Natter taisi saada sodanjälkeen liittoutuneiden koelentäjien kesken nimityksen "Nutter." Ei ihme, kyseessähän oli käytännössä ihmisohjattu IT-ohjus, halvasta vanerista kasattuna. Keulassa kasetillinen raketteja yhtä tulitussyöksyä varten. Jos ihan mitä tahansa meni pieleen, kuski kuoli. Ja vikalähteitä riitti, kun rakettimoottoritkin taisivat olla aika epäluotettavia.
Me-163 oli tosiaan vielä jotakuinkin kehityskelpoinen lähipuolustushävittäjä, ja sekä britit että amerikkalaiset miettivät sodan jälkeen sen kopioimista. Ohjatut ohjukset olivat kuitenkin niin lähellä että tähän ei päädytty. Tosin vielä 1950-luvulla suunniteltiin hävittäjiä joissa oli vastaava rakettimoottori apumoottorina; Miragen torjuntahävittäjäversiossa tuo taisi päästä ihan palveluskäyttöönkin.
Me-163:n polttoaine oli siis hypergolista eli syttyi, kun ainesosat sekoitettiin toisiinsa. Tälläinen moottori on yksinkertainen ja luotettava, paitsi silloin kun se päättää räjähtää, mitä noilla varhaisilla moottoreilla ja sen aikaisella osaamisella sattui häiritsevän usein. Nuo lastentaudit tosin saatiin sodan aikana kohtalaisesti poistettua, sodan jälkeen sitten vielä paremmin. Esimerkiksi Apollo-ohjelmassa käytettiinkin hypergolisia polttoaineita kauttaaltaan (pl. kantoraketissa), koska siten kuualuksen ja itse avaruusaluksen päämoottorissa oli yksi virhelähde vähemmän. Mikä oli tietty mukavaa kun moottoreita oli kummassakin vain yksi.
Muuten, lontoota taitaville suosittelen kaivelemaan netistä PDF:nä saatavan kirjan "Ignition!" - rakettipolttoaineiden historiaa yhden aidon rakettitutkijan kuvaamana. On hillittömän hauska, varsinkin jos kemian alan käsitteet ovat kohtalaisesti hallussa. Ja sai kiitolliseksi siitä, etten jatkanut lapsuuden kokeiluja ruutiraketeista "mielenkiintoisempiin" polttoaineisiin.
Noista laskeutumisjalaksista: britit testasivat sodan jälkeen lentotukialusta, jossa olisi ollut kuminen, joustava kansi ja koneista olisi poistettu laskutelineet kokonaan. Toimi senaikaisilla koneilla hyvin, mutta todettiin, että joskus voi joutua laskeutumaan muuallekin kuin tukialukselle. Ennen kuin naurua tulee liikaa, todettakoon, että brittien aivoista on lähtöisin lentotukialusten viisto lentokansi, laidoilla olevat hissit, ja "hyppyri."