WW2 Hävittäjät

https://www.bibert.fr/Joseph_Bibert_fichiers/D520_fichiers/Bove.pdf
Tuossa kaputista. Pilotti Bove sai surmansa.
Täytyisi kääntäjän läpi tuo teksti ajella.

En osaa ranskaa pätkän vertaa, mutta pilotti on ollut kokenut. Lennettyjen konetyyppien joukossa mm. Mirage III ja IV, Mystere IV ym. Lisäksi on käynyt EPNERIN, joka on Ranskan ilmavoimien koelentokoulu. Tuossa ihan lopussa on jonkun ilmailulääkärin haastattelu ja sen verran sain selvää, että siinä puhutaan kuskin pyörtymisestä tai tajunnan menetyksestä.
 
bf109x-v21-1.jpg


Bf 109 X.
Kun BMW 801 tuli saataville, Bf 109F, Werknummer 5608, D-ITXP muutettiin moottorille BMW 801 A-0. Tästä tuli prototyyppi Bf 109X. Rungossa oli laajempi poikkileikkaus, ja uusi kuplakuomu sovitettiin. Siivenkärjen olivat sukua Bf 109E:lle Prototyyppin ensimmäinen lento oli Flugkapitän Fritz Wendelin toimesta 2. syyskuuta 1940 ja koelennot jatkuivat ongelmista huolimatta, joita oli BMW 801A moottorin kanssa. Kehitys lopetettiin alkuvuodesta 1942.

Kuplakuomu ei olisi ollut hullumpi idea vakio Bf 109:ssä, josta takasektoriin vakiokuomulla näkyvyys oli rajoitettu.
 
bn1.k14-2.jpg

Lensikö yksikään Bf 109 K-14 vai ei, siitä ei ole varmuutta, mutta suunnitelmissa kone oli.
Kaksi runkoa on kirjattu toimitetuksi II./JG52 majuri Wilhelm Batzille loppukeväällä 1945, nämä on aseistettu vain yhdellä 30 mm tykillä. Mutta koneen olemassaoloa ei ole positiivisesti vahvistettu. K-14:ssa oli tarkoitus käyttää kaksivaiheisesti ahdettua DB 605L moottoria, joka pyöritti nelilapaisia potkuria. 760 km / h (470 mph), operatiivisessa korkeudessa 12000 m (39000 ft) oli koneen suoritusarvoiksi ennakoitu. Panssarointi ja aseistus olivat muuten samanlaisia kuin K-6:ssa. Joka ei myöskään suuremmissa määrin tainnut tuontantolinjoilta ehtiä rullailla..
 
bn1.k14-2.jpg

Lensikö yksikään Bf 109 K-14 vai ei, siitä ei ole varmuutta, mutta suunnitelmissa kone oli.
Kaksi runkoa on kirjattu toimitetuksi II./JG52 majuri Wilhelm Batzille loppukeväällä 1945, nämä on aseistettu vain yhdellä 30 mm tykillä. Mutta koneen olemassaoloa ei ole positiivisesti vahvistettu. K-14:ssa oli tarkoitus käyttää kaksivaiheisesti ahdettua DB 605L moottoria, joka pyöritti nelilapaisia potkuria. 760 km / h (470 mph), operatiivisessa korkeudessa 12000 m (39000 ft) oli koneen suoritusarvoiksi ennakoitu. Panssarointi ja aseistus olivat muuten samanlaisia kuin K-6:ssa. Joka ei myöskään suuremmissa määrin tainnut tuontantolinjoilta ehtiä rullailla..

Jotenkin tuosta haiskahtaa taas se sakemannien perisynti. Tehtaillaan ja kehitellään alatyyppien alatyyppejä ja haaskataan voimavaroja miten sattuu. Vanhan sanonnan mukaisesti ennen loppuu koiralta kusi kuin saksmannilta konstit.
 
^Fiat G 50 Freccia.
SO32044-2.jpg

Koneessa oli erittäin miellyttävät lento-ominaisuudet.
Paljon Fiiulla lentänyt Kullervo Joutsen Fiatista: -Sillä teki ilmassa mitä tahtoi, hallitusta älyttömästä pyrstöluisuun asti.
Tykkäsi, että Fiat on kivempi lentää kuin Mersu. Mersu oli hänen mukaansa lähinnä aselavetti, mahtava sellainen.
 
^Fiat G 50 Freccia.
SO32044-2.jpg

Koneessa oli erittäin miellyttävät lento-ominaisuudet.
Paljon Fiiulla lentänyt Kullervo Joutsen Fiatista: -Sillä teki ilmassa mitä tahtoi, hallitusta älyttömästä pyrstöluisuun asti.
Tykkäsi, että Fiat on kivempi lentää kuin Mersu. Mersu oli hänen mukaansa lähinnä aselavetti, mahtava sellainen.

