Tunnetun CSIS-tutkimuslaitoksen (Center for Strategic and International Studies) toimeksiannosta kolme aivoriihea (Stimson Center, Center for a New American Security, ja National Institute for Public Policy) selvitti potentiaalista uutta suuntaa Yhdysvaltain ydinasepolitiikalle vuosille 2025-2050.
Tutkimus paatyi suosittamaan pienten ydinaseiden jalleen-/ edelleenkehittamista (mini-/ mikro-ydinpommit 0.1kt - 1.5kt luokassa kaytannossa pantiin jaihin 1970-luvun lopulla, samoin kuin tykiston ydinaseet seka ns. neutronipommin tyyppiset infra-ystavalliset ydinaseet), seka uusien aseiden hajasijoittamista 'etulinjan' liittolaismaihin.
http://www.defenseone.com/managemen...w-small-nuclear-bombs/115765/?oref=d-dontmiss
Doktriini-mielessa USA ei ole sitoutunut ensi-iskusta luopumiseen:
"The United States has refused to adopt a no-first-use policy, saying that it "reserves the right to use" nuclear weapons first in the case of conflict. The U.S. doctrine for the use of nuclear weapons was revised most recently in the
Nuclear Posture Review, released April 6, 2010.
[25] The
2010 Nuclear Posture review reduces the role of U.S. nuclear weapons, stating that
"The fundamental role of U.S. nuclear weapons, which will continue as long as nuclear weapons exist, is to deter nuclear attack on the United States, our allies, and partners."
The U.S. doctrine also includes the following assurance to other states:
"The United States will not use or threaten to use nuclear weapons against non-nuclear weapons states that are party to the
NPT and in compliance with their nuclear non-proliferation obligations."
[25]
For states eligible for this assurance, the United States would not use nuclear weapons in response to a chemical or biological attack, but states that those responsible for such an attack would be held accountable and would face the prospect of a devastating conventional military response. Even for states not eligible for this assurance, the United States would consider the use of nuclear weapons only in extreme circumstances to defend the vital interests of the United States or its allies and partners. The Nuclear Posture Review also notes:
"It is in the U.S. interest and that of all other nations that the nearly 65-year record of nuclear non-use be extended forever". (Lahde Wiki -"No First Use")
Yksi tutkimus ei viela kesaa tee mutta jotenkin tuntuu silta etta 1945 jalkeen poliittinen kynnys ydinaseiden kayttoon on ollut ylitsepaasematon - sotilaat ovat dokumentoidusti olleet joukkotuhoaseista nimenomaan ydinaseiden kayttoon valmiita useita kertoja molemmilla puolilla kylman sodan jakolinjaa.
- Mita strategista hyotya tallaisesta policy-muutoksesta ja sen signalloimisesta voisi olla? Liittolaiset vs. potentiaaliset viholliset? Hajasijoittaminen kuulostaa jo taysin typeralta ajatukselta ihan turvallisuus- ja kustannusnakokohdista lahtien. Ehka Pershingista opittiin se ettei naita nyt lansi-Eurooppaan tungettaisi ihan alkuun...?
-Suostuisiko KOrea ottamaan naita maaperalleen? Japanin vastauksen sanelee ilmeisesti jo perustuslaki seka ihan kylma jarki...
- Onko tassa kyse jalleen "kommunikoimisesta Venajan kanssa"?
- Taktisesti/ operationaalisesti onko (hyvin) pienilla ydinlatauksilla saavutettavissa esim. laajojen maanalaisten installaatioiden tuhoamisessa merkittavasti parempi penetraatio kuin konventionaalisilla aseilla (esim. MOP - Massive Ordnance Penetrator)? Eiko (lahes) pintarajaytys heita maksimaalisen maaran radioaktiivista polya ja laskeuma-ainesta ilmakehaan, ainakin paikallisesti?
Budjettiprojektiot heijastelevat edelleen preferenssia jalki-iskuaseiden (second strike) yllapitoon (ja varmasti niiden kalleuteen)...
Muutama lause tutkimuksessa ehka hiukan antaa osviittaa naiden 'aivoriihien' suuntautumisesta...
“The value of nuclear weapons as a ‘trump card’ for negating U.S. conventional power was enhanced by the U.S. invasion of Iraq in 2003 to prevent Saddam Hussein from acquiring a nuclear weapon,” the report says.
Okei, noinhan se just menikin. Thank you for protecting my freedom!