WW2 Hävittäjät

Tuolla https://technikmuseum.berlin/en/ pienoismalli Focke-Wulfista joka olisi ollu Mustangille paha. Valmistumisvuosi protolle 1945 ja valmistus kielletty sekä kaikki piirrustukset hukassa.

Museossa kannattaa ehdottomasti käydä ja miettiä millainen kampiakseli on tähtimoottorissa jossa 7 sylinteriryhmää peräkkäin, eli 28 cyl.

Tuolla tuli käytyä kymmenen vuotta sitten. Hyvin mielenkiintoinen museo.
 
Tuolla https://technikmuseum.berlin/en/ pienoismalli Focke-Wulfista joka olisi ollu Mustangille paha. Valmistumisvuosi protolle 1945 ja valmistus kielletty sekä kaikki piirrustukset hukassa.

Museossa kannattaa ehdottomasti käydä ja miettiä millainen kampiakseli on tähtimoottorissa jossa 7 sylinteriryhmää peräkkäin, eli 28 cyl.

Tarinaa FW 190 protoista.
 

Tarinaa FW 190 protoista.
Ei ollut 190 pohjainen, minusta uusi suunnitelma. Valtava propelli oli tuossa ja max korkeus yli 15 km. Nopeutta maatasolla mustangin luokkaa, päälle 700. Joskus googlella tuon löysin mutta nyt google tarjoaa mainoksia ja muuta roskaa. En jaksa. Pitänee käydä kattomassa paikan päällä.

Varmaankin salaisempi projekti ku me 262.

Mutta olispa elämän paras kohta päästä lentämään jollain noilla vehkeillä, mersu, spitfire tai mustang. Cessnalla voi lennellä mutta aika mopo se on.
 
Ei ollut 190 pohjainen, minusta uusi suunnitelma. Valtava propelli oli tuossa ja max korkeus yli 15 km. Nopeutta maatasolla mustangin luokkaa, päälle 700. Joskus googlella tuon löysin mutta nyt google tarjoaa mainoksia ja muuta roskaa. En jaksa. Pitänee käydä kattomassa paikan päällä.

Varmaankin salaisempi projekti ku me 262.

Mutta olispa elämän paras kohta päästä lentämään jollain noilla vehkeillä, mersu, spitfire tai mustang. Cessnalla voi lennellä mutta aika mopo se on.

Spitin kyytiin 30 minuuttia noin 3000 puntaa, tunti noin 5500. 2-paikkkaisen takapenkillä.

Jenkkilästä saa varmasti myös Mussen kyytiä.

Pitäsi googlailla, myykö joku Mersun takapenkiltä lentoa.


Suomalaisista ainakin Jyrki Laukkanen on lentänyt ohjaajana Mustangilla, muistaakseni joku tai joitakin muitakin löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Spitin kyytiin 30 minuuttia noin 3000 puntaa, tunti noin 5500. 2-paikkkaisen takapenkillä.

Jenkkilästä saa varmasti myös Mussen kyytiä.

Pitäsi googlailla, myykö joku Mersun takapenkiltä lentoa.


Suomalaisista ainakin Jyrki Laukkanen on lentänyt ohjaajana Mustangilla, muistaakseni joku tai joitakin muitakin löytyy.

No huh, on kyllä toisen maailmansodan warbird-kyydit hinnoissaan. Mutta ymmärtäähän tuon miten harvinaista herkkua tuo kyyti on. Facebook-kamuni, entinen RAF:n Tornado F3 & F-4 Phantomin asejärjestelmäupseeri David Gledhill kertoi, että kyyti kaksipaikkaisella Spitillä oli unelmien täyttymys. Dave on aktiivisesti mukana Battle of Britain Memorial Flightin tiimissä, joten pääsi Spitfiren kyytiin ilmaiseksi.
 

Spitin kyytiin 30 minuuttia noin 3000 puntaa, tunti noin 5500. 2-paikkkaisen takapenkillä.

Jenkkilästä saa varmasti myös Mussen kyytiä.

Pitäsi googlailla, myykö joku Mersun takapenkiltä lentoa.


Suomalaisista ainakin Jyrki Laukkanen on lentänyt ohjaajana Mustangilla, muistaakseni joku tai joitakin muitakin löytyy.
Kyllä voisin kuvitella että muutamat kesälomarahat laittais syrjään ja nauttisi elämänsä tunnista. Vielä kun matkustajallakin olisi ohjaussauva ja polkimet.

Tokihan nuo vehkeet ilmaan sais itekseenkin mutta laskeutuminen kannuspyöräkoneella voisi olla hieman hankalaa...
 
Kyllä voisin kuvitella että muutamat kesälomarahat laittais syrjään ja nauttisi elämänsä tunnista. Vielä kun matkustajallakin olisi ohjaussauva ja polkimet.

Tokihan nuo vehkeet ilmaan sais itekseenkin mutta laskeutuminen kannuspyöräkoneella voisi olla hieman hankalaa...
Silmäilin jotain 2 paikkaisen Spitin videota, ainakin siinä oli myös takana ohjaimet.

Ei kannuspyöräkoneen lasku suoraan vastatuuleen tai tyynellä kelillä ole mikään Amerikan temppu. Nokka tarkasti kiitotien suuntaan, kosketus sauva takastopparissa. Lasku pitää olla hyvin vedetty, ilmailumonumentti on hyvin äkkiä kiitotiellä, mikäli näin ei ole asian laita.

