Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Heh, Irwinin lisäksi samalla työmaalla oli tietääkseni myös Olavi Virtakin. Taisi olla Seutulassa rattijuopumuksen takia. Jonkun legendan mukaan Virta jopa karkasi päiväksi Suomi-verkkarit päällä Helsinkiin levystudioon levyttämään jotain kappaletta.
On sielä kuulemma ollut yksi kiharatukkainen viiksekäs pianistikin.. Aikoinaanhan sielä oli paljonkin taiteilijoita sovittelemassa rattijuoppouksiaan. Loppuaikoina kai enempi sitten kaikenlaisia ”parempia vankeja” kuten talousrikollisia. Taikka sitten vain tavallisia vankeja jotka olivat kotiutumassa pikapuoliin.
 
On sielä kuulemma ollut yksi kiharatukkainen viiksekäs pianistikin.. Aikoinaanhan sielä oli paljonkin taiteilijoita sovittelemassa rattijuoppouksiaan. Loppuaikoina kai enempi sitten kaikenlaisia ”parempia vankeja” kuten talousrikollisia. Taikka sitten vain tavallisia vankeja jotka olivat kotiutumassa pikapuoliin.
Käsittääkseni Seutulassa työskentelee nytkin vankeja. rahtipuolella on pitkä perinne käyttää luottovankeja duunarina, se tuntikorvaus on jotain 2.5 euron luokkaa ja henkilö saa tilin kun vapautuu.
 
Käsittääkseni Seutulassa työskentelee nytkin vankeja. rahtipuolella on pitkä perinne käyttää luottovankeja duunarina, se tuntikorvaus on jotain 2.5 euron luokkaa ja henkilö saa tilin kun vapautuu.
Nykyelämässä ei oikein toimi tuo vankien käyttö turvallisuuskriittisissä tehtävissä. Eikä varsinkaan ilmailualalla. Sanoiko tuo työsiirtolan historiikki toiminnan lopetusvuodeksi vuoden 2009 tai jotain sitä luokkaa? Silloin loppui nämä hommat kokonaan. Koko 2000-luvun alun ja 90-luvun lopunkin ”konnat” toimivat erilaisissa siivous-ja puhdetöissä kentän ulkoalueilla; risusavottaa, roskienkeruuta ja polttopuiden tekoa. Turva-aidan sisäpuolella vain hyvin harvoissa erityistapauksissa. Totta kyllä että ehkä 90-luvun alkupuolella ja aiemmin he toimivat myös joissakin aputehtävissä aidan sisäpuolisilla alueilla ja rakennustöissä. Mutta ne Irvinnin ja kumppaneiden kentänrakentamishommat on kyllä jääneet sinne 50-60-luvuille.
 
ahaa. Eli siis turvallisuus tuli esiin.. Ihan hyvä päätös lopettaa tuo palvelus.
Itse olin muutaman kerran ”konnien” kanssa tekemisissä silloin kun vielä tuolla olivat kuvioissa mukana. Jotain sielä siivoiltiin ja kerättiin romua. Toinen homma jäänyt mieleen kun uutta osaa kentästä lannoitettiin apulannalla pikkusäkeistä niin siinä porukassa oli yksi tummempi kaveri mukana, niin se sitte puukotti ne säkit aina auki. Ja homma kävi kyllä hienosti, ammattimaisella otteella.. Muutenkin oli työteliäs heppu.
Ei ainakaan Itellä ollu kahnauksia heidän kanssaan. Ehkä omakin asenne ratkaisee. Mutta kyllä toisaalta senkin ymmärtää mitä vanhemmat kolleegat sanoi että ei ole mukava ajella risusavottaan transiitilla kun takapenkillä istuu 5 konnaa vesurit kädessä.. Näissäkin kun oli kaikenlaisista taustoista istumaan joutuneita. Tosin tuomioiden loppusuoralla ja hyvällä käytöksellä tuonne päässeitä.
 
https://www.is.fi/autot/art-2000005879640.html

Tapaus sattui viime viikolla, kun 36-vuotias lentäjäoppilas ja 25-vuotias lentäjä joutuivat tekemään hätälaskun moottoritielle El Cajonissa Kalifornissa. New York Postin uutisen mukaan laskeutuminen sujui kuitenkin hyvin, vaikka kone oli kärsinyt moottoriongelmasta.

Tapaus kuvattiin myös takana ajaneesta autosta. Kuvaajan kommentti yllättävään tilanteeseen oli kuvaavan hämmästynyt.

– Holy shit! WTF?, eli ”mitähän ihmettä” kuului hämmästynyt taivastelu autossa.

Videon näet yllä.

Pakkolasku motarille. Yleensä onnistuu pienkoneella liikennevirran suunnassa hyvin, vastapalloon ei kannata yrittää..
Laskeutumisnopeus pienkoneilla suunnilleen moottoritienopeus, motarin leveyskin riittää, sovittelee koneen autojen väliin.
Eipä tässäkään pakkolaskussa ollut pulmia. Täysin riskitöntä kuitenkaan, joku puusilmä voi vetää autolla lujaa päälle.
 
