
bf273.jpg



Parempi on tehdä itse, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan.:solthum:

17262763_1.jpg
 
Back
Top