WW2 Hävittäjät

Noita tilanteita pitää vain säännöllisesti harjoitella. Sitten kun sattuu, toimit kuten olet harjoitellut, pää pysyy kasassa ja pilotti hengissä sekä kone mahdollisimman vähäisillä vaurioilla.
helppo arvostella toimiston tuolilla, mutta huomaatteko kuinka paljon pilotti viettää aikaa katse alaspäin? Myös jo ensimmäisestä moottorin rykäisystä ja kaasun pumppaamisesta olisi pitänyt alkaa kopeloimaan varatankkia ja pumppuja päälle... Nyt heppu pumppailee kaasua kaikessa rauhassa ja jättää muita hommia siihen hetkeen, kunnpitäisi keskittyä ohjaamaan... Ei edes yritä pysäyttää tuulimyllynä pyörivää potkuria...
 
siinä vasemmalla on kiitorata heti tien takana?? Se yritti loppuun asti radalle, kun olisi pitänyt jo tajuta kauempana, ettei mene radalle, vaan olisin yrittänyt jo aiemmin näkyneelle kovan näköiselle peltotielle, joka oli ainakin mailin mittainen suora...

Juu helppo meidän on näytön takaa Mussea lentää.:) Tosiaankin kiitotie tien takana, siihen se yritti. Koneen pilottikin varmaan tuhat kertaa tuon videon kelannut ja se peltotie oli hyvin linjalla. Telineet alas, laskuun tielle, koneelle ei vaurioita. En kuunnellut haastattelua, myöntääkö pilotti siinä, että toisinkin olisi voinut toimia?

Niin tai näin, loppu hyvin kaikki hyvin, lentäjä ei loukkaantunut ja koneella tod.näk. vakuutukset kunnossa. Well done.
 
Juu helppo meidän on näytön takaa Mussea lentää.:) Tosiaankin kiitotie tien takana, siihen se yritti. Koneen pilottikin varmaan tuhat kertaa tuon videon kelannut ja se peltotie oli hyvin linjalla. Telineet alas, laskuun tielle, koneelle ei vaurioita. En kuunnellut haastattelua, myöntääkö pilotti siinä, että toisinkin olisi voinut toimia?

Niin tai näin, loppu hyvin kaikki hyvin, lentäjä ei loukkaantunut ja koneella tod.näk. vakuutukset kunnossa. Well done.
Totta, maalla ollaan viisaita kun merellä sattuu vahinko! Täällä ei ole adrenaalia veressä eikä 200 vauhtina...
 
Lukuvinkki. Uusimmassa Siivet-lehden numerossa 3/2018 on juttua Mersusta. Löytyy mm. artikkeli, jossa Bf 109 G:n suoritusarvoja ja suorituskykyä ilmataistelussa vertaillaan neukkukalustoon (La-5, Jak-9 ja P-39 Airacobra). Lisäksi löytyy juttu suomalaisesta Mersu-tyyppikoulutuksesta. Siivet-lehti on käyttänyt lähteenä majuri Eino Luukkasen laatimaa tyyppikoulutusohjelmaa.
 
Lukuvinkki. Uusimmassa Siivet-lehden numerossa 3/2018 on juttua Mersusta. Löytyy mm. artikkeli, jossa Bf 109 G:n suoritusarvoja ja suorituskykyä ilmataistelussa vertaillaan neukkukalustoon (La-5, Jak-9 ja P-39 Airacobra). Lisäksi löytyy juttu suomalaisesta Mersu-tyyppikoulutuksesta. Siivet-lehti on käyttänyt lähteenä majuri Eino Luukkasen laatimaa tyyppikoulutusohjelmaa.
Taitaa joutua irtonumeron ostamaan.:)
 
Paras mahdollinen pakkolasku paikka valitaan ja siihen kone pistetään. Olisi olettanut, että tuolla kokemuksella pystyy parempaan. Mutta tilanne on erittäin stressaava ja useimmille ainutkertainen kokemus. Ei kumminkaan sakkauttanut matalissa, pysy nuppi kuitenkin kasassa kohtuudella. Moottorihäiriölle ei parempaa paikkaa voi toivoa, pelkkää peltoa alla.

Tuossa tapahtuu aika paljon.

Koneen nopeus on alle 250 km/t, kun moottorihäiriöt alkavat. Liike-energiaa ei ole paljon eikä korkeutta. Alussa on varmaan hetken psykologinen hämmennys. Jospa se siitä lähtisi? Lentäjä pyrkii saamaan mahdollisimman hyvän liidon. Siivekkeet ylös. Pienen kaarron jälkeen kone hörähtää taas. Tämä onkin vaarallinen tilanne. Jos kone olisi kerralla kaputt, hän varmaan toisi sen suoraan rauhalliseen mahalaskuun pellolle.