Kannuspyöräkoneella jonkun noin 20-30 laskua tehnyt, eikä yhdessäkään ole ollut pienintäkään hankaluutta. Sauva on ollut joka kerta kosketuksessa niin takana kun se menee.
 
Viimeksi muokattu:
Silmäilin jotain 2 paikkaisen Spitin videota, ainakin siinä oli myös takana ohjaimet.

Ei kannuspyörökoneen lasku suoraan vastatuuleen tai tyynellä kelillä ole mikään Amerikan temppu. Nokka tarkasti kiitotien suuntaan, kosketus sauva takastopparissa. Lasku pitää olla hyvin vedetty, ilmailumonumentti on hyvin äkkiä kiitotiellä, mikäli näin ei ole asian laita.

Kannuspyöräkoneella jonkun noin 20-30 laskua tehnyt, eikä yhdessäkään ole ollut pienintäkään hankaluutta. Sauva on ollut joka kerta kosketuksessa niin takana kun se menee.
Paljon tuollaisessa ww2 hävittäjässä nopeus ku pyörät ottaa maahan ? Sitä varmasti paniikissa polkasis jarrut pohjaan ja keulan kautta ympäri. Eka lento cessnalla, takana kesän treenaaminen flight simulla. Ilmaan lähdin omilla polkimilla, kapu huolehti tenttupumpusta. Kaartelua , ja koneen kapteeni löi ilmassa kätensä ristiin rinnalle ja sanoi "mene kentälle". Fiddu sitä roikottamista siinä kiitoradan päällä ku pää ei kestäny sakata konetta alas asti. Ei ku kaasua ja takas taivaalle. Kolmannella lähestymisellä sain koneen maahan ja kuulemma nätisti ! Jotain 65 mailia oli nopeus siinä missä se sakkas lopulta alas.
 
Paljon tuollaisessa ww2 hävittäjässä nopeus ku pyörät ottaa maahan ? Sitä varmasti paniikissa polkasis jarrut pohjaan ja keulan kautta ympäri. Eka lento cessnalla, takana kesän treenaaminen flight simulla. Ilmaan lähdin omilla polkimilla, kapu huolehti tenttupumpusta. Kaartelua , ja koneen kapteeni löi ilmassa kätensä ristiin rinnalle ja sanoi "mene kentälle". Fiddu sitä roikottamista siinä kiitoradan päällä ku pää ei kestäny sakata konetta alas asti. Ei ku kaasua ja takas taivaalle. Kolmannella lähestymisellä sain koneen maahan ja kuulemma nätisti ! Jotain 65 mailia oli nopeus siinä missä se sakkas lopulta alas.

Näyttäisi nopeus olevan 68-70 mph kosketuksessa.

Hyvä nyrkkisääntö laskussa: Loivennetaan metrissä. Tyhjäkäynti. Aloitetaan veto. Kiritään vetoa rauhallisesti, kone vajoaa, kohtauskulma kasvaa, sauvaa koko ajan lisää taakse. Lopulta kun pääteline on enää sentti pari kiitotiestä ja sauva täysin takana kone kosketukseen. Lopputulos on hyvä ja pehmeä lasku. Ei pompi eikä pyri nokilleen.

Kiitotiellä sauva täysin takana pidetään jaloilla suunta, jarrutetaan tarvittaessa rauhallisesti.

Spitin painopiste on sen verran edessä, että sen sai jarruttamalla voimakkaasti nokilleen. Mersussa tätä ongelmaa ei ollut, sillä saattoi jarruttaa surutta.
 

Kurt Tank kohtasi Ta 152:n koelennolla Mustangeja. Mw 50 päälle ja kaasu eteen, niin tipahti Mustangit kyydistä.

Ta 152 oli 190 D:stä modattu. Pidemmät siivet ja runko, paineistettu ohjaamo, moottorina Jumon päivitetty versio, Mw 50 vesi-metanoli ruiskutus sekä typpioksiduuli laite tehon lisäämiseen. Yli 2000 hp Mw 50 päällä. Oli kova kone.

Mutta kuten Me 262, Luftwaffen kannalta liian vähän liian myöhään.
 
Viimeksi muokattu:
Optimaalinen ratkaisu tukialuskäyttöön ei välttämättä ole aina ja kaikissa tilanteissa sama kuin maatukikohdista operointiin. Ilmassa Seafire oli kuitenkin omassa elementissään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla https://technikmuseum.berlin/en/ pienoismalli Focke-Wulfista joka olisi ollu Mustangille paha. Valmistumisvuosi protolle 1945 ja valmistus kielletty sekä kaikki piirrustukset hukassa.

Museossa kannattaa ehdottomasti käydä ja miettiä millainen kampiakseli on tähtimoottorissa jossa 7 sylinteriryhmää peräkkäin, eli 28 cyl.
Samalla voi miettiä millaiset sisälmykset oli Tuima-luokan ohjusveneiden 56-sylinterisissä tähtimoottoreissa. Raju peli.
 
Tämä tähtimoottorinen tähti ei ehtinyt yksimoottorisen aikalaissisaruksensa kanssa toisen maailmanpalon loppunäytökseen. Upea ja tulivoimainen kissa se kuitenkin on.
 
Back
Top