Yleisilmailu

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja

Meksikossa pari päivää sitten. Pilotti voi onnitella itseänsä pilven reunalta. Mahtaa se kolmea mukana ollutta lohduttaa.

Kuvaaja oli valmiina eli perinteistä räimimistä. Jos on aikomus räimiä ja joku ''pakottava syy'', niin olisi syytä katsella lentoesteet huolella ja kaikessa rauhassa etukäteen. Tuossa vielä pokakurvaa, g:tä lähelle kolme, näköä voi alkaa hämärtää. Siihen yhdistettynä lento vasten aurinkoa, vauhtia paljon, tottumaton kuski, joka ei saa pidettyä korkeutta jyrkässä kaarrossa vakiona, (kone joko nousee tai laskee) pilven reunalla tavataan.

Eipä ole pieni joukko lentäjiä, jotka extempore räimimisessä ovat tavanneet kohtalonsa. Pahinta koko tyhmyydessä, että yleensä menee myös ''syyttömiä'' mukana.
 

Leaderdog

Kenraali
Lahjoittaja
Itse räimin vain ja ainoastaan vain simulla.
 

Meksikossa pari päivää sitten. Pilotti voi onnitella itseänsä pilven reunalta. Mahtaa se kolmea mukana ollutta lohduttaa.

Kuvaaja oli valmiina eli perinteistä räimimistä. Jos on aikomus räimiä ja joku ''pakottava syy'', niin olisi syytä katsella lentoesteet huolella ja kaikessa rauhassa etukäteen. Tuossa vielä pokakurvaa, g:tä lähelle kolme, näköä voi alkaa hämärtää. Siihen yhdistettynä lento vasten aurinkoa, vauhtia paljon, tottumaton kuski, joka ei saa pidettyä korkeutta jyrkässä kaarrossa vakiona, (kone joko nousee tai laskee) pilven reunalla tavataan.

Eipä ole pieni joukko lentäjiä, jotka extempore räimimisessä ovat tavanneet kohtalonsa. Pahinta koko tyhmyydessä, että yleensä menee myös ''syyttömiä'' mukana.
Nojooo, tämä oli kyllä oikea sähläys. Kaikki huomioi täysin kohdallaan!
Vanha sanontahan on, että kotipihan koivu on maailman korkein puu ja siihen se siipi tarttuu.
Eli räimimistä vain ja ainoastaan suunnitellusti taitolento ohjelman avulla. Yleensä vielä kiitotien yllä.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Nojooo, tämä oli kyllä oikea sähläys. Kaikki huomioi täysin kohdallaan!
Vanha sanontahan on, että kotipihan koivu on maailman korkein puu ja siihen se siipi tarttuu.
Eli räimimistä vain ja ainoastaan suunnitellusti taitolento ohjelman avulla. Yleensä vielä kiitotien yllä.
Kone tuli lähes noin 80 asteen kallistuksella ja olisi tullut tonttiin ilman noita lankojakin, liukukulma oli selvästi ''alamäkeen.'' Enpä tiedä, mitä 206:n käyttöohjekirja sanoo noista jyrkistä kaarroista, veikkaan että tuskin sallii noin jyrkkää.

Pystyyhän sillä vetämään vaikka pokakurvaa, mutta tuskinpa on kaartoja noin jyrkkänä harjoiteltu.
Lentokoulutuksessa ei tehdä mitään liikettä, mitä koneen ohjekirja ei salli.

Jos kirja lupaa max 70 asteen kallistuksella kaarron, sitä ei tuon tiukempana vedetä.

Yksikään kokenut ja täysipäinen lentäjä ei tee kaartoa matalalla maksimi kallistuskulmalla, ellei ole esim. esteen tai muun liikenteen väistämisen kannalta pakko. G hämää asentoaistia ja kaarto aika usein suuntautuu joko loivasti ylös tai loivasti alas. Jos se suuntautuu 50 metristä loivastikin alas, lopputulos on nähdyn kaltainen.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.express.co.uk/videos/567733/Leicester-helicopter-Investigators-reveal-reason-for-crash
Leicesterin kopukkaonnettomuuden primäärisyy varmistunut. Alkuepäilyn drone törmäys on varmistettu olleen väärää tietoa.
Eli. Käytännössä homma meni just kuten arvioin heti videon nähtyäni.
Linkissä puhutaan "irronneista nykimistä". Englantilaisten uutisesta asia selviää paremmin.

https://www.ilkka.fi/urheilu/irronn...leicesterin-omistajan-kopteriturman-1.2814203

Edit: Kytkimistä piti kirjoittamani, mutta tuo tabletti tykkää enemmän nykimistä.
 
Viimeksi muokattu:

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
^useampi ohjaamon kytkin oli irronnut pyrstöpuomin päässä olevasta pyrstöroottorista.

Pyrstöroottorille annetaan komentoja jalkapolkimilla. Käskyt polkimilta siirretetään roottorille jollain: mekaanisesti vivustolla tai vaijerilla, hydraulisesti tai millä nyt siirretäänkään. Ohjaimet on molemmilla. Ilmeisesti ohjaimia ei ole varmennettu siten, että päällikön polkimen sutkahtessa rentona lattiaan perämiehelle jäisi vielä toimivat ohjaimet?
 
^useampi ohjaamon kytkin oli irronnut pyrstöpuomin päässä olevasta pyrstöroottorista.

Pyrstöroottorille annetaan komentoja jalkapolkimilla. Käskyt polkimilta siirretetään roottorille jollain: mekaanisesti vivustolla tai vaijerilla, hydraulisesti tai millä nyt siirretäänkään. Ohjaimet on molemmilla. Ilmeisesti ohjaimia ei ole varmennettu siten, että päällikön polkimen sutkahtessa rentona lattiaan perämiehelle jäisi vielä toimivat ohjaimet?
Juuu, ei.
Eli pedaaleilta menee yhteys roottorille, kabiinissa työntötangot on kahdennettu. Nykyaikaisimmissa kopukoissa on FBW systeemi jonka ohjaus-signaali menee kaapeleilla. Tuossa mallissa on tönärit vielä.
Jos perämela menetetään, voi perämies rauhassa ruuvata oman puolen noususauvansa irti ja työntää perseeseensä sen sitten. Mitäs se sitten auttaa? Ei mitään, mutta ompahan tutkijalautakunnalla mietittävää... :D
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Juuu, ei.
Eli pedaaleilta menee yhteys roottorille, kabiinissa työntötangot on kahdennettu. Nykyaikaisimmissa kopukoissa on FBW systeemi jonka ohjaus-signaali menee kaapeleilla. Tuossa mallissa on tönärit vielä.
Jos perämela menetetään, voi perämies rauhassa ruuvata oman puolen noususauvansa irti ja työntää perseeseensä sen sitten. Mitäs se sitten auttaa? Ei mitään, mutta ompahan tutkijalautakunnalla mietittävää... :D
Heh heh, siinä olisi tosiaan tutkintaryhmälle visainen pähkinä purtavaksi:D:unsure:
 
Pakokaasu vanasta näkee että nyt mennään isoa kovaa ja että sieltä otetaan kaikki irti!:cool:
 
Top