WW2 Hävittäjät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Muistikuva olisi jostain vanhemmasta lentoupseerista joka olisi rikkonut kolme mersua ennenkuin tuli kielto jatkaa leikkiä ja kyseisellä herralla olisi ollut jokunen pudotus fokkereilla tms.
 
Oliko mitään analyysin tapaista siitä että ketkä koneita särkivät starteissa ja laskuissa, nuoret aloittelijat vaiko wanhat parrat (BW, MS, CU, FR-miehet) ? Minä olen ymmärtänyt niin, että aloittelijoiden oli tavallaan helpompi omaksua Mersu kun ei ollut muita hävittäjätyyppejä alla opittuna. Toisaalta veteraanit varmasti piruuttaan pelottelivat noviiseja Mersun pahoilla ominaisuuksilla.

Näkyy kokeneillekin sattuneen. Muutamia poimintoja:
MT-202 telineet sisällä laskuun, P. Ervi.
12.8.46 MT-218 kiersi laskussa Poriin vasemmalle, oikea teline murtui. ''Pappa'' Turkka. Sama pilotti MT-431 17.12-46 kiersi oikealle laskussa Uttiin, vasen teline petti.
MT-227 telineet unohtui sisään, kapt. K. Lahtela.
MT-237 22.8-45 kaartoi laskussa Rissalaan oikealle, vasen telinen murtui kapt. J. Puolakainen. 9.7-45 sama kone ja tarina, maj. A. Hassinen.
MT-454 8.7-46 J. Puolakainen taas, lasku matalassa säässä Rissalaan, sakkasi mennen mahalleen.
MT-404 16.3-44 laskeutuminen lisäpallin päälle ilman telineitä, ltn L. Pekuri.
 
Muistikuva olisi jostain vanhemmasta lentoupseerista joka olisi rikkonut kolme mersua ennenkuin tuli kielto jatkaa leikkiä ja kyseisellä herralla olisi ollut jokunen pudotus fokkereilla tms.
Nopealla otannalla N. Katainen näyttäisi olevan ykkönen neljällä kaputeeratulla Mersulla, kahden-kolmen romuttajia löytyy monta. Kaikkihan näistä ei välttämättä johtunut pilotista. R. Valli, U. Lehtovaara ''kunnostautuivat'' myös tässä tilastossa.
 
Nopealla otannalla N. Katainen näyttäisi olevan ykkönen neljällä kaputeeratulla Mersulla, kahden-kolmen romuttajia löytyy monta. Kaikkihan näistä ei välttämättä johtunut pilotista. R. Valli, U. Lehtovaara ''kunnostautuivat'' myös tässä tilastossa.

"Nipa" Katajaista muuten kutsuttiin "kovan onnen Katajaiseksi." Johtui vissiin siitä, että tämä oli jo aiemmin eri olosuhteiden vallitessa rikkonut jokusen Brewsterinkin. :)
 
"Nipa" Katajaista muuten kutsuttiin "kovan onnen Katajaiseksi." Johtui vissiin siitä, että tämä oli jo aiemmin eri olosuhteiden vallitessa rikkonut jokusen Brewsterinkin. :)
Kyllä, Katajainen, huomasitkin virheen tuossa sukunimessä.:)

Vaikuttaa siltä, että lempinimi oli oikein osuva.:D

Toisaalta oli miehellä onneakin mukana, selvisi erinäistä sattumuksista huolimatta sodasta.
 
Kyllä, Katajainen, huomasitkin virheen tuossa sukunimessä.:)

Vaikuttaa siltä, että lempinimi oli oikein osuva.:D

Toisaalta oli miehellä onneakin mukana, selvisi erinäistä sattumuksista huolimatta sodasta.

Juu, ja miehellä kävi säkä siinäkin mielessä, että tätä oltiin vissiin jatkosodan hyökkäysvaiheen jälkeen siirtämässä pommikoneisiin. Taisipa joutuakin jo kaksimoottorikurssille Luonetjärvelle, mutta velmuili itsensä sieltä takaisin hävittäjälaivueeseen.
 
Kirjassa Mersu Bf 109 G Suomen ilmavoimissa, s.158.

''Isäntämies'' Eino Luukkainen joutui tekemään pakkolaskun saatuaan it-osuman MT-417:llä.
Kuvauksessa hämmästyttää se, että nopeus millä Luukkainen Mersun kuusikkoon tuuppasi oli mahtava.
'' Vilkaisen nopeusmittariin: 350 km/h - ja samalla rysähtää.''

