Leaderdog
Kaukopartio
Juttu Vesiksestä:
https://www.seutuneloset.fi/uutiset/art2483882
Vesivehmaan lentokenttää kehitetään aktiivisesti
Vesivehmaan lentokenttä on monille tuttu vähintäänkin nimeltä. Se, ketkä lentokentällä toimivat, kuka sen omistaa ja kuka sitä ylläpitää, onkin sitten monelle varmaan epäselvempää.
Asikkalan kunta hankki vuonna 2014 omistukseensa lentokentän maapohjan ja muutamat kiinteistöt, joita kenttäalueella ja sen läheisyydessä oli. Neljästä hangaarista kunta on jo luopunut ja 313-tien toisella puolella sijaitsevista vanhasta kasarmirakennuksesta ja saunarakennuksesta se on aikeissa luopua. Hangaarit myytiin eteenpäin museo-, yritys- ja harrastustoimintaa edistämään. Myös tien toisen puolen kiinteistöt on tarkoitus saada aktiiviseen yrityskäyttöön tai muuhun sen tyyppiseen toimintaan.
- Jatkossakin on tarkoituksena, että kunta säilyy maanomistajana. Maanomistajana kunnalla on intressi, että tämä lentokenttä lisäisi tunnettuutta, ei ainoastaan harrastajien kesken, vaan laajemminkin, kunnan kehittämispäällikkö Isa Maunula sanoo.
Lentokentälle onkin tehty maankäytön suunnitelma, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi, jos joku yritys haluaisi rakentaa alueelle hallin toimintaansa varten. Kunta on myös investoinut kenttään, viimeisimpänä kustantamalla kiitotien päällystyksen.
Kunta siis omistaa lentokentän maat, mutta kentän ylläpidosta vastaa Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiö. Lentopaikan päällikkö Jukka Salokannel kertoo, että kuten kunnallakin myös säätiöllä on vahva halu kehittää Vesivehmaan lentokenttää.
- Ilmailutoiminta on Maailmalla yleensäkin ja Suomessakin hirveästi piristynyt. Sitä tilannetta täytyy käyttää hyväksi.
Vesivehmaan lentokentällä on tavallaan iskun paikka nyt, kun Malmin lentokentän toimintaa on jo ajettu alas ja se on loppumassa kokonaan vuonna 2019.
- Tänne on jo tullut joitakin koneita, ja esimerkiksi huoltopalveluja tarjoava Joen Service muutti tänne jo aikaisemmin, heillä ei ole Malmilla enää mitään, Salokannel sanoo.
- Malmilla on sellaisia toimijoita, jotka voisivat siirtyä tänne meillekin. Meidän sijaintimmehan on erinomainen, Maunula puolestaan summaa.
Kolmas lentokentän osapuoli ovat kentällä toimijat. Tällä hetkellä Vesivehmaalla operoivat muun muassa eri lajien harrasteilmailijat. Kentällä toimii myös yrityksiä, kuten edellä mainittu Joen Service, lentokoulutusta tarjoava Blue Skies Aviation oy ja ympäri Suomen lentobensiiniä jakeleva FuelPro oy. Kenttää käyttää aktiivisesti myös Vääksyn yhteiskoulun lukion ilmailulinja ja siellä toimii ilmailumuseo.
Jukka Salokannel rankkaa Vesivehmaan lentokentän valvomattomien kenttien top-5:een Suomessa. Kentälle halutaan kuitenkin houkutella lisää toimijoita ja se tapahtuu kehittämällä kentän olosuhteitaan entisestään. Salokannel sanoo, että seuraavaksi kentälle pitäisi saada mittarilähestymisjärjestelmä.
- Se on varmasti sellainen, mihin seuraavaksi pitäisi panostaa. Sitten asfaltteja tarvitsisimme edelleen lisää. Siitä ei kunta varmaan ilahdu, mutta tarvitsisimme rullausteitä ja seisontapaikkoja.
Maunulan mukaan kunnalla on kentän ympärillä vielä sopivaa maata, joten myös kiitotien pidentäminen saattaisi joskus tulevaisuudessa olla yksi kehittämisen askel.
- Kentän status muuttuu ihan täysin, jos siihen saadaan kolme sataa metriä lisää kiitotietä. Se mahdollistaa erittäin paljon uusia asioita ilmailun suhteen, Salokannel sanoo.