Mieli alkaa poukkoilla. Saatan päästä kentälle - en pääse kentälle. Me tiedämme nyt, miten tämä päättyi, mutta tuolla hetkellä molempiin on perusteita. Kun kone yskii, hän alkaa katsella paikkaa. Kun kone on heräilevinään, hän muuttaa taas ajatusta.

Huomaamme, että kun hänellä on liidossa enää 80 km/t vauhtia ja korkeutta 120-150 metriä, hän keskittyy ohjaamotoimiin. Moottori pyörittää hetken hyvin, lagaa, pyörittää taas hetken... tässä vaiheessa hän voittopuolisesti ajattelee selviytyvänsä ja nopeuttakin on löytynyt. Koska moottori vetää jotenkuten, hän laittaa laskutelineet alas ja kaartaa kohti kenttää motarin takana. Näyttää hyvältä.

Juuri tässä kohtaa moottori pysähtyy taas. Jos touhu jatkuisi samanlaisena on-off-rytminä kuin tähän asti, kaikki olisi hyvin. Nyt moottori pysyykin hiljaa pitemmän ajan. Juuri siinä kohtaa, missä mekin näemme sekä moottoritien että kentän, lentäjä tietää, että kone sakkaa, jos hän vie sen normaaliin laskuun (joutuu nostamaan nokkaa). Tässä mielestäni kokemuksesta on etua. Hän ottaa telineet takaisin ylös ja kääntää koneen peltoon mahalaskuun.

Laskekaa sekunnit siitä, kun viimeinen häiriö tulee ja hän laskee oikein. Päätös + kurssinmuutos + telineet ylös + maha pellossa = viisi sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Mustangin ohjaamo. Näettekö tuon punaisen vivun ohjaajan jalkojen välissä, sauvan oikealla puolella. Siinä on hydrauliikka. Pitää tarkistaa, että vipu on alhaalla ja että on paineet. Muuten telineet eivät nouse ylös. ne pystyy kyllä mekaanisesti vapauttamaan.

Siinä on muutama muistettava homma, mutta ei tämä lentokonetta kummempi ole. Mietin vain @TBman että on aika ymmärrettävää, miksi lentäjä vähän joutuu keskittymään juttuihin.

1G9tBCN.jpg
 
Huomaamme, että kun hänellä on liidossa enää 80 km/t vauhtia ja korkeutta 120-150 metriä, hän keskittyy ohjaamotoimiin. Moottori pyörittää hetken hyvin, lagaa, pyörittää taas hetken... tässä vaiheessa hän voittopuolisesti ajattelee selviytyvänsä ja nopeuttakin on löytynyt. Koska moottori vetää jotenkuten, hän laittaa laskutelineet alas ja kaartaa kohti kenttää motarin takana. Näyttää hyvältä.

Juuri tässä kohtaa moottori pysähtyy taas. Jos touhu jatkuisi samanlaisena on-off-rytminä kuin tähän asti, kaikki olisi hyvin. Nyt moottori pysyykin hiljaa pitemmän ajan. Juuri siinä kohtaa, missä mekin näemme sekä moottoritien että kentän, lentäjä tietää, että kone sakkaa, jos hän vie sen normaaliin laskuun (joutuu nostamaan nokkaa). Tässä mielestäni kokemuksesta on etua. Hän ottaa telineet takaisin ylös ja kääntää koneen peltoon mahalaskuun.

Siinä on mailimittari, Musse ei kyllä lennä enää 80 km/h, ei edes laipoilla. Täsmennän sen verran, että kone ei automaattisesti sakkaa nokkaa nostettaessa, jos ilmanopeutta on riittävästi.
Alinopeudella sakkauksen rajoilla muutenkin roikuskellessä näin kyllä käy.

Pakkolaskut ovat haastavia tilanteita aina. Useimmille piloteille ei satu kohdalle koskaan pitkälläkään lentouralla. Mutta tälle kaverille sattui ja hyvin hoidettu.
Toisin toimimalla ja toisenlaisia päätöksiä tekemällä kone olisi ollut mahdollista pitää ehjänä. Mutta kuten sanottu, pilotille erittäin kovan paineen alainen tilanne, eihän siinä ole muuta kun oma henki kyseessä.. ja kun noinkin hyvin meni, kymmenen pistettä pilotille.(y)
 
Siinä on mailimittari, Musse ei kyllä lennä enää 80 km/h, ei edes laipoilla. Täsmennän sen verran, että kone ei automaattisesti sakkaa nokkaa nostettaessa, jos ilmanopeutta on riittävästi.
Alinopeudella sakkauksen rajoilla muutenkin roikuskellessä näin kyllä käy.