Kone oli lennettävissä, mikä ihme pakotti kokeneen lentäjän tuohon ratkaisuun? Laskusiivekket ulos, vauhtia vetämällä pois ja lasku puiden latvoihin.
Mersuhan lensi laskusiivekkeillä vielä alle 200 km/h nopeudella. 150 km/h pienempi nopeus olisi kasvattanut henkiinjäämisen todennnäköisyyttä huomattavan paljon.

Luukkainen selvisi tuosta loukkaantumatta, onnea oli mukana. Onko kertomuksessa nopeutta liioiteltu, sen tiesi Luukkainen, mutta ei taida hänkään olla enää kertomassa.
 
Luukkainen selvisi tuosta loukkaantumatta, onnea oli mukana.

En muista lentäjää (Luukkainen ) enkä kirjaa.

Mutta veti mersulla metsään oikein vauhdilla.
Lentäjä istui moottorin takana tuolissaan, tukkipuiden välissä.:)
Siivet ja takarunko istuimen takaa oli jäänyt matkalle, monien muiden pikku osien kanssa, karjalan mäntyihin. :p
Lentäjä kyllä mainitsi että onnea oli myös hitusen matkassa.:rolleyes:
 
Kirjassa Mersu Bf 109 G Suomen ilmavoimissa, s.158.

''Isäntämies'' Eino Luukkainen joutui tekemään pakkolaskun saatuaan it-osuman MT-417:llä.
Kuvauksessa hämmästyttää se, että nopeus millä Luukkainen Mersun kuusikkoon tuuppasi oli mahtava.
'' Vilkaisen nopeusmittariin: 350 km/h - ja samalla rysähtää.''

Kone oli lennettävissä, mikä ihme pakotti kokeneen lentäjän tuohon ratkaisuun? Laskusiivekket ulos, vauhtia vetämällä pois ja lasku puiden latvoihin.
Mersuhan lensi laskusiivekkeillä vielä alle 200 km/h nopeudella. 150 km/h pienempi nopeus olisi kasvattanut henkiinjäämisen todennnäköisyyttä huomattavan paljon.

Luukkainen selvisi tuosta loukkaantumatta, onnea oli mukana. Onko kertomuksessa nopeutta liioiteltu, sen tiesi Luukkainen, mutta ei taida hänkään olla enää kertomassa.

Omissa muistelmissaan taisi vielä kertoa, että pakkolasku sattui rintamalinjojen väliin, tosin sen verran lähelle omia että yhytti melko nopeasti jalkaväen miehet.
 
1513446416301.webp
Fisher P-75A, kahdella Allisonilla keskirungossa kone kulki lujaa, kontrapotkuri kuului myös varustukseen.
Konetta ei koskaan otettu sarjavalmistukseen, P-51:stä ja P-47:aa puski linjastot tulemaan aika mukavasti.
 
[QUOTE="TBman, post: 563553, member: 1270 voimanlähde ja vetoakselikombo on varmasti huikea peli saada tasapainoon ja värähtelyt hallintaan..
mutta tuossa jo näkyy, kuinka pilotti vietiin hyvin etuosaan runkoa. Parempi näkyvyys...[/QUOTE]
Pyörittiköhän toinen Allison vain toista huiskaa? Moottorihäiriö tilanteessa ehdottomasti parempi järjestely.
Toinen jumissa ja veto saman paketin kautta potkureillla..
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaanpa Mersu-nostalgiaa: niita tehtiin viela 50-luvun puolivalissa, samalla moottorilla kuin milla Spitfire ja sitten Mustang ampaisivat kuuluisiksi:
A Spanish-built version of the Messerschmitt Bf 109 G-2, the 1954 Hispano Aviación HA-1112-M1L Buchon, was built with the Rolls-Royce Merlin 500/45
 
[QUOTE="TBman, post: 563553, member: 1270 voimanlähde ja vetoakselikombo on varmasti huikea peli saada tasapainoon ja värähtelyt hallintaan..
mutta tuossa jo näkyy, kuinka pilotti vietiin hyvin etuosaan runkoa. Parempi näkyvyys...
Pyörittiköhän toinen Allison vain toista huiskaa? Moottorihäiriö tilanteessa ehdottomasti parempi järjestely.
Toinen jumissa ja veto saman paketin kautta potkureillla..[/QUOTE]
Kyllä veto taitaa olla niin. jos moottorihärö tulee, niin mitenkähän planeettavaihde kästää...
 
Tietty, noin pitkät vetoakselit haasteineen puoltaisi omia vetoakseleita / potkuri, muuten tuossa haettaisiin turhia mekaanisia haasteita, juurikin tasapainotuksen suhteen.
 
Back
Top