Tuomas Räihä
https://www.seutuneloset.fi/uutiset/art2483882
Vesivehmaan lentokenttää kehitetään aktiivisesti
Vesivehmaan lentokenttä on monille tuttu vähintäänkin nimeltä. Se, ketkä lentokentällä toimivat, kuka sen omistaa ja kuka sitä ylläpitää, onkin sitten monelle varmaan epäselvempää.
Asikkalan kunta hankki vuonna 2014 omistukseensa lentokentän maapohjan ja muutamat kiinteistöt, joita kenttäalueella ja sen läheisyydessä oli. Neljästä hangaarista kunta on jo luopunut ja 313-tien toisella puolella sijaitsevista vanhasta kasarmirakennuksesta ja saunarakennuksesta se on aikeissa luopua. Hangaarit myytiin eteenpäin museo-, yritys- ja harrastustoimintaa edistämään. Myös tien toisen puolen kiinteistöt on tarkoitus saada aktiiviseen yrityskäyttöön tai muuhun sen tyyppiseen toimintaan.
- Jatkossakin on tarkoituksena, että kunta säilyy maanomistajana. Maanomistajana kunnalla on intressi, että tämä lentokenttä lisäisi tunnettuutta, ei ainoastaan harrastajien kesken, vaan laajemminkin, kunnan kehittämispäällikkö Isa Maunula sanoo.
Lentokentälle onkin tehty maankäytön suunnitelma, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi, jos joku yritys haluaisi rakentaa alueelle hallin toimintaansa varten. Kunta on myös investoinut kenttään, viimeisimpänä kustantamalla kiitotien päällystyksen.
Kunta siis omistaa lentokentän maat, mutta kentän ylläpidosta vastaa Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiö. Lentopaikan päällikkö Jukka Salokannel kertoo, että kuten kunnallakin myös säätiöllä on vahva halu kehittää Vesivehmaan lentokenttää.
- Ilmailutoiminta on Maailmalla yleensäkin ja Suomessakin hirveästi piristynyt. Sitä tilannetta täytyy käyttää hyväksi.
Vesivehmaan lentokentällä on tavallaan iskun paikka nyt, kun Malmin lentokentän toimintaa on jo ajettu alas ja se on loppumassa kokonaan vuonna 2019.
- Tänne on jo tullut joitakin koneita, ja esimerkiksi huoltopalveluja tarjoava Joen Service muutti tänne jo aikaisemmin, heillä ei ole Malmilla enää mitään, Salokannel sanoo.
- Malmilla on sellaisia toimijoita, jotka voisivat siirtyä tänne meillekin. Meidän sijaintimmehan on erinomainen, Maunula puolestaan summaa.
Kolmas lentokentän osapuoli ovat kentällä toimijat. Tällä hetkellä Vesivehmaalla operoivat muun muassa eri lajien harrasteilmailijat. Kentällä toimii myös yrityksiä, kuten edellä mainittu Joen Service, lentokoulutusta tarjoava Blue Skies Aviation oy ja ympäri Suomen lentobensiiniä jakeleva FuelPro oy. Kenttää käyttää aktiivisesti myös Vääksyn yhteiskoulun lukion ilmailulinja ja siellä toimii ilmailumuseo.
Jukka Salokannel rankkaa Vesivehmaan lentokentän valvomattomien kenttien top-5:een Suomessa. Kentälle halutaan kuitenkin houkutella lisää toimijoita ja se tapahtuu kehittämällä kentän olosuhteitaan entisestään. Salokannel sanoo, että seuraavaksi kentälle pitäisi saada mittarilähestymisjärjestelmä.
- Se on varmasti sellainen, mihin seuraavaksi pitäisi panostaa. Sitten asfaltteja tarvitsisimme edelleen lisää. Siitä ei kunta varmaan ilahdu, mutta tarvitsisimme rullausteitä ja seisontapaikkoja.
Maunulan mukaan kunnalla on kentän ympärillä vielä sopivaa maata, joten myös kiitotien pidentäminen saattaisi joskus tulevaisuudessa olla yksi kehittämisen askel.
- Kentän status muuttuu ihan täysin, jos siihen saadaan kolme sataa metriä lisää kiitotietä. Se mahdollistaa erittäin paljon uusia asioita ilmailun suhteen, Salokannel sanoo.
Tuomas Räihä