Pakkolaskut ovat haastavia tilanteita aina. Useimmille piloteille ei satu kohdalle koskaan pitkälläkään lentouralla. Mutta tälle kaverille sattui ja hyvin hoidettu.
Toisin toimimalla ja toisenlaisia päätöksiä tekemällä kone olisi ollut mahdollista pitää ehjänä. Mutta kuten sanottu, pilotille erittäin kovan paineen alainen tilanne, eihän siinä ole muuta kun oma henki kyseessä.. ja kun noinkin hyvin meni, kymmenen pistettä pilotille.(y)

Kyllä se taitaa käydä 50 mailissa ennen kuin rykäisee taas.

Muoks. Ei, 80 mailia on alin nopeus.
 
@TBman saattaisi muistaa Mustangin sakkausnopeden?
juu, meillä oli ulkomuistista landing gross weight 9071 lbs ja se stallaa 95.4 MPH just tarkalleen. Täysin ilman reservejä tuo lentämäni mustikka stallasi 85.9 MPH sileenä. Typpaa muuten pyörähtämään kärjen yli herkästi, eli ei liian hiljaa laskuun. Edellä olleella LGW.llä kosketusnopeus 110.7 MPH ja ehdottomasti 3 pisteelle. Päätelineelle lasku 114.7 MPH.
on hyvä kone lentää, varottaa reilun tuntuvasti ennen sakkausta ja kun tottuu massan inertiaan, niin täysin hallittavissa hitaissakin nopeuksissa..
 
@Hallinkorva
Joo, pakkolaskutilanne on piukka paikka. Mussella on minulla etupenkkitiimaa kaikkiaan "huikea" 4 tuntia ja 17 min koossa... Tyyppeihin ei vielä ole päästy loppuun asti,vmutta teoriakoe on jo tehty.. Nyt kun olen piäkonttuurilla olen käynyt pari lisäkeikkaa ja ennenkuin lähden seuraavalle grillausretkelle, vedän tyyppibrösyyrit taskuun.. Jos raha riittää.. :)
 
@Hallinkorva
Joo, pakkolaskutilanne on piukka paikka. Mussella on minulla etupenkkitiimaa kaikkiaan "huikea" 4 tuntia ja 17 min koossa... Tyyppeihin ei vielä ole päästy loppuun asti,vmutta teoriakoe on jo tehty.. Nyt kun olen piäkonttuurilla olen käynyt pari lisäkeikkaa ja ennenkuin lähden seuraavalle grillausretkelle, vedän tyyppibrösyyrit taskuun.. Jos raha riittää.. :)

Olin huolisssani, koska käsittelit tuota keissiä polttoaineongelmana. Lisäksi tuossa oli mielestäni näkyvillä syy, miksi hänen oli mahdollista kokeilla kentälle: kone kävi välillä.
 
@Hallinkorva
Mussella on minulla etupenkkitiimaa kaikkiaan "huikea" 4 tuntia ja 17 min koossa.

Täysin ilman reservejä tuo lentämäni mustikka stallasi 85.9 MPH sileenä. Typpaa muuten pyörähtämään kärjen yli herkästi, eli ei liian hiljaa laskuun. Edellä olleella LGW.llä kosketusnopeus 110.7 MPH ja ehdottomasti 3 pisteelle. Päätelineelle lasku 114.7 MPH..


Tiedän vain yhden päijäthämäläisen, joka lensi pari tuntia F-51 D:llä. Hänen mukaansa maakosketus tapahtuu n. 90 mph nopeudella lähes kolmelle pisteelle. Oikeaoppisesti kannuspyörä jää noin 20 cm pinnasta.

Ethän trollaa, baby?
 
Tiedän vain yhden päijäthämäläisen, joka lensi pari tuntia F-51 D:llä. Hänen mukaansa maakosketus tapahtuu n. 90 mph nopeudella lähes kolmelle pisteelle. Oikeaoppisesti kannuspyörä jää noin 20 cm pinnasta.

Ethän trollaa, baby?
Ei trollaa, ja yleensä kyllä tietää mistä puhuu. Baby taitaa lennellä lentonsa tuolla rapakon takana.
 
Vaikka kaikki sanoo että BF109 oli jo vanhentunut kone -41. Se ei sitä ollut, vaan se oli erittäin yksilöitynyt kone tiettyyn tehtävään. Zoom and boom. Onko mikään propellikone vieläkään voittanut viimesten G-> syöksynopeutta ja siitä oikeamista? BF ei ollut mikään nätti kaartotaistelija kuten Spötspötfire ei ole ruiskua.... tai tulivoimainen kuten FW190 ooohhh minä en tiedä mitä teen vedänpä sakkauskäännöksen oikealle ja lähden vasemmalle kuin leppäkeihäs.
Mersussa oli pirusti ongelmia ja mihin se kulminoitu, että 43-> uudet lentäjät ei oppinut sillä lentämään tai pikemmin kerinneet oppimaan. -39 uitiin käsipohjaa, -43 heitettiin suoraan altaan syvään pohjaan missä oli haita.
 
Back
Top