Oiva "Oippa" Tuominen. Lentolaivue 26:n Fiat-ässä. Ilmavoimien ensimmäinen Mannerheim-risti 18.8.1941. Ja ura jatkui myöhemmin Mersun puikoissa.

fiat.jpg
 

Lentoonlähtö, lentämistä ja laskeutuminen P-51 Mustagilla. Osissa 1 ja 2, koneen maatarkastus, rullaus ja tarkistuslistan läpikäynti ennen lentoonlähtöä.
Hyvin näkyy olevan pilotilla ulkomuistissa.

Lentoolähdössä Mustang näkyy tarvitsevan aika voimakkaasti oikeaa jalkaa potkurin kierron kumoamiseen.
Lasku on hyvin vedetty, kuten kannuspyöräkoneella oikein suoritettu lasku tehdään.
Pilotin jalat käyvät laskukiidon aikana tiuhaan, tuolla ei ''puujalat'' lentele. Ei ainakaan pitkään.

edit: kohdan 4:40 jälkeen on nopeita kaartosuunnan vaihtoja. Mittaristossa kehystettynä keskellä alhalla yhdistetty kaartomittari/kuula. Selvästi kokenut lentäjä ja homma hienosti hallinnassa, mutta kuula (ilmaisee koneen mahdollisen sivuluisun) jonkun kerran karkaa.:) Korjaa nopeasti ja ei mitään ongelmia. Kuula pitäisi saada pysymään aina keskellä, poislukien tarkoituksella ajettu sivuluisu. (Kuula seuraa sauvaa, pakenee jalkaa.)

Lentäjän kone tuo Musse, ei aloittelijoille. Eikä niillä tänäpäivänä äkkinäiset lentele, ovat arvokkaita vehkeitä omistaa että lentää.
 
Viimeksi muokattu:

Lentoonlähtö, lentämistä ja laskeutuminen P-51 Mustagilla. Osissa 1 ja 2, koneen maatarkastus, rullaus ja tarkistuslistan läpikäynti ennen lentoonlähtöä.
Hyvin näkyy olevan pilotilla ulkomuistissa.

Lentoolähdössä Mustang näkyy tarvitsevan aika voimakkaasti oikeaa jalkaa potkurin kierron kumoamiseen.
Lasku on hyvin vedetty, kuten kannuspyöräkoneella oikein suoritettu lasku tehdään.
Pilotin jalat käyvät laskukiidon aikana tiuhaan, tuolla ei ''puujalat'' lentele. Ei ainakaan pitkään.

edit: kohdan 4:40 jälkeen on nopeita kaartosuunnan vaihtoja. Mittaristossa kehystettynä keskellä alhalla yhdistetty kaartomittari/kuula. Selvästi kokenut lentäjä ja homma hienosti hallinnassa, mutta kuula (ilmaisee koneen mahdollisen sivuluisun) jonkun kerran karkaa.:) Korjaa nopeasti ja ei mitään ongelmia. Kuula pitäisi saada pysymään aina keskellä, poislukien tarkoituksella ajettu sivuluisu. (Kuula seuraa sauvaa, pakenee jalkaa.)

Lentäjän kone tuo Musse, ei aloittelijoille. Eikä niillä tänäpäivänä äkkinäiset lentele, ovat arvokkaita vehkeitä omistaa että lentää.
Onko mitään käsitystä kellään, että miten pitkä koulutus esim. jenkkilentäjillä oli takana, ennen kuin pääsi sotahäätäjän puikkoihin?
Sitä kuitenkin muistelen, että koulutusvaiheessa kärsittiin useimmissa valtioissa ankaria tappiota. Oppilaat vetivät koneit tonttiin, mutta ei mitään, vanha oppilas multiin ja uutta sisään.:rolleyes:
 
Onko mitään käsitystä kellään, että miten pitkä koulutus esim. jenkkilentäjillä oli takana, ennen kuin pääsi sotahäätäjän puikkoihin?
Sitä kuitenkin muistelen, että koulutusvaiheessa kärsittiin useimmissa valtioissa ankaria tappiota. Oppilaat vetivät koneit tonttiin, mutta ei mitään, vanha oppilas multiin ja uutta sisään.:rolleyes:

En osaa sanoa mitään lähteen luotettavuudesta, mutta lentotuntimäärät vaikuttavat ihan uskottavalta. Luftwaffen osalta loppusota todnäk jopa vedetty taulukossa yläkanttiin.

https://www.quora.com/How-many-hour...required-of-Allied-pilots-during-World-War-II

taulukko.jpg
 
Back
Top