Ikarus
Respected Leader
^ Sytytysvirtapiirejä ja sytystulppia on nykyvehkeissäkin kaksi. Toisen virtapiirin rikkontumista lennolla tuskin huomaisi, kierrokset tippuu vain noin 100 rpm.
Nykykoneissa on mekaaninen bensapumppu ja sähköpumppu, joka käytetään päällä lentoonlähdössä ja laskeutumisessa. Helteillä kaasuttimeen voi ilman sähköpumppua tulla kaasulukko ja moottori pysyhtyy.
Mielenkiintoinen tieto, että Mersun laskusiiveikkeissä oli ohjaamosta näkyvät viivat ilmaisemaan laskusiivekkeiden asentoa. Nykykoneissa lentoonlähdössä yleensä laippoja 15-20 astetta, ja laskussa samat tai jos kone on liukas, jopa 40 astetta. Hitaalla siivellä voi tulla laskuun myös ilman laskusiivekkeitä. En usko, että liukasta Mersua tuotiin laskuun täysin ilman laskusiivekkeitä edes pitkälle kentälle. Laskusiivekkeet mahdollistavat lentämisen hitaammin ilman sakkausta sekä jyrkentävät liukukulmaa.
Laskussa ja lentoonlähdössä käytettiin mielestäni lapakulmia käsikäytöllä. Jos kulmat jäi matkakulmille, potkuri vetää laskussa tyhjäkäynnilläkin ja vastaavasti lentoonlähdössä kiihtyy huonosti. Mersun moottorin sai ylikierroksille, jos potkurin kulmat unohtuivat lentoonlähtö asentoon nousun jälkeen. Joku BW-kuski meni meilläkin pitkäksi kannokkoon laskussa matkakulmilla.
Nykykoneissa on mekaaninen bensapumppu ja sähköpumppu, joka käytetään päällä lentoonlähdössä ja laskeutumisessa. Helteillä kaasuttimeen voi ilman sähköpumppua tulla kaasulukko ja moottori pysyhtyy.
Mielenkiintoinen tieto, että Mersun laskusiiveikkeissä oli ohjaamosta näkyvät viivat ilmaisemaan laskusiivekkeiden asentoa. Nykykoneissa lentoonlähdössä yleensä laippoja 15-20 astetta, ja laskussa samat tai jos kone on liukas, jopa 40 astetta. Hitaalla siivellä voi tulla laskuun myös ilman laskusiivekkeitä. En usko, että liukasta Mersua tuotiin laskuun täysin ilman laskusiivekkeitä edes pitkälle kentälle. Laskusiivekkeet mahdollistavat lentämisen hitaammin ilman sakkausta sekä jyrkentävät liukukulmaa.
Laskussa ja lentoonlähdössä käytettiin mielestäni lapakulmia käsikäytöllä. Jos kulmat jäi matkakulmille, potkuri vetää laskussa tyhjäkäynnilläkin ja vastaavasti lentoonlähdössä kiihtyy huonosti. Mersun moottorin sai ylikierroksille, jos potkurin kulmat unohtuivat lentoonlähtö asentoon nousun jälkeen. Joku BW-kuski meni meilläkin pitkäksi kannokkoon laskussa matkakulmilla.