Jotakin tälläistä, ei niissä sivuperäsintrimmiä ole. Tehon lisäys vaati potkurin kierron vastaisen jalan käyttöä.
Ei ole sivuperäsintrimmiä nykyisissä pienkoneissa, ei ainakaan ultrissa. Peltilätkä on, jota voidaan maassa taivutella.
Mersulla kun lyötiin lämä tiskiin ja syöksyyn, se ei suostunut kaartamaan kuin kierron puolelle, vastajalka piti olla lattiassa.
Näin on. Mersulla en ole lentänyt kuin usealla eri simulaattorilla, mutta sentään täysin onnistuneesti jo ensi kokeilulla.
Saksassa sain kuitenkin edes istahtaa aidon mersun ohjaamossa. Koneessa on muutamia juttuja, joista en tiennyt aiemmin. Vasemman puolen siivekkeessä on kolme viivaa, joista asennon voi lähtiessä katsoa silmällä, kun siivekettä laskee. Ensimmäinen viiva on taisteluasento, toinen on lentoonlähtöasento ja kolmas viiva on laskeutumiseen tarkoitettu asento. Pitkällä kiitotiellä niitä ei tarvita mutta puolikkaalla kyllä.
Perusteellisemmin todettuna koko homma olisi jotain tällaista:
Siivekepyörä on vasemmalla. Ulommalla kehällä edessä siivekkeet ovat ylhäällä ja taka-asennossa kokonaan alhaalla. Sisempi pyörä on elevaattoritrimmi. Mersussa ei ole rudderia. Periaatteessa sitä ei tarvita. Sen edessä on kannuspyörän lukko (lyhyt edestakainen liike lukitukseen ja vapauttamiseen).
Kaasussa on myös palohana. Asennot: polttoainesuodatin 1, polttoainesuodatin 2, polttoainesuodatin 1+2 ja viimeisenä palohanasulku. Kaasun edessä laskutelineiden kytkimet (painonapit merkkivaloineen). Niiden päällä on luukku, jossa on inertiakäynnistimen vipu. Starttimoottoriahan ei käytetty vaan mekaanikot veivasivat ja ohjaaja veti sitten inertiakäynnistimestä käyntiin.
Sen päällä on magneetot. Mersussa oli neliventtiiilijärjestelmä. Jokaisessa sylinterissä oli neljä venttiliä ja kahdet tulpat eli kaksi eri sytytysjärjestelmää. Jos tuli häiriötä, jotain saattoi pudottaa pois.
Sähköinen polttoainepumppu on seuraavana. Mersussa on käsipumppu paineen laittamiseen mutta lennossa käytetään sähköistä.. Sen päällä on sammutusnappula. Mittareiden alla on asevalintataulu. Suomessa sitä ei tarvittu, kun ei Mersua käytetty pommittamiseen.
Tärkeimmät mittarit: Korkeusmittarin alimmainen numero on vaihtuva ja jokainen luku nollan jälkeen merkitsee tuhatta metriä. Kehältä katsotaan viisarin mukaan sadat metrit siihen päälle. Sen päällä on kompassi. Sen oikealla puolella kaarto- ja kallistusmittari. Sen alla nopeusmittari. Oikealle mentäessä kierroslukumittari. Ylös ahtopainemittari. Oikealle polttoainemittari ja taas alas jäähdytysnesteen lämpötilamittari.
Punainen kahva joka mittareiden luona törröttää on laskutelineen pakkolaukaisija. Jäähdyttäjän kidusten säätö on oikealla alempana. Perusvalinta on automaatti. Sulakkeet ja kojelautavalaistus on oikealla sivussa.
Kaasukahvan päässä on potkurin lapakulmasäädin. Yleensä mennään automaattisäädöillä.
Suomalaiset ottivat rajoitetulla ahtopaineella 1475 hevosvoimaa, saksalaiset samasta G-2-mallista 1700 hv ja sodan lopuaikoina ilokaasulla ja metanowasserilla yli 2000 hv. Moottorien ikä oli heillä lyhyt.
Nousua aloittelijoille pidettiin vaikeana. Kapea laskuteline, suuri potkuri + tehokas mutta kevyt kone ja vaaksa tilaa maahan. Vaatii se harkintaa. Pitkä nokka peittää aluksi näkyvyyttä.
Yksi tapa lähteä: laipat ulkona, kannuspyörän lukko päällä, kaasua hitaasti. Nyt kiertoliike tapahtuu ensin toiseen suuntaan, sitten toiseen suuntaan, jolloin polkimilla ohjataan ja sauvaan ei saa koskea.
Toine tapa (saksalaistyyppinen): kaasua annetaan määrätietoisesti täydellä teholla, jolloin kannuspyörä nousee ylös ja kone kiertää vasemmalla, jolloin käytetään vain oikeaa poljinta.
Opin simulaattorilla vain sen saksalaistavan lähteä. Laipat alhaalla. Kannuspyörä lukittuna. Oikeaa poljinta työnnetään noin kolmannes eteenpäin (potkurin momentti kääntää vasemmalle). Kaasu täysille. Polkimia apuna käyttäen pidetään kone suorassa. Satasen vauhdissa voi vähän työntää kahvaa (perä nousee). Kahdensadan paikkeilla koneen voi nostaa ja oikeastaan se nousee ihan itsestäänkin. Telineet heti ylös. Vakaaja säädetään taas vauhdin tasoittuessa.
Laskeutuessa vakaaja säädetään samaan asentoon kuin noustessa. Laskutelineet voi laskea kun vauhti on 350. Laskusiivekkeitä voi laskea ja kaasun avulla vauhti pidetään 230-250 välissä. Korkeus lähestymisen aikana n. 400 metriä. Tässä vaiheessa pystyy hyvin havainnoimaan kenttää. Käännetään kiitoradalle ja painetaan hiukan nokkaa. Nyt lähestymisnopeuden pitäisi olla aika tarkka 230 km/t. (Syvyyskurssia sotakoneella helpotti, kun piti tähtäimen viitisenkymmentä metriä ennen kiitoradan alkua) Ennen kiitotietä suoristetaan kone ja nostetaan nokka. Nokka estää näkemästä kenttää mutta kun sivuikkunoiden etualanurkat ovat horisontin kanssa linjassa, se tlee oikein kolmelle pyörälle kun kaasu on nollassa.
(korjasin kieliasua ja laitoin loppuun kolme viimeistä tärkeää sanaa)