WW2 Hävittäjät

Tiedättekin varmasti myös sen, että lentävissä FW-190 replikoissa on käytetty pääsääntöisesti alkuperäisten sijaan Shvetsov ASh-82 -tähtimoottoreita. Mielenkiintoinen juttu muuten sekin, että kun saksalainen firma Flug Werk ryhtyi näitä reproja valmistamaan käsittääkseni alkuperäisten piirustusten pohjalta , piti sen voida käyttää koneissaan lyhennettä FW. Ja kun alkuperäinen tuotemerkki Focke Wulf on tavaramerkkinä suojattu, syntyi Flug Werk 190, eli FW-190.

En osaa saksaa, mutta sanotaankohan kotisivuilla, että uustuotantokoneita rakennettiin asiakkaille n. parikymmentä ja nyt valmistus olisi loppunut ?

http://www.flugwerk.de/html/page.php?GID=19&SID=4
 

Näyttää olleen Bf 109 Eemeli myynnissä jokunen aika sitten. Kalliita ovat.
Koneen väitetään olleen Marseillen käytössä. Kyllä hän ehti Kanaalilla muutaman Bf 109 E:n romuksikin lentää, lienee mahdollista.
Alkutaipaleellaan ilmasodassa Marseillelta meni omia koneita hylkyyn suunnilleen samassa tahdissa kuin pudotuksia tuli.
Siihen lisättynä kuriton käytös, Marseillen esimies Johannes Steinhoff sai Marseillesta tarpeekseen ja siirrätti JG 27:een Afrikkaan.

Platinum Fighter Sales: MESSERSCHMITT ME 109, S/N-3579, VFR, P&I 1999. $3,750,000. German Ace Hans-Joachim Marseille personal aircraft.
 
Joitain warbirdejä massiiviselta http://www.trade-a-plane.com/ myynti-ilmoitussivustolta:

Vuonna 2004 valmistettu kaksipaikkainen Allison-moottorinen uustuotanto Yak 9-MU $750000.

display-asset

http://www.trade-a-plane.com/search...l=YAK+9-MU&listing_id=2201616&s-type=aircraft

Vuonna 1968 valmistettu Fouga Super Magister $99500. Halvempi Fouga $49000.

display-asset

http://www.trade-a-plane.com/filtered/search?category_level1=&make=FOUGA&model=&s-type=aircraft

Useampia Aero L-39 Albatroseja, alkaen $150000.
http://www.trade-a-plane.com/filtered/search?category_level1=&make=AERO&model=&s-type=aircraft

Vielä Vietnamista tuotu Cessna A-37B Dragonfly projekti $85900. A-37 on se koulukone T-37 Tweetiä räyhäkämpi rynnäkköversio.
http://www.trade-a-plane.com/filter...vel1=&make=CESSNA&model=A-37B&s-type=aircraft
 
En osaa saksaa, mutta sanotaankohan kotisivuilla, että uustuotantokoneita rakennettiin asiakkaille n. parikymmentä ja nyt valmistus olisi loppunut ?

http://www.flugwerk.de/html/page.php?GID=19&SID=4

Joo, 16 sarjaa toimitettu asiakkaille, kaksi sarjaa vielä tehtaalla ja kaksi jätetään tehtaalle varaosiksi. Tuota kirjoitettaessa viitisen asiakkaille myytyä konetta oli koottu valmiiksi ensimmäisiä moottoritestejä varten, joten ensimmäiset asiakkaiden tekemät Fw-190-lennot ovat odotettavissa pian. Erinäisiin komponentteihin on tehty päivityksiä, jotka on asennettu tehtaan omaan koneeseen ja sillä tehdään piakkoin lentotestejä.

Tuo tehdas näyttää toimivan myös eräiden komponenttien alihankkijana amerikkalaisten Me 262 -replikaprojektissa.
 
Taitaapi ainakin värityksen ja numeron perusteella olevan juurikin tuo.
 