Lion Airin kone pudonnut pian nousun jälkeen mereen Indonesiassa, Jaavan saaren edustalla, kyydissään 188 henkeä. Laitoin Uutisia Indonesiasta -ketjuun.

Boeing 737 pudonnut Jaavalla
 
Aika lähellä oli v 2001 kaikkien aikojen katastrofi, kun 2 JAL:n konetta, B747 ja DC-10, joutui törmäyskurssille.
Onnettomuus vältettiin juuri ja juuri toisen koneen kapteenin valppauden ansiosta.
Koneissa oli yhteensä 677 henkeä :sick:


Tämä TFC käyttää Flight Simulatoria aika hyvin näiden tapausten esittelyyn, kanavalla on iso joukko eri onnettomuuksia ja vast.
 
Aika lähellä oli v 2001 kaikkien aikojen katastrofi, kun 2 JAL:n konetta, B747 ja DC-10, joutui törmäyskurssille.
Onnettomuus vältettiin juuri ja juuri toisen koneen kapteenin valppauden ansiosta.
Koneissa oli yhteensä 677 henkeä :sick:


Tämä TFC käyttää Flight Simulatoria aika hyvin näiden tapausten esittelyyn, kanavalla on iso joukko eri onnettomuuksia ja vast.

Videon mukaan TCAS pelitti molemmilla, mistäköhän syystä se törmäys oli kuitenkin noinkin lähellä? Toisen koneen miehistö oli päiväunilla?
Edit: ainakin yksi törmäys tuli, kun miehistö ajoi TCAS:sin ohjetta vastaan, koska lennonjohto käskytti virheellisesti.
Muistaakseni Sveitsin ilmatilassa ja lennonjohtaja sai menehtyneen matkustajan omaiselta puukosta myöhemmin.
 
Joo, taisi olla juuri tämän Japanin tapauksen jälkeen, kun aika laajasti otettiin käytäntö, jossa TCAS on vahvempi eli vaikka ATC käskisi mitä niin kohtaamistilanteissa TCAS määrää mitä kukin tekee.
 
Joo, taisi olla juuri tämän Japanin tapauksen jälkeen, kun aika laajasti otettiin käytäntö, jossa TCAS on vahvempi eli vaikka ATC käskisi mitä niin kohtaamistilanteissa TCAS määrää mitä kukin tekee.
Onko totta näin että tämä hälytysjärjestelmä menee lennonjohdon määräyksen edelle? Vaikka toisaalta tuollainen tekninen järjestelmä ei kyllä tee inhimillisiä virheitä kuten se ihminen sielä tornissa..
 
TCAS/ACAS ei tietenkään ole mikään täydellinen ratkaisu kaikkiin tilanteisiin. Harvassa ns. yleisilmailukoneessa on sellainen.
Eli matalalla ollaan edelleen käytännössä ATC:n varassa. Systeemi ei juurikaan auta, jos se on vain toisessa koneessa.
 
Tainnut joskus ollut puhettakin mitä siviili lennonvalvonnan tutka "näkee" jos transponderi ei ole päällä. Vesiksen kohdalla alle 1500ft. ei välttämättä maaston muotojen (Salpausselänharju) takia näy, tai voi näkyä esim. lintuparvena, etenkin muuttoaikoina.
 
ATC ei tietenkään aukoton apu sekään, kun ei kaikilla koneilla ei ole ilmailuradio pakollinen varuste, kuten esim. mm. purkkarit.
Ei taida radio olla pakollinen trikessäkään. Sen takia on tärkeä noudattaa lentosääntöjä. Kierretään laskukierros kullekin kentälle määritetyssä laskukierros korkeudessa ja kullekin lentopaikalle määritetyn laskukierroskuvion mukaisesti samalla muuta liikennettä tähystäen. Laskukierros yleensä vasemman puoleinen, (kiitotie kierroksessa jää vasemmalle) mutta ei aina.

Ei siis tulla korpikentälle pitkällä loppuosalla suoraan laskuun vaan tärvätään turvallisuus syistä muutama minuutti kentän kiertoon ja tähystämiseen.

Valvottuun lentopaikkaan torni ottaa niinkuin parhaaksi näkee, eikä liikenteen sujuvuudenkaan kannalta vastaan ole syytä ämpyillä. Tornille voi esittää omia toivomuksia, joskus ne onnistuu, toisinaan ei.
 
Itse olen korpikentillä käydessäni tarkkaillut mahdollisen tuulipussin näyttämää, kun radiolla ei käytössä olevan laskusuunnan selvyyttä ole saannut (ketään ei linjoilla). Toki lasinäytöistäkin saa valistuneen tuulensuunnan, mutta jotenkin sitä uskoo mielummin tuulipussiin (VFR) jos se löytyy.
 
Back
Top