WW2 Hävittäjät

Eikö niitä tippunut ranskaan koko sodan ajan ja kuljetus yhteydet olisi olleet paljon paremmat kuin jostain venäjän arolta.
Enne tuota olisi kannattanut yrittää kuin MIK;ejä kerätä venäjän arolta.
No oltiin onneksi jalat maassa tehtiin Humua, Myrskyä, Pyörremyrskyä ja hankittiin Curtiseja ( joista viimeinen tuli 5,1,1944).:facepalm:





Jos katselle vähän tuotantolukuja niin keskimäärin 20 korjauskelpoista konetta olisi pitänyt löytyä ranskasta kuukaudessa.
Lisäksi olisi varaosiksi löytynyt sama määrä koneita, kokonaisina tai osina.





british-aircraft-production-02.gif



Ja varmaan joku upseeri olisi lähtenyt asiaa hoitamaan Pariisiin kun käsketään.

8fa561ac85f68ce55624c68af1e0c0d5
88b0e971090b4c97e22deb486e195810--paris-summer-world-war.jpg
7b21f2b57a81dad1b3fb82cacbdd93b0.jpg
Tuossa on paljon kommentoitavaa. Muut keskittyvät näemmä tähän alas ammuttujen käyttöönottoon, niin minä voin huomioida, että kaunis nainen tuo blondi :)
Lisäksi vanhojen polkupyörien keräilijänä ja harrastajana panin merkille, että hieno pyörä, jossa on käsijarrut. Tuona aikana käsijarrut olivat hyvin harvinaisia Suomessa myytävissä, tai ainakaan kansalla ei laajassa mitassa ollut varaa hankkia sellaisia. Muutenkin sopivan chic pyörä ja selvästi huomaa, että on tehty kaupunkikulttuuriin.
No niin, OT loppuu.

Taulukossa huomioin notkahduksen hävittätuotannossa vuodenvaihteessa 40-41. Tietääkö kukaan mistä johtuu?
 
Sinällään erikoista, että kurjasta Lagg-3:sta saatiin erinomainen La-5 lähes pelkällä nokan ja moottorin vaihdolla.
La-5 ja etenkin FN oli 5000 metriin asti saksalaisten hävittäjien veroinen.

Tosin G. Barkhorn kävi kerran erinomaista Lagg-3 ohjaajaa 20 minuuttia kestäneen kaartotaistelun, joka päättyi ratkaisemattomaan. Barkhorn ei ollut mikään nöösipoika Mersun ohjaamossa, joten saattoihan se Lagg-3:n huono maine olla hieman perätöntäkin väittämää. Kun ei pärjätty, koneessa vika.

Koneessa tehtiin tietysti muutakin kehitystyötä kuin moottori. LaGGin alkuperäinen rakenne oli tehty 'varmuuden vuoksi' yliraskaaksi. LaGG-3:n viimeisimmät versiot olivat kevennettyjä ja vetivät vertoja Jak-1:lle.
Barkhornin kohtaama kone on voinut olla loppusarjaa, tai joku muu kuin LaGG. Airacobria, LaGGeja, Jakeja, Hurricaneja, Kittyhawkeja yms tunnistettiin paljon väärin ja ristiin.
 
Taulukossa huomioin notkahduksen hävittätuotannossa vuodenvaihteessa 40-41. Tietääkö kukaan mistä johtuu?

Enpä tiedä, tuotannoissahan tapahtui notkahduksia kun tuotantomalleja vaihdettiin, voi olla että tuossa kohden on ehkä sekä Spitfire- että Hurricane-tuotanto siirtynyt uusiin versioihin. Supermarinen tehtaita pommitettiin syyskuussa 1940 ja niistä tuli jonkunmoinen tuotantopudotus.

Mitä sotasaaliskoneisiin tulee, niin Saksasta olisi ollut saatavilla lisää Hurricaneja, mutta tyyppiä pidettiin meillä sen verran huonona että niiden etsimisestä luovuttiin.
Ainakin kaksi Airacobraa saatiin v. 1944 suht ehyenä, jos sota olisi jatkunut niin ne olisi varmaan laitettu lentokuntoon. Yksi P-40 meillä laitettiin lentokuntoon mutta sotalentoja sillä ei tehty.
Ranskasta olisi ehkä Vichyn kaatumisen jälkeen saatu Dewointineja, mutta siinä vaiheessa sekin oli jo vanhahtava kone.
 
Siivet-lehden FB-sivun uutinen:

Brewster sai jatkoaikaa Suomessa. BW-372: vuokrasopimuksen Floridan National Museum of Naval Aviationin kanssa oli määrä päättyä alkavana kesänä, mutta se saikin jatkoa aina vuoteen 2020.
Maailman viimeinen Brewster 239 on siten ihailtavissa Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella ainakin muutaman lisävuoden ajan.


