Siipiaseet ovat krantumpia ampumaetäisyyden suhteen kuin nokassa oleva keskitetty aseistus. Läheltä suihkut menee ohi, samoin kohdistuspisteen jälkeen varsin nopeasti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siipiaseet ovat krantumpia ampumaetäisyyden suhteen kuin nokassa oleva keskitetty aseistus. Läheltä suihkut menee ohi, samoin kohdistuspisteen jälkeen varsin nopeasti.
Olipa hyvä löytö! Enpä tiennyt, että tuo on edes mahdollista nykyisin.
Taisi olla omimmillaan pintamaaleja vastaan tuo Airacobran 37.
Niin no Airacobra tietysti, sepä meni ohi... tosin ajattelin enemmän vielä semmoista "all or nothing"-konetta jossa aseistukselle varattu paino olisi käytetty kokonaisuudessaan yhteen ainoaan järeään, tuli- ja lähtönopeudeltaan ainakin pommaritorjuntaan riittävään pikatykkiin ja sen ammusvarastoon. Periaatteessa tälläinen kone olisi saattanut olla kova rassi ainakin torjuntahävittäjänä sodan alkuvaiheissa.
Mk 103 olisi ehkä ollut aseena lähinnä sitä mitä ajattelen, mutta ilmeisesti tälläisiä riittävän luotettavia, riittävän karkeita ja riittävän nopeasti tulittavia tykkejä ei ollut vielä 1930-luvulla, joten spekulaatioksi menee.
Airacobran käyttämiseen stormoviikkien saattajina on voinut vaikuttaa sekin, että koneelta taisi loppua puhti suuremmissa korkeuksissa.
Pommarintappajaksi suunnitellun Me 262:n aseistus oli kunnioitusta herättävä: 4 x MK 108. Periaatteessa jo muutamalla kranaatilla saattoi raskas nelimoottorinen pommari lähteä alas taivaalta.
Venäläiset tykkäsi Aeracobrasta niin, että olivat haluttomia vaihtamaan suorituskykyisempään koneeseen. Sinänsä merkillistä, amerikkalaiset eivät pärjänneet sillä alkuunkaan, ehkäpä syynä oli vastustajan Mitsubishi Zero. Toisaalta Aeracobralla lentänyt jenkkien huippuässä, jonka nimeä nyt en saa päähäni, muisteli hyvällä Aeracobran lento-ominaisuuksia myöhemmin sodan jälkeen. Mutta Zero oli niin paljon parempi, että se lytättiin pystyyn, parempaa suorituskykyä henkiin jäämiseksi oli pakko saada.
Toisaalta venäläiset lensi alhaalla, yläkorkeuksien huono suorituskyky ei haitannut. Lisäksi Aeracobra oli lämmin, hyvin aseistettu ja sen kuomun materiaali oli laadukasta, toisin kuin venäläisten omat ohjaamon kuomut. Näkyvyys ohjaamosta oli siis hyvä. Ja nokkapyöräkoneena näkyvyys lentoonlähdössä sekä laskussa rullatessa oli erinomainen.
Toisaalta Aeracobralla lentänyt jenkkien huippuässä, jonka nimeä nyt en saa päähäni, muisteli hyvällä Aeracobran lento-ominaisuuksia myöhemmin sodan jälkeen.
Lisäksi Aeracobra oli lämmin, hyvin aseistettu ja sen kuomun materiaali oli laadukasta, toisin kuin venäläisten omat ohjaamon kuomut. Näkyvyys ohjaamosta oli siis hyvä. Ja nokkapyöräkoneena näkyvyys lentoonlähdössä sekä laskussa rullatessa oli erinomainen.
Airacobran tykissä oli tehoa. Kuvassa kapteeni Reino Turkin MS.406 yhden ainoan kranaatin osuman jäljiltä 25.5.1944. Ihme kyllä Turkki sai tuotua koneen alas ja mies itse selvisi naarmuitta.
Katso liite: 7447
Taisi olla omimmillaan pintamaaleja vastaan tuo Airacobran 37.
Mutta kuulemma Alaskaan sijoitetuilla P-39 -piloteilla oli tapana huvitella ampumalla tykillä hylkeitä.
37:n osuman jälkeen pataan tuskin tarvitsi mitään laitella. Lie ollut sitten tarkoitustakaan.
Suomalaisetkin hävittäjälentäjät ampuivat hirviä talvella. Lyhyt ja tarkka konekiväärisarja, paikka kartalle ja tukikohdasta miehiä hiihtämään / hevospelillä lihan noutoon. Ruoka oli heikkkoa ja lihat käytettiin tarkkaan hyödyksi. Mistään hupi ammuskelusta ei ollut kyse.
Hirven havaitseminen kohtuullisen avonaisesta maastosta paksun lumen aikaan ilmasta on helppoa. Tumma möykky valkeaa hankea vasten erottuu jo kaukaa.
OT: Joskus huvikseen olen ilmasta ultralla hirviä katsellut. Kerran toistakymmentä hirveä makasi eräällä talvilaidunalueella 200 metriä pitkässä jonossa, komea näky
Olikos 40-luvulla sallittua metsästää hirviä konekiväärillä suomessa ?
Tuskin oli sen sallitumpaa kuin tänäkään päivänä Vaan aika oli toinen ja nälkä on hyvä lupakonsultti.
Näin saatii hernekeittoon kunnolliset sattumat
Noissa oloissa virkavaltaa tuskin kiinnosti, jos rintamamiehet henkensä pitimiksi jonkun hirven ampuivat.