Hallinkorva
Ylipäällikkö
Tikkakosken entiset sotakoneet ja Utin Mersu ovat valtion omaisuutta ja Sotamuseon kirjanpidossa olevaa materiaalia. Mainitsemani Phil Lawton on yrittänyt ajaa läpi ajatusta jonkinlaisesta ilmavoimien historialentueesta. Ilmeisesti miehen idea oli että hän saisi restauroitavaksi joitain museoissa / varastoissa olevia koneita, jotka hän sitten omalla kustannuksellaan laittaisi lentokuntoon ja lentäisi näytöksissä Suomessa. Käsittääkseni Lawton haaveili ainakin joistakin Vesivehmaan koneista (Ripon?). Persaukinenhan hän ei ole. Lentää nykyään Viimalla. Muutama vuosi sitten mies oli otsikoissa Hurricane-projektinsa kanssa. Lawton oli myös jossain yhteydessä todennut että Myrkystä olisi pitänyt tehdä lentokuntoinen eikä staattinen museokone, oli ehdottanut kahden koneen projektia (lentävä ja staattinen) mutta ei saanut vastakaikua. Myöskään suunnitelmat lentävästä perinnelaivueesta eivät ottaneet tuulta purjeisiin. Mies törmäsi museoiden byrokratiaan ja haluttomuuteen.
Se kuuluisa suomalainen juoksuhiekka ja jarru, johon Lawton törmäsi. Ei nyt vain tehdä mitään, jotta ei tehtäisi mitään ja eikö kaikki voi olla ihan vain näin, ettei tarvitse tehdä mitään millekään. Tähän vielä päälle suomalainen erimielisyys.
Kun Utin mersu vietiin lainaan Vantaalle, FlightForumilla oli elämää suurempi taistelu puolesta ja vastaan.
Ruotsalaisilla ja briteillä on tuota siviilipelirohkeutta enemmän ja tietysti vähän pörssiäkin.