2.jpg
 
Eikö talvisodassa suuri osa sotasaalis passareitakin jäänyt rajan taakse koska niitä ei saatu/osattu kuljettaa suomen puolelle.
Keskityttiin lähinnä jalkaväen aseisiin.
Eikö tämä keskustelu ole käyty jo? Eli se, saako taivaalta tippuneista vihollisen lentokoneista rakennettua uusia menopelejä lentäjille. Tai edes varaosia entisiin koneisiin. Eihän panssarivaunuilla ole asian kaanssa mitään tekemistä tai yhteistä. Niitähän saatiin haltuun parhaassa tapauksessa ehjinä miehistön hylkääminä. Tai sitten ainoastaan reikä kyljessä. Panssariammuksessahan ei ole räjähdysainetta, vaan enemmän tai vähemmän nuolimainen panssarin läpi tunkeutuva osa.
 
Siivet-lehden FB-sivun uutinen:

Brewster sai jatkoaikaa Suomessa. BW-372: vuokrasopimuksen Floridan National Museum of Naval Aviationin kanssa oli määrä päättyä alkavana kesänä, mutta se saikin jatkoa aina vuoteen 2020.
Maailman viimeinen Brewster 239 on siten ihailtavissa Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella ainakin muutaman lisävuoden ajan.

Erinomaista. Parasta olisi jos se saisi pysyä Tikkakoskella, vaikka se ei tietenkään onnistu. Amerikkalaiset kuitenkin ennallistavat koneen piloille, korjaavat, maalavat karkin värisiin 30-luvun US Navy-kaavioihin ja vahaavat kiiltäväksi jonka jälkeen kone näyttää halvalta replikalta:
640px-Brewster_B-339_Buffalo.jpg


Tuollaisenaan kone on ainutlaatuisen historiallinen, alkuperäismaalaus hahmotettavissa ja putoamiseen johtaneet luodinreiät selvästi näkyvissä, suoraan teleportattu vuodesta 1942. Jos takavuosina olisi joku väittänyt että tuonkuntoinen suomalaisbrewsteri jostain vielä löytyisi niin hulluna olisi pidetty.

Jossain Suomenlahden pohjassa olisi vielä BW-388. Upposi tiettävästi melko ehjänä...
 
Viimeksi muokattu:
Erinomaista. Parasta olisi jos se saisi pysyä Tikkakoskella, vaikka se ei tietenkään onnistu. Amerikkalaiset kuitenkin ennallistavat koneen piloille, korjaavat, maalavat karkin värisiin 30-luvun US Navy-kaavioihin ja vahaavat kiiltäväksi jonka jälkeen kone näyttää halvalta replikalta:
640px-Brewster_B-339_Buffalo.jpg


Tuollaisenaan kone on ainutlaatuisen historiallinen, alkuperäismaalaus hahmotettavissa ja putoamiseen johtaneet luodinreiät selvästi näkyvissä, suoraan teleportattu vuodesta 1942. Jos takavuosina olisi joku väittänyt että tuonkuntoinen suomalaisbrewsteri jostain vielä löytyisi niin hulluna olisi pidetty.

Jossain Suomenlahden pohjassa olisi vielä BW-388. Upposi tiettävästi melko ehjänä...

Kuvan hollantilainen replika on sysipaska. Siinä on jopa kaikki mittasuhteet väärin.
 
huonosti valmistautunut pilotti ja kova kaputti... kundilla miljoona paikkaa jonne puskea kone suoraan, mutta alkoi kurvailla ja "hakea" linjaa, kaarrosta peltoon ja kovaa, lähes ilman loppuvetoa....
Noo silleen kumminkin, ettei loukkaantunut.. samaa mieltä, kaveri toivoi, että jos se nyt vielä vähän lentäisi. Sitten matalissa huomasi tien, siihen viereen ja kaarrossa peltoon, oikea siipi tökkäsi.

Paras mahdollinen pakkolasku paikka valitaan ja siihen kone pistetään. Olisi olettanut, että tuolla kokemuksella pystyy parempaan. Mutta tilanne on erittäin stressaava ja useimmille ainutkertainen kokemus. Ei kumminkaan sakkauttanut matalissa, pysy nuppi kuitenkin kasassa kohtuudella. Moottorihäiriölle ei parempaa paikkaa voi toivoa, pelkkää peltoa alla.
 
Noo silleen kumminkin, ettei loukkaantunut.. samaa mieltä, kaveri toivoi, että jos se nyt vielä vähän lentäisi. Sitten matalissa huomasi tien, siihen viereen ja kaarrossa peltoon, oikea siipi tökkäsi.

Paras mahdollinen pakkolasku paikka valitaan ja siihen kone pistetään. Olisi olettanut, että tuolla kokemuksella pystyy parempaan. Mutta tilanne on erittäin stressaava ja useimmille ainutkertainen kokemus. Ei kumminkaan sakkauttanut matalissa, pysy nuppi kuitenkin kasassa kohtuudella. Moottorihäiriölle ei parempaa paikkaa voi toivoa, pelkkää peltoa alla.
siinä vasemmalla on kiitorata heti tien takana?? Se yritti loppuun asti radalle, kun olisi pitänyt jo tajuta kauempana, ettei mene radalle, vaan olisin yrittänyt jo aiemmin näkyneelle kovan näköiselle peltotielle, joka oli ainakin mailin mittainen suora...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top