Näyttää olleen Bf 109 Eemeli myynnissä jokunen aika sitten. Kalliita ovat.
Koneen väitetään olleen Marseillen käytössä. Kyllä hän ehti Kanaalilla muutaman Bf 109 E:n romuksikin lentää, lienee mahdollista.
Alkutaipaleellaan ilmasodassa Marseillelta meni omia koneita hylkyyn suunnilleen samassa tahdissa kuin pudotuksia tuli.
Siihen lisättynä kuriton käytös, Marseillen esimies Johannes Steinhoff sai Marseillesta tarpeekseen ja siirrätti JG 27:een Afrikkaan.

Platinum Fighter Sales: MESSERSCHMITT ME 109, S/N-3579, VFR, P&I 1999. $3,750,000. German Ace Hans-Joachim Marseille personal aircraft.

Tässäpä lukemisen arvoinen artikkeli restauroidulla Bf 109:llä lentämisestä. Suosittelen !

http://www.warhistoryonline.com/gue...f109g-flies-test-pilot-shares-experience.html
 
Nyt Mersun ''tyyppikurssille'' Tikkakoskelle.:)

Messerschmitt 109 G Historic, kurssi järjestetään Ilmavoimamuseolla Tikkakoskella 25.-26.3.2017. Kurssi on pääpiirteittäin sama kuin syksyllä 2016 järjestetty kurssi. Kaikki halukkaat eivät silloin mahtuneet kurssille, joten lisäkurssi on tarpeen. Kurssi alkaa lauantaina klo 11.00 ja päättyy sunnuntaina n klo 15.00 Kurssilla käydään läpi "Mersun" tekniikkaan ja ominaisuuksiin liityvät asiat.
Majoittuminen ja ruokailu on Ränssin Kievarissa jossa myöskin iltaohjelmaa.
Opettajina toimivat lentokonealan ammattilaiset.
Kurssin hinta 100 € Majoituksen ja ruokailun maksavat kurssilaiset paikan päällä.
Kurssin järjestää yhteistyössä Ilmavoimamuseo ja Lentotekniikan kilta. Osallistuminen ei edellytä killan jäsenyyttä.
Myöskään perustiedot lentotekniikasta eivät ole välttämättömiä. Kiinnostus riittää.
Tällä lisäkurssilla on vielä tilaa.
http://lentotekniikankilta.fi/ajankohtaista.htm
 
Ulkomaat / HS
14-vuotias tanskalaispoika löysi kotitilan suopellosta Messerschmitt-hävittäjän jäänteet ja lentäjän luita – sukutarinan mukaan vastarintaliike oli ampunut alas saksalaiskoneen
Poika ja isä etsivät konetta metallinpaljastimella, koska sukutarinan mukaan vastarintaliike oli ampunut alas saksalaishävittäjän.
7cd36fb372274a808486d8c54dc74296.jpg

Saksalaisia Messerschmitt Me 109 -hävittäjiä lentämässä Englannin kanaalin yllä noin vuonna 1940. (KUVA: PHOTOQUEST / GETTY IMAGES)
Jukka Perttu HS

TANSKALAINEN 14-vuotias Daniel Rom Kristiansen teki isänsä kanssa hätkähdyttävän löydön kotitilallaan sijaitsevalta suolta Pohjois-Jyllannissa, kertoo tanskalainen Nordjyske-lehti.

Suopellon syvyyksistä löytyi toisen maailmansodan aikaisen saksalaisen Messerschmitt Me 109 -hävittäjän jäänteet. Koneen osien joukossa oli lisäksi syöksyssä kuolleen lentäjän luita sekä konekiväärin ammuksia.

Isän ja pojan suolöytö toi paikalle poliisin tutkijat, Tanskan puolustusvoimien räjähdeasiantuntijat ja median. Löydöstä kertovat myös muun muassa ruotsalainen Aftonbladet ja Britannian yleisradioyhtiö BBC.

