ketkä koneita särkivät starteissa
Olavi Lahti (kannuspyörä lukitsematta)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ketkä koneita särkivät starteissa
Oliko mitään analyysin tapaista siitä että ketkä koneita särkivät starteissa ja laskuissa, nuoret aloittelijat vaiko wanhat parrat (BW, MS, CU, FR-miehet) ? Minä olen ymmärtänyt niin, että aloittelijoiden oli tavallaan helpompi omaksua Mersu kun ei ollut muita hävittäjätyyppejä alla opittuna. Toisaalta veteraanit varmasti piruuttaan pelottelivat noviiseja Mersun pahoilla ominaisuuksilla.
MT-404 16.3-44 laskeutuminen lisäpallin päälle ilman telineitä, ltn L. Pekuri.
Tarkoittanee varmaankin ulkoista polttoainesäiliötä.Lisäpalli?
Nopealla otannalla N. Katainen näyttäisi olevan ykkönen neljällä kaputeeratulla Mersulla, kahden-kolmen romuttajia löytyy monta. Kaikkihan näistä ei välttämättä johtunut pilotista. R. Valli, U. Lehtovaara ''kunnostautuivat'' myös tässä tilastossa.Muistikuva olisi jostain vanhemmasta lentoupseerista joka olisi rikkonut kolme mersua ennenkuin tuli kielto jatkaa leikkiä ja kyseisellä herralla olisi ollut jokunen pudotus fokkereilla tms.
Nopealla otannalla N. Katainen näyttäisi olevan ykkönen neljällä kaputeeratulla Mersulla, kahden-kolmen romuttajia löytyy monta. Kaikkihan näistä ei välttämättä johtunut pilotista. R. Valli, U. Lehtovaara ''kunnostautuivat'' myös tässä tilastossa.
Kyllä, Katajainen, huomasitkin virheen tuossa sukunimessä."Nipa" Katajaista muuten kutsuttiin "kovan onnen Katajaiseksi." Johtui vissiin siitä, että tämä oli jo aiemmin eri olosuhteiden vallitessa rikkonut jokusen Brewsterinkin.
Kyllä, Katajainen, huomasitkin virheen tuossa sukunimessä.
Vaikuttaa siltä, että lempinimi oli oikein osuva.
Toisaalta oli miehellä onneakin mukana, selvisi erinäistä sattumuksista huolimatta sodasta.
Luukkainen selvisi tuosta loukkaantumatta, onnea oli mukana.
Kirjassa Mersu Bf 109 G Suomen ilmavoimissa, s.158.
''Isäntämies'' Eino Luukkainen joutui tekemään pakkolaskun saatuaan it-osuman MT-417:llä.
Kuvauksessa hämmästyttää se, että nopeus millä Luukkainen Mersun kuusikkoon tuuppasi oli mahtava.
'' Vilkaisen nopeusmittariin: 350 km/h - ja samalla rysähtää.''
Kone oli lennettävissä, mikä ihme pakotti kokeneen lentäjän tuohon ratkaisuun? Laskusiivekket ulos, vauhtia vetämällä pois ja lasku puiden latvoihin.
Mersuhan lensi laskusiivekkeillä vielä alle 200 km/h nopeudella. 150 km/h pienempi nopeus olisi kasvattanut henkiinjäämisen todennnäköisyyttä huomattavan paljon.
Luukkainen selvisi tuosta loukkaantumatta, onnea oli mukana. Onko kertomuksessa nopeutta liioiteltu, sen tiesi Luukkainen, mutta ei taida hänkään olla enää kertomassa.
Pyörittiköhän toinen Allison vain toista huiskaa? Moottorihäiriö tilanteessa ehdottomasti parempi järjestely.[QUOTE="TBman, post: 563553, member: 1270 voimanlähde ja vetoakselikombo on varmasti huikea peli saada tasapainoon ja värähtelyt hallintaan..
mutta tuossa jo näkyy, kuinka pilotti vietiin hyvin etuosaan runkoa. Parempi näkyvyys...
Olavi Lahti (kannuspyörä lukitsematta)
Kohta 35,40