ASELÖYDÖN VUOKSI viranomaiset eristivät alueen eilen tiistaina. Poliisi on ottanut yhteyttä myös Saksan viranomaisiin kuolleen lentäjän tunnistamista varten. Asia vaatii hienovaraisuutta, sillä kuolleen lähiomaisia voi olla vielä elossa.

Tanskalaispojan johdatti hävittäjähylyn etsintään koulussa annettu tehtävä: oli laadittava kirjoitus vastarintaliikkeestä natsien miehittämässä Tanskassa. Pojan isä Klaus Kristiansen kertoi kuulleensa isoisältään, että vuoden 1944 marraskuussa vastarintaliike oli ampunut alas lentokoneen jossain kotitalon lähellä.

Daniel Rom Kristiansen ryhtyi etsimään isänsä kanssa hylkyä metallinpaljastimen avulla. Laite antoi signaalin ja kaksikko ryhtyi kaivutöihin.

AVUKSI TARVITTIIN kuitenkin kaivinkone, koska koneen jäänteet olivat lähes kymmenen metrin syvyydessä. Kaivannosta löytyi tuhansia koneen palasia, moottori, lentäjän luita, vaatteenkappaleita ja lompakko, jossa oli rahaa. Lentäjän taskusta löytyi myös jokin kirja.
 
Westland Whirlwind

The only Westland fighter to achieve operational status with the RAF, the Whirlwind was designed in response to Specification F.37/35 for a "cannon fighter" armed with four 20mm guns. As the P.9, the Westland design emerged as a low-wing monoplane with two Rolls-Royce Peregrine I 12-cylinder liquid-cooled Vee engines, each rated at 885hp at 4575m. The four Hispano Mk I guns were grouped in the nose, the pilot enjoyed a good all-round view from a fully-enclosed cockpit in line with the wing trailing edge, and radiators were buried in the wing leading edges inboard of the nacelles. Construction was of metal throughout, with flush-riveted stressed skins, a novelty being the use of magnesium rather than aluminium sheet to cover the monocoque fuselage aft of the cockpit. Two prototypes were ordered by the Air Ministry in February 1937, and the first of these flew on 11 October 1938. Despite delays in development and production of the Peregrine engine, two contracts were placed in 1939, each for 200 fighters as Whirlwind Is, and the first series aircraft flew in June 1940. In the event, produc tion ended with 114 aircraft built, these serving with only two RAF squadrons (Nos 263 and 137). Armament problems and changing operational needs curtailed the usefulness of the Whirlwind, which was enhanced in late 1942 by the addition of a pair of wing racks to carry two 113kg or 227kg bombs. Operational use of the Westland fighter came to an end in November 1943.



westland_whirlwind-s.gif



Specification
MODEL Whirlwind
WEIGHTS
Take-off weight 5165 kg 11387 lb
Empty weight 3770 kg 8311 lb
DIMENSIONS
Wingspan 13.72 m 45 ft 0 in
Length 9.83 m 32 ft 3 in
Height 3.20 m 11 ft 6 in
Wing area 23.22 m2 249.94 sq ft
PERFORMANCE
Max. speed 579 km/h 360 mph
Ceiling 9150 m 30000 ft
Range 1287 km 800 miles






preview_w.jpg
whirlwind_cannons


tumblr_odqd848G2v1usodzdo1_1280.jpg
tumblr_odqd848G2v1usodzdo2_1280.jpg
tumblr_odqd848G2v1usodzdo10_500.jpg
tumblr_odqd848G2v1usodzdo4_1280.jpg
tumblr_odqd848G2v1usodzdo5_1280.jpg
tumblr_odqd848G2v1usodzdo6_1280.jpg
tumblr_odqd848G2v1usodzdo7_1280.jpg
tumblr_odqd848G2v1usodzdo9_1280.jpg

38-1.jpg




https://en.wikipedia.org/wiki/Westland_Whirlwind_(fighter)
 